Hej
Nu så här på sommaren fångar vi endel tångräkor vid kusten men ännu roligare hade de varit om man kunde ta hem ett par stycken i ett akvarie. Min fråga är därför, kan man göra saltvatten av sötvatten där jag kan husera tångräkor?
Whistler84 skrev:Ja, det går göra saltvatten av sötvattenskar, men en saltvattensbiotop tar mycket längre tid att starta upp än en sötvattensdito. De flesta rekommenderar att man inte har några djur alls i karet förrän efter en månad, då man börjar med en liten fisk. Snäckor brukar dock gå bra efter bara några dagar.
Vandal skrev:enklast är om du tar saltvatten från samma ställe du fångat räkorna... sen får du göra delvattenbyten med jämna mellanrum med samma vatten...
som filtrering skulle jag rekommendera att du antingen skaffar en skummare eller kör med ett överdimensionerat biofilter...
Vandal skrev:salttabletter innehåller bara vanligt salt... inget annat...
ska du ha ett saltvattensakvarium behöver du specialsalt och en saltmätare... dessutom rekommenderas ett bra filtersystem med skummare och kraftig cirkulation...
Rolle85 skrev:Hej,
Var köper jag havssaltet? Var köper jag saltmätaren och hur vet jag vilken salthalt vår västkust har där tångräkor lever?
Rolle85 skrev:En fråga bara, var kan jag köpa havsaltvattenspulver, saltmätare och vattenstreamer till bra priser?