Gurra G skrev:en fluval 4+ på 1000l/h
och en lite mindre på 500l/h
skummare på gång men vet inte vilken modell
belysningen är ny och ganska kraftig vet inte vilken w
extra: syre pump olympus
snälla hjälp mig gillar formen på mitt akvarium och vill inte köpa nytt
Gurra G skrev:150 l motten är ca 95x40x45 cm
belysningen vet jag inte riktigt om vad det ä för watt på men det är bara ett rör så det måste jag väl byta antar jag
Gurra G skrev:snygg fisk förresten tor vad heter den?
Gurra G skrev:vet inte om jag ska ha sump för amma är inte så hip på det men om jag ska så blir det en ytavrinnings box för ingen i vår familj kan borra
Gurra G skrev:förresten behöver man inte allt det där tjatet om kalkreaktorer och allt annat
Gurra G skrev:lär jag skaffa en ny armatur eller bara ett nytt rör
jag har en väldigt konstig dimesion på akvariet så en ny armatur passar inte(snyft)
finns det inte ett nytt rör som det går att använda bara istället?
Tors hammare skrev:Men det allra första du borde göra är att knalla iväg till en akvarieaffär och köpa boken Saltvattensakvariet skriven av Daniel Knop. Där står det mesta som en nybörjare behöver veta.
addo skrev:bra tipps, bara en grej var det inte den boken som listade anemoner som nybörjardjur (det är dom inte!), eller har jag blandat i hop det?
Gurra G skrev:jag undrar, hur många lys rör behöver jag och på hur många w räcker 2*36w om jag både vill ha fiskar och koraller?
Lasse skrev:Gurra - be Kjell flytta tråden till saltvattensdelen - lättare för oss som koncentrerar oss på saltvatten att inte missa dina frågor.
MVH Lasse
Gurra G skrev:hej nu har jag köpt boken och den verkar bra.
Fick lite problem när jag skulle lösa ut den för jag hadde inte nog med pengar och kortet krånglade. [:o]
Gurra G skrev:ju mer jag läser ju mer ? duker upp.
om man nu har anemoner i akvariet blänner man sig unte på dem???
och när vi var i röda havet så fanns det nästan bara taggiga vassa "saker" på korallrevarna där när vi snorklade vad är det för saker och vad heter de?
någon som vet?
Gurra G skrev:ja jag kom just till det avsnittet efter att jag hadde skrivigt finns bara 5 "raser" som äter fisk
är inte sjöborrarna svåra att sköta då?
så du har glas skivan för att skydda akvariet?
Gurra G skrev:ok mycket att veta phu!
Gurra G skrev:skulle det funka om jag satt in julgransbelysning eller vanliga 15w lampor i den existerande rampen och den köpte till 2st t5 armaturer?
Gurra G skrev:Nu kommer detta att låta tjatigt. om jag skulle sätta spotlights som lyser sammtidigt som lysrören blir det ändå efekter, fast än de lyser sammtidigt?
Gurra G skrev:jippie va kul det blir så fint då!!!! =)
rsoderberg skrev:Jag skulle också skippa innerfilter eller ytterfilter för den delen.
NiXoN skrev:Eller som jag var inne på med fosfatremover o kol, men de kan va bra med lite filtermatta innan dom så man får bort dom små partiklarna som annars täcker mediat...
Tors hammare skrev:Det stämmer.
Men om du envisas med att ha dom;), kan du ju alltid fylla filtren med levande sten istället för de filtermedia som man normalt använder.
NiXoN skrev:
Jag håller med rsoderberg, du bör följa en "filosofi" när du startar karet en gång och de gör du enklast genom att ha en rådgivare.
Du bör dock ta en titt på den personens burk, jag har träffat folk som varit extremt nöjda med sina "hamnbiotoper" som jag inte skulle ens ha haft som karantänskar i källaren...
NiXoN skrev:Absolut inte gammalt sötvatten!!! (Läs på så förstår du).
Täckglasen skapar värmeproblem och så går man miste om en massa ljus.
Om jag får ge dig ett tipps så är de som föjer, läs boken och skriv upp vad du inte förstår och andra frågor.
Efter att du läst klart boken så har du säkerligen fått svar på dom flesta frågor och då är det dags att börja reda ut de som du inte förstått...
//NiXoN
Gurra G skrev:hehe skoj med spraybakterier...
ja jag har läst det
Gurra G skrev:
jag hanske har fattat detta fel men är inte pistolräkor och krabbor jätte stora?
borde man inte märka dem på stenen när man köper den?
Gurra G skrev:va då vill man inte ha krabbor och pistolräkor[:O]:eek:???
Gurra G skrev:hej nu har jag byggt överrinnings boxen och lagt ut lite bilder på den...
ska dock fylla ut med silikon i skarvarna och sätta inn rör mm...
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1621484
tack!!!!:)Tors hammare skrev:Ser ju bra ut
Gurra G skrev:tack!!!!:)
nej jag har inte provat den än men ska silikona den i morrn så då blir det av.
ps nu skiljer det ca 2mm på vissa ställen (den läker som ett såll:D), det är därför jag ska silikona.
och man vill ju inte ha så där 30l vatten på golvet...[:o]
Gurra G skrev:vet ej om det var en så bra ide trots allt. hur har ni byggt för att förhindra att det blir översvämmning om det blir stopp i ytavriningsboxen eller röret från denna.
Gurra G skrev:nyss diskuterat ämnet på saltvattensguiden: http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=200849#post200849
ska köra med en osmonator modul till pumpen...(den som näms)
heeke skrev:En överriningsbox med ett flera/många rör då? Med häverten uppdelad på flera rör så minskar ju risken för problem orsakat av tappad häverteffekt.
NiXoN skrev:Skrapar rutorna var 3 dag blir de för mig, hittar jag nån deterius på bottnen vid vattenbytet så suger jag upp de...
Annars så e de inget krångel, man skall låta stenen vara i fred och inte röra om i onödan.