Hej
Har nu hämtat mina tre akvarium och jag vill göra rent dem ordentligt för de är väldigft mycket vita beläggningar på dem. Hur gör jag vad kan man använda sig av?
De är riktigt snygga!!
Eliza
Tenkare skrev:Detta är kanske lite extremt men, Jag hade ett som hade stått länge och det var fullt av kalk som inte gick att ta bort med varken citron, ättika eller annat.
Så jag fick den briljanta idéen att prova svinto, gick hur bra som helst.
Sköljde ur akvariet riktigt ordentligt efteråt.
Det var lite jobb då det var ett 540 liters men det gick.
Anettejt skrev:Håller med Fredde L...
Rakblad o vatten....Tar bort rubbet samt varken repar eller lämnar spår av gifter i akvariet...I hörnen (fogen) använder jag bara gula sidan på en svamp...
Kjell Fohrman skrev:Se till att rutan är våt - det minskar riskerna för repor oavsett vilken metod du använder.
Anettejt skrev:Posta måtten, så ska jag/annan se om vi kan hjälpa dig...
På det välvda behöver jag/vi även måtten i mitten (djupet) samt i kanten (djupet)
chessman skrev:Ingen aning... men jag tycker det 6 kantiga ser större ut än det välvda...
chessman skrev:Diameter 36,5
här är det
Eliza
Lilibet skrev:[quote=chessman;984535]Hej
Har nu hämtat mina tre akvarium och jag vill göra rent dem ordentligt för de är väldigft mycket vita beläggningar på dem. Hur gör jag vad kan man använda sig av?
Gör numera rent mitt täckglas med ättika, efter tips här på forumet, tycker det fungerar utmärkt. Ta en bomullsrondell och häll på ättikssprit på den. I ditt fall med gamla beläggningar kanske ättikan måste sitta på en stund. OBS, skölj noga med vatten.
Har även tvättat med ättika utanpå akvariet med fiskar i, och de har inte tagit någon skada.
Berätta gärna hur du får rent dem!
chessman skrev:[quote=Lilibet;985046]
Jo jag har gjort det.. men det är så många som svarat så jag förstår om det försvinner i vimlet.. *ler*
Jag sa att jag skulle testa det enkla och gå uppåt om det inte funkade.
[COLOR=darkorchid]De[/COLOR][COLOR=darkorchid]t funkade vid första testet nämligen vatten svamp och rakblad.[/COLOR]
De blev som nya.
Tack så väldigt mycket för alla svar och tips!
Eliza;)