Göra en slamsug?

#1 - 25 juni 2003 15:54
Hej kära vänner!
Jag har världens problem...!
Min slamsug är sönder å jag behöver verkligen ha en just nu.
Kan man göra en tillfällig slamsug?
Tacksam för svar :)
#2 - 25 juni 2003 16:38
Japp... såga av en ½ PET-flaska och borra sedan ett hål genm korken där du fäster en slang. sedan är det bara att suga igång den med hjälp av häverteffekten...
#3 - 25 juni 2003 16:39
Skär bort botten på en halvliters PET-flaska, saftflaska eller nån annan genomskinlig plastflaska. Sätt fast slangen från din trasiga slamsug, eller annan lämplig slang i flasköppningen, t ex med silver- eller vävtejp. Voila = en färdig slamsug som håller i alla fall ett tag.
#4 - 25 juni 2003 16:40
Jädrar, du hann 45 sekunder före mig!
#5 - 25 juni 2003 16:43
japp.. det gäller att vara snabb som blixten... =)
#6 - 25 juni 2003 17:06
Dom flesta akvarister är dock överens om att man aldrig skall slamsuga ett akvarium.
MVH
magnus
#7 - 25 juni 2003 17:50
Dom flesta akvarister är dock överens om att man aldrig skall slamsuga ett akvarium.

Också en typisk Zoopet forum komentar, naturligtvis ska man slamsuga botten på sitt akvarieum om det behövs.
#8 - 25 juni 2003 18:37
Ursprungligen skickat av Kramfors

Också en typisk Zoopet forum komentar, naturligtvis ska man slamsuga botten på sitt akvarieum om det behövs.

Ja det är klart, vad jag menar är att om man behöver slamsuga så är det något som är fel i karet. Detta felet avhjälper man inte genom att slamsuga. Problemet är inte att man har slam på botten utan att det bildas slam. Jag har inte behövt suga min botten på ett år. Klart mycket skönare när man inte behöver.
MVH
Magnus
#9 - 25 juni 2003 19:04
Om man har (som vi) en stor mal eller nåt sånt kan det ju vara bra att suga upp allt bajs.
#10 - 25 juni 2003 19:48
Grattis Tropfrog du tillhör de utvalda som har fiskar som inte sk..er.
#11 - 27 juni 2003 10:14
Haha... fasen va tjocka fiskar han måste ha!
när jag enbart hade 4 st fiskar i mitt 160 kar så behövde jag inte heller suga bottnen, men nu har jag betydligt fler & måste ibland suga under rötterna & så där malarna & eldstjärten håller till..inga växter därunder som tar hand om skiter utan den bara samlas på hög.
Suger väl ut en gång var 3dje eller 4de vecka typ..är helt svart under där då..men bland växterna brukar det inte behövas =)
#12 - 28 juni 2003 04:58
Jag sa aldrig att mina fiskar inte skiter. Jag menar bara att det finns olika sätt att ta hand om skiten. Där mekaniskt ta bort det är det absolut sämsta och jobbigaste. Alla avfallsprodukter (växtdelar,bajs osv) bryts ner i ett väl fungerande akvarium. Det som återstår är nitrat som dels konsumeras av växterna och dels försvinner i vattenbyten. Jag har två ytterfiter som jag tvättar en gång om året (fast aldrig sammtidigt) Efter detta ingreppet så har jag lite skit på botten ett par veckor. I 375 literskar har jag 5 diskus,50 kardinal,15 corrodyras och 5 siamesiska algätare, dvs ganska så väl belastat. Att försöka åstadkomma detta till koi är inte omöjligt men det kräver mycket stora och dyra filter. Så att du kramfors slamsuger ser jag som en nödvändighet. Till er som inte har fiskar som lassar i mängder så vill jag rekomendera naturlig nerbrytning framför slamsugning.
MVH
Magnus
#13 - 28 juni 2003 06:31
Med andra ord, gör det som är tvunget men inte mer och inget är så bra att det inte kan bli bättre :)
#14 - 28 juni 2003 06:41
Alldeles riktigt [:-94]
MVH
Magnus
#15 - 30 juni 2003 14:42
Hej!

