Göra egen inredning?

#1 - 5 april 2010 10:33
Jag har det lilla dilemmat att jag tycker att djuraffärernas inredning är väldigt opersonliga? Självklart har jaq några växter och grus, men små gömställen som jag faktiskt tycker är väldigt fina tycker jag är svåra att hitta. Att lägga i lite större stenar, eller en pinne är ju så enkelt, och jag vill gärna ha i något annat? Innan hade jag en spargris av keramik (tror jag) men fisken dog av någon anledning som varken vi eller de i djuraffären helt kan lista ut. Kan det vara något med spargrisen? I vilket fall stökar jag runt här hemma efter någon gammal gullig prydnad. Försöker också komma på material om ett alternativ skulle vara att göra egen inredning? Kanske får jag bara finna mig i att ha de vanliga stenarna och rötterna, men jag vill så gärna ha något mer annorlunda? Snälla kom med tips på saker eller material? Funderar just nu på kanske någon gammal tekanna/kopp av porslin?
Tipsa?? :)
#2 - 5 april 2010 10:35
Kanske var det något med spargrisen som var giftigt, ex färgen?
#3 - 5 april 2010 10:56
Mina föräldrar har fudnerat på det också, den var blå om det spelar någon roll? Men vi har också i blå akvariesten, som luktade jättekemiskt, men i djuraffären sa de att allt var som det skulle? Jag vill gärna ha kvar spargrisen i, men det verkar just nu som om jag får skippa det :( Men kan man ställa in prydnader av kanske porslin i sitt akvarium, eller är det också giftigt?
#4 - 5 april 2010 11:22
Porslinet i sig är inte giftigt, men färgen kan vara. Har jag för mig.
#5 - 5 april 2010 12:00
Mina föräldrar har fudnerat på det också, den var blå om det spelar någon roll? Men vi har också i blå akvariesten, som luktade jättekemiskt, men i djuraffären sa de att allt var som det skulle? Jag vill gärna ha kvar spargrisen i, men det verkar just nu som om jag får skippa det :( Men kan man ställa in prydnader av kanske porslin i sitt akvarium, eller är det också giftigt?

Är du inte säker på om prydnaderna inte är giftiga så skall du undvika att ställa det i ett akvarium.
Rötter och Sten som säljs i akvarieaffärer går utmärkt och ser även mer naturligt ut.
#6 - 5 april 2010 12:41
du kan ju alltid använda tegelrör, antingen som dom är eller täcka dom i sten eller sätta växter på dom :)
#7 - 5 april 2010 13:38
Zenthar skrev:
Är du inte säker på om prydnaderna inte är giftiga så skall du undvika att ställa det i ett akvarium.

Rötter och Sten som säljs i akvarieaffärer går utmärkt och ser även mer naturligt ut.

Alla är inte ute efter naturlig inredning, och fiskarna skiter fullständigt i om det ser naturligt ut eller inte.
#8 - 5 april 2010 13:52
Håller på mycket med formgivning och man ska akta sig för att stoppa färgat porslin etc i akvarium för färgen är oftast giftig, om nu inte föremålet är avsett för att vara i akvarium. Lerkrukor och annat gods som inte är färgat/lackat går oftast bra att ha i akvarium!
#9 - 5 april 2010 14:01
Kan man göra egen inredning i ex. lera? Finns det sedan någon färg som inte är giftig som man kan måla med?
#10 - 5 april 2010 18:02
Dragula skrev:
Alla är inte ute efter naturlig inredning, och fiskarna skiter fullständigt i om det ser naturligt ut eller inte.

Hur vet du det? Har de sagt det till dig?
#11 - 5 april 2010 20:29
Måste säga att jag är en av de som Dragula pratar om xD Det känns så vanligt med stenar och rötter, och opersonligt på något sätt, och jag vill ha mer av "mig", och min smak i akvariet. Om det alltså finns något sätt som kan göra egen/hitta bra dekorationer någonstans- säg till, snälla! Och om någon har förslag på material och färg? Har Fimolera, men tvivlar på att det fungerar?? Men då vet jag att jag bör undvika hushållsföremål. Enda chanserna är alltså göra eget/köpa typ en rot i en affär? :/
#12 - 5 april 2010 20:39
Om du inte vill ha akvariegrejor i ett akvarium, om vill försöka få det att se ut som en stökig hylla (eller liknande), bör du ställa dig själv frågan om du verkligen ska pyssla med akvarium.
#13 - 5 april 2010 21:10
Måste säga att jag är en av de som Dragula pratar om xD Det känns så vanligt med stenar och rötter, och opersonligt på något sätt, och jag vill ha mer av "mig", och min smak i akvariet. Om det alltså finns något sätt som kan göra egen/hitta bra dekorationer någonstans- säg till, snälla! Och om någon har förslag på material och färg? Har Fimolera, men tvivlar på att det fungerar?? Men då vet jag att jag bör undvika hushållsföremål. Enda chanserna är alltså göra eget/köpa typ en rot i en affär? :/

Färgen akvariegrejor är målad med brukar ju fungera, kommer inte på namnet på den men din största chans är att måla saker själv.

