göra om ett 160L akvarium till terrarium?

#1 - 25 januari 2009 19:36
det är bara en fundering inför framtiden,har redan funderat på större akvarie åt mina fiskar,då jag anser att deras akvarie är för litet.
men,då kommer deras nuvarande akvarium vara tomt,skulle vilja skaffa ödla o som dessutom kan bli tam,har läst lite om vatten agam,men vet inte om akvariet lämpar sig för att ändras en tid längre fram. :confused:
är det möjligt att göra om akvariet till terrarium? och isåfall är leopard gecko eller vatten agam ett bra val? agamen skall ju ha fuktigt,vilket är knepigt har jag läst,då dom behöver mycket ventilation. [:)]
#2 - 28 januari 2009 19:44
det är bara en fundering inför framtiden,har redan funderat på större akvarie åt mina fiskar,då jag anser att deras akvarie är för litet.

men,då kommer deras nuvarande akvarium vara tomt,skulle vilja skaffa ödla o som dessutom kan bli tam,har läst lite om vatten agam,men vet inte om akvariet lämpar sig för att ändras en tid längre fram. :confused:

är det möjligt att göra om akvariet till terrarium? och isåfall är leopard gecko eller vatten agam ett bra val? agamen skall ju ha fuktigt,vilket är knepigt har jag läst,då dom behöver mycket ventilation. [:)]

Japp, ändrar du om lite funkar ett akvarie som terrarie

Ingen ödla blir direkt tam

leopardgecko kan nog passa(beroende på mått)

Är ganska säker på att du inte har ett 2 m högt akvarie så vattenagam är inte o tänka på...
#3 - 31 januari 2009 14:16
Jo en leopardgecko kan funka bra men som sagt en vattenagam som du måste vika på mitten får att trycka ner i karet funkar knappast.
Har själv byggt om ett (ram)akvarie till terrarie och då slog jag ut kortsidorna och ersatte dom med plyfa där jag kunde montera in ventilationsgaller och montera upp en lampa på, sen la jag karet på sidan och limmade in en plyfalist på 5cm i nerkant och satte sen skjutglaslist på plyfan och i taket, hade sen lite spillglas som glasmästaren skar till att ha som front :)
#4 - 16 februari 2009 21:18
ah ok :)
tja,jag vill inte dela en vattenagam på mitten xD
är det dyrt att fixa sidorna på dom som du gjorde Fuzzop? eller kan jag bara torrlägga akvariet,lägga i lite större stenar och fixa lampa och en skuggig plats? kan ju låta platsen för vanligtvis täckglas bytas ut mot typ nät eller nått,så det blir en ventilation,och vill inte ha ödlans föda överallt :P
#5 - 21 februari 2009 19:00
ah ok :)

tja,jag vill inte dela en vattenagam på mitten xD

är det dyrt att fixa sidorna på dom som du gjorde Fuzzop? eller kan jag bara torrlägga akvariet,lägga i lite större stenar och fixa lampa och en skuggig plats? kan ju låta platsen för vanligtvis täckglas bytas ut mot typ nät eller nått,så det blir en ventilation,och vill inte ha ödlans föda överallt :P

att fixa sidorna kostade mig kanske 10kr, hittade ett lock från en pall som funkade som byggmaterial, lite svart sprayfärg och nät fanns hemma och lite silikon att limma in träbiten med bara.
att lägga nät över som du föreslår funkar men nackdelen är att ödlorna blir lätt skrämda om man tar upp dom ovanifrån så för den skulle är det inte så bra men annars inget problem.
#6 - 4 mars 2009 14:16
varför inte satsa på pilgiftsgrodor istället?

Då är det hyfsat lätt att ändra akvariet till terrarium....

Läs mera om detta på www.pilgift.se

Annons