Gör eget BTN bakgrund till mitt 375 kar.

#1 - 19 augusti 2010 16:25
Idag starta jag med att tillverka mitt eget Back to nature bakgrund, förhoppningsvis kan det bli något, har ju aldrig gjort något tidigare, men kan alltid hoppas att det blir som det brukar, att jag får en bild framför mig och så blir det så :)
Så om ni vill får ni gärna följa min tillverkning här, bilder kommer att läggas upp lite då och då.. brukar vara glad för att ta bilder när jag gör något :)
Som sagt första gången jag gör det så be nice :)
Här kommer lite på vad jag gjort idag..
http://img717.imageshack.us/i/img0075m.jpg/
http://img814.imageshack.us/i/img0076kh.jpg/
http://img299.imageshack.us/i/img0078wr.jpg/
http://img697.imageshack.us/i/img0079oj.jpg/
http://img62.imageshack.us/i/img0080lu.jpg/
http://img196.imageshack.us/i/img0081am.jpg/
http://img338.imageshack.us/i/img0083ex.jpg/

Ps. sista bilden där en telefon sitter i, där hade jag tänkte sätta en växt i min bakgrund, tänkte det var lite annorlunda, hoppas ni gillar det :)
#2 - 19 augusti 2010 16:33
riktigt najs! fast det ser ut som den blir inverterad?? asså rötterna från trädet sticker inte utåt utan inått?

men annars rikrtigkt najs!
#3 - 19 augusti 2010 16:36
Jag tycker att det ser strålande ut redan, hade inte gjort något så bra själv. Om du inte vet vad för slags fix/lack osv du ska använda så finns det en hel hög här som kan tipsa. Själv så floppade jag den biten och fiskar dog för hundralappar.
#4 - 19 augusti 2010 16:37
Ser ju skitbra ut :)
Det som hade varit pricken över i:et hade vare om du limmat på ett extra lager frigolit i mitten så trädet kommit närmare rutan. Fast det stjäl ju liter från karet......
#5 - 19 augusti 2010 18:44
Tack så mycket, allt kommer att gå utåt, det är bara en liten påbörjan, dock var det mycket jobbigare och mycket mer tänkande än jag trodde, men där är nog bra mycket jobb till, jag märkte även att jag gjorde lite fel på trästammen, så kommer att limma på lite extra frigolit och göra stammen lite rundare :)

hannesc skrev:
riktigt najs! fast det ser ut som den blir inverterad?? asså rötterna från trädet sticker inte utåt utan inått?

men annars rikrtigkt najs!
#6 - 19 augusti 2010 18:45
Ser ju skitbra ut :)

Det som hade varit pricken över i:et hade vare om du limmat på ett extra lager frigolit i mitten så trädet kommit närmare rutan. Fast det stjäl ju liter från karet......

Tack så mycket ! :) jo jag märkte det efter jag raspat där haha, men jag kommer att limma på en bit och sedan raspa lite så den blir lite rundare själva stammen.. Jo det lär stjäla men ska försöka snåla så mycket jag kan :)
#7 - 19 augusti 2010 18:48
Jag tycker att det ser strålande ut redan, hade inte gjort något så bra själv. Om du inte vet vad för slags fix/lack osv du ska använda så finns det en hel hög här som kan tipsa. Själv så floppade jag den biten och fiskar dog för hundralappar.

Tack du ! Jag är liten av en hantverkare kanske ? ;) haha nej skämt o sido, tycker det är kul att testa sig fram och se vad för talanger man har haha..
Jo just fixet och lacken där oroar jag mig lite över, såg en killes blogg där han använt en viss lack så ska kolla upp den och även fråga runder lite här så att man verkligen får rätt sorts..Attans ! Det är ju riktigt tråkigt ! Speciellt när man fått fiskarna rätt bra stora och fina nu.
#8 - 19 augusti 2010 19:08
Lacken som man använder är Epotex som är garanterat säkert, dock dyrt.

Jag har själv använt mig av Nordsjös Epolan V 2-komponents golvlack. Fixet jag använde var vanligt husfix med färgpigment iblandat.
#9 - 19 augusti 2010 19:48
Ser fint ur, jag skulle inte ha tålamod till att försöka få frigon att likna ett träd:P

Jag använde epotex lack och det har fungerat kalas än så länge, har inte haft den i så länge än.
#10 - 19 augusti 2010 21:09
tulle89 skrev:
Lacken som man använder är Epotex som är garanterat säkert, dock dyrt.

Jag har själv använt mig av Nordsjös Epolan V 2-komponents golvlack. Fixet jag använde var vanligt husfix med färgpigment iblandat.

Härligt, kanon tack så mycket ! Kliar förbannat mycket i fingrarna, vill bara slänga i det i karet, men känns som det kommer ta sin tid hehe..
Ungefär hur lång tid tar det med alla målande och sådant innan det är klart ?
#11 - 19 augusti 2010 21:10
Tack du :) om jag ska vara ärlig så var faktiskt stammen det lättaste att göra, vilket jag inte trodde, är ju bara lite små pill sen med att få fram helheten i det med små slipningar och så, så det ser 3d aktigt ut:)
#12 - 19 augusti 2010 21:18
http://img576.imageshack.us/i/img0098q.jpg/

Ny bild det sista jag hann med idag, får fortsätta imorgon. Vet inte om det syns som om jag gjort något mer, men har ändrat det lite grann, och skurit bort och in bland kanter och så, så det blir ett mer lyft i det lite mer 3d aktigt..
Sen ser man inte allt som är gjort på bilden heller, t.ex där som är ett hål i själva cellplasten, inte rakt igenom utan vertikalt, då en växt kommer sitta i bakgrunden. Finns en bild där en telefon är ner stucken i :)
Ska väl börja så smått på nästa skiva imorgon, kanske blir en lite grotta som kommer bli genomgående i cellplasten, återstår att se vad för idéer man får imorgon :)
#13 - 19 augusti 2010 21:22
Hallander skrev:
Härligt, kanon tack så mycket ! Kliar förbannat mycket i fingrarna, vill bara slänga i det i karet, men känns som det kommer ta sin tid hehe..

Ungefär hur lång tid tar det med alla målande och sådant innan det är klart ?

Jag målade min i tre omgångar för att få rätt färg. Men då var det bara grått och efterlika sten så behövdes inte så mycket färgtestning för jag skulle bli nöjd. Kan bli lite svårare med trädfärgen gissar jag. Sen lacka jag två gånger. Så det som egentligen tar tid är just väntandet på att det ska bli torrt.

Men stressa nu inte för allt i världen!!! :P Vet att man vill få det gjort och klart så man kan starta igång det så snabbt det går. Men ha lite is i magen och låt det ta sin tid. Låt allt härda ordentligt och silikonen fästa sen när du silikonat fast allt så inte sk*ten släpper och drar sönder hela akvariet.
#14 - 19 augusti 2010 21:34
Okay. Ja nej det är klart, att få fram rätt färg på stammen kommer säkerligen bli jobbig, men man får hålla tummarna helt enkelt.
Stressa, usch det är det jag är sämst på, just väntan, men jag försöker jobba med det haha..
Ja jag ska silikona rätt kraftigt, för släpper det så kommer jag bli galen, för då är det inte lönt att börja tänka på att fästa om det igen haha..
Men förhoppningsvis kan man hoppas på att det går bra. Tänkte jag också skulle ha såna färg till stenen som är lite grå med små svarta prickar i, vet inte riktigt vad det heter, men återstår att se :)

tulle89 skrev:
Jag målade min i tre omgångar för att få rätt färg. Men då var det bara grått och efterlika sten så behövdes inte så mycket färgtestning för jag skulle bli nöjd. Kan bli lite svårare med trädfärgen gissar jag. Sen lacka jag två gånger. Så det som egentligen tar tid är just väntandet på att det ska bli torrt.

Men stressa nu inte för allt i världen!!! :P Vet att man vill få det gjort och klart så man kan starta igång det så snabbt det går. Men ha lite is i magen och låt det ta sin tid. Låt allt härda ordentligt och silikonen fästa sen när du silikonat fast allt så inte sk*ten släpper och drar sönder hela akvariet.
#15 - 20 augusti 2010 14:43
Nu tror jag är i princip klar med bakgrunden, kanske några små frigolit stenar som skall sättas fast och så bara.
Några frågor som jag skulle behöva lite hjälp med.
Hur många gånger behöver jag slappa på fix innan jag ska börja med lacken ?
Och hur många gånger behöver jag lacka ?
Tacksam för svar :)

http://img820.imageshack.us/i/img0106h.jpg/
#16 - 20 augusti 2010 14:50
http://img191.imageshack.us/i/img0111c.jpg/

Här är sakerna jag köpte, om någon har några invändningar om dessa så bara fram med dem, vill inte göra något misslyckande, bara hoppats på att jag fått rätt produkter. :)
#17 - 20 augusti 2010 14:54
Hur många lager fix är väldigt relativt. Tills du är nöjd helt enkelt :)
Jag använde tre lager och tyckte det blev lagom tjockt och nöjd med färgerna.

Lacka gjorde jag två lager, två tunna lager. Läste mig till att det kan bli vita prickar om man tar för tjockt lager så jag råder dig att stryka över det tunt, och istället två gånger.

