Gör om, gör rätt, gör snyggt!

#1 - 12 oktober 2010 08:45
Klistrar in min nystartade tråd här efter tips från coachen :d

[INDENT]Tjenare!
Länge sen man var inloggad här, intressena går i vågor kan man säga [;)]

Jo nu behöver jag er expertishjälp! Det är så att vi, äntligen, har hittat ett hus som vi båda gillar och dessutom köpt det! Tjohoo! [:-59]

I dagsläget har vi bara 1 kar igång (hade 3 ett tag när vi var som värst) och det är ett Juwel vision 450L. Eftersom vi varit på gång med hus i över ett års tid så har akvariehobbyn legat mkt på is, inga nya fiskar, växter eller annat har inhandlats just med tanke på ev flytt.. Tror det simmar 18st fiskar i karet just nu allt som allt..

Har ett 100L kar där jag tänkt flytta invånarna ett tag tills dess att flytten är överstökad, dvs när karet står på rätt plats o inredningen blivit som jag önskat.
Som vi vet så flyttar man ju inte runt på akvarium så himla lätt, defintivt inte de som väger lika mycket som detta (eller mer!) Kommer ihåg hur jäkla tungt det var när det var tomt o vi släpade hem det från butiken, uj uj uj [:-82]

Jag har alltid varit förälskad i BTN bakgrunderna o det är ju det jag önskar mest av allt att få stoppa ner i karet nu när jag får möjlighet att starta om det.

Problemen är:
[LIST]
[*]Jag har satt dit Juwels egna (fula) bakgrund i karet, o det rejält [:-5]
[*]På Vision-karet finns 2 mittstag som inte direkt sitter lösa [:-118]
[*]Den fula klumpiga filterboxen [:-56]
[/LIST]Ja jag vet att BTN har slimline-varianten, o ja, jag har funderat på dessa oxå, men jag tycker inte att de är några likvärdiga substitut för originalen, tyvärr.

Jag vet oxå att BTN har lösa moduler som man kan pussla ihop, men jag vet inte vilka bitar jag ska ha för att få ihop det.

O den där filterboxen.. suck.. jag vet att vissa har plockat bort denna o gjort eget filter på baksidan av bakgrunden, men då måste man ju få till det ordentligt o bra. Inte roligt att ringa till Juwel när man har förstört det: "Jo jag har en liten liten fråga; säg att om man råkade ta bort filterboxen och nu funkar den inte längre, går det på garantin då?"
Skulle inte tro det va?

Nå? Är det nån som har några kreativa idéer på hur jag ska gå tillväga? Nån som har suttit i liknande sits tidigare?

Dessutom:
Har kört med finkornig sand/grus i flera år nu, och tröttnat på den flata botten.. det lutar åt att bli sjösten igen så att man kan bygga lite olika nivåer på botten (eller vad man ska kalla det). Dessutom upplever jag det lättare att hålla rent o snyggt. Men då blir väl pansarmalarna ledsna [:(] Fast jag tycker ju att det är allra snyggast med den ljusa sanden..

Åh vilka dilemman! Men nu ska jag sluta tjata o invänta alla bra idéer o förslag som jag kommer att få [:)] [/INDENT]
#2 - 12 oktober 2010 08:56
Whizzer skrev:

Dessutom:

Har kört med finkornig sand/grus i flera år nu, och tröttnat på den flata botten.. det lutar åt att bli sjösten igen så att man kan bygga lite olika nivåer på botten (eller vad man ska kalla det). Dessutom upplever jag det lättare att hålla rent o snyggt. Men då blir väl pansarmalarna ledsna [:(] Fast jag tycker ju att det är allra snyggast med den ljusa sanden..

Åh vilka dilemman! Men nu ska jag sluta tjata o invänta alla bra idéer o förslag som jag kommer att få [:)] [/INDENT]

det övriga lämnar jag till folk som begriper det bättre än mig.

men det går visst att ha corys med engelsk sjösten.

hade ett tag den vanliga pansarmalen med sjösten, kornstorlek 3-4 mm.

nu har jag köpt mig en ny säck med sjösten som ligger på 2-3 mm, vilket borde vara ännu bättre.

men det är borderline om man kör på minsta sjösten och grövsta sanden i utseende.

sedan skall man kanske fundera på vilka corys man skall ha....ju mer färger i fisken, desto mörkare botten
för att de skall färga ut ordentligt....och den minsta sjöstenen tycker jag är ljus som fasen.....

kanske mörknar med tiden i karet....

