Gömställe för fritt simmande yngel

#1 - 3 maj 2006 07:16
Räcker det med ett snår javaormbunkar, om man vill låta guppyynglen simma fritt?
Dom lever ännu, nu i eftermiddag så det kanske går bra, men det ser lite vådligt ut vid matdags.
#2 - 3 maj 2006 19:21
Jag har javaormbunke i mitt kar, men den växter långsamt och verkar inte ge speciellt mycket skydd för yngel alls.

Därimot har jag en annan växt, tror det är en vattenormbunke, i början är den ganska liten men den växer till sig snabbt och blir en väldigt tät växt, hyffsat hög också.
#3 - 3 maj 2006 19:30
[quote=Annaica]Jag har javaormbunke i mitt kar, men den växter långsamt och verkar inte ge speciellt mycket skydd för yngel alls.

Därimot har jag en annan växt, tror det är en vattenormbunke, i början är den ganska liten men den växer till sig snabbt och blir en väldigt tät växt, hyffsat hög också.[/quote]

Får fortsätta flytta dom till yngelkassen då, har iofs bara lyckats fånga ett ännu, dom andra två bara smiter.
#4 - 3 maj 2006 21:56
Javaormbunke är nog inget bra gömställe. Finbladiga växter och flytväxters rötter är mycket tryggare. Javamossa funkar också bra.
#5 - 4 maj 2006 07:45
Javamossan (Vesicularia dubyana) kan du få att ligga vid ytan (där ynglen vill vara) om du fäster den på något som flyter. Mossan är ju typ toktät! Super för yngel. Annars finns ju andra flytisar, du kan använda dammlevermossa (riccia fluitans) och hornsärv (cerathophyllum demersum).
#6 - 4 maj 2006 09:11
[quote=Inka] om du fäster den på något som flyter.[/quote]

sugkopp för 5kr från zooaffären funkar också och då ligger den still där sugkoppen sitter.
#7 - 4 maj 2006 12:31
Får besöka zoo och se vad dom har på lager, dom måste ändå vara i yngelkassen ett tag till, i väntan på delvattenbytet som är försenat på grund av förorenat kranvatten.
#8 - 4 maj 2006 18:21
[quote=maricici]Får fortsätta flytta dom till yngelkassen då, har iofs bara lyckats fånga ett ännu, dom andra två bara smiter.[/quote]
men jag har massa med guppys och de får ungar hela tiden och yngelena simmar fritt de starkaste blir kvar på så vis..
#9 - 4 maj 2006 23:43
De starkaste eller de smartaste? Tror faktiskt att det är de senare som överlever. Och så gäller det att ha tur också.
#10 - 20 maj 2006 14:01
[quote=batski]De starkaste eller de smartaste? Tror faktiskt att det är de senare som överlever. Och så gäller det att ha tur också.[/quote]

Hittade en överlevare inne i filtret igår, har en Hydor crystal duo R05 och skymtade något rosa inne i filtret. När jag öppnade filtret simmade den omkring på behållarens botten som inget hade hänt. Nu har dom i vart fall flyttat till yngelkassen tills vidare.

Annons