Johan0201 skrev:

Ja, faktiskt, jag satte ner ett slott och tro på fan att det fungerade utmärkt som substitut för naturliga stengrottor. Knepigt va?
Bilagor:
#14 - 5 april 2010 21:11
Johan0201 skrev:

Ja, faktiskt, jag satte ner ett slott och tro på fan att det fungerade utmärkt som substitut för naturliga stengrottor. Knepigt va?
#15 - 5 april 2010 23:01
Bladh skrev:
Om du inte vill ha akvariegrejor i ett akvarium, om vill försöka få det att se ut som en stökig hylla (eller liknande), bör du ställa dig själv frågan om du verkligen ska pyssla med akvarium.

Men tänk om man faktiskt VILL hålla på med akvarium, fast man inte vill att det ska se ut som en sjöbotten endast i akvariet, utan vill sätta sin egna "touch" på det så det passar in hemma? Är det skäl nog till att man ska strunta i sitt intresse för akvarier då menar du?
Fiskar ÄR faktiskt inte intelligenta nog för att fatta vad som ser "naturligt" ut och inte.
:)
#16 - 5 april 2010 23:08
Men tänk om man faktiskt VILL hålla på med akvarium, fast man inte vill att det ska se ut som en sjöbotten endast i akvariet, utan vill sätta sin egna "touch" på det så det passar in hemma? Är det skäl nog till att man ska strunta i sitt intresse för akvarier då menar du?

Fiskar ÄR faktiskt inte intelligenta nog för att fatta vad som ser "naturligt" ut och inte.

:)

Men vissa viskar ÄR intelligenta nog att fatta VEM som brukar mata dem genom att se genom glaset.. eller har jag fel? :)

Smaken är som baken såklart och man kan väl ha vad man vill i akvariumet sålänge det inte skadar fiskarna på något sätt genom att vara vasst, giftigt eller uppstressande.
#17 - 5 april 2010 23:15
Zenthar skrev:
Men vissa viskar ÄR intelligenta nog att fatta VEM som brukar mata dem genom att se genom glaset.. eller har jag fel? :)

Smaken är som baken såklart och man kan väl ha vad man vill i akvariumet sålänge det inte skadar fiskarna på något sätt genom att vara vasst, giftigt eller uppstressande.

haha eller så springer alla fiskarna bara fram till glaset så fort någon kommer nära och tror att de ska bli matade. Det är vad jag har sett i i stort sett alla akvarium jag någonsin varit nära:p och då menar jag verkligen inte bara mina egna, utan många många andras.
Man kan väl ändå inte tro att de skulle vara intelligenta nog för att minnas ansikten t.ex. eller liknande med deras hjärnor som är stora som sandkorn?:P
#18 - 6 april 2010 05:21
mina koi, gulfiskar kom fram när jag kom fram varje gång, brydde sig inte så mycket i andra.. nu är ju dom klokare än dom flesta andra fiskar enligt mig.. tyvärr skulle min mor flytta dom till min nya bostad 20 liter vatten 10 st blandade "stora". och orolig att dom skulle frysa så hon slänge i 400liters dop värmare... .resten kan ni lista ut själva
#19 - 6 april 2010 07:24
vet inte om det e riktigt rätt att posta här men när jag var liten skärde jag figolit med ett batteri kopplat enligt följande minns ni dom där stor batterierna fyrkantiga..
här kommer en dålig bild.. fungerar dock fett bra. kan vara något för detaljer..
här kommer en bild iaf några frågor tveka inte att fråga

EDIT:
skulle man kunna göra sådana här. skulle jag tro "eller likande ni förstår iden".
#20 - 6 april 2010 08:23
Bladh skrev:

Akvariet behöver ju gärna inte se ut som en stökig hylla bara för att man inte vill ställa i en döskalle eller ett vrak? Så himla naturligt är ju inte det heller? Jag brukar iallafall inte se sådant ligga och drälla överallt? ;) Jag vill bara ställa i något eget och personligt istället för djuraffärsgrejer!! :)

Fick just en idé, som kanske inte fungerar, är helt ny med akvarielivet förstår ni ;) Om man skulle hitta sådan "akvariesäker" färg, kan man då ta någon av sina prydnader här hemma och bara måla över? Eller tror ni den ursprungliga färgens gifter smiter igenom?