Sen ett hett tips; nu har du förvisso ett arbetsutrymme du verkar jobba i, men jag lacka min ute och hur blev resultatet. Ett tiotal småflugor som trodde det var ett flugpapper haha.
#18 - 20 augusti 2010 14:56
Hallander skrev:
http://img191.imageshack.us/i/img0111c.jpg/

Här är sakerna jag köpte, om någon har några invändningar om dessa så bara fram med dem, vill inte göra något misslyckande, bara hoppats på att jag fått rätt produkter. :)

Precis de produkter jag använde. Sen hade jag färgpigment och blanda ner i fixen. Men du kanske gör på något annat sätt? :) Finns de som målar med vattenfärg osv.

edit -- Är bindoplasten till aluminiumramarna? :)
Bilagor:
#19 - 20 augusti 2010 15:33
Härligt, då börjar jag få klämm på det :) måste dock ordna såna där filter lock (minns ej vad dem heter), har sett vissa har gjort hål i sina btn´s , köper man dem hos en zoo butik ? hahaha jobbigt ! förhoppningsvis ska jag väl kunna slippa dem dära flugorna i garaget :)
#20 - 20 augusti 2010 15:35
Ahh okay :) nej jag tänkte bara att husfixen blir lite grå i sig själv. Så nu kommer jag känna mig lite dum haha, men bindoplasten var tänkt att hälla ner lite i husfixen, (såg någon gjorde det med någon slags färg) Men jag hoppas den bindoplasten inte ska vara några problem för fiskarnas skull ?

Färg till Aluramen blir vanlig spray färg :)
#21 - 20 augusti 2010 15:44
Tror det är raster du tänker på :) Kan tänka mig att välsorterade zooaffärer har sådana inne men annars är alternativet att beställa.

Ja husfixen blir rätt så ljus, åt det gulare hållet om jag minns rätt. Men blanda ner lite bindoplast (såg du hade en med svart i) så ska det nog inte vara några problem.

Just att du lackar gör ju att det hålls kvar och inte ska påverka vattnet så kör på bara! :D
#22 - 20 augusti 2010 15:47
Ja just det helt rätt, raster va det jag tänkte på :) Aha okay ja jag har en svart och en brun, bruna blir ju givetvis till trädet, sen tänkte jag lite mörkgrått och lite åt det svara på och mellan stenarna, och kanske någon sten blir brun, får se vad jag får för da vinci idéer ;) haha

tulle89 skrev:
Tror det är raster du tänker på :) Kan tänka mig att välsorterade zooaffärer har sådana inne men annars är alternativet att beställa.

Ja husfixen blir rätt så ljus, åt det gulare hållet om jag minns rätt. Men blanda ner lite bindoplast (såg du hade en med svart i) så ska det nog inte vara några problem.

Just att du lackar gör ju att det hålls kvar och inte ska påverka vattnet så kör på bara! :D
#23 - 20 augusti 2010 15:52
Hallander skrev:
Härligt, då börjar jag få klämm på det :) måste dock ordna såna där filter lock (minns ej vad dem heter), har sett vissa har gjort hål i sina btn´s , köper man dem hos en zoo butik ? hahaha jobbigt ! förhoppningsvis ska jag väl kunna slippa dem dära flugorna i garaget :)

Tror det är raster du menar?
Finns i olika storlekar hos djurbutiker, jag har 3 st som är 60mm i diameter. Kanske lite overkill.......
#24 - 20 augusti 2010 16:03
Känns som om att roten är lite väl platt, du borde bygga på ett till lager frigolit, alt. karva bort lite runt om den och göra roten lite rundare.

Lycka till! :)
Bilagor:
#25 - 20 augusti 2010 18:20
Ja jag vet, jag tänkte lite fel då när jag gjorde det, men funderar på att göra en bit och silikona på den :)

joelvuo skrev:
Känns som om att roten är lite väl platt, du borde bygga på ett till lager frigolit, alt. karva bort lite runt om den och göra roten lite rundare.

Lycka till! :)
#26 - 20 augusti 2010 18:22
Ja det är dem jag menar :) men blir nog bara 2 st för mig, jag är inte speciellt hajj på allt med akvarium och grejer, är rätt ny på detta, men om jag har förstått det rätt så är rasterna till för insuget för ytterpumpen osv ?

Tror det är raster du menar?

Finns i olika storlekar hos djurbutiker, jag har 3 st som är 60mm i diameter. Kanske lite overkill.......
#27 - 20 augusti 2010 20:07
Hallander skrev:
Ja det är dem jag menar :) men blir nog bara 2 st för mig, jag är inte speciellt hajj på allt med akvarium och grejer, är rätt ny på detta, men om jag har förstått det rätt så är rasterna till för insuget för ytterpumpen osv ?

Ja precis. Sen behövs ett litet hål för utblåset också. Men där gäller bara ett hål i samma dimension som utblåset har, så brukar man kunna dölja det rätt snyggt med.
#28 - 20 augusti 2010 20:09
Allright ! :) första gången med ytterfilter för min del, så ska bara packa upp det och se hur det ska kopplas och hur det fungerar haha

tulle89 skrev:
Ja precis. Sen behövs ett litet hål för utblåset också. Men där gäller bara ett hål i samma dimension som utblåset har, så brukar man kunna dölja det rätt snyggt med.
#29 - 20 augusti 2010 23:42
Kul tråd Hallander! Man har ju sett liknande projekttrådar förut men då verkar det som att de som utfört jobben redan kunnat så mycket så för en sån som mig med liknande ambitioner i framtiden är det grymt bra att kunna följa en fellow rookie på vägen! Lycka till!
#30 - 21 augusti 2010 00:28
Tack så mycket ! Jo det är rätt kul att göra men det negativa är bara väntan haha :)

Kul tråd Hallander! Man har ju sett liknande projekttrådar förut men då verkar det som att de som utfört jobben redan kunnat så mycket så för en sån som mig med liknande ambitioner i framtiden är det grymt bra att kunna följa en fellow rookie på vägen! Lycka till!
#31 - 21 augusti 2010 02:33
Jadu, vänta är väl det man får göra mest med akvarium ;)
Först som du vänta med bakgrund, sen ska vattnet gå in sig, alger som kommer efter uppstart ska väääntas ut. Växterna får man vänta å se om de tar sig som de ska. Man får vänta på att fiskarna ska para ut sig m.m m.m! Nu vet du vad du har att "vänta" dig :D

Hmmm.... kanske ska gå å sova nu....
#32 - 21 augusti 2010 08:25
Haha ja lite drygt är det allt, men jag kommer att använda mycket av det gamla vattnet så det hjälper till lite grann iaf :) men man får ha lite is i magen som sagt :)

Jadu, vänta är väl det man får göra mest med akvarium ;)

Först som du vänta med bakgrund, sen ska vattnet gå in sig, alger som kommer efter uppstart ska väääntas ut. Växterna får man vänta å se om de tar sig som de ska. Man får vänta på att fiskarna ska para ut sig m.m m.m! Nu vet du vad du har att "vänta" dig :D

Hmmm.... kanske ska gå å sova nu....
#33 - 21 augusti 2010 13:25
Efter lite råd så fixa jag till min trädstam så bra det gick, men det får funka, och hoppas ni gillar den :)
Nu har jag strykit på första lagret med husfix, andra rundan kommer att bli med färg, och det är den jobbigaste biten att man ska få det riktigt snyggt, för färgen är ju den som gör så det blir liv i bakgrunden, må gud vara med mig. :)

Husfixen är på tork :)
http://img716.imageshack.us/i/img0116x.jpg/
#34 - 21 augusti 2010 13:40
Ser skitbra ut!
Och ja färgsättningen är det jobbigaste haha.
Sen torkar det och färgen ändras så får man dra över ett lager till... Men skam den som ger sig ;)

Och OT; fy vad lika era arbetsbord var ja, ditt och i den andra tråden haha.
#35 - 22 augusti 2010 08:25
Haha ja det tog lite tid igår höll på till halv 12 igår kväll :)
Haha jaja, jag blev helt chockad igår när jag kolla !

tulle89 skrev:
Ser skitbra ut!

Och ja färgsättningen är det jobbigaste haha.

Sen torkar det och färgen ändras så får man dra över ett lager till... Men skam den som ger sig ;)

Och OT; fy vad lika era arbetsbord var ja, ditt och i den andra tråden haha.
#36 - 22 augusti 2010 08:27
Inte riktigt klart än, ska målas lite detaljer och grejer, förhoppningsvis lyckas jag med att gör ett lyft i stenarna med skuggor och så :)

http://img710.imageshack.us/i/img0126we.jpg/
#37 - 22 augusti 2010 09:07
Vad snygg den blir!
#38 - 22 augusti 2010 09:09
Oj vad snygg den blev när färgen kom på. Jättesnygg bakgrund.
#39 - 22 augusti 2010 11:21
Tack så jätte mycket ! :)

Dexter skrev:
Vad snygg den blir!
#40 - 22 augusti 2010 11:22
Tack så mycket, blev själv lite förvånad att jag kunde fixa till det så bra :)

mikey13 skrev:
Oj vad snygg den blev när färgen kom på. Jättesnygg bakgrund.
#41 - 22 augusti 2010 11:56
Lite alger på och voila! Det blir riktigt snyggt! :D
#42 - 22 augusti 2010 12:16
Ja minsann det ska det nog bli :D

Lite alger på och voila! Det blir riktigt snyggt! :D
#43 - 22 augusti 2010 12:54
Så nu är den redo för lackering, sen ska den min själ och dag i akvariet :)

http://img825.imageshack.us/i/img0130eo.jpg/
#44 - 22 augusti 2010 13:35
Du har jgjort ett jävla sjysst arbete måste jag säga:D
#45 - 22 augusti 2010 14:29
Tack så mycket :) Blev lite förvånad själv faktiskt haha :) någonstans i generationen har jag väl fått lite utav Leonardo Da Vinci´s hantverk :D haha !