En annan sak som skiljer mycket mellan olika akvarier är vattenflödet. Har man ciklider som gillar strömt vatten så är det inte så konstigt att all skit fastnar i filtret. Men hos oss som har gurami och andra fiskar som helst vill ha stilla vatten så samlas det skit där vattnet inte sveper över botten och drar med sig skiten.

150 lit
5 gurami
13 zebrafisk
6 pakisanbotia
1 liten sugmal

Urban
#16 - 30 juni 2003 14:52
Karet behöver inte ha stark ström om de har bra filtrering. Den biologiska nerbrytningen sker överallt i systemet där det finns något att bryta ner. Som du ser så har jag diskus och har för den sakens skull strypt ett av mina filter för att inte ha så stark ström.
MVH
Magnus
#17 - 30 juni 2003 19:05
Jag har inget grus i min damm, inte heller i mina akvarier.
Jag har ingen fisk sk.t eller matrester i mina filter bara de bakterier som bryter ner nitrit och ammoniak.
Före insuget på mina pumpar har jag förfilter där matrester och sk.t fastnar de filterna rengör jag en gång i veckan så att inte filtret stryper flödet.
Det är säkert många fiskar som har dött därför att ägarna har varit för lata att rengöra sitt akvarie, och avlägsna sådant som inte bakterierna kan ta hand om.
Topfrog du berättar väl här på Zoopet när dina fiskar börjar bli sjuka.
#18 - 30 juni 2003 20:00
Jag körde med en 1 1/2 liters :)
Man ska kunna suga bort allt skit från botten fort rena dunder sugen:) körde med silikon för att får 100% tätt!
#19 - 30 juni 2003 20:05
1 1/2 liters fungerar säkert bra det med, men då blir flaskan lite bredare med följd av att suget kan bli lite mindre. Men du ser ju själv om det blir tillräckligt med sug.
#20 - 30 juni 2003 20:41
Hej!

Vad är det bruna som ligger på botten i mitt akvarium under växterna där vattnet nästan står stilla?
Det är så lätt så om man närmar sig så virvlar det upp i vattnet. Hade jag haft lite mer ström så hade detta fastnat i filtret och jag hade sluppit se det, bara behövt tömma filtret ibland.

Jag inbillar mig att jag har bra filtrering. 150 liters kar, 400 liter/timme verkligt flöde som går som en fors genom ytan, 4 liter filtermatta och ett innerfilter som förfilter. Detta rensar jag vid vattenbyte.
Inget nitrit och nitraten äter mina växter upp.
Men jag vill att nerbrytningen ska vara i filtret och inte på botten av karet för hur som helst så är det inte snyggt.

Jag byter 40 liter vatten varannan vecka

Det kan vara flingfoder för jag övermatar troligtvis av olika orsaker.(botierna är så glupska så jag måste mata mycket om mina gurami ska få nåt)

Urban
#21 - 1 juli 2003 04:26
Ursprungligen skickat av Kramfors

Det är säkert många fiskar som har dött därför att ägarna har varit för lata att rengöra sitt akvarie, och avlägsna sådant som inte bakterierna kan ta hand om.

Topfrog du berättar väl här på Zoopet när dina fiskar börjar bli sjuka.

Det lovar jag, när det gäller sjukdomar så har jag nästan inga erfarenheter så om det skulle hända så behöver jag hjälp. Diskusen var sjuk när jag köpte dom (mycket billigt) Efter att jag fått ordning på 5 utav 7 för nästan ett år sedan så har allt funkat. Mina frågor vid sjukdomen finns i detta forumet ca 1 år sedan. Om det skulle uppstå någon skit i akvariet så skulle jag 1: sätta till ytterligare filter, 2 suga rent som en tillfällig lösning. Men jag har ju aldrig haft någon skit på bottnen .
MVH
Magnus

Annons