Göra vattenbyte enklare?

#1 - 29 februari 2012 17:17
Hej. Jag ska fylla mitt 240 liter akvarium idag och undrar hur ni med så "stora" akvarium gör för att det ska vara smidigare och gå snabbare än att springa fram och tillbaks med hinkar 30 gånger?
#2 - 29 februari 2012 17:21
vattenslang som man kopplar på kranen i dushen.
samma sak när vattnet ska ur, lägg slangen i karet å andra änden vid golvbrunnen sen äre bara suga tills de kommer vatten så rinner de av sig självt.
#3 - 29 februari 2012 17:24
ok såg i en annan tråd då jag sökte att någon hade ett kolfilter behövs det? eller bara slang?
#4 - 29 februari 2012 17:28
Aquatic skrev:
ok såg i en annan tråd då jag sökte att någon hade ett kolfilter behövs det? eller bara slang?

Kolfilter behövs ej, men om du inte vill ha kolfilter så får man ha vattenberedningsmedel istället.
Sug ut vattnet du ska byta från akvariet, ös i vattenberedningsmedel och ös på nytt vatten.
#5 - 29 februari 2012 17:28
beror på din vattenkvalite skulle ja tro och vilka fiskar du har, ifall du behöver ett sånt filter eller inte.
#6 - 29 februari 2012 17:44
Jag kör med ett VP-rör som är böjt i en "J" form och sen avsågat så det sticker ner lagom i akvariet en liten bit filtermatta på röret som är i akvariet och sedan slang till badrummet. Börjar sedan med att fylla på lite vatten så eventuella luftfickor försvinner ur slangen sen stänga av vattnet och ner med slangen i badkaret, allt löser sig självt. Sen är det bara att koppla på slangen igen och fylla på.
#7 - 29 februari 2012 22:53
jag klämmer fast en slang ner i karet, så långt som jag vill byta vatten.- ( dvs runt 1/3 del)

sen drar jag ut slangen till badrummet., suger till en gång. sen hör man om vattnet är på väg.

sen är det bara ta en kaffe o spela fickpingis eller nått.

när vattenytan kommer till slangänden så kommer det sluta suga av sig själv,

sen kopplar jag på den på dushblandaren med vanlig Gardena-koppling o fullt ös på kranen. sen är det klart! tadaaaa.. inga filtermattor på slangen eller böjjar. klart man kan ha det, men det är mer finlir :)
#8 - 29 februari 2012 23:36
hannesc skrev:
inga filtermattor på slangen eller böjjar. klart man kan ha det, men det är mer finlir :)

Har ju ruggigt nyfikna Leoparddanios och räkor i min burk så jag föredrar att behålla filtermattan ;)
#9 - 1 mars 2012 07:07
Ååh. Förstår dig! :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#10 - 1 mars 2012 07:19
Jag kan tipsa om lockhose slangar, de har både inner- och ytterslang vilket gör att den inte veckar sig som Gardena crap-slangar gör. Jag gör som Hannesc, dvs jag skruvar loss duschslangen och sätter en slangkoppling direkt på gängan.

För att suga ut vatten behöver man bara fylla slangen från kran, det bubblar ganska mycket först. Sen lossar man snabbkopplingn från duschdelen och lägger slang med löstagen slangkoppling rakt ned i golvbrunnen.

I akvarieändan brukar jag fästa en hävertända som gör att jag kan sikta mer mot en bakgrund eller hörna vid fyllning, så att man slipper få gruset tömt just där. Jag klämmer också fast slangen med locket.
#11 - 1 mars 2012 08:04
varför hålla på o mecka med att fylla slangen i sen dra ur den för att få hävert? det är ju bara suga till. går ju snabbare än att koppla på o av på kranen.

riktiga akvarister har fått en kallsup eller två av akvarievatten. inga problem med det. fast det händer inte längre. slangen är ju typ 5-7 meter lång o man suger ju bara till i typ 3 sekunder. sen kommer vattnet efter 5-8 sekunder efter det.
#12 - 1 mars 2012 08:09
Och om man som jag inte har möjlighet att koppla slangar över hela huset,
så kan man göra det lite enklare med att köpa in en större dunk.

jag har en 25 liters dunk som jag använder.

fyllde den 2 ggr till gamla 240 karet.

Total tid för vattenbyte.....kanske 15-16 min.

Fördel med dunk är att det skvalpar inte ut massor med vatten på golvet som det lätt gör
med en spann.

.
#13 - 1 mars 2012 12:43
hannesc skrev:
varför hålla på o mecka med att fylla slangen i sen dra ur den för att få hävert? det är ju bara suga till. går ju snabbare än att koppla på o av på kranen.

riktiga akvarister har fått en kallsup eller två av akvarievatten. inga problem med det. fast det händer inte längre. slangen är ju typ 5-7 meter lång o man suger ju bara till i typ 3 sekunder. sen kommer vattnet efter 5-8 sekunder efter det.