RobFrazie skrev:
Du har jgjort ett jävla sjysst arbete måste jag säga:D
#46 - 22 augusti 2010 14:57
Någon som vet om man kan lacka sin bakgrund även om fixet inte har torkat riktigt än på vissa ställe ? :)
Bilagor:
#47 - 23 augusti 2010 16:00
Nån som har brottom ? ;) Låter inte som en bra idé :D
#48 - 23 augusti 2010 16:15
Det är riktigt jäkla snyggt!!
#49 - 23 augusti 2010 18:50
Haha det var min tjej som la på för mycket på samma gång, så nu får jag vänta istället :P haha

Nån som har brottom ? ;) Låter inte som en bra idé :D
#50 - 23 augusti 2010 18:51
Tack så mycket :D Förhoppningsvis så ska det i karet imorgon :D

Nadine skrev:
Det är riktigt jäkla snyggt!!
#51 - 23 augusti 2010 19:04
Roten känns lite ljus annars ser det kanon-bra ut! :)
#52 - 23 augusti 2010 20:04
Tyckte jag också men nu får det bli så, det är en special rot från no mans land ;)

joelvuo skrev:
Roten känns lite ljus annars ser det kanon-bra ut! :)
#53 - 23 augusti 2010 20:08
Nu är bakgrunden äntligen på plats, dock enormt dålig bild, men kommer väl antagligen bättre bilder snart :)
http://img832.imageshack.us/i/img0139o.jpg/

Imorgon blir det att silikona fast det, och ska även tömma ut allt vatten ur gamla karet och flytta det karet till andra sidan av väggen sen i med allt vatten igen så jag kan börja bygga på den nya möblen och sedan lyfta upp det karet på plats :) Det kommer mer bilder när allt är på sin rätta plats :)
#54 - 23 augusti 2010 21:28
Konstigt nog tycker jag mer om denna bakgrund än BTN's Amazonas, Bra jobbat!
#55 - 23 augusti 2010 21:32
Oj, vilken komplimang, får tacka så hemskt mycket :D har faktiskt gjort en liten annorlunda sak också, i vars ett hörn så har jag gjort 2 "fickor" som inte syns just nu, men där i tänkte jag fylla upp med grus och även plantera någon fin växt. Så lite annorlunda med växter i sin BTN :)

Konstigt nog tycker jag mer om denna bakgrund än BTN's Amazonas, Bra jobbat!
#56 - 23 augusti 2010 21:58
Det blir riktigt snyggt ju!
Vad ska du köra med för sand/grus?
#57 - 23 augusti 2010 22:10
Jag har vit sand och även vit grus som jag fick till karet, så får se för det såg lite halvtblandat ut, annars vet jag inte om jag ska klippa en säck med sån blästersand, förslag ? :)

mklauser skrev:
Det blir riktigt snyggt ju!

Vad ska du köra med för sand/grus?
#58 - 23 augusti 2010 22:22
Tror du ångrar dig om du har i en blandning av grus/sand... men det är jag det :)
Julas blästersand brukar väl vara ett säkert kort, behöver ju inte tvättas heller!
Appropå sand så hittade jag detta igår när jag tog en promenad ;) Varför visste jag inte om det innan jag köpte rådasand......
#59 - 23 augusti 2010 22:28
Du tror det alltså ? Jag har faktiskt inte den blekaste, enligt mig tror jag att sanden kommer sjunka in under grusen i vilket fall, jag tycker nästan sand är snyggare än grus.
Haha inte illa, men påtal om de, jag har ingen sand i mitt nu, så plocka och skicka till mig :D

Tror du ångrar dig om du har i en blandning av grus/sand... men det är jag det :)

Julas blästersand brukar väl vara ett säkert kort, behöver ju inte tvättas heller!

Appropå sand så hittade jag detta igår när jag tog en promenad ;) Varför visste jag inte om det innan jag köpte rådasand......
#60 - 23 augusti 2010 22:32
jag kör med julas blästersand och är väldigt nöjd med det :)
har kört med både engelsk sjösten och vit marmor-kross, men allt vit blir grönt efter ett tag, inte kul alls :/
#61 - 23 augusti 2010 22:43
Härligt, ja den är ju enormt billig med :)
Ja ngt liknande marmor kross kan jag ha (tror jag) men några grönt på botten vill jag inte ha :P
Så ska nog minsann ge mig på blästersand :)

hult87 skrev:

har kört med både engelsk sjösten och vit marmor-kross, men allt vit blir grönt efter ett tag, inte kul alls :/
#62 - 23 augusti 2010 22:47
Glömde få med frågan, tänkte höra har du ingen bild på ditt akvarium som du kan lägga upp här, så jag kan få se hur det ser ut, för det är lite svårt att se ungefär hur den ser ut på deras bild. gärna en närbild och helhetsbild om du har :D

hult87 skrev:

#63 - 23 augusti 2010 22:50
Hallander skrev:
Härligt, ja den är ju enormt billig med :)

Ja ngt liknande marmor kross kan jag ha (tror jag) men några grönt på botten vill jag inte ha :P

Så ska nog minsann ge mig på blästersand :)

ja det är den och den är ju tvättad :) bara slänga ner i karet så är det klart :D

tror du kommer bli nöjd :D
#64 - 23 augusti 2010 22:52
Oj så den är så lyxig !
Så det blir inte grumligt/dammigt vatten då ? :D

hult87 skrev:
ja det är den och den är ju tvättad :) bara slänga ner i karet så är det klart :D

tror du kommer bli nöjd :D
#65 - 23 augusti 2010 22:59
Hallander skrev:
Oj så den är så lyxig !

Så det blir inte grumligt/dammigt vatten då ? :D

japp, slipper tvätta:)

kommer ju bli en dimma som det alltid blir när du startar ett kar men lägger sig ju :)
men inte på grund av sanden iaf :)
#66 - 23 augusti 2010 23:03
Allright, för sist jag gjorde det, så tvätta jag ur sanden för lite, så när jag hällde i så såg jag inte ens mitt finger i akvariet haha, och ändå såg det urtvättat ut :P så var bara till att börja om haha..
Men du har möjligtvis ingen bild på din balja med sanden i så man kan se hur det ser ut ? :)

hult87 skrev:
japp, slipper tvätta:)

kommer ju bli en dimma som det alltid blir när du startar ett kar men lägger sig ju :)

men inte på grund av sanden iaf :)
#67 - 23 augusti 2010 23:07
okej, fy vad tråkigt :/ har 2 projekttrådar :)

"200L" akvarium heter del ena och "mitt 540L" heter den andra :)
#68 - 23 augusti 2010 23:08
Ska genast ta mig en titt :)

hult87 skrev:

#69 - 23 augusti 2010 23:10
gör det :)
#70 - 23 augusti 2010 23:12
Dö läckert ! Kan ju säga direkt att jag skall införskaffa mig det i veckan :D såg det är 25kg i en påse, har inte haft så här stort akvarie innan,
räcker det med 2 påsar = 50 kg tro ? vill ändå ha rätt så tjockt med sand. Orkar inte köra 2 gånger till lund :)

hult87 skrev:

#71 - 23 augusti 2010 23:17
okej :) jag har ett lager som är 6-7cm fram och ca 9-10co i bakkant på mitt 540L det gick åt 4säck=100kg bottenyta 150x60cm

vad har du för bottenyta på ditt kar?
#72 - 23 augusti 2010 23:20
Ja då får jag också köpa 100kg, för mitt är 150x50. Kanon bra, slapp man dem extra runderna :)

hult87 skrev:
okej :) jag har ett lager som är 6-7cm fram och ca 9-10co i bakkant på mitt 540L det gick åt 4säck=100kg bottenyta 150x60cm

vad har du för bottenyta på ditt kar?
#73 - 23 augusti 2010 23:25
japp lika bra att köpa när man ändå åker, vet aldrig när man startar ett till kar ;)
har 2 säckar över, bra att ha :)

startade mitt första i februari och nu sitter jag här med 6 kar igång ;)

riktigt grym bakgrund du fått till :D
#74 - 23 augusti 2010 23:40
Oj, kan man kalla dig the fisherman då eller ? haha
Jag kan hålla med om att man blir riktigt tänd på att ha många akvarium.
Tänkte faktiskt så lite på ett lite mindre hörnakvarium i mitt andra rum.Tänkte jag ville ha lite ciklider då, men kan dock inte alla namn och sånt på det, men om jag uppfattat det rätt, så vill ja köra på malawi.
Hittar man ett billigt och nära på blocket så ska jag slå till :D
Tack så mycket, har känts att man arbetat med eländet iaf haha :)

hult87 skrev:
japp lika bra att köpa när man ändå åker, vet aldrig när man startar ett till kar ;)

har 2 säckar över, bra att ha :)

startade mitt första i februari och nu sitter jag här med 6 kar igång ;)

riktigt grym bakgrund du fått till :D
#75 - 23 augusti 2010 23:46
Hallander skrev:
Oj, kan man kalla dig the fisherman då eller ? haha

Jag kan hålla med om att man blir riktigt tänd på att ha många akvarium.