.
#3 - 12 oktober 2010 09:15
Jag har haft sterbai's corysar o tror nog att jag vill fortsätta med dessa framöver, tycker de är söta o personliga ;)

Just nu har jag nån grövre sandvariant. Har haft Biltemas blästersand i ett mindre kar för att testa detta fenomenala som gjorde alla så exalterade. Det resulterade i cyano, så jag är skeptisk.. cyano var ok i ett 60L kar, men inget jag önskar få i 450-karet :(
#4 - 12 oktober 2010 09:24
Whizzer skrev:
Jag har haft sterbai's corysar o tror nog att jag vill fortsätta med dessa framöver, tycker de är söta o personliga ;)

Just nu har jag nån grövre sandvariant. Har haft Biltemas blästersand i ett mindre kar för att testa detta fenomenala som gjorde alla så exalterade. Det resulterade i cyano, så jag är skeptisk.. cyano var ok i ett 60L kar, men inget jag önskar få i 450-karet :(

betvivlar att det var sanden som gjorde att det kom cyano.....

hade ett häftigt utbrott av cyano i 240 karet för ett tag sedan.......där är det sjösten, 3-4mm.....

aldrig haft cyano i andra kar med sand från biltema...

.
Bilagor:
#5 - 12 oktober 2010 09:27
Man kanske skulle våga prova ändå? Men sand då, går det att bygga nivåskillnader med det i karen? Få till mer djup o så?
#6 - 12 oktober 2010 09:33
Whizzer skrev:
Man kanske skulle våga prova ändå? Men sand då, går det att bygga nivåskillnader med det i karen? Få till mer djup o så?

uppriktigt sagt så får jag inte ens till olika nivåer med grov sjösten.

efter ett tag så har de eländiga firrarna och snäckorna alltid bökat runt så att det blir jämt.........

.
#7 - 12 oktober 2010 17:20
Lägg frigolit i olika nivåer under sanden såfår du ditt landskap. Funkar bra.
#8 - 12 oktober 2010 18:27
Har inte frigolit för stor flytkraft, måste man inte silikon fast bitarna då?
#9 - 12 oktober 2010 18:33
använd hellre filtermattor isf......tänker på mitt eländiga trial med frigoskivor....blev som en sa,,,väldig flytkraft....

även om man använder 12 tuber med silikon, så kan man ge sig fan på att det släpper ungefär 12 sekunder
efter man har inrett karet färdigt, och satt sig ner med whiskeyn och skall beundra skapelsen, men så släpper det,
upp flyger frigon, med stenar, blommor, sand, upp i armaturer, som ramlar ner bredvid karet, tuttar fjutt på
gardinen, som i sin tur tuttar fjutt på barskåpet.....och då är det inte roligt längre.....

.
#10 - 12 oktober 2010 18:44
om det där är sant, fy fan alltså xD
#11 - 12 oktober 2010 18:46
Har du cilikonat fast bakgrunden rejält??
Annars går det att bända loss den försiktigt man kan EVENTUELLT VÄRMA LITE PÅ silikonet med en värme pistol från utsidan så blir det lite mer medgörligt sedan är det skrapa som gäller.
#12 - 12 oktober 2010 20:35
Det där med att lägga nåt i botten var oerhört smart! Det har jag inte ens tänkt på [:o]
Har sett att flera lagt liggunderlag i botten av sina kar, antar att det ska fungera som lite tryckutjämnande?

Nån som lagt olika bottenlager i karet innan sanden fyllts på? Bild på resultatet?

Jag fasar för mitt tålamod när jag ska börja bända loss den där bakgrunden.. kommer att bli många pauser och lika många svordomar (om inte mer)
#13 - 12 oktober 2010 22:22
Du kan ju sätta BTN-bakgrunden på den gamla. :)
#14 - 13 oktober 2010 18:53
Saturnus80 skrev:
Du kan ju sätta BTN-bakgrunden på den gamla. :)

Så skulle man ju kunna göra, men du blir jag ju av med ytterligare yta i karet.. hmm.. dilemma..
#15 - 13 oktober 2010 19:00
Haft frigolit i ett kar, byggde en förhöjnig i ena hörnet. Så täckte botten 1 och en halv gång med 20mm skiva.
Inga problem med att det flöt upp, dock hade jag i rätt mycket stenar innan jag fyllde i med vatten (ciklid kar)
Men borde ju gå att hitta nått annat material som inte har så mycket flytkraft.
#16 - 14 oktober 2010 07:58
Angående bakgrunden är det som folk redan sagt tålamod som gäller, men det är det värt, när man tömmer ett kar för att fixa till det så gör man det ordentligt för annars kommer det störa dig varje gång du kollar på karet ;)

Angånde filterboxen så finns det tre bra alternativ som jag ser det. Det första och enklaste skulle vara att sätta BTN fram till filterboxen sen plantera täckande växter framför boxen. Alternativ två är ju som du sagt tidigare att bygga filter bakom din BTN-bakgrund och slita ut filterboxen. Alternativ tre är att skaffa ett ytterfilter och sen köra BTN på hela bakgrunden, det är det alternativet jag hade valt, då kan du öka filtervolymen också :) Att ha lite överdriven filtervolym är aldrig fel ;)

Angående olika nivåer på botten så har jag silikonat fast stenar som en mur i mitt kar innan jag fyllt upp med sand. Kolla början på mitt projekt så ser du vad jag menar, detta kan man ju göra med rötter och liknande åxå. Funkar jättebra att sätta sten sen lite filtermatta bakom så sanden inte rinner genom :)

Lycka till!
#17 - 16 oktober 2010 21:03
Hallå hallå! Senaste nytt!!
Jag har fått ett erbjudande på en BTN miniamazonas bakgrund! Snokat runt lite bland trådarna här o försöker hitta bilder på kar med denna bakgrund.. det går sådär måste jag säga :( Om nån har några, så posta dessa gärna!

