Göra rent rutan på akvarium som stått tomt?

#1 - 1 juli 2007 17:05
Hej
Har nu hämtat mina tre akvarium och jag vill göra rent dem ordentligt för de är väldigft mycket vita beläggningar på dem. Hur gör jag vad kan man använda sig av?

De är riktigt snygga!!

Eliza
#2 - 1 juli 2007 17:17
Jag brukar använda vatten och ett rakblad. Har hört att man kan använda utspädd ättika, men jag har aldrig provat det. Men då måste man skölja som en galning efter för det vill man inte ha rester av i vattnet sen.
#3 - 1 juli 2007 17:20
Citronsyra tillsammans med blöt tvättsvamp brukar också funka bra.
#4 - 1 juli 2007 18:01
Detta är kanske lite extremt men, Jag hade ett som hade stått länge och det var fullt av kalk som inte gick att ta bort med varken citron, ättika eller annat.
Så jag fick den briljanta idéen att prova svinto, gick hur bra som helst.
Sköljde ur akvariet riktigt ordentligt efteråt.
Det var lite jobb då det var ett 540 liters men det gick.
#5 - 1 juli 2007 18:16
Tenkare skrev:
Detta är kanske lite extremt men, Jag hade ett som hade stått länge och det var fullt av kalk som inte gick att ta bort med varken citron, ättika eller annat.

Så jag fick den briljanta idéen att prova svinto, gick hur bra som helst.

Sköljde ur akvariet riktigt ordentligt efteråt.

Det var lite jobb då det var ett 540 liters men det gick.

Tjooo hooo
Det var lite extremt.. men men .. då vet jag vad jag kan göra om inte det andra hjälper.. ![:o]
#6 - 1 juli 2007 18:50
Vanlig vit svamp..

Sån som inte repar... Det finns ju scoot sprite (ursäkta stavningen) som har grön eller vit räfflad sida... De vita repar inte... Bättre än svinto tror jag.. Utspädd ättika är super mot kalk, skrapa lite med en sån vit svamp så är det borta på nolltid... Ställ karet i duschen och spola ur så är du säker på att få bort allt.. ;)
#7 - 1 juli 2007 18:53
2 bra medel för att få bort kalken är CITARENT och KALKOSAN skölj sen bara noga så är det inga problem;)
#8 - 1 juli 2007 19:27
åheim skrev:
2 bra medel för att få bort kalken är CITARENT och KALKOSAN skölj sen bara noga så är det inga problem;)

Kanske kan va bra med rekommendation att använda plasthandskar då, har för mig att Kalkosan kan va frätande (dvs. kan orsaka hudirritation).
Guest
#9 - 1 juli 2007 20:28
Håller med Fredde L...
Rakblad o vatten....Tar bort rubbet samt varken repar eller lämnar spår av gifter i akvariet...I hörnen (fogen) använder jag bara gula sidan på en svamp...
#10 - 1 juli 2007 20:29
Anettejt skrev:
Håller med Fredde L...

Rakblad o vatten....Tar bort rubbet samt varken repar eller lämnar spår av gifter i akvariet...I hörnen (fogen) använder jag bara gula sidan på en svamp...

Ok jag kör igång nu så jag medelar hur det går under vägens gång.. börjar med det enkla och trappar uppåt om det inte funkar så bra.
Eliza
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 1 juli 2007 20:37
Se till att rutan är våt - det minskar riskerna för repor oavsett vilken metod du använder.
#12 - 1 juli 2007 21:25
Se till att rutan är våt - det minskar riskerna för repor oavsett vilken metod du använder.

Ok, tack för alla tips.
Kan meddela att vatten gul svamp och rakblad gick förträffligt bra.
Nu såg jag på två av akvariumen så står det Aquael den ena är markerad med en 5.a och den andra med en 7.a vad betyder det? Skulle vilja ta reda på hur många liter de rymmer det ena är välvd framruta och det andra är 6 kantigt.
Kan nån hjälpa mig med detta skulle jag bli jättegla. :p

Eliza
Guest
#13 - 1 juli 2007 21:29
Posta måtten, så ska jag/annan se om vi kan hjälpa dig...
På det välvda behöver jag/vi även måtten i mitten (djupet) samt i kanten (djupet)
#14 - 1 juli 2007 21:57
Vatten o klorin funkar kanon. Har du tillgång till kalumpermanganat (pp) är det ännu bättre. Gör detta varje gång jag tömmer kar för o flytta in ny fisk.
Bilagor:
#15 - 1 juli 2007 21:57
Anettejt skrev:
Posta måtten, så ska jag/annan se om vi kan hjälpa dig...