Tänkte faktiskt så lite på ett lite mindre hörnakvarium i mitt andra rum.Tänkte jag ville ha lite ciklider då, men kan dock inte alla namn och sånt på det, men om jag uppfattat det rätt, så vill ja köra på malawi.

Hittar man ett billigt och nära på blocket så ska jag slå till :D

Tack så mycket, har känts att man arbetat med eländet iaf haha :)

har drabbats av akvarie-sjukan som så många andra på denna sidan ;)
vill ju ha alla olika fiskar då behövs en del kar ;) men får nog lugna mig med fler nu :p
jag gillar växt-kar så har inte satsat på nått malawi än men det kanske kommer det med;)

bara köpa :D
Bilagor:
#76 - 23 augusti 2010 23:49
Haha jo det kliar verkligen i fingrarna efter det.
Köpa kan man, men svårare att köpa plats för det haha !
Jag kör ju på pirayor nu, men vill ju likaså väl ha andra fiskar också haha, men vägrar att släppa ner andra fiskar bland pirayorna, inte direkt lyckat :P

hult87 skrev:
har drabbats av akvarie-sjukan som så många andra på denna sidan ;)

vill ju ha alla olika fiskar då behövs en del kar ;) men får nog lugna mig med fler nu :p

jag gillar växt-kar så har inte satsat på nått malawi än men det kanske kommer det med;)

bara köpa :D
#77 - 24 augusti 2010 00:46
Hallander skrev:
Haha jo det kliar verkligen i fingrarna efter det.

Köpa kan man, men svårare att köpa plats för det haha !

Jag kör ju på pirayor nu, men vill ju likaså väl ha andra fiskar också haha, men vägrar att släppa ner andra fiskar bland pirayorna, inte direkt lyckat :P

haha jo så är det ju, jag bor ju i en etta :p
ja dom kanske inte skulle bli så långvariga då :p
#78 - 24 augusti 2010 08:22
Ja det kan bli misnann tajt då men många kar :D

hult87 skrev:
haha jo så är det ju, jag bor ju i en etta :p

ja dom kanske inte skulle bli så långvariga då :p
#79 - 24 augusti 2010 09:01
mer bilder
#80 - 24 augusti 2010 09:58
Det lär nog komma lite fler bilder idag, måste först på jobb nu till 5 :( sen ska det gamla karet tömmas och ersättas med det nya :)

Kensa skrev:
mer bilder
#81 - 24 augusti 2010 21:35
Så ja, då är bakgrunden fast limmad, blev lite fel så kunde inte gömma doppvärmaren, låg för tätt in på frigoliten så våga inte ta någon chans om det skulle hända något.
Men till andra punkten så har jag äntligen börjat bygga min möbel till akvariet :D
Man känner hur det närmar sig så, det är så skönt !
Här kommer lite bilder på möblen. OBS Brädorna skall betsas till mörkt trä, som ni ser, har jag en liten väg med hål i på bild nummer 3, där har ni färgen det lilla ni kan se som också möblen skall betsas i :)
Enjoy !

1.http://img413.imageshack.us/i/img0148s.jpg/
2.http://img265.imageshack.us/i/img0152zk.jpg/
3.http://img340.imageshack.us/i/img0156xn.jpg/
4.http://img641.imageshack.us/i/img0157jt.jpg/
5.http://img835.imageshack.us/i/img0158xr.jpg/
6.http://img412.imageshack.us/i/img0160od.jpg/

Hoppas det kanske inspirerar någon. Om någon undrar var jag fick idén ifrån är det från mitt andra rum där jag gjort likadant, fast i ett litet sne tak där mina spotlights sitter i :)
#82 - 24 augusti 2010 21:51
Blir skitsnyggt :D

Hur fungerar det med invägning? Står det i lod redan?
#83 - 24 augusti 2010 22:11
Invägning ? :P haha

tulle89 skrev:
Blir skitsnyggt :D

Hur fungerar det med invägning? Står det i lod redan?
#84 - 24 augusti 2010 22:17
Det där kan du nog ställa minst två pansarvagnar på! :p
#85 - 24 augusti 2010 22:29
Jaså haha ! ja det ska inte vara några som helst problem, det står ju på leca blocken :) annars får jag väl ett ny moppat golv :D

Det där kan du nog ställa minst två pansarvagnar på! :p
#86 - 25 augusti 2010 10:41
Hallander skrev:
Invägning ? :P haha

Ja att väga in det så det står i lod :) Du vill inte att akvariet står ojämnt för då finns risken att det spricker :(
#87 - 25 augusti 2010 10:47
Jaså nej då, det är inga problem för det :D förhoppningsvis ;) har lodat det och så, så det ska vara bra :)
#88 - 25 augusti 2010 10:49
Så ja nu är möblen klar, nu skall den bara betsas :)
Kunde inte hålla mig så jag satte in 4 st led spotlights också :D
http://img202.imageshack.us/i/img0162mp.jpg/
Säg gärna vad ni tycker :)
#89 - 25 augusti 2010 11:35
Hallander skrev:
Så ja nu är möblen klar, nu skall den bara betsas :)

Kunde inte hålla mig så jag satte in 4 st led spotlights också :D

http://img202.imageshack.us/i/img0162mp.jpg/

Säg gärna vad ni tycker :)

Haha blev ju skitbra! Ser lite starka ut på fotot men blir väl så när man fotar rätt in i en lampa ;)

Men sjukt coolt! :D
#90 - 25 augusti 2010 11:50
Tack så mycket ! Ja dem är inte speciellt starka, det är nog för det är taget rätt på dem, men i irl så är det ett väldigt behagligt ljus faktiskt, lite mys stämning med frugan ;) haha !
Så nu skall jag bara köpa betsfärg sen är det minsann klart :D

tulle89 skrev:
Haha blev ju skitbra! Ser lite starka ut på fotot men blir väl så när man fotar rätt in i en lampa ;)

Men sjukt coolt! :D
#91 - 25 augusti 2010 12:11
Hallander skrev:
Tack så mycket ! Ja dem är inte speciellt starka, det är nog för det är taget rätt på dem, men i irl så är det ett väldigt behagligt ljus faktiskt, lite mys stämning med frugan ;) haha !

Så nu skall jag bara köpa betsfärg sen är det minsann klart :D

Haha nä man får ju se till så att de blir nöjda också så man får skaffa fler akvarium :D
#92 - 25 augusti 2010 12:17
Haha ja precis ! Men det sköna är att vi har samma intresse och det var hon som fick mig in på spåret, så fick jag väl en fisksjuka så jag var tvungen att krydda på det lite med att göra egen btn och så, men skulle jag inte gjort för nu vill hon att jag ska göra en åt henne med haha !

tulle89 skrev:
Haha nä man får ju se till så att de blir nöjda också så man får skaffa fler akvarium :D
#93 - 25 augusti 2010 18:01
Nu står karet på sin plats, grusen tänkte jag slänga i imorgon (Julas blästring sand) ska även ordna ett liggunderlag imorgon med som också måste i. På fredag blir det att fylla upp en del vatten i karet. Antar väl fredag ska bli bra ? Med tanke på silikonet skall ha sina 72 timmars härdning om jag inte minns fel ? Och det använde jag igår (tisdag). Och sen hälla över det gamla vattnet nästa fredag samt fiskarna, så har karet fått dra sig lite.
Och betsa möbeln blir under helgen antar jag.

http://img838.imageshack.us/i/img0176vj.jpg/
http://img833.imageshack.us/i/img0177u.jpg/
#94 - 25 augusti 2010 18:20
Nej är inte speciellt avis.. inte då...
#95 - 25 augusti 2010 18:26
Har du inget o göra då på fredag så töm och fyll det ett par gånger så du får ut eventuella rester som finns kvar sen fixet och lackningen.

Tömde och fyllde mitt med några timmars mellanrum två gånger. Better safe then sorry ;)

Och angående silikonet ska det ha slutat lukta ättika. Då är det torrt.
#96 - 25 augusti 2010 18:32
Ser RIKTIGT gyrmt ut! Jag önskar att jag också var såpass händig med akvariemöblerna. *ler*
Det enda jag skulle kunna tillägga är, som jag tror någon sagt tidigare, att roten ser lite ljus ut.... men under vatten blir det alltid annorlunda och med lite alger på kommer det där att se förtrollande ut.
Gillar dessutom dina växtfickor mycket skarpt. Dont mind if I stjäl the idea till mitt nästkommande kar. ; )
#97 - 25 augusti 2010 18:44
haha :D

RobFrazie skrev:
Nej är inte speciellt avis.. inte då...
#98 - 25 augusti 2010 18:46
Ja det är ju en tanke faktiskt, så får hoppas jag har lite tid, ska arrangera SM i beach wrestling på lördag så är lite jobb :P Men man får försöka ta sig lite tid :) Ska det lukta ättika ? har jag inte märkt haha , men det ska nog bli torrt fram till fredag :)

tulle89 skrev:
Har du inget o göra då på fredag så töm och fyll det ett par gånger så du får ut eventuella rester som finns kvar sen fixet och lackningen.

