Göra egen bakgrund

#1 - 24 juni 2012 13:23
Hej!
Jag har tänkt göra en egen 3D-bakgrund till mitt akvarium mha frigolit, betongspackel, akvariesilikon, och diverse andra prylar. Har kollat upp ett "recept" från ett akvariesällskap som har en utförlig instruktion på hur man gör.

Jag bara undrar om det är någon som har några tips och trix, har haft mycket akvarium, men aldrig gjort en egen bakgrund, någon med erfarenheter? :)

/Hanna
#2 - 24 juni 2012 16:00
hej o välkommen :)

finns många här som gjort bakgrunder. jag håller på själv just nu med moduler o bakgrund i frigolit,husfix med färgpigment.

men ulrik aka gonzo44 har gjort en riktigt snygg o stor bakgrund till sitt 860L
#4 - 24 juni 2012 17:34
Jag använde betong på frigoliten och målade med vattenfärger innan jag lackade. :)
#5 - 25 juni 2012 06:11
Tänkte inhandla grejer idag! Såg bilden på hörnakvariet, sjukt snyggt! Tack så mycket :)
#6 - 2 juli 2012 19:18
moste fråga vad e det för vattenfärger man ska ha? och vad kan man köppa det.
#7 - 2 juli 2012 19:23
det spelar egentligen ingen större roll vilka färger du använder om du ska lacka det, för då låser du ju in färgerna i allafall.
men undvik färger som är direkt giftiga. brukar stå ganska klart å tydligt på förpackningarna.

jag använde mig av airbrush färger och båtlack från biltema när jag gjorde min bakgrund. det fungerade inte! troligen blev det en kemisk reaktion mellan just den färgen och lacken. hade ja använt vanlig akvarielack så skulle de troligtvis funkat.

du kan läsa i min tråd om hela bygget. (signaturen)
#8 - 2 juli 2012 20:15
Jag snodde ungarnas vattenfärger till min bakgrund och lackade med epoxylack efteråt.
Vattenfärgerna mörknade rejält mycket under epoxyn.
#9 - 3 juli 2012 06:54
Jag gjorde också som föregående talare. Köpte tvåkomponents golvlack för att täcka vattenfärgerna :)
#10 - 3 juli 2012 20:36
tack. ska man ha husfix med på bak sidan på frigolit mot glaset?
#11 - 4 juli 2012 09:40
Nejnej. Håll den ren från husfix så fäster den bättre mot glaset.
#12 - 4 juli 2012 11:07
Ska det vara husfix i filterdelen då och ska man ändå lacka baksidan då av bakgrunden?
#13 - 4 juli 2012 11:26
ne det behövs inte. men lacka gärna så att inte figoliten börjar släppa efter några år. den brukar inte göra det, men om man kommer åt med nått vasst nån gång så kan u bitar gå av tex. lacka på du.

när du karvat så kan du gå över med en varmluftspistol för att smälta ihop frigoliten.

lite bilder från mitt bygge
#14 - 4 juli 2012 12:56
Jo jag har följt din tråd rätt så bra om det karet :)
#15 - 4 juli 2012 13:10
haha jasså det har du :P a det ligger liiiite på is just nu då en flytt närmar sig om 3 veckor. sen kommer tråden igång igen :)
#16 - 4 juli 2012 13:44
Klart det, följer de flesta fina projekttrådarna sen också :)
ska bli kul att se hur det blir. Man får ju som testa nått nytt när man flyttar om karen :)
Men ack så jobbigt att flytta runt karen, du som har så många stora också
#17 - 5 juli 2012 07:14
Vill bara meddela att jag har kört igång nu och har karvat och lagt grovspackel! Ska gå efter med spackel idag och täta eventuella hål. Är det nån som vet hur man ska göra med sidor och botten? Ska jag spackla där också? Botten har jag inte gjort det på,, men sidorna är tagna. Mina är iofs rundade och går inte ända ut i kanten pga silikonskarven i hörnet av karet. Vilken lack ska jag använda för att undvika att den "äter" upp frigoliten om det råkar vara något som inte är täckt av spackel, eller bara ett litet hål? Så man kan använda vattenfärger på grovspackel? Hmmm, ska kolla hur mina akrylfärger har det med gifter och så...
#18 - 5 juli 2012 07:54
behövs inte spacklas där, men lacka gärna.