Haha, jag har inte nått den nivån ännu! :D Kommer iofs ihåg en gång när jag fick sällskapsakvariets vatten i munnen. Tror jag sköljde truten typ 13 ggr efteråt. Smakade inte som paraplydrink direkt.:)
#14 - 1 mars 2012 12:46
ne det gör det ju inte. haha
#15 - 1 mars 2012 15:54
hannesc skrev:

samt välkomnar kallsupen eftersom man av vana kan avgöra exakt temperatur, ph och nitrifieringsnivå.. *ser hård ut*
#16 - 1 mars 2012 16:29
samt välkomnar kallsupen eftersom man av vana kan avgöra exakt temperatur, ph och nitrifieringsnivå.. *ser hård ut*

Ja den vägen är väl inga problem, men hur gör ni med vattentemperaturen vid påfyllning ? Ställer in "lagom" från början och trimmar sedan, eller brassar på med kallt och sedan ökar ? ;-)
#17 - 1 mars 2012 16:43
jag byter ungefär 100 procent i veckan uppdelat på 2 vattenbyten på 750L kar och har fisk för 20 000 + i karet.. med det sagt skiter jag fullkomligt i vattenberedningsmedel och använder en mycket precis metod för att säkerställa att temperaturen är korrekt.. revolutionerande nog känner jag på det..
#18 - 1 mars 2012 16:52
Jag har ett annat trix. Varmvattenvredet 1 cm från en kant på blandaren ger 27,321 grader Celsius.
Vattenberedningsmedel, va e de för nåe? Ok då, litet salt kan åka i ibland.
#19 - 1 mars 2012 17:21
Haha, jag har inte nått den nivån ännu! :D Kommer iofs ihåg en gång när jag fick sällskapsakvariets vatten i munnen. Tror jag sköljde truten typ 13 ggr efteråt. Smakade inte som paraplydrink direkt.:)

haha, skaffa saltvattensakvarium, det smakar fruktansvärt ;)

jag har två av mina akvrier på åvanvåningen. nu har jag slang som jag gör bytena med. kan inte fatta hur jag orkade göra det med hinkar förut!
jag fäster slangen med en klämma i karet så långt ner jag vill göra vattenbytet, precis som Hannes, ca 1/3. sen ner med andra änden i något avlopp och sug till. när jag gör vattenbyte på åvanvåningen är närmaste avlopp på nedanvåningen. snacka om att det går fort att tömma! när jag ska fylla känner jag efter tills tempen är rätt sen kopplar jag slangen till kranen.

använder bara vattenberedningsmedel om jag ser att någon fisk är väldigt stressad eller nästan alltid när jag gör vattenbyten i saltvattenakvariet.
#20 - 1 mars 2012 17:57
Faktum är att du behöver inte ens suga till i slangen för att tömma vatten ur akvariet om du skulle tycka det är obehagligt.

Iom att akvariet (troligast) står högre upp än vad din golvbrun gör.. så det räcker med att du fyller på med vatten, sen när du ser att det börjar bubbla av vattnet som fyller på i akvariet så blir det en hävert effekt så fort du stänger av kranen, då kan du bara rycka ur slangen från kranen och vattnet från akvariet rinner ur slangen av sig självt.

Så gör jag som har akvariet på andra våningen utan badrum iaf, borde funka sålänge ena änden av slangen är högre upp än den andra. :)
#21 - 1 mars 2012 18:32
blev lite inspirerad av denna tråd så just nu sitter ja å mekar ihop en "tömma vatten ur akvariet" koppling.
slänger upp en bild om en stund när den är klar.
#22 - 1 mars 2012 19:18
2 VP böjar, en bit slang, en bit filtermatta å lite silikon. tada!! bara å hänga på kanten, dra igång å sen vänta tills det runnit klart, sen i andra änden sitter de koppling så de är bara å skruva fast den i duschkranen å sen fylla på med rätt temp.

[ATTACH=CONFIG]51816[/ATTACH]
#23 - 1 mars 2012 19:21
smart :)
du får "endå" suga på slangen eller?
#24 - 1 mars 2012 19:23
jo förvisso, men det gör ju inte så mycke, är några meter till akvariet så ja hinner ju aldrig få vatten i munnen :)
lite lär man ju faktiskt jobba ;)
#25 - 1 mars 2012 19:29
ett annat sätt som man kan göra på är att man tar ett gammalt (i brist på bättre ord) "andningsrör" till ett cyklop som man fäster slangen i den enden som du har i munnen. då får du ett långt rör ner i karet som även fungerar som en krok så slangen sitter fast på akvariekanten :)
#26 - 1 mars 2012 19:31
ja eller ett rör som man har som insug till ytterfilter, dom ser ju också ut så.

men dessa grejer hade ja liggandes hemma så då fick de duga me de :)
#27 - 3 mars 2012 14:42
När jag arbetade med akvarium förut bytte jag vatten på 10-20 burkar/dag. En ordentlig slang, två klämmor och krankoppling - det är vad som behövs.