Tömde och fyllde mitt med några timmars mellanrum två gånger. Better safe then sorry ;)

Och angående silikonet ska det ha slutat lukta ättika. Då är det torrt.
#99 - 25 augusti 2010 18:49
Tack så mycket :) Nja man får tänka två gånger extra så det fixar du nog :)
Ja jag tyckte också den blev lite för ljus, för sökte få den brunare med lite svart i, men kunde inte ta för mycket för då blir den för svart. Så det var färgsäljarens fel :P men med lite alger på och sånt så tror jag nog det blir bra, den bryter iaf mot stenarna så man förstår iaf vad det är :) haha..
Ja jag kom på det där med växt fickorna när jag höll på så det var bara att köra igång och satsa på det :D Inga problem, stjäl på så mycket du vill, kul att folk gillar det bara :)

Pickles skrev:
Ser RIKTIGT gyrmt ut! Jag önskar att jag också var såpass händig med akvariemöblerna. *ler*

Det enda jag skulle kunna tillägga är, som jag tror någon sagt tidigare, att roten ser lite ljus ut.... men under vatten blir det alltid annorlunda och med lite alger på kommer det där att se förtrollande ut.

Gillar dessutom dina växtfickor mycket skarpt. Dont mind if I stjäl the idea till mitt nästkommande kar. ; )
#100 - 25 augusti 2010 20:12
det blir ju slitsnyggt :D
#101 - 25 augusti 2010 20:22
Man får tacka :D Nästa fredag räknar jag väl med att allt är helt klart, inkl med firrarna i karet :)

hult87 skrev:
det blir ju slitsnyggt :D
Bilagor:
#102 - 26 augusti 2010 10:32
Nu har jag slängt i Julas bläster sand. :)
Tycker ni jag har slängt i för mycket sand så säg gärna till ? För jag vet inte riktigt om jag är nöjd :P

http://img251.imageshack.us/i/img0204qd.jpg/
#103 - 26 augusti 2010 12:33
Du kan inte försöka putta upp sanden lite mer mot bakkanten, utan att täcka bakgrunden såklart.
Kan tycka att det ser ut att vara lite mkt sand i framkant, även om det nog mest är en synvilla...

Fint akvarium!
#104 - 26 augusti 2010 12:50
Jo det är också en variant jag kan göra, för jag tycker också det ser lite mycket ut i framkanten faktiskt, ska pilla lite med det och se.
Tack så mycket !

pwrdesign skrev:
Du kan inte försöka putta upp sanden lite mer mot bakkanten, utan att täcka bakgrunden såklart.

Kan tycka att det ser ut att vara lite mkt sand i framkant, även om det nog mest är en synvilla...

Fint akvarium!
#105 - 26 augusti 2010 13:00
Ser riktigt bra ut! :) Du har legat några steg före mig hela tiden, så det är kul att kunna få lite inspiration! :)
Hur mycket sand har du i karet?
#106 - 26 augusti 2010 13:01
Ja jag tror jag börja lite tidigare än dig också :) Trevligt att få kunna ge lite inspiration :D ja du jag köpte 100kg, men jag använde väl en ca 50kg, dock kosta ju sanden bara 49:- för 25 kg, så kan lika bra ha :) Tömde dock ut lite sand nu, tyckte det blev för mycket i framkanten men nu ser det bättre ut :) Hur går det för dig ?

mklauser skrev:
Ser riktigt bra ut! :) Du har legat några steg före mig hela tiden, så det är kul att kunna få lite inspiration! :)

Hur mycket sand har du i karet?
#107 - 26 augusti 2010 13:12
Okej, så då borde kanske egentligen en säng räcka för mig?
Jag la på sista lagret lack igår, så nu är det bara att vänta några dagar tills lacken härdat ordentligt. Sen jäklar.
Ska iväg till Jula nästa vecka och fixa sanden, om de fått in den igen.
#108 - 26 augusti 2010 13:27
Vad är måtten på ditt kar ? för mitt är 150x50x50.
Sen är det om du vill ha en tjocklek på sanden så du får plats med växter och så ju.
Låter härligt ! Glöm inte att ditt silikon ska ha en härdnings tid på ca 72 timmar.
Ser du bor i Ängelholm, och hyllinge ligger inte så farligt bort därifrån ? vet inte om ni kanske har jula hos er i Ä-holm.

mklauser skrev:
Okej, så då borde kanske egentligen en säng räcka för mig?

Jag la på sista lagret lack igår, så nu är det bara att vänta några dagar tills lacken härdat ordentligt. Sen jäklar.

Ska iväg till Jula nästa vecka och fixa sanden, om de fått in den igen.
#109 - 26 augusti 2010 13:51
Mitt är 110x60x50. Jag vill ha rätt mycket sand, men jag är inget stort fan av mycket växter. Några ska där vara dock. Vill mest ha så fiskarna kan gräva ordentligt! :)
Precis, det är Jula i Hyllinge som gäller. Tar tjugo min att köra dit, men man vill ju gärna ha något annat ärende då också! :)
#110 - 26 augusti 2010 13:54
Aha okay :) ja du, svårt att säga men hade jag varit dig hade jag köpt 2 säckar iomed dem ändå är så billiga så, skulle du inte bli nöjd med 1 säck så får man köra en sån extra vända igen :P Kan alltid vara bra att ha till framtida behov :)

mklauser skrev:
Mitt är 110x60x50. Jag vill ha rätt mycket sand, men jag är inget stort fan av mycket växter. Några ska där vara dock. Vill mest ha så fiskarna kan gräva ordentligt! :)

Precis, det är Jula i Hyllinge som gäller. Tar tjugo min att köra dit, men man vill ju gärna ha något annat ärende då också! :)
#111 - 26 augusti 2010 14:07
Det är sant! Tålamodet börjar ta slut snart! :) man vill bara ha igång det. Men det kommer bli värt väntan.
#112 - 26 augusti 2010 14:28
Ja sjukt drygt har det varit men ändå roligt under väntans tid. Men som sagt är bättre att ha tålamod :) nu håller jag på att fylla upp mitt kar med vatten, skall göra som tidigare sagt i tråden, att jag ska fylla upp det, och tömma det efter några timmar, sen fylla igen och tömma sen fylla upp mer än halva sen i med det gamla vattnet :) så räknar med att fiskarna ska komma i torsdag fredag nästa vecka, så har man tid att inreda det lite och så, utan att störa fiskarna :)

mklauser skrev:
Det är sant! Tålamodet börjar ta slut snart! :) man vill bara ha igång det. Men det kommer bli värt väntan.
#113 - 26 augusti 2010 15:09
ja så tänker jag göra också. Måste köpa lite slang och en sån där koppling till kranen så man slipper springa med hinkar.
#114 - 26 augusti 2010 15:14
Ja jo det är rätt smidigt faktiskt, jag kör själv med trädgårdsslangen :D än så länge håller mitt kar haha ! sjuk skillnad, all den lacken det glansiga försvinner i vattnet så det ser naturtroget ut :)

mklauser skrev:
ja så tänker jag göra också. Måste köpa lite slang och en sån där koppling till kranen så man slipper springa med hinkar.
#115 - 26 augusti 2010 15:34
Tömde ur lite sand, tyckte det blev lite för mycket kant fram till, så blev lite bättre nu tycker jag.
Nu har jag även fyllt karet med vatten, så om någon timme skall det tömmas och fyllas i igen och sen tömma sen fylla på lite mer än halva.

Här kommer lite bilder och nu slipper man se det glansiga på bakgrunden :)
http://img201.imageshack.us/i/img0205b.jpg/
http://img64.imageshack.us/i/img0206iy.jpg/
#116 - 26 augusti 2010 16:23
Absolut Grymt! XD
Lite alger på det där så... MUMS!
Jag gillar verkligen djupet du fick till i de svarta partierna - blev en sjuhelsikes skillnad med vatten i.
#117 - 26 augusti 2010 16:27
Tack så mycket !
Ja precis, men lär väl ta sin tid innan det kommer :)
Ja jag blev rätt nöjd med det, så man fick ett litet extra lyft i det , och blev en enorm skillnad med lite wasser ja, snart dags att börja inreda i karet med :D men där behöver man allt lite tips på växter och dyligt, har noll koll på namn haha.

Pickles skrev:
Absolut Grymt! XD

Lite alger på det där så... MUMS!

