Det är väl lite som att man avlar fram katter & hundar som inte kan se eller andas ordentligt?
"Golfbollen" har avlats fram för att den ska se ut på ett visst sätt, och tyvärr kan den då inte simma ordentligt (Haha, vad löjligt det låter, att avla fram fiskar som inte kan simma).
Den kan simma, men självklart inte så bra som naturformen, men det kan inte heller den vanliga guldfisken. På samma sätt som en tax inte kan springa som en varg, som ju är alla hundars naturform.
Som om ditt kriterie skulle gälla för alla djur så skulle i så fall inga hundraser vara tillåtna osv.
Man måste inse att för ett liv i akvarium (som för fiskar) eller som husdjur (t.ex. alla hundar) så är inte längre samma sak viktigt för djurets välmående som för ett liv i naturen. Det som är viktigt där, som att simma snabbt/springa snabbt, som att kunna döda snabbt, som att kunna gömma sig snabbt, kunna hitta föda före alla andra etc. är inte längre så viktigt eftersom det råder helt andra förhållanden för husdjur (både hundar och fiskar) än för deras vilda släktingar.
Att kunna simma snabbt är egentligen en rätt onödig egenskap i ett akvarium.
Däremot så kan det finnas fall där framavlandet av avelsformer har gått för långt - men det är väldigt svårt att ange var den gränsen går.
Det absolut viktigaste och det oavsett vilken fiskart man än har och oavsett om det är en naturform eller avelsform är de förhållanden vi ger fisken.
Vissa avelsformer som "golfbollar", papegojciklider etc. ses ofta på med avsky men det är faktiskt enbart för att vi tycker att de är estetiskt fula och det är inte grundat på någon som helst vetenskaplig basis, eller att de på något sätt skulle lida.
Själv föredrar jag naturformer eftersom jag föredrar fiskar som ser "naturliga" ut och uppvisat ett mer "naturligt" beteende. Men detta har enbart med min personliga smak att göra och därför klankar jag inte på något sätt ner på andra som har en annan smak.