jag kör med naturliga färgpigment som inte har några gifter. tanken var att jag inte skulle lacka först nämligen, men det kommer jag göra nu ändå så.
du kan köra med föärgämnen som är giftiga, bara du lackar sen.

epolan V funkar utmärkt som lack till akvarium
#19 - 5 juli 2012 08:19
Ett tips när du lackar: stryk på tunna lager!
Jag lackade med Nordsjö epolan V epoxi och den härdar inte som den ska när det blir för tjockt, speciellt i botten av gropar där lacken kan rinna ner och bilda pölar.
Efter några dagar blir även dessa pölar klara och allt ser ut att vara frid och fröjd, men de blir vita/grumliga direkt när bakgrunden kommer i kontakt med vatten.

Alltså, lacka flera jättejättetunna lager och låt lacken härda ordentligt mellan varje strykning... Och lacka inte i vardagsrummet. Epoxylacken luktar värre än koncentrerat vansinne när den härdar!
#20 - 5 juli 2012 10:10
.. Lacka i sovrummet istället så somnar du snabbt och gott om nätterna... (;
#21 - 9 juli 2012 10:36
Har börjat det slitsamma arbetet med att måla nu. det tar extremt lång tid när man målar med svamp och det finns massor av håligheter :p jag tänker köra på epoxylacken! det blir nog jättebra :) måste dock lacka typ i köket eller på balkongen (bor i en tvåa..)

tack för tipsen!
#22 - 16 juli 2012 11:58
Ville bara säga att man kan följa mitt bakgrundsbygge på http://250litervatten.wordpress.com/
Det blir rätt bra faktiskt! Kommentera gärna med åsikter!
#23 - 16 juli 2012 12:39
Varför skriver du inte allt det där här på forumet med? Bra med såna trådar där folk kan läsa o kommentera. Särskilt om folk vill söka bland trådar om bakgrund bygge sen. Annars ser det ju bra ut!
#24 - 21 juli 2012 09:49
den här epolan v epoxy är ju högblank, och jag vill inte sabba min fina målning med att blanda i sand, finns det inget annat man kan lacka med? är det någon som känner till någon halvmatt/matt båtlack? eller någon matt golvlack? och epolan kostar ju 3-400kr för 700ml, så det är lite dyrt...

hjäääälp..!
#25 - 21 juli 2012 09:51
hannesc skrev:
Varför skriver du inte allt det där här på forumet med? Bra med såna trådar där folk kan läsa o kommentera. Särskilt om folk vill söka bland trådar om bakgrund bygge sen. Annars ser det ju bra ut!

Tack! jag länkar till min blogg istället... jag kan ju kopiera hit såklart.. hmm...
#26 - 22 juli 2012 15:52
Tack! jag länkar till min blogg istället... jag kan ju kopiera hit såklart.. hmm...

Ja jag orkar inte klicka mig in på bloggar. Sen blir det ju knepigt om man vill kommentera. Samt hålla koll på hur det går. Zoopet o akvarister på facebook följer jag varje dag.
#27 - 22 juli 2012 16:48
Vad finns det för akvarister på faceboook? och vad gör de där?
#28 - 22 juli 2012 16:50
missat den??? det finns massa grupper men det stora startade tommy o frida från detta forumet. har över 900 medlemmar nu. man gör typ samma sak som här. lägger upp frågor o tankar o dela bilder o erfarenheter.

https://www.facebook.com/groups/144100705610421/
#29 - 22 juli 2012 16:57
Hade faktiskt inte tänkt tanken på att det skulle finnas akvarister på FB av nån underlig anledning. Konstigt egentligen då allt verkar finnas på FB nu för tiden..
#30 - 22 juli 2012 17:00
jodå det finns en hel del. jag är nog med i typ 5 olika. men håller mig mest till den stora.