Jag gillar verkligen djupet du fick till i de svarta partierna - blev en sjuhelsikes skillnad med vatten i.
#118 - 26 augusti 2010 20:45
blev riktigt snyggt :)

men nu har du ju sand till nästa kar också ;)
#119 - 26 augusti 2010 21:30
tackar :D
Ja hur bra som helst :) bara hitta ett hörn kar med ca 70cm djup på kortsidorna, inte det lättaste haha.
Usch, skulle sett precis, har aldrig använt ytterfilter förut, så testa jag dra igång det, och inget vatten kom, sen tog jag reda på att man var tvungen att fylla vatten i filtret först, så stängde av den då, så lyfter jag på locket för att då fylla på med vatten, och tror du inte det blir ett enormt baksug ? så innan jag fatta att jag skulle ta bort slangarna från karet för jag höll på att stänga locket, så va där hur mycket vatten som helst över hela golvet haha ! Verkligen lyckat !

hult87 skrev:
blev riktigt snyggt :)

men nu har du ju sand till nästa kar också ;)
Bilagor:
#120 - 27 augusti 2010 10:39
Ja det blev skitsnyggt! :D

Alltid svårt med ytterfilter första gången :) Tar ett par försök innan man hittar rutinerna haha
#121 - 27 augusti 2010 12:19
Tackar :) Jo tack jag märkte det ! haha, men nu var jag extra försiktig så nu klara jag de haha

tulle89 skrev:
Ja det blev skitsnyggt! :D

Alltid svårt med ytterfilter första gången :) Tar ett par försök innan man hittar rutinerna haha
#122 - 27 augusti 2010 17:39
låter lite jobbigt :p lite panik då kanske? :)
#123 - 27 augusti 2010 20:18
Haha ungefär, när något sånt händer så står mitt huvud still medans den pumpar vatten tills jag ska förstå vad jag ska göra haha..
#124 - 27 augusti 2010 20:53
haha tur att du inte har parkett-golv iaf ;)
#125 - 27 augusti 2010 21:06
Väldigt tacksam över det ! haha
#126 - 27 augusti 2010 21:10
förstår det :)

hur går det med karet nu?
#127 - 27 augusti 2010 21:15
Jo då, har nu fyllt och tömt det 2 gånger, soch fyllt upp det med 3/4 och nu ska jag låta det stå så till torsdag, då fiskarna ska få komma i.
Har planterat någon växt och lite mangrowe bitar, så ska handla lite mer växter och rötter kanske lite stenar med, får se vad det blir för något.
Har du någon idé på något bra tro ? :)
#128 - 27 augusti 2010 21:22
okej gött :)
jag tycker det är snyggt med rötter. lavasten och mycket växter, nått sånt jag ska försöka få till med mitt 540L
men du har ju en enormt snygg bakgrund som är synd att skymma för mycket :) men kanske satsa på lite längre växter i kanterna och lite lägre i mitten? javamossa på en sten är snyggt, javaormbunke och anubias fastbunden på stenar och rötter gillar jag, blir lite olicka höjder och så i karet då :)
#129 - 27 augusti 2010 21:35
Ja okay, ja jag hade tänkt lite så i den stilen, lite höga växter i vänstran kanten för att dölja doppvärmaren, gjorde ett misstag att hålet blev för litet bakom bakgrunden, men istället fick jag plats med ytterfiltrets insug där. (alltid något) sen ville jag ha något i mitten men lägre växter då, vill inte packa på för mycket med saker, för det måste samtidigt var lätt tillgängligt för att kunna rensa upp gammal mat. (har ju pygocentrus nattereri) Någon sten vill jag med ha, men ska söka på hur ormbunkar, anubias ser ut :) ja lite rötter kommer där att bli, lite amazonas stuk :)
#130 - 27 augusti 2010 21:38
okej det låter som det kommer bli redigt snyggt :D
#131 - 27 augusti 2010 21:46
Ja vi får se vad det blir av det :D Har sett på vissa bilder på google, ingen aning om vad det är, men tar en gissning på att det är ngn slags klättrande växt, ganska tätt sådan, som är över hela botten som även går upp mot träd stammar samt sten. Är det något du känner till namnet på ? Är något jag planerar till mitt nästa projekt på nytt akvarium nämligen :)
#132 - 27 augusti 2010 21:53
nja inget jag kan komma på :p men låter intressant :)
#133 - 27 augusti 2010 21:55
Ja, jag ser bilder i huvudet så nu håller jag span på ett hörnakvarium :)
#134 - 27 augusti 2010 22:10
Frogbit för att skugga ner karet lite? :)
Blir det svartvatten?
#135 - 27 augusti 2010 22:11
Förlåt ?
Jag är ny inom akvarist ;) haha !
Vad är frogbit för något ? :)

Frogbit för att skugga ner karet lite? :)

Blir det svartvatten?
#136 - 27 augusti 2010 22:14
Nu såg jag vad det var för något :)
Nja för mycket av sånt kommer bli för jobbigt för att komma åt matresterna som jag måste plocka upp :P men absolut en god idé !
#137 - 27 augusti 2010 22:20
Jag lovar, de är extremt lätta att hålla under schack så det är bara att plocka bort eller putta undan när du behöver!, inte som andmat vill jag lova. ;) :p
#138 - 27 augusti 2010 22:25
Jaså det är dem :) Kan lika bra höra med dig också nu när du är här, den bilden jag har länkat här nu, vet du vad det är för slags växt som är på botten ? Som täcker grusen ? :)

http://www.belly-fat.net/how_to_lose_belly_fat_22.html
#139 - 27 augusti 2010 22:31
Hallander skrev:
Ja vi får se vad det blir av det :D Har sett på vissa bilder på google, ingen aning om vad det är, men tar en gissning på att det är ngn slags klättrande växt, ganska tätt sådan, som är över hela botten som även går upp mot träd stammar samt sten. Är det något du känner till namnet på ? Är något jag planerar till mitt nästa projekt på nytt akvarium nämligen :)

Kan vara helt ute och cykla med första jag tänker på är javamossa? :P
#140 - 27 augusti 2010 22:33
Hallander skrev:
Jaså det är dem :) Kan lika bra höra med dig också nu när du är här, den bilden jag har länkat här nu, vet du vad det är för slags växt som är på botten ? Som täcker grusen ? :)

Eller dammlevermossa?
#141 - 27 augusti 2010 22:34
Ser nästan ut som en väldigt tät och fin Riccia Fluitans? Jag är långt ifrån säker men det är ju en väldigt vanlig växt.
#142 - 27 augusti 2010 22:35
Tulle var först och tallade! :p
Bilagor:
#143 - 27 augusti 2010 22:37
Tulle var först och tallade! :p

Haha men du var inte långt efter! ;D
#144 - 27 augusti 2010 22:44
Ja något i den stilen där, bara den inte blir så hög, vill ha den som en gräsmatta typ :)
#145 - 27 augusti 2010 22:45
Ansa ansa ansa som med alla "gräsmattor". :p
#146 - 27 augusti 2010 22:51
Nu är dock detta en animerad bild, men ja ni ser "gräsmattan" där , något sånt jag tänkte på :)

http://www.softpicks.net/screenshots/Dream-Aquarium.jpg
#147 - 27 augusti 2010 22:53
Hallander skrev:

Jepp jag är ganska säker på att det är Riccia Fluitans
#148 - 27 augusti 2010 22:54
Hallander skrev:
Nu är dock detta en animerad bild, men ja ni ser "gräsmattan" där , något sånt jag tänkte på :)

http://www.softpicks.net/screenshots/Dream-Aquarium.jpg

Jo så e verkligen skitfint! Men kräver enormt mycket :P

Ska ansas, rätt ljus, gödning (pmdd), co2, tålamod!!!
#149 - 27 augusti 2010 22:55
Du är det ? Jag får väl spana in den i en butik och se :) kräver dem något speciellt ljus ?
Bilagor:
#150 - 27 augusti 2010 22:59
Ja den ser ut att vara precis det jag letar efter.
Nu vill jag bara hitta ett bra hörn akvarie också så nästa projekt kan få börja ! :)
#151 - 27 augusti 2010 23:01
Spana in MH-lampor och CO2 om du vill köra extrem Aquascaping! ;)
#152 - 27 augusti 2010 23:01
Ja då det ska jag väl förhoppningsvis ha ork med :) men just det här med co2, visst den trivs absolut bäst med det, men tros man inte klara sig utan ?

tulle89 skrev:
Jo så e verkligen skitfint! Men kräver enormt mycket :P

Ska ansas, rätt ljus, gödning (pmdd), co2, tålamod!!!
#153 - 27 augusti 2010 23:03
Alltså växten i sig är väll inte speciellt krävande. Men att få den att växa som en matta kräver underhåll. Gjorde ett försök med dammlevermossa som jag ville få som en vägg. Slutade med att allt flöt omkring haha.

Jag är verkligen ingen växtmänniska så är egentligen inte rätt person att svara på det, men för att få växter som sitter så långt ner i karet att växa bra så är du i behov av mycket ljus. Vanliga akvarielysrör (finns såklart dem inriktade till växter) men uppemot 0.5 watt/liter (rätta mig alla växtexperter om jag har fel ;) )
#154 - 27 augusti 2010 23:05
Hallander skrev:
Ja då det ska jag väl förhoppningsvis ha ork med :) men just det här med co2, visst den trivs absolut bäst med det, men tros man inte klara sig utan ?

Jag tycker absolut att du ska testa utan först.

Co2 är både dyrt och kräver även de underhåll. Så får du det att fungera utan så är det ju bara toppen. Men går det inte så får man göra det valet då. Om man tycker det är värt tiden/pengarna eller om man skippar just den växten och testar en annan.
#155 - 27 augusti 2010 23:08
Mäsk är billigt men jag har själv inte fått tummen ut och fixat det! :p
#156 - 27 augusti 2010 23:10
Ja för att hålla på att fylla rum med massa såna patroner är inte jag riktigt sugen på haha.. Ja kan ju vara värt ett försök, så vida där inte finns en liknande växt som är lite lättare att sköta om.
#157 - 27 augusti 2010 23:11
Co2 är ganska viktigt faktiskt, om man inte har råd med ett Co2 system så kan man göra det billiga mäsk systemet, annars så kan man köra med Easy carbo. Jag kör med en mäsk och Pmdd, och det funkar super bra på mina växter.