Ner med slangen i akvariet och sätt fast med klämma (man kan trä slangbitar på klämman om den är gjord av metall och man inte vill skada glaset). De flesta har en håv hemma och den kan man sätta för slangen om man är rädd för att fiskar ska sugas in.

Andra ändan av slangen ska placeras lägre än akvariet. Ibland funkar en vask eller under vasken brukar finnas ett lock man kan skruva av och trycka ner slangen. Golvbrunnar eller bara ut i trädgården fungerar också. Det vanligaste jag använde var toaletter. Klämde fast slangen i locket bara. Det räcker med att suga 1-2 sekunder så börjar vatten rinna i slangen. Kallsup är det inte snack om med mindre man har en slang kortare än 50 cm.

När jag fyller på vatten brukar jag gå på fingerkänsla när det gäller temperatur. Kan eventuellt regelera tempen efterhand om jag tycker det behövs. Det jag dock brukar se till är att slangen inte är under vattenytan när jag fyller på. Jag tycker det är viktigt att vattnet ur slangen luftas lite innan det kommer ner i karet. Därför har jag gärna strålen mot sidoglaset eller något.
#28 - 3 mars 2012 15:11
Ni med filterbakgrund: vart tömmer ni och fyller karet? Jag tömmer vid utsuget och fyller vid utblåset. Låter det ok?
#29 - 3 mars 2012 15:11
Jag köpte en blåsa och kopplade till en slangstump som jag sedan satt en snabbkoppling på. Man plockar sedan lös den och fyller karet med samma slang eftersom det är en backventil i blåsan så kan man inte köra vattnet genom den tillbaka till karet.

köpte en sånnhär http://www.pwss.se/product.php?productid=8149&cat=57&page=1

Såhär blev det.
[ATTACH=CONFIG]51853[/ATTACH]

½" slang på sugsidan och 3/4" på utsidan passade perfekt.

mvh
// Alf
#30 - 4 mars 2012 08:44
Här kommer en bildserie på hur jag brukar byta.

[ATTACH=CONFIG]51867[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51868[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51869[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51870[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51871[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51872[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51873[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51874[/ATTACH]

OBS på gummipackningen:
[ATTACH=CONFIG]51875[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51876[/ATTACH]

Klart! :)
#31 - 4 mars 2012 09:25
damn.. pedagogen slår till hårt och skoningslöst!
#32 - 4 mars 2012 09:51
Jäpp, jag tänkte egentligen sälja detta som en manual på Akvarielagret för 398 kr st, men jag gör ett undantag för Zoopet.:D
#33 - 4 mars 2012 10:13
Jäpp, jag tänkte egentligen sälja detta som en manual på Akvarielagret för 398 kr st, men jag gör ett undantag för Zoopet.:D

men lugna dig! tror du lagret skulle sälja en sådan här guldklimp för mindre än en njure eller din förstfödde?

nä, snabbkopplingar är ärligt talat the single greatest uppfinning sedan elden..
#34 - 4 mars 2012 11:27
Det där är min lösning också. Enkelt och rappt. Det jävliga är att man kan få ett mindre dropp iskallt vatten innanför kravatten om man står under duschmunstycket när man skruvar loss slangen.

[ATTACH=CONFIG]51867[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51868[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51869[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51870[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51871[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51872[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51873[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51874[/ATTACH]

OBS på gummipackningen:

EDIT: min slang är grön...
#35 - 4 mars 2012 11:35
Ja, det där är det bästa :) Fint upplägg med bilderna.

Jag kör kolfilter, det är väl den enda skillnaden. Så fort det blir minus får jag vattenläcka på gatan utanför. Det mörkbruna vattnet gör sig inget vidare till akvarierna. Ibland går det inte att byta på två veckor men alla skräprester blir ju garanterat borta med denna lösningen :)
#36 - 4 mars 2012 11:37
Bra att visa med bilder!:) Så där gör jag också ungefär.
#37 - 4 mars 2012 11:51
Jag kör också varianten med att fylla slangen från kranen. Det går väl att skoja om kallsupar men för min del så är det ju fråga om mycket sköldpaddor med stor risk för salmonella i vattnet och då är det ingen bra ide att få vatten i munnen. Även för de med vanliga fiskar känns det som en god ide att undvika akvarievatten i munnen. Det är långt ifrån ovanligt med infektioner från Mycobacterium marinum (fisktuberkulos) bland akvarister, då i småsår på händerna. Skulle man ha nån liten skada i tandköttet eller så och få en infektion av den bakterien i munnen så lär man hålla sig för skratt.
#38 - 4 mars 2012 12:28