En annan sak, hur meckigt är det att göra eget superfilter bakom bakgrunden? O är det värt det? För isåfall ryker filterboxen ögonaböj om jag bestämmer mej för en hel bakgrund.. hade gärna provat med moduler, men vet inte hur jag ska kombinera dom så det blir snyggt

Annars vill jag ha ett bra tips på ytterfilter till ett vision 450L kar?

O så var det det där med stagen i karen.. vågar man "skära" bort dom på nåt sätt för att få i en bakgrund?
#18 - 17 oktober 2010 08:50
Whizzer skrev:
Hallå hallå! Senaste nytt!!

Jag har fått ett erbjudande på en BTN miniamazonas bakgrund! Snokat runt lite bland trådarna här o försöker hitta bilder på kar med denna bakgrund.. det går sådär måste jag säga :( Om nån har några, så posta dessa gärna!

En annan sak, hur meckigt är det att göra eget superfilter bakom bakgrunden? O är det värt det? För isåfall ryker filterboxen ögonaböj om jag bestämmer mej för en hel bakgrund.. hade gärna provat med moduler, men vet inte hur jag ska kombinera dom så det blir snyggt

Annars vill jag ha ett bra tips på ytterfilter till ett vision 450L kar?

O så var det det där med stagen i karen.. vågar man "skära" bort dom på nåt sätt för att få i en bakgrund?

Vet inte om jag sett någon här med BTN Miniamazonas men det borde gå att googla.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=183541&gid=292201 Här har du DRDs ar med en Btn miniamazonas ;) och käre DRD har fått det riktigt snyggt enligt mig, lite fler rötter, mer ljus och mer växter hade jag dock satsat på, men det är ju jag det ;)

Gällande filter så är det lättaste och i min åsikt bästa ett ytterfilter, jag hade nog tittat på tex eheim 2078 eller varför inte ett fluval fx5.

Stagen kan du utan problem plocka bort medan du sätter i en bakgrund men de måste på igen innan vattenfyllning ;)
#19 - 17 oktober 2010 09:21
Det är kalassnyggt! Allra tjusigast vore förstås med den däringa jätte BTN amazonas bakgrunden, med trädet/rötterna i mitten.. men då ska ju karet vara modell lite större för att komma till sin rätt :p

O nu har jag börjat förstå varför alla (de flesta) inte kör med möbelkar, utan vanliga rektangulära.. inte en massa mittstag o annat tjafs att bråka med ;)
Bilagor:
#20 - 17 oktober 2010 09:24
Whizzer skrev:
Det är kalassnyggt! Allra tjusigast vore förstås med den däringa jätte BTN amazonas bakgrunden, med trädet/rötterna i mitten.. men då ska ju karet vara modell lite större för att komma till sin rätt :p

O nu har jag börjat förstå varför alla (de flesta) inte kör med möbelkar, utan vanliga rektangulära.. inte en massa mittstag o annat tjafs att bråka med ;)

du har faktiskt mittstag på de flesta större vanliga kar också, speciellt de som är i helglas, själv tycker jag att det inte finns något fulare än akvarium med aluram :D Men det är ju en smaksak, personligen kommer jag alltid köra helglas, men jag har ju också dille på lite udda mått ;)

Förlåt att det tog mig så lång tid att svara i din tråd osv, har haft fullt upp med monster(ungar) och träning hehe
#21 - 17 oktober 2010 09:40
Marnat skrev:
själv tycker jag att det inte finns något fulare än akvarium med aluram :D

Åh härligt med ett erkännande! Precis så tycker jag oxå, men har inte vågat skriva det offentligt ;)
#22 - 18 oktober 2010 16:58
Ähh det är manligt med aluramskar =)

Mittstag kommer man inte i från om inte karet är litet.... Vissabakgrunder kommer i fleradelar annars kan det bli till att såga/skära den i delar om du inte får i det på annat sätt ellrr lossa staget under bakgrunds monteringen och stadga med tvingar eller dylikt under tiden sedan åter montera staget det är inget nice o få över 300 L vatten på golvet för fåfängas skull =)...
#23 - 30 oktober 2010 18:36
Jag funderar på om man inte skulle kunna lirka bort översta plastramen med tillhörande mittstag.. har bara inte fått tummen ur o känt efter (just eftersom karet är fyllt med 450L vatten kanske...)
Men flytten närmar sej o fiskarna ska snart få flytta till ett mindre kar och detta ska börja tömmas

Annons