Om du är nybörjare så skulle jag nog förslå att köra med Easy carbo och Pmdd, det är lätt att man får för mycket co2 i Karet om man kör med mäsk i början.
#158 - 27 augusti 2010 23:12
Mäsk är billigt men jag har själv inte fått tummen ut och fixat det! :p

Har testat det och visst fungerar det bra :)

Men man blir rätt trött att blanda ihop det (nä inte så mycket jobb egentligen men hade bara halvlitersflaskor :P ) och sen är det desto svårare att kontrollera.

Men som test om det ger resultat? Absolut!
#159 - 27 augusti 2010 23:13
Detta är då bara en slags växtnäring man häller i karet ? Funkar det bra så är det ju absolut värt ett försök.

Co2 är ganska viktigt faktiskt, om man inte har råd med ett Co2 system så kan man göra det billiga mäsk systemet, annars så kan man köra med Easy carbo. Jag kör med en mäsk och Pmdd, och det funkar super bra på mina växter.

Om du är nybörjare så skulle jag nog förslå att köra med Easy carbo och Pmdd, det är lätt att man får för mycket co2 i Karet om man kör med mäsk i början.
#160 - 27 augusti 2010 23:17
Easy carbo är flytande kol, kan man väl säga så med rätt dos så uppfyller det Co2 behovet hos dina växter, och Pmdd är näringen, man kan tillsätta det i pulver form, eller med flaska, jag har det i flaska dock, det är 3 flaskor som man måste blanda, 3 olika ämnen, Jag kör med pmdd för att det är sjukt billigt, och räcker länge
#161 - 27 augusti 2010 23:19
Aha okay ! Vad ligger allt detta i pris på ? Och hur oftast ska det tillsättas i karet ?

Easy carbo är flytande kol, kan man väl säga så med rätt dos så uppfyller det Co2 behovet hos dina växter, och Pmdd är näringen, man kan tillsätta det i pulver form, eller med flaska, jag har det i flaska dock, det är 3 flaskor som man måste blanda, 3 olika ämnen, Jag kör med pmdd för att det är sjukt billigt, och räcker länge
#162 - 27 augusti 2010 23:22
Lite info här :)
Bilagor:
#163 - 27 augusti 2010 23:26
1-2 ml/dag = 8-16ml/dag för min del då, men vad är det för räkning egentligen, 1-2 kan jag ta men 8-16 är en väldigt mycket större skillnad :P
#164 - 27 augusti 2010 23:27
All information om Easy carbo står på flaskorna, easy carbo tillsätter man varje dag, Pmdd är olika faktiskt, en del tillsätter det varje dag i mindre doser, Medans jag tillsätter det en gång i veckan efter vatten byte, all info on Pmdd fins på http://www.haack.se/pmdd/

minns inte vad easy carbo kostar för det är ett långt tag sedan jag körde med det, men tror det var 180 kr eller nå, och då räckte en flaska några månader till min 200L växtank.

Pmdd kostade nog 150 eller nå och det gnager jag på änn ska nog räcka ett år till tror jag.
#165 - 27 augusti 2010 23:29
Hallander skrev:
1-2 ml/dag = 8-16ml/dag för min del då, men vad är det för räkning egentligen, 1-2 kan jag ta men 8-16 är en väldigt mycket större skillnad :P

Haha ja det var verkligen luddigt skrivit får jag hålla med om :P men någonstans mitt i kanske? :) 12 kanske blir lagom då, eller till man märker det växer bra :)
#166 - 27 augusti 2010 23:33
Simon. Okay då, ja för jag lär inte ha så mycket växter i mitt 375, iomed mina fiskar kommer äta sönder dem, så dem kanske klarar sig hyffsat bra ändå med bara lite växtnäring. Tänkte mer på mitt nästa projekt där jag troligen kommer att satsa på lite "klättrande, täckande" växter.

Tulle. Haha ja visst är det. Ja man får väl köra något sånt, prova sig fram lite.
#167 - 28 augusti 2010 16:04
Påbörjat så smått med inredningen som förhoppningsvis skall bli klar tills på torsdag, lite små pillande innan firrarna ska i.
Kom gärna med idéer för känns som om mina idéer börjar ta slut :)
Kommer att komma i några rötter med, kanske lite stenar också.

http://img810.imageshack.us/i/img0207h.jpg/
http://img810.imageshack.us/i/img0207h.jpg/
http://img810.imageshack.us/i/img0209m.jpg/
http://img72.imageshack.us/i/img0210y.jpg/

Obs. Doppvärmare och utblåset kommer inte att vara där, det sitter bara temporärt :) och så är vattnet lite grumsigt :(
#168 - 28 augusti 2010 17:40
ser riktigt bra ut :)
Bilagor:
#169 - 28 augusti 2010 17:43
Tackar :) Hemskt dyra dem där mangrowe rötter (Har jag för mig dem heter ?) haha. Blir nästan lika dyrt som med saltvatten haha
#170 - 28 augusti 2010 17:47
ja rötter kan kosta en del :p men fick de jag har i mitt 540L+sten för 100kr :D
#171 - 28 augusti 2010 17:50
Oj ja det var inget dåligt pris ;) fick bara lite rötter till mitt, dock den stora roten där köpte jag idag, tyckte den var snyggt formad, men vill ha något mer i mitten, mer rötter, men vill inte att vattnet ska bli brunt heller, är redan rädd för att det kommer att bli de.
#172 - 28 augusti 2010 17:57
okej, de rötterna hade redan varit i ett kar så de färgade inget och sjönk direkt :)
#173 - 28 augusti 2010 17:57
Ah vad härligt ! får väl hoppas jag kan klara mig hyfsat från de :D
#174 - 29 augusti 2010 18:59
Nu har jag lagt i några stenar, nu ska jag bara köpa några korta växter och placera dem lite bland stenarna också, vet inte riktigt om jag är nöjd med placeringen, vad tycker ni ? Skulle ni valt andra stenar ?
Kom gärna med tips !
Det är lugnt för stenarna fick jag med när jag köpte ett kar, så det är inget jag köpt nu :)

Så våga vara ärliga :D

http://img824.imageshack.us/i/img0211r.jpg/
#175 - 30 augusti 2010 09:11
Nu har jag även lackat klart min möbel som akvariet står på :) kör lite före och efter bilder :)

Före:
http://img251.imageshack.us/i/img0204qd.jpg/

Efter:
http://img121.imageshack.us/i/img0216bf.jpg/

Hope you like it :)
#176 - 30 augusti 2010 09:26
aa väldans snyggt detta! mycket imonerad!
#177 - 30 augusti 2010 09:30
Tack så mycket, ska iväg till en ny zoobutik idag och spana in lite nya växter som jag tänkte plocka med mig hem, kliar enormt mycket i fingrarna, vill bara ha torsdag nu ;)

hannesc skrev:
aa väldans snyggt detta! mycket imonerad!
#178 - 30 augusti 2010 09:33
varför torsdag?+

hur var det? skulle du ha vatten ända upp eller så som det är nu? ( har inte orkat läsa igenom tråden :P )
#179 - 30 augusti 2010 09:40
Jag fyllde upp vattnet i torsdags, och vill nu låta det stå att dra igenom sig lite, har bara fått höra att man skall låta det stå en vecka innan man för över fiskarna i nytt..
Ja jag ska ha vatten ända upp, det resterande som fattas kommer att fyllas med det gamla vattnet från det andra akvariet där fiskarna går i nu :)

hannesc skrev:
varför torsdag?+

hur var det? skulle du ha vatten ända upp eller så som det är nu? ( har inte orkat läsa igenom tråden :P )
#180 - 30 augusti 2010 09:45
Det blev en riktig djungelkänsla över bänken, som en trähydda vid Amazonas eller något med lamporna som strimmande solljus genom springor. Snyggt! :D
#181 - 30 augusti 2010 09:46
Har jag inte tänkt på, men nu när du säger det så :D tack så mycket :)

Det blev en riktig djungelkänsla över bänken, som en trähydda vid Amazonas eller något med lamporna som strimmande solljus genom springor. Snyggt! :D
#182 - 30 augusti 2010 09:46
äh! fisk kan du stoppa i samma dag. det h'änder ingenting med bakteriekulturen om det inte finns nåra fiskar som skitar ner. men hur många fiskar ska du slänga in nu då=?
#183 - 30 augusti 2010 09:50
Men varför säger man inte det tidigare till mig, så har jag gått har och väntat haha !
Det 6 firrar, pygocentrus nattereri och 1 liten mal och 1 rätt så stor dock vet jag inte namnen på dem, men bilder kommer :)
Kommer att köpa ett ca 170l hörn akvarium där jag kommer att köra lite andra sorters fiskar, har dock inte bestämt mig riktigt än vad för slags "tema" det kommer att bli i det :)

hannesc skrev:
äh! fisk kan du stoppa i samma dag. det h'änder ingenting med bakteriekulturen om det inte finns nåra fiskar som skitar ner. men hur många fiskar ska du slänga in nu då=?
#184 - 30 augusti 2010 09:51
bara ploppa i då ;)
#185 - 30 augusti 2010 14:43
Kanon bra :) ska slänga i 2 stycken ikväll och se hur det går för dem, sen resterande imorgon :)
#186 - 30 augusti 2010 19:26
Så ja då skall akvariet vara i princip klart, lär väl säkert bli någon mer trevlig växt i framtiden, brukar väl bli så :)
Var ju tänkt att firrarna skulle komma i, i torsdags, men efter att hannesc sa att det inte skulle vara några problem så litar jag på han. Så skulle det gå åt fel håll för firrarna, så vet jag vem jag ska skylla på ;) haha ! Nej men det ska nog gå bra !
Här knäppte jag till några bilder.