har du gått med i den nu? :)
#31 - 22 juli 2012 17:01
Jo det är klart. Skickade in ansökan på en gång då jag såg det och blev nyss intagen :P
Har redan hunnit skriva på nått inlägg och så :)
#32 - 22 juli 2012 17:05
haha a jag har redan kommenterat dig om du heter lundström. haha.
#33 - 22 juli 2012 17:07
Jo då, det är jag det :)
#34 - 22 juli 2012 17:23
Ingen som har nåt tips på en annan lack då? ;)
#35 - 22 juli 2012 20:05
Testa springa in på en färgbutik och fråga om de vet av nån. De borde ha rätt hyfsad koll på vad de säljer, eller åtminstone vet av nån som har koll
#36 - 22 juli 2012 20:48
biltema har en som funkar det är den jag andvänt på min i 860L karet men jag rekomenderar ändå att du tar epolan. Biltemas lack är inte vattenbaserad och luktar som fan och blir vit där det blivit mycke lack typ u håligheter och dör det runnit och epolan behöver bara 2 strykningar. Du behöver inte oroa dej för att det ska bli blankt för det syns inte i vattnet ändå så jag förstår inte mej på dom som blandar sand och annat i lacken, lycka till med ditt bygge och upp med massa bilder...
#37 - 22 juli 2012 21:55
Nu har jag kollat alla möjliga alternativ, och allt kommer tillbaka till epolan hela tiden :) och att du säger att det inte syns att det är blankt är "it" för mig! Jag ska köra på epolan nu, det får hellre bli några hundralappar dyrare och hålla, än billigt och kasst. Håll i dig, plånboken...
#38 - 23 juli 2012 20:11
bra tänkt du kommer inte ångra på det men bli inte rädd den blir riktigt blank men jag garanterar att det syns inte i vattnet.. kolla min tråd (frugans Akvariehylla 3st 100L) däe finns bilder både på bakgrundeerna utanför vattnet och i vattnet (tror jag)
kör hårt och lycka till och kom ihåg bilder är viktigt här..... Vi läser dåligt och ser bra hehe;)
#39 - 24 juli 2012 11:48
Det blir riktigt snyggt nu när det får härda! Jag vill jättegärna lägga upp bilder, men tror inte jag kan det! Bara goldmedlemmar som får göra det? Det står i alla fall att jag inte har behörighet... :(
#40 - 24 juli 2012 20:34
Sant att du måste va guld medlem. Men du kan ju lägga upp bilder på tex imgschack o länka här
#41 - 25 juli 2012 06:30
http://250litervatten.files.wordpress.com/2012/07/20120724-222549.jpg

Här är en bild på bakgrunden när den härdar, den har härdat klart nu! :)
#42 - 25 juli 2012 06:35
Det ser ut som om den har gärdat färdigt, känns ytan klabbig eller torr känns den torr har den härdat färdigt...;)
#43 - 25 juli 2012 10:14
den var inte färdig då, hade alldeles vita små fläckar och sådär. men nu är den klar, så jag ska silikona fast den ikväll efter jobbet!! då kommer bild på hur den sitter i akvariet :) dock blir det inget vatten förrän i september, vi ska hinna flytta till annan lägenhet emellan, det känns onödigt att starta upp nåt som jag får tömma om fyra veckor ändå... :p
#44 - 26 juli 2012 07:10
Det har du rätt i det kan vara lite onödigt, men vi vill gärna se hur det blir med bakgrunden i karet och när silikonet härdat så kan du ju fylla vatten så ser du att det inte blir blankt...
#45 - 26 juli 2012 12:36
jag vet inte om jag ska göra det innan vi flyttar faktiskt, jag får hålla mig helt enkelt! :p det blir för mycket att stå i annars i augusti!

Annons