Golvlack vs Epotex

#1 - 30 oktober 2003 20:10
Glädjen över min nya bakgrund har bytts mot funderingar.

Jag valde att använda Flüggers 2-komp. vattenbaserat epoxilack (EP-V Topplack), då jag bla här på forumet läst att någon/några använt det (och andra icke akvarielack från andra tillverkare) under minst 1 år utan problem.

Nu till min fundering.

Lacket har efter 2 dagar i karet blivit "mjölkigt" dvs vitaktigt (kan jämföras med ett fuktigt glas på köksbordet), detta kan ju inte vara så bra. Måste vara vatten som tränger in i lacket eller??
Det ska tilläggas att den legat och härdat 2 veckor innan den kom i karet.
Vill gärna veta om någon annan som använt golvlack eller epotex råkat ut för samma sak.

(Att vara snål är kanske bara dumt ändå?!)
#2 - 30 oktober 2003 20:40
Om det är för tjockt lager lack blir det så.
#3 - 30 oktober 2003 22:11
Jo det vet jag!
Fick det på något ställe på baksidan, där jag lackade först.

Men detta jag pratar om nu kom först efter att bakgrunden kom i vattnet. Det var alltså klart/genomskinligt och fint innan jag satt ner den i karet.

Menar du att det ändå beror på tjockleken. Verkar iof kunna vara det för det sys mest i groparna och skrevorna.

Tyckte att jag hadde på så tunt det gick. Två lager.
#4 - 30 oktober 2003 22:26
Jag har samma fenomen på min första bakgrund som jag lackat med Nordsjö Epolan V. Men det är enbart i håligheter där lacklagret är lite tjockare och det uppkom ett par dagar efter det kom under vattnet.
#5 - 30 oktober 2003 22:52
Jo det är precis samma för mig.

Men jag har fått uppgifter om att det avtar med tiden.
Har det gjort det för dig???
#6 - 30 oktober 2003 22:54
En annan intressant frågeställning är ju om samma sak kan hända med Epotex lacken???

Ändrade rubriken (golvlack) eftersom jag även har denna fråga.
#7 - 3 november 2003 13:33
När jag var inne på samma linje att använda sån här lack så frågade jag i butiken och säljaren sa att jag skulle låta den härda i 2 mån åtminstonde för att inte riskera att den skulle vitna... det var ungefär då jag la ner projektet! hur det egentligen ligger till vet jag inte men...
#8 - 3 november 2003 13:39
Min härdade i ca en månad.
#9 - 3 november 2003 13:40
Jo som sagt att golvlack kan "vitna" vet jag nu av erfarenhet, men kan även epotexlacken göra det??
Vill veta detta innan jag drar igång bakgrundsprojektet till 190 liters karet.
#10 - 3 november 2003 13:41
Hej heeke.

Jag bad Flugger på min hemort kolla upp den lack du nämner med huvudkontoret. Den är inte lämplig för undervattensbruk och kommer, enl Flugger, att blekna precis din gjort. DESSUTOM så kommer den efter ett tag att släppa ut giftiga ämnen i vattnet. De rekommenderade inte lacken, utan avrådde mig kraftigt från att använda den i akvariet...
Trista nyheter för dig.
För kännedom är det precis lika illa med Landoras båtlack, den pallar inte heller att vara konstant under vattnet, tål bara vattenstänk.
#11 - 3 november 2003 13:47
Oj då...

Men jag känner mig ändå ganska lugn eftersom jag hört fler som haft lacken i flera år utan problem, men det är klart att det är säkrare med epotex lacken som är garanterat giftfri.

Frågan är bara om den också vitnar i vattnet.
#12 - 3 november 2003 13:54
På Färgtema sa de att Nordsjö Epolan V tål att vara konstant under vattenytan och inte innehåller giftiga ämnen efter härdning. Det enda de hade invändning mot var att lacka en yta målad med vattenfärg då den skulle lösa upp vattenfärgen.
#13 - 3 november 2003 14:35
Om vattenfärgen löser upp sig märker man väl i så fall på en gång?, och vad jag vet har flera stycken använt just vattenfärg. Jag använde almogefärg från "Classe" som är "vattenfast" när den torkat, den var dock lite svår att blanda.

Men åter till Epotex frågan. Kan den också vitna när den kommer i karet??
#14 - 3 november 2003 15:39
Jag testade ändå med vattenfärg och den löste mycket riktigt upp sig men det blev hyffsat ändå.
#15 - 3 november 2003 19:45
OK många synpunkter/erfarenheter av "golvlack", men hur är det nu med Epotex lacken.

Kan Epotex lacken också bli vitaktig/mjölkig när den kommer i vattnet?

Många rekomenderar ju Epotex, men inget svar på min fråga här.
Kan det vara så att ingen vill "erkänna" att den dyrare lacken har samma "problem"?? [;)]

#16 - 5 februari 2004 22:00
Kan det vara så att ingen vill "erkänna" att den dyrare lacken har samma "problem"??

Jag hade problem med Epotex...men det var pga felblandning mellan lack och härdare. Nu har jag precis i dagarna plockat ur bakgrunden för att installera en ny och då såg jag att det andra lagret under det vitnade var perfekt!

Kanske var sista lagret fel eller så kanske jag lackade för många lager 3-4st om jag minns rätt.
#17 - 5 februari 2004 22:14
Jag har använt epotex lack och har inte haft några problem alls.
den fick härda i 2 dygn sen sköljde jag noga och gjorde ett par vatten byten för att va på den säkra sidan.
har funkat i 2½ år nu och jag är mycket nöjd!
rekomenderar starkt epotex
mvh Niklas
#18 - 5 februari 2004 23:00
Jag rekomenderar också epotex.
Men oavsett lack så är det viktigt att man är noga och blandar rätt som "Tricella" skriver.
#19 - 6 februari 2004 14:55
Det var ju ett tag sedan jag startade den här tråden. och sedan dess har jag fått lära mig att just mängden lack och härdare är avgörande för hur resultatet blir.
Det verkar gälla för såväl "vanligt" lack som Epotex.
Kan ju säga att det inte syns speciellt mycket nu, det vita alltså. Nu har det blivigt alldeles lagom med algbeläggning.

/heeke
#20 - 7 februari 2004 11:59
Är det någon som vet de exakta proportionerna för Nordsjö Epolan V? Det enda som står på burkarna är att man ska blanda hela satsen på en gång vilket är lite överdrivet för att lacka en liten bakgrund.
#21 - 7 februari 2004 15:09
AndreasN: Kolla om det står nåt på deras hemsida om blandningsförhållande, det gör det på epotex sida iaf.

Annons