http://img210.imageshack.us/i/img0217z.jpg/
http://img90.imageshack.us/i/img0218m.jpg/
http://img830.imageshack.us/i/img0219ls.jpg/
http://img521.imageshack.us/i/img0220s.jpg/
http://img821.imageshack.us/i/img0221f.jpg/
http://img84.imageshack.us/i/img0224jh.jpg/
http://img594.imageshack.us/i/img0225d.jpg/
http://img844.imageshack.us/i/img0222l.jpg/

Sen påbörjas nästa projekt med ett hörnakvarium när jag hittar det på 170l :).
#187 - 1 september 2010 20:20
Känns väldigt bra med akvariet än så länge, verkar inte som något gått fel, och hoppas det förblir så. Mina fiskar ser ut att storm trivas, alltid roligt att se :)
Bilagor:
#188 - 1 september 2010 20:28
roligt när det funkar :D lite bilder ;)
#189 - 1 september 2010 20:30
Jaså vill du ha fler bilder ? Sitter faktiskt lite och väntar in något roligt, men känns som något är snett med kameran, då den är så seg på att ta bilder, missa en klockren bild innan :/

hult87 skrev:
roligt när det funkar :D lite bilder ;)
#190 - 1 september 2010 20:33
Ser riktigt bra ut och monstren passar bra in i karet!:)
#191 - 1 september 2010 20:37
Tack :) tyckte jag fick hyfsad bra miljö till dem :)

Ser riktigt bra ut och monstren passar bra in i karet!:)
#192 - 1 september 2010 20:39
Tänkte bara en sak. Du ska inte fösöka att få till lite mer rotsystem? Vet inte om det är fel men jag ser mig verkligen pirayor som en fisk som simmar bland smala trädrötter.
#193 - 1 september 2010 20:41
Jo jag vill ha lite mer sådant faktiskt, men det måste även vara smidigt och enkelt med, för maten som dem inte äter upp måste jag ta bort så det inte skadar deras gälar. Så man orkar inte möblera om för varje upptagning av mat, som sker 1-2 gånger om dagen :P

Tänkte bara en sak. Du ska inte fösöka att få till lite mer rotsystem? Vet inte om det är fel men jag ser mig verkligen pirayor som en fisk som simmar bland smala trädrötter.
Bilagor:
#194 - 2 september 2010 13:26
Den färgen du köpte den svarte hade det gått att köra efter husfixen bara så bakgrunden blir matt svart och sen lacka ovanpå? eller den färgen är skadlig o den mängden?
#195 - 2 september 2010 15:30
Du jag vet faktiskt inte, jag hade själv samma tanke när jag ville göra min trädstam lite brunare, men jag våga inte chansa.

Majki01 skrev:
Den färgen du köpte den svarte hade det gått att köra efter husfixen bara så bakgrunden blir matt svart och sen lacka ovanpå? eller den färgen är skadlig o den mängden?
#196 - 2 september 2010 15:36
Okej nej jag vill bara veta innan jag placerar min BTN i karet:P Då jag blandade i den färgen i mitt husfix så den blev svart.. självklart ska det lackas över men endå.. man vill ju inte offra något hehe
#197 - 2 september 2010 15:51
Men om man nu skulle tänka som så, att om där skulle vara farliga gifter i det, så skulle det ge precis lika mycket gifter när man blandar det i husfixen. Mina firrar lever och trivs hur bra som helst idag, (peppar peppar ta i trä.) Men det är ju bara min tanke, låter ju ganska logiskt iaf :)

Majki01 skrev:
Okej nej jag vill bara veta innan jag placerar min BTN i karet:P Då jag blandade i den färgen i mitt husfix så den blev svart.. självklart ska det lackas över men endå.. man vill ju inte offra något hehe
#198 - 2 september 2010 20:43
Aj aj aj, min lilla pygo fick sig ett rätt saftigt bett på ryggen av den store :/ så nu är dem på den lille hela tiden, så nu har jag fått snabbt starta upp det gamla 112l igen som den kommer att få gå i tills ryggen börjat läka, bara jobbigt att man har det karet på blocket till salu, måtte ingen köpa den nu i närmsta dagarna :S
#199 - 19 september 2010 23:52
2 nya bilder efter ett tag av uppstarten, dock har inget nytt kommit i karet men mina växter växer som sjutton har redan fått ansat dem engång dem var en bra bit över vattenytan. Enormt fort går de !
Har även börjat bli en del alger på bakgrunden nu, börjar likna något :)

Vattnet ser enormt brunt ut när blixten slog till, men det är inte det i vanliga fall :)
http://img718.imageshack.us/i/img0282yt.jpg/
http://img822.imageshack.us/i/img0286c.jpg/
#200 - 19 september 2010 23:58
Gillar karet skarpt! :D
#201 - 20 september 2010 00:13
Tackar ! :D

Gillar karet skarpt! :D
#202 - 20 september 2010 00:17
Får bara mer och mer "djungelhyddekänsla", som att ha en hydda halvt nedsänkt i amazonfloden. :)
#203 - 20 september 2010 09:54
Haha ja du har nog en liten poäng i det faktiskt :)

Får bara mer och mer "djungelhyddekänsla", som att ha en hydda halvt nedsänkt i amazonfloden. :)
#204 - 24 september 2010 13:17
Så ja då är nästan hela mitt Akvarie rum klart. Inköpte nya Barcelona fåtöljer idag till rummet och även en ny rotting vas. Och det sista som återstår är en ram runt speglen sidan om fåtöljerna som jag ska använda mig utav en bred golvlist (samma som golvlisterna jag har nu) som jag betsar i samma färg som akvarie möblen, och sen skall min 32" platt tv upp på väggen som jag inte har hemma just nu :)

http://img831.imageshack.us/i/img0316l.jpg/
http://img210.imageshack.us/i/img0318fv.jpg/
#205 - 14 oktober 2010 15:54
Nu vill jag ha lite nya växter till mitt kar, både korta som långa, har ni några förslag ? Känns som jag varit runt om i skåne för att titta, men finns inga roliga alls :/ vet ni någon bra butik i skåne så får ni gärna slänga in det också :)
#206 - 24 oktober 2010 13:27
Får min själ inte rätt på det här med växterna i mitt kar, först verkar dem storm trivas, gröna fina starka rötter, växer som sjutton, men nu är den ena sorten helt blek och stammarna ser helt klena ut, och inte samma buskiga växt längre. Dock vet jag inte vad växten heter, men jag använder mig utav easy carbo.
Så nu skulle jag vilja ha råd på ett par snygga lätthanterliga starka växter. Länka gärna med bilder om ork finns :) Både korta som höga växter, gillar dock korta växter mycket men behöver några höga med. Men är tacksam för tips om ni har :)
#207 - 11 november 2010 13:01
Nej nu har jag fått nog, pygocentrusen skall säljas nu. Dags för att planera in några nykomlingar, vill dock ha lagom stora fiskar som passar in till mitt tema (Som består av, "Amazon" bakgrund,mycket rötter och javamossa ). Lär bli lite förändring, då jag vill få in en rätt stor rot i karet. Tips på några fiskar som är roliga att titta på, kanske gillar lite varierande kost som inte bara består av flingor.

Kom gärna med förslag på några trevliga fiskar :)
#208 - 11 november 2010 13:46
Hallander skrev:
Nej nu har jag fått nog, pygocentrusen skall säljas nu. Dags för att planera in några nykomlingar, vill dock ha lagom stora fiskar som passar in till mitt tema (Som består av, "Amazon" bakgrund,mycket rötter och javamossa ). Lär bli lite förändring, då jag vill få in en rätt stor rot i karet. Tips på några fiskar som är roliga att titta på, kanske gillar lite varierande kost som inte bara består av flingor.

Kom gärna med förslag på några trevliga fiskar :)

det karet du har passar ypperligt som ett scalar eller discuskar.

ha scalar eller discus som huvudtema, sedan en lämlig tetra, några dvärgciklider eller corys på botten ihop med
några L-malar.

klockrent SA-tema.....

.
#209 - 11 november 2010 14:07
Låter intressant ! Dock är discusen helt klart en trevlig fisk att titta på, men där är nog lite för lite action i den.
Lite ovanliga hade varit rätt spännande faktiskt.
#210 - 11 november 2010 19:28
jordätare kanske.....obegripligt snygga....

eller kanske någon ovanlig större från CA.....

.
#211 - 11 november 2010 19:58
Ja dem där jordätare ser faktiskt rätt spännande ut !

Annons