Tänk gänget!! Kommer ni på var man kan köpa sådan färg?? Vad heter den? Snääälla tipsa om material också! xD
Bilagor:
#21 - 6 april 2010 10:11
ser inget hinder med det så länge man målar över allt.. annars finns det ju 180s sandpapper.. eller bläster / värmepistol.. lycka till följer tråden med spänning stå på dig mannen..

Peace
#22 - 6 april 2010 10:13
SÅ SMART! Fungerar det alltså om man bara slipar av den gamla färgen? :D Super! Behöver alltså bara hitta färg nu :D
#23 - 6 april 2010 14:40
Akvariet behöver ju gärna inte se ut som en stökig hylla bara för att man inte vill ställa i en döskalle eller ett vrak? Så himla naturligt är ju inte det heller? Jag brukar iallafall inte se sådant ligga och drälla överallt? ;) Jag vill bara ställa i något eget och personligt istället för djuraffärsgrejer!! :)

Fick just en idé, som kanske inte fungerar, är helt ny med akvarielivet förstår ni ;) Om man skulle hitta sådan "akvariesäker" färg, kan man då ta någon av sina prydnader här hemma och bara måla över? Eller tror ni den ursprungliga färgens gifter smiter igenom?

Tänk gänget!! Kommer ni på var man kan köpa sådan färg?? Vad heter den? Snääälla tipsa om material också! xD

Jag har aldrig sagt att man ska ha en döskalle eller ett skeppsvrak... Det är minst lika fult som allt annat köpe-krimskrams.
#24 - 6 april 2010 14:56
Bladh skrev:
Jag har aldrig sagt att man ska ha en döskalle eller ett skeppsvrak... Det är minst lika fult som allt annat köpe-krimskrams.

Alla har ju olika smak vet du :)
#25 - 6 april 2010 21:04
Tycker alla som vill ha det naturligt kan skaffa en egen tråd. Fiskarna skall må bra, det är vi alla överens om. Men om de mår bra i en naturlig grotta eller en döskalle som gömmer dem spelar ingen roll.
#26 - 7 april 2010 06:52
Fiskarna ser skillnad på folk och folk! I alla fall i mitt kar. Vissa fiskar visar sig inte alls om det är gäster hemma hos oss, men kommer fram när de har åkt!
#27 - 7 april 2010 08:54
Lizzy_123 skrev:
Fiskarna ser skillnad på folk och folk! I alla fall i mitt kar. Vissa fiskar visar sig inte alls om det är gäster hemma hos oss, men kommer fram när de har åkt!

Kanske blir stressade av att det är mer folk än vanligt bara.
#28 - 7 april 2010 09:08
Eller så är det för att fiskar har ett minne och faktiskt kan förknippa vissa personer med t.ex. mat.
#29 - 7 april 2010 09:12
Bladh skrev:
Eller så är det för att fiskar har ett minne och faktiskt kan förknippa vissa personer med t.ex. mat.

Ja, ett inlärningsminne, som då blir till instinkt, det är verkligen inte som ett mänskligt minne eller ens i närheten av det om det är det du tror.
#30 - 7 april 2010 09:23
Ja och "minne som en guldfisk" är en myt. Men det var inte vad tråden handlade om.
#31 - 7 april 2010 10:31
Dragula skrev:
Ja och "minne som en guldfisk" är en myt. Men det var inte vad tråden handlade om.

Ja men man ska inte glömma att det är skillnad på minne och minne, fiskar har inlärningsminne, människor och andra däggdjur har "vanligt" minne. Men anledningen till att vissa fiskar "känner igen" vissa personer osv är faktiskt att de har lärt síg att det oftast är vissa personer som matar etc. Det blir till instinkt, snarare än minne.
Bilagor:
#32 - 7 april 2010 10:59
DEt åvanför mig lät vettigt.
#33 - 9 april 2010 18:39
Dragula skrev:
Tycker alla som vill ha det naturligt kan skaffa en egen tråd. Fiskarna skall må bra, det är vi alla överens om. Men om de mår bra i en naturlig grotta eller en döskalle som gömmer dem spelar ingen roll.

Det är precis vad jag menar. Men tillbaka till frågan: Vad för färg bör man skaffa och var hittar man den?
#34 - 11 april 2010 09:49
Nu måste jag fråga!!!!!!!!!

