Golv som sviktar

#1 - 28 januari 2007 09:50
Jag har precis installerat mitt nya 220 litersakvarium på övervåningen i vår villa och upptäckt att det gungar när man går på golvet.

Vi har träbjälklag och ovapå det en 70-talsparkett (rejäl och tjock). Golvet (ytskiktet) har redan innan akvariet varit lite sviktigt och knarrigt. Iaf så står nu akvariet mot en bärande vägg. På nedervåningen går det dessutom en bärande vägg under akvariumets ena kortsida. Jag tror inet att golvet kommer att rasa men är rädd att gungningarna ska orsaka att själva akvariet går sönder och vattnet kommer ut :(

Om man går vanligt gungar det inte. Däremot gungar det lite vid "hård" gång eller om man sätter sig hastigt på en stol precis framför akvariet eller kliver ner från en stol framför el liknande.

När jag började grubbla på detta undersökte jag dessutom hur reglarna ligger. Verkar som att akvariet nu står med långsidan längs med dessa...inte så bra kanske det heller...men med tanke på de bärande väggarna runt omkring är jag ändå inte så orolig för golvet.

Nu till frågan, bör vi flytta akvariet??
Vi har en alternativ plats i samma rum men i andra änden av rummet (där golvet inte knarrar och gungar). Där blir det dessutom stående på två reglar (på andra ledden). Det kommer även där att stå mot en bärande vägg.

Akvariumet står på en bänk som följde med vid köpet och som verkar vara stabil.
#2 - 28 januari 2007 09:59
Mia73 skrev:
Jag har precis installerat mitt nya 220 litersakvarium på övervåningen i vår villa och upptäckt att det gungar när man går på golvet.

Vi har träbjälklag och ovapå det en 70-talsparkett (rejäl och tjock). Golvet (ytskiktet) har redan innan akvariet varit lite sviktigt och knarrigt. Iaf så står nu akvariet mot en bärande vägg. På nedervåningen går det dessutom en bärande vägg under akvariumets ena kortsida. Jag tror inet att golvet kommer att rasa men är rädd att gungningarna ska orsaka att själva akvariet går sönder och vattnet kommer ut :(

Om man går vanligt gungar det inte. Däremot gungar det lite vid "hård" gång eller om man sätter sig hastigt på en stol precis framför akvariet eller kliver ner från en stol framför el liknande.

När jag började grubbla på detta undersökte jag dessutom hur reglarna ligger. Verkar som att akvariet nu står med långsidan längs med dessa...inte så bra kanske det heller...men med tanke på de bärande väggarna runt omkring är jag ändå inte så orolig för golvet.

Nu till frågan, bör vi flytta akvariet??

Vi har en alternativ plats i samma rum men i andra änden av rummet (där golvet inte knarrar och gungar). Där blir det dessutom stående på två reglar (på andra ledden). Det kommer även där att stå mot en bärande vägg.

Akvariumet står på en bänk som följde med vid köpet och som verkar vara stabil.

Jag skulle flytta akvariet, eller Stärka upp där det sviktar med ett par nya balkar men det brukar inte se så roligt ut.

Har varit med om att ett akvarium knäckts då golvet sviktade det böjde sig sakta och säkert och till slut var det vatten överallt, och detta var ett 350 liters med grus så det vägde säkert upp emot 500 kg..

Men om jag var dig skulle jag flytta det snabbt innan olyckan är framme, specielt om det "Redan" knackar i golvet..

LYCKA TILL!!!
#3 - 28 januari 2007 10:06
Ok, det lutar nog åt flytt.

Vad menar du med "knackar"?

Bör man sätta nån skiva eller nåt under det när man ändå flyttar??
#4 - 28 januari 2007 10:46
Mia73 skrev:
Bör man sätta nån skiva eller nåt under det när man ändå flyttar??

