Göra enkelt innerfilter

#1 - 20 november 2010 11:19
Jag har ett pumphuvud, detta : http://www.pwss.se/product.php?productid=4492&cat=288&page=1

och en stor bit grovporig-filtermatta.

Kan jag bara sätta dit en bit filtermatta som går ända ner till gruset och sen som jag "trycker" fast med pumpen? Kommer den att flyta? Kommer det att funka?

Se bilden så kanske det blir mer tydligt.
#2 - 20 november 2010 11:31
Tror inte att det går.... för insuget är i bakkanten av pumpen och då kommer den väl inte att ta vatten via filtermassan?
#3 - 20 november 2010 11:44
Finns det någon annan lösning, utan att tömma karet?

Jag har ett innerfilter idag men tycker inte det är så bra. Bra och Bra det fungera helt ok men tycker att makaronerna kleggar igen så fort.
#4 - 20 november 2010 11:47
Nä precis den kommer ju inte kunna dra vatten genom mattan förutom de översta centimetrarna, du måste ha en pump som det går att sätta ett rör på som du kan stoppa ner i mattan! Förresten låter inte den där compact 1000 nåt vidunderligt när du sätter den på glaset...
#5 - 20 november 2010 11:49
Ok, har du nåt tips på vad för pump jag kan ha?
Bilagor:
#6 - 20 november 2010 12:01
Tja aquarium systems maxi-jet har ett litet filterrör till sina pumpar och vill man ha ett längre rör så kan man snickra ett själv:)
#7 - 20 november 2010 12:08
åheim skrev:
Nä precis den kommer ju inte kunna dra vatten genom mattan förutom de översta centimetrarna, du måste ha en pump som det går att sätta ett rör på som du kan stoppa ner i mattan! Förresten låter inte den där compact 1000 nåt vidunderligt när du sätter den på glaset...

Konstigt, har du hört hur hennes låter? Jag har ett par sådana igång och de låter ingenting...
#8 - 20 november 2010 12:18
ansjo skrev:
Konstigt, har du hört hur hennes låter? Jag har ett par sådana igång och de låter ingenting...
Jag har en compact 600 och det låter vidunderligt om man sätter den på glaset, därav min fråga, det var just en fråga om du missade det?!
Så din är alltså fullkomligt omöjlig att höra ansjo?
#9 - 20 november 2010 12:28
Jag har faktiskt en sån pump fast mindre och den hörs inget, den är tyst iallafall jämfört med mitt innerfilter för det brummar rätt bra.
#10 - 20 november 2010 12:39
åheim skrev:
Tja aquarium systems maxi-jet har ett litet filterrör till sina pumpar och vill man ha ett längre rör så kan man snickra ett själv:)

Är den så att man kan ställa flödet?
#11 - 20 november 2010 12:40
åheim skrev:
Jag har en compact 600 och det låter vidunderligt om man sätter den på glaset, därav min fråga, det var just en fråga om du missade det?!

Så din är alltså fullkomligt omöjlig att höra ansjo?

Det finns inga pumpar som är fullkomligt omöjliga att höra, det borde du veta åheim! Men från de fyra som står jämte varandra i mitt vardagsrum hör jag ingenting.
Sedan uppfattade jag inte det som en fråga utan som ett påstående, frågar man något är det ofta ett sådant här i slutet av meningen:?...
#12 - 20 november 2010 12:49
Jag avslutade just med... Du är bara för mycket i bland ansjo!!! Håll dig till frågan istället?

Edit. Vadå Mr.M pfhu, vuxna karln
#13 - 20 november 2010 12:53
åheim skrev:
Jag avslutade just med... Du är bara för mycket i bland ansjo!!! Håll dig till frågan istället?

Tål du inte att bli ifrågasatt eftersom jag tycker du hade fel när du säger att Compaktpumparna låter en massa?
Men visst, åter till frågan, Mr M.
#14 - 20 november 2010 12:54
PiaJo skrev:
Är den så att man kan ställa flödet?
Nix finns inget reglage för det!
(du nämnde att du hade modellen mindre än 600.an alltså 300.an och ja den är tyst och liten, da hade länkat till 1000 modellen...)
#15 - 20 november 2010 12:58
jag har två stycken liggandes och de är en 1000 och en 600. sen har jag en i ett kar men det vet Ansjo vad det är för storlek på det, för jag kan inte se det just nu.
#16 - 20 november 2010 13:00
Finns det någon annan lösning, kan man ta ett rör eller liknade och gör filter av?
#17 - 20 november 2010 13:00
Det är en 300.
Varför inte vänta och se vad auktionen kan ge nästa vecka? Det kommer säkerligen att säljas lite cirkulationspumpar och tillbehör som kan passa till din idé:).
#18 - 20 november 2010 13:01
Hur som haver så är maxi-jet bra pumpar som är väldigt allsidiga och går att använda både i eller utanför karet!
#19 - 20 november 2010 13:11
ansjo skrev:
Det är en 300.

Varför inte vänta och se vad auktionen kan ge nästa vecka? Det kommer säkerligen att säljas lite cirkulationspumpar och tillbehör som kan passa till din idé:).

åheim skrev:
Hur som haver så är maxi-jet bra pumpar som är väldigt allsidiga och går att använda både i eller utanför karet!

