<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Jag har lite funeringar som jag gärna skulle vilja ha lite kommentarer på.
om några dagar skall jag sätta in en frigolitbakgrund som är gjord efter ett dike där man ser lager utav jord. jag vill försöka få till botten nu så den också kommer se lite naturligare ut än bara 2-3mm sjösten rakt av.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Det spelar antagligen ingen större roll, men normalt har man jord på strandbanken och sand på bottnen endast i strömt vatten; i lugnt vatten får man jord/lerbotten också. I strömt vatten har man också mycket litet löv eller vass, men en del sten och trä.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Det är bladen som är problemet, vad kan man ha som alternativ till dessa då man måste plocka bort dem varannan månad?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag föreslår att du provar med lite blad först. Min erfarenhet är att man aldrig egentligen behöver plocka bort dem, bara lägga nya ovanpå när de gamla börjar försvinna. De gamla bladen upplöstes till, tja, jord, helt enkelt.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Dessutom så hade jag tänkt att blanda ned dessa i grusen vilket gör det svårare ifall om man måste plocka upp dem.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Varför vill du blanda ner dem i gruset? Då ser man dem ju inte?
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Hur är det med vass, jag ser på den sjöbotten som jag tittat på att det ligger en hel del vass, skulle man kunna ta lite och koka till?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Javisst. Ogiftigt och bra, fast vass kan se lite 'ostädat' ut. När jag ville ha ett 'vass' parti i ett akvarium fakeade jag med bambu istället. Såg bra ut.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Är bokblad det bästa?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Bok eller ek. Jag skulle kunna tänka mig att torkade blad från benjaminfikus eller fiolfikus ruttnar ännu långsammare, och de anses ogiftiga, men jag har inte personligen provat.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>finns det plastlöv?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Vete tusan, men det kan det nog göra. Jag skulle dock misstänka att plastlöv snabbt täcks med alger; av nån anledning växer det knappt alger alls på riktiga löv.