Det är både för och nackdel med det, fördelen är att du fördelar tyngden lite mer, och nackdelen är om det spills vatten och det kommer mellan skivan och golvet så kommer parketten att skadas.
#5 - 28 januari 2007 10:54
ok, fördela tyngden känns inte så behövligt då det har 8 ben och ju inte är "jättestort".

tänkte mer om skivan kan dämpa eventuella ungningar ifall det skulle vara lite sånt på nya stället oxå?

Nån fler som har synpunkter på flytt eller inte? Om vi ska flytta det måste det isf ske idag, annars hinner vi inte på rätt länge......
#6 - 28 januari 2007 11:22
Jag hade inte funderat en sekund utan flyttat det med en gång....risken är alldeles för stor att karet ger med sig.... 200 liter vatten är mycket när det hamnar på golvet...
#7 - 28 januari 2007 11:40
Om ett akvarium på 200 liter får golvet att gunga är det nog något som inte stämmer, det ska kunna belastas bra mycket mer än så.
#8 - 28 januari 2007 11:50
Golvet sviktade redan innan. Gammal parkett kan göra så ibland...Har inget med hållbarheten att göra utan mer ett "skönhetsfel", liksom golvknarr kan vara det oxå

Det blir iaf flytt idag.

Skiva under eller inte?
#9 - 28 januari 2007 11:53
Parketten är inte lagd exakt som den borde alltså och därför knarrar den och har sig. (Enligt byggarna som varit här).

Det är egentligen inet det som är problemet. Utan mer om vi törs ha akvariumet på det då det ju medgör att det blir visst gung i detta? (I akvariet alltså)
#10 - 28 januari 2007 12:31
Parkett ska inte gunga, då är underlaget fel. Kan ju finnas risker med att akvariet "gungar" så det är nog en bra ide' art flytta det.
#11 - 28 januari 2007 12:37
Exakt, parketten är inte som den ska. Den knarrar och sviktar, men har så gjort i 30 år och efter kontroll av det hela ska det inte vara ngt problem förutom rent "skönhets/upplevelse".
Så den får fortsätta svikta och låta :)

Däremot ska akvariumet bort så det slutar gunga
#12 - 28 januari 2007 12:46
Låter klokt. Hade ett 500L som sprack över en fot för svajande parkett. 2 personer hade just gått förbi och så "pingade" det till i akvariets botten
#13 - 28 januari 2007 13:11
Jag skulle tro att det är 25 mm:s parkettlaminat som spikats direkt i golvreglarna, och efter ett antal års sättningar i huset och träreglar som torkar så blir det så.
Att flytta karet är ingen dum idé, det skulle jag gjort med;).
Även parkett som du lägger på tex betong kommer att röra sig, men du har ändå ett stumt underlag under parketten så du upplever det inte på samma vis.
#14 - 28 januari 2007 13:17
har flyttat det nu men inte fyllt upp det helt (flyttade det med lite vatten kvar i).

Tycker tyvärr det rör sig i vattnet nu med :(

Vet inte om jag bara är nojig eller om jag bör flytta det till ett annat rum där det är annat, nylagt golv?

Golvet där akvariumet står nu sviktar inte direkt och knarrar inte...men det blir små krusningar på vattnet när man går förbi akvariet. Och hoppar man jämfota bredvid det så rör det sig ännu mer. Ska man ha det så att det int ealls påverkas av rörelser på golvet eller är det normalt att det rör sig lite i vattenytan??

Alternativet annars är att flytta ner det och det vill jag helst inte :(
#15 - 28 januari 2007 13:42
Lite rörelser kan man stå ut med. Är det ofta du hoppar jämfota förresten när du tittar på dina fiskar? Lät så roligt tycker jag
#16 - 28 januari 2007 13:49
Inte så ofta :D

Har bara blivit lite nojig, och då jag såg att det rör sig lite så ville jag provocera fram mer...

Så här är iaf läget. Det rör sig inget alls när man går förbi det. Det står helt plant..MEN går man framför det så blir det svaga krusningar. Och stampar man däör blir det ännu mer krusningar. Dock är det inget ställe man placerar flera ggr om dagen.