Jag väntar lite, hoppas att jag hittar vad jag söker på auktionen.
#20 - 20 november 2010 21:43
Du tänker som sagt rätt men det behöver vara en pump som går att få fast ett rör på insuget, röret borrar man ett gäng hål i och trycker ner i filtermassan fast inte helt igenom bara nästan.
Elrör brukar passa och passar det bara sisådär så tejpar man, det har jag gjort :)

Hur högt är karet/n? Kanske kan förbereda några rör åt dig och ta med till auktionen om du hittar nåt passande, jag kan nog fixa 2 storlekar som du kan mixtra med :)
#21 - 21 november 2010 01:41
Jag har en likadan pump som dig fast mindre & använde den till att göra mig ett provisoriskt innerfilter då jag inte hade nått annat. Tog en 2l plastflaska å gjorde ett ordentligt hål i botten & skar bort toppen så att pumpen gick ner där. Man kan även göra små hål på sidorna med en upphettad gaffel eller nått. Sen fyllde jag upp den med kuber av grov filtermassa Satte pumpen längst upp å gjorde ett runt hål för utblåset. Sen satte jag ner den i karet så att kanten längst upp på flaskan var ovanför vattenytan. Då suger den vatten genom hela filtermatrialet. Funkade hur bra som helst å gick snabbt att göra också. Satte bara fast den med en klämma i glaset.
#22 - 21 november 2010 10:22
danne0301 skrev:
Hur högt är karet/n? Kanske kan förbereda några rör åt dig och ta med till auktionen om du hittar nåt passande, jag kan nog fixa 2 storlekar som du kan mixtra med :)

Tack! Det vore vänligt, karet är 35 cm högt på utsidan. Men kan mäta insidan om du vill. :)
#23 - 21 november 2010 10:52
Hej,

Jag har gjort en liknande lösning och det har funkat fint.
Jag fick med ett mycket litet filter (magic jet; 100lappen kostnad vid enskilt köp) till ett kar men det var helt enkelt helt värdelöst som filter. Jag köpte därför en filtermatta med måtten 20H, 10D, 10B där jag sedan klippte/gröpte in ett hål från mitten av toppen och tryckte ner Magic Jeten. Det blir förstås en ganska stor klump med filtermatta men i hörnet så syns det knappt. Detta funkar toppen.

Ett annat alternativ är förstås att köpa en tunnare filtermatta och avdela en del av sidan till filter (hela vägen från framsidan tillbaksidan). Ha din pump innanförfiltermattan. Fäst ett litet rör eller slang på utsuget och skicka ut vattnet i den del du har fisk i. Kanske inte snyggt. Men funktionellt.
#24 - 22 november 2010 06:52
Varför inte göra ett hamburgerfilter med din nuvarande pump istället? lite mer snickrande men oxå betydligt bättre filtereffekt och fullt görbart med den pumpen du länkade till :)
#25 - 22 november 2010 08:18
[FONT=Arial][SIZE=1]Jag gjorde ett enkelt rektangulärt (10x10x35 cm) innerfilter med 4 st glasskivor, 3mm glas, limmade ihop med svart silikon, förstärkte hörnen med 20x20mm rostfria vinklar, [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=1]Tror jag pyntade 50 pesos för glaset, pump / silikon / vinklar / grus hade jag sedan innan. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=1]Fyllde ”röret” med klippt filtermatta, pump i toppen, slangen ut går över kanten, sitter fast på ”utsidan” med en sugpropp, för att det skall se liiiite vettigt ut [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=1]så kletade jag silikon på 2 utsidor, och sedan ”doppade” jag dessa sidor i grus, samma grus som jag hade på botten, [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=1] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=1]försökte göra likandant med ett vanligt 100mm avloppsrör, tekniskt så funkade det, med silikonet ville inte fästa, så det gick inte att ”dekorera” utsidan. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=1]Så det såg hemskt ut i mitt kar, skrotades, men som sagt var…tekniskt så funkade det bra. [/SIZE][/FONT]
#26 - 22 november 2010 17:14
Kensa skrev:
[FONT=Arial][SIZE=1]Jag gjorde ett enkelt rektangulärt (10x10x35 cm) innerfilter med 4 st glasskivor, 3mm glas, limmade ihop med svart silikon, förstärkte hörnen med 20x20mm rostfria vinklar, [/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=1]Tror jag pyntade 50 pesos för glaset, pump / silikon / vinklar / grus hade jag sedan innan. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=1]Fyllde ”röret” med klippt filtermatta, pump i toppen, slangen ut går över kanten, sitter fast på ”utsidan” med en sugpropp, för att det skall se liiiite vettigt ut [/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=1]så kletade jag silikon på 2 utsidor, och sedan ”doppade” jag dessa sidor i grus, samma grus som jag hade på botten, [/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=1]försökte göra likandant med ett vanligt 100mm avloppsrör, tekniskt så funkade det, med silikonet ville inte fästa, så det gick inte att ”dekorera” utsidan. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=1]Så det såg hemskt ut i mitt kar, skrotades, men som sagt var…tekniskt så funkade det bra. [/SIZE][/FONT]

Vart tar du in vattnet som skall gå igenom filtermassan, har du borrat hål i glaset?
#27 - 22 november 2010 17:47
fyra sidor.....ingen botten......

intag är hela bottenytan......

.
#28 - 22 november 2010 17:52
aha :) så förstår jag. Jag tänkte trycka ner hela rasket i sanden så att den fick fäste men det går ju inte då.

Det var en bra ide med att grusa glaset, jag har slimline kvar hemma som jag kan silkona fast annars...

Annons