På det välvda behöver jag/vi även måtten i mitten (djupet) samt i kanten (djupet)

Mått 6 kantiga: Höjd 39,5. Diameter 36,5. Rutans längd per sida 6 st 21 cm.

Mått välvda: Mittendjup 29,3. ytterkant djup 22. Längd 59 höjd 30 cm.
Eller hur man mäter/skriver :D Gjort ett försök iallafall.
Guest
#16 - 2 juli 2007 11:41
Det välvda är ca 45 L. Går att räkna ut mer exakt men tar en stund.
Återkommer om det sexkantiga...
#17 - 2 juli 2007 11:50
Anettejt skrev:
Det välvda är ca 45 L. Går att räkna ut mer exakt men tar en stund.

Det sexkantiga får jag till 52,6 L. Kan det stämma?

Ingen aning... men jag tycker det 6 kantiga ser större ut än det välvda...
Guest
#18 - 2 juli 2007 11:58
chessman skrev:
Ingen aning... men jag tycker det 6 kantiga ser större ut än det välvda...

Jo det är större. Mät Diameter måttet från spets till spets. Alltså det längsta diameter måttet du kan få...
#19 - 2 juli 2007 12:03
Anettejt skrev:
Jo det är större. Mät Diameter måttet från spets till spets. Alltså det längsta diameter måttet du kan få...

Diameter 36,5

här är det
Eliza
Guest
#20 - 2 juli 2007 12:32
Det sexkantiga är på 39,46 L och säljs nog som 40 L
Ditt välvda säljs som 47 L. Det jag uppskattade till ca 45 L.
#21 - 2 juli 2007 13:02
chessman skrev:
Diameter 36,5

här är det

Eliza

hej hej ser man du fick hjälp :) med måtten. tipps ang rengöring av glas i kar som stått länge jag tex använde svinto funkar bra och repar inte glasen heller tvätta bara rent efter så :)
#22 - 2 juli 2007 14:57
Scotch brite, swinto och trollull.

Hur vågar ni, mitt hjärta höll på att stanna.... [xx(]

Thomas
#23 - 3 juli 2007 07:28
[quote=chessman;984535]Hej
Har nu hämtat mina tre akvarium och jag vill göra rent dem ordentligt för de är väldigft mycket vita beläggningar på dem. Hur gör jag vad kan man använda sig av?

Gör numera rent mitt täckglas med ättika, efter tips här på forumet, tycker det fungerar utmärkt. Ta en bomullsrondell och häll på ättikssprit på den. I ditt fall med gamla beläggningar kanske ättikan måste sitta på en stund. OBS, skölj noga med vatten.
Har även tvättat med ättika utanpå akvariet med fiskar i, och de har inte tagit någon skada.

Berätta gärna hur du får rent dem!
#24 - 3 juli 2007 07:45
Lilibet skrev:
[quote=chessman;984535]Hej

Gör numera rent mitt täckglas med ättika, efter tips här på forumet, tycker det fungerar utmärkt. Ta en bomullsrondell och häll på ättikssprit på den. I ditt fall med gamla beläggningar kanske ättikan måste sitta på en stund. OBS, skölj noga med vatten.

Har även tvättat med ättika utanpå akvariet med fiskar i, och de har inte tagit någon skada.

Berätta gärna hur du får rent dem!

Jo jag har gjort det.. men det är så många som svarat så jag förstår om det försvinner i vimlet.. *ler*
Jag sa att jag skulle testa det enkla och gå uppåt om det inte funkade.
[COLOR=darkorchid]De[/COLOR][COLOR=darkorchid]t funkade vid första testet nämligen vatten svamp och rakblad.[/COLOR]
De blev som nya.

Tack så väldigt mycket för alla svar och tips!
Eliza;)
#25 - 3 juli 2007 07:52
Oj då, ursäkta...

ska läsa noggrannare nästa gång...[:o]

chessman skrev:
[quote=Lilibet;985046]

Jo jag har gjort det.. men det är så många som svarat så jag förstår om det försvinner i vimlet.. *ler*

Jag sa att jag skulle testa det enkla och gå uppåt om det inte funkade.

[COLOR=darkorchid]De[/COLOR][COLOR=darkorchid]t funkade vid första testet nämligen vatten svamp och rakblad.[/COLOR]

De blev som nya.

Tack så väldigt mycket för alla svar och tips!

Eliza;)

Annons