Göra rent akvarium?

#1 - 1 mars 2008 15:46
Ska man bara använda varmt vatten och en trasa? hur gör man om det finns kalkavbildningar eller vad det heter på det? typ vitgråaktiga småfläckar.
#2 - 1 mars 2008 16:21
Ättiksprit läste jag någonstans, men hur mycket, och hur? ska jag ta det på en trasa?
#3 - 2 mars 2008 12:18
Du kan också prova med citronsyra (dvs vanlig citronsaft i de där gula platscitronerna) eller Coca-cola (innehåller fosforsyra). Ta det rent på en trasa och låt verka ett tag. Torka sedan av det med vatten.
#4 - 2 mars 2008 12:39
Jens A. skrev:
Du kan också prova med citronsyra (dvs vanlig citronsaft i de där gula platscitronerna) eller Coca-cola (innehåller fosforsyra). Ta det rent på en trasa och låt verka ett tag. Torka sedan av det med vatten.

Vanlig Coca-cola som man kan köpa t.ex. på Netto? :confused:
#5 - 2 mars 2008 12:48
Precis, ja.
#6 - 4 mars 2008 16:31
Ska man inte spä ut ättikspriten med vatten? det är ju farligt starkt ju, mor min sa att man måste ha mask på sig om man ska ta det rent.
Coca-cola, bara att hälla lite på en trasa och sedan torka? blir det inte cola fläker på hela karet då?
Jag ska torka i själva akvariet också.
#7 - 4 mars 2008 17:30
Testade alla tre, inget funkade, all kalk kvar. Hur länge ska det verka?
Bilagor:
#8 - 5 mars 2008 12:26
Låt det verka i en halvtimme eller så. Fast jag fick heller väck allt mitt, det är precis som att glaset självt reagerat med kalken.
#9 - 5 mars 2008 12:47
Rakbladsskrapa för t.ex glashällsspisar brukar fungera på det mesta som sitter fast på glas.
#10 - 5 mars 2008 14:59
Tipps från Danmak...

Har använt ketchup med bra resultat, låt det verka ½-1 timme bara, gnugga med en svamp ( En sådan liten en som har en mjuk och en grov sida och oanvänd!) använd den grova sidan. Torka rent med ren fuktig trasa. ;)

Det finns förstås många sätt att ta bort kalken på! Denna lösning funkar för mig :) Se bara till att du torkar efter ordentligt!
#11 - 5 mars 2008 18:45
MagArne skrev:
Rakbladsskrapa för t.ex glashällsspisar brukar fungera på det mesta som sitter fast på glas.

Jag rekommenderar också den. Jättebra!:D

Annons