Vet ni om det går bra att lägga i såna figurer från kinderägg??
Hade ju varit lite kul faktiskt:)
#35 - 11 april 2010 16:15
Haha, faktiskt! Har dock börjat ge upp nu. Inte jättemkt liv i tråden längre, så vet inte hur jag kan göra för att lägga i lite "roligare" saker. Kan man ha i vanliga terrakottakrukor?
Har annars idag letat upp massa sten på en strand att lägga i.. Yey så personligt och spännande xD
#36 - 11 april 2010 16:20
Haha, faktiskt! Har dock börjat ge upp nu. Inte jättemkt liv i tråden längre, så vet inte hur jag kan göra för att lägga i lite "roligare" saker. Kan man ha i vanliga terrakottakrukor?

Har annars idag letat upp massa sten på en strand att lägga i.. Yey så personligt och spännande xD

What's up med dig och "personlig"-snacket? Har du kjol också för att alla andra killar har byxor?
Ett akvarium är ett akvarium, ingen barnkammare, hylla, etc. [:o]
#37 - 11 april 2010 16:23
Vet inte, men tycker väl att någon prydnad säger mer om en människa än en sten eller rot? Kan tyvärr inte hjälpa det! Jaa, faktiskt är det inte alls ovanligt att jag har kjol/klänning, eftersom jag inte är en kille? ;o hmm...
Joo, det är sant, men varför ska det vara en standard på hur ett akvarium ska se ut? Kan det inte vara en smaksak, som att inreda ett hus, så länge fiskarna mår bra? :)

Men återigen: Är terrakottakrukor ok?
#38 - 11 april 2010 16:45
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Prydnadssaker som inte ser ut att tillhöra en havsbotten eller sjö tycker jag ser skräpigt ut. Min åsikt är att använda sådant som tillhör naturen, fina stenar och växter. Fina stenar finns att köpa och om man vill kan man ju forma till dom en del. Man kan köpa en större sten och slå sönder den och göra ett litet röse till exempel. Men lägger du i en döskalle eller ett litet bilvrak, då är du inte ensam om att ha de, de kan jag lova. De är ju alltid kul att skapa något eget och tar man tid på sej så kommer man alltid på något. Sedan kan man ändra och dona eftersom, de är alltid kul att förnya.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
#39 - 11 april 2010 16:58
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att lägga i typ en döskalle eller ett bilvrak ;o De saker man kan köpa i djuraffärer är fruktansvärt fula. Jag vill inte att mitt akvarium ska se ut som alla andras, därför vill jag göra egen inredning? Som man kan höra på namnet? ;)
#40 - 12 april 2010 13:15
kika på denna länken så kanske du får en bra idee

http://www.riftlakes.com/cichlids/plastbak.html
#41 - 13 april 2010 05:29
Det såg väldigt bra ut, men kanske lite svårt att använda sig av när det är så lite? Jag tror ändå att jag nu istället ska lägga i vanliga terrakotta-krukor. Är det några konstigheter med det eller är det lugnt? :)
#42 - 13 april 2010 16:55
Kom igen gänget!! Ok med terrakottakrukor?
#43 - 13 april 2010 22:01
Jag har kört med terrakottakrukor, har inte noterat att fiskarna tog någon skada.

Nu var det faktiskt några år sen jag hade ett akvarie så jag minns inte om jag preparerade de på något sätt innan.
#44 - 14 april 2010 05:12
Okej :) Tack! Jag har ställt i dem, och det verkar fungera fint. Kokade dem i drygt 20 minuter innan! Fiskarna är bara aningen misstänksamma ^^
#45 - 14 april 2010 06:28
Inga problem med terracottakrukor om man tycker det är snyggt, jag har själv en kruka under ett stenrös så den bildar en stor grotta.
#46 - 14 april 2010 13:19
Super (Y) Mina ursprungliga planer för mitt akvarium har ju ändrats en hel del, men tror det kan bli gulligt så här med :) Har dock bara i neontetror ännu, resten kommer imorgon, men nu är de framme och kikar på krukorna ^^ gulligt!
#47 - 17 april 2010 16:37
Krukor ska funka fint, men tror man att man har yngel i ska de ju helst vara oglaserade på insidan, ägg fäster ju lättare då. Har även sett att vissa har takpannor i akvariet, så det bildar ett liten "tunnel, grotta".
Klotte, smart ide! Har du siliconat fast stenen på krukan då?
#48 - 23 april 2010 13:26
Har hört att man kanske skulle kunna ha någon hassel i akvariet? Ormhassel? Eller finns det något sorts annat trä som man kan ta från naturen och lägga i? Eller ruttnar allt i vattnet?

Annons