Hur har ni andra det? Är vattnet alltid blickstilla???
#17 - 28 januari 2007 13:53
Tänker ibland på när man byter vatten eller gör något i akvariet kan det bli rejäla "vågor" fram och tillbaka på vattnet. Men nog blir man nojig ibland ju mer man tänker på det
#18 - 28 januari 2007 14:00
M¨ste börja fylla tillbaka vattnet alternativt tömma det helt för flytt nerför trappan...

Ingen mer som har synpunkter??

Har ni andra vattenytor som är helt blickstilla alltid?
#19 - 28 januari 2007 15:13
Mitt juwel 200l står inte helt stadigt. Men det är väl så när man bor i trähus. Man får göra det bästa av situationen och se till så att benen står plant och ha frigolit mellan akvarium och bänk. Har du frigolit behöver du nog inte vara speciellt orolig. Det är inte jag iallafall.
#20 - 28 januari 2007 15:42
Hmm...nu har jag precis fyllt akvariet.......utan frigolit [:(]

Satte en stabil gammal bänkskiva under själva akvariebänken, tänkte att den gör så att eventuella rörelser fördelas jämt på akvariet...typ.

Där det står nu går det att framkalla viss rörelse (inget riktigt gung) om man stampar i golvet typ. Men det står inte så att det rör sig när folk går fram och tillbaka hela tiden. Lite vattenrörelse kanske det kan bli ibland men inte mer än att många säkert inte en skulle märka det.

Får se om man kanske trycker dit en frigolitskiva nån gång i framtiden
#21 - 28 januari 2007 15:54
Hej,,,

Jag hann inte se denna tråd förrän du hade flyttat karet... mitt råd hade helt klart varit att fördela tyngden på fler reglar... alltså lägga en skiva under bänkten som du har gjort men jag skulle ha byggt en liten scen... som jag dessutom tycker är supersnyggt och skulle vilja göra själv till mitt kar och inte bara för att fördela tyngden... Det skulle jag göra om jag var du och sedan skaffa ett underlägg till karet om du inte hade något... frigolit lr dyligt... :p

Fast jag tror inte att det är någon panik nu för lite krusningar utan någonting som du kan planera på sikt... ;)
#22 - 28 januari 2007 18:05
Tack för alla era råd.

Nu står akvariet rätt säkert känns det som. Håller bara tuummarna för att flyttandet inte orakat några spänningar eller nåt i glaset...eller att tiden det hann stå på förra platsen orsakat nåt sånt. Hur fort märks det isf??
#23 - 28 januari 2007 18:18
Mia73 skrev:
Hmm...nu har jag precis fyllt akvariet.......utan frigolit [:(]

Satte en stabil gammal bänkskiva under själva akvariebänken, tänkte att den gör så att eventuella rörelser fördelas jämt på akvariet...typ.

Där det står nu går det att framkalla viss rörelse (inget riktigt gung) om man stampar i golvet typ. Men det står inte så att det rör sig när folk går fram och tillbaka hela tiden. Lite vattenrörelse kanske det kan bli ibland men inte mer än att många säkert inte en skulle märka det.

Får se om man kanske trycker dit en frigolitskiva nån gång i framtiden

Frigolit ska du bara ha om det är ett helglaskar om karet har en ram av aluminium eller om det sitter en plastram i botten som på tex Juwel ska du inte lägga under frigolit.
#24 - 28 januari 2007 18:38
det är inte helglas tror jag...eller jag vet inte egentligen. Så här ser det ut:
http://www.rena.net/en_gb/products/aquariums/aqualife.asp
#25 - 28 januari 2007 19:50
Det ska inte läggas frigolit mellan bänken och akvariet på det.
Ett underbart akvarium föresten Mia, du blir säkert nöjd med det.
#26 - 29 januari 2007 17:08
Tackar. Jo jag hoppas jag blir nöjd med det (dvs. att det inte spricker!) :)

Nu står det iaf på plats och det diffar max 0,5 milimeter eller nåt liknande mellande fyra hörnen, så det verkar inte stå skevt.

Annons