OBS på gummipackningen:

Superbra bilder;) jag gör likadant förutom att jag inte tar bort snabbkopplingen från slangen varje gång jag lägger den i golvbrunnen för avrinning, du kanske har en koppling som stoppar flödet i den riktingen så du måste ta bort den?
#39 - 4 mars 2012 12:56
åheim skrev:
Superbra bilder;) jag gör likadant förutom att jag inte tar bort snabbkopplingen från slangen varje gång jag lägger den i golvbrunnen för avrinning, du kanske har en koppling som stoppar flödet i den riktingen så du måste ta bort den?

Danke, ja det är vattenlås på just denna när man kopplar loss den. Kopplingarna går säkert att förbättra. T.ex. har jag en avstängningskran på koppling till slangen, när jag mekar med båten.

Den enda varningen med slangmetoden, är när man får för sig att man har koll på detta och tror sig kunna göra andra grejer medans man fyller akvariet. Det är då man märker exakt hur många liter per minut man har i kranen... (hur vet jag allt detta?)[:o]
#40 - 4 mars 2012 12:56
men lugna dig! tror du lagret skulle sälja en sådan här guldklimp för mindre än en njure eller din förstfödde?

nä, snabbkopplingar är ärligt talat the single greatest uppfinning sedan elden..

klickar på gilla!
#41 - 4 mars 2012 15:41
Med risk för att verka som en nybörjare (vilket jag är) vill jag fråga en sak.

När jag byter vatten tar jag en slamsug och städar bottnet, sen i med nytt kranvatten och vattenberedningsmedel.

Men är det "fel" att städa bottnet? Är det på grund av dålig skötsel och obalans mitt botten är smutsigt, medans ert botten är rent och snyggt?
#42 - 4 mars 2012 15:53
Tycker inte det är fel att städa bottnen oftast beror det på vilket bottenmaterial du har som får det att verka skitigt. Har du sand så lägger sig skiten ovanpå och det ser ganska snabbt skitigt ut. Har du grus så sjunker skiten istället mellan. Jag brukar städa ganska så grovt. Men det skadar inte att göra det mer noggrant. Något som du däremot inte ska göra är att slamsuga alldeles för mkt i bottnen, men ovanpå går det inte att göra för mkt.
#43 - 4 mars 2012 16:05
Så det är bara bra om ett stort moln av bruna saker virvlar upp när man slamsuger bottnet? Jag borde inte försöka få bort det bruna molnet?
#44 - 4 mars 2012 16:56
alfreds skrev:
Så det är bara bra om ett stort moln av bruna saker virvlar upp när man slamsuger bottnet? Jag borde inte försöka få bort det bruna molnet?

Förstår inte riktigt hur du menar nu. Akvariet ska inte vara sterilt utan det krävs lite "skit" för att nedbrytningsprocessen ska fungera.
#45 - 4 mars 2012 16:59
Jo min fråga är egentligen: var går gränsen mellan lite skit och för mycket skit?
#46 - 4 mars 2012 17:36
Jag brukar suga upp det som syns ovanpå men kör inte ner den i sanden.
Rune.
#47 - 4 mars 2012 18:18
Så det händer inget dåligt på grund av att man INTE kör ner den ända till bottnet? T.ex. påskyndas nitrit/nitrat höjningar av att "skit" får ligga kvar i bottnet?
#48 - 4 mars 2012 18:30
alfreds skrev:
Så det händer inget dåligt på grund av att man INTE kör ner den ända till bottnet? T.ex. påskyndas nitrit/nitrat höjningar av att "skit" får ligga kvar i bottnet?

Snarare tvärtom, ett sterilt akvarie ger svajiga nitritvärde så risken för att uppnå högt nitritvärde i ett sterilt akvarie är mkt högre än i ett som är skitigt. Det är svårt att svara på hur mkt man ska städa men lagom är bäst. Att slamsuga på sanden men inte i är väl en bra riktlinje.
Samma sak gäller vattenbyten och egentligen allt inom akvaristik. Små förändringar hela tiden för att uppnå stabilitet. Max 30% vattenbyte 1 gång i veckan. Själv byter jag väl 30% var 2-3 vecka samt gör en snabb slamsugning då.
#49 - 4 mars 2012 20:50
Det är egentligen ganska enkelt:
Högt nitritvärde: Slamsug botten om det verkar finnas mycket skit där annars är det bra att låta bakteriefloran växa.
Högt nitratvärde: Rör inte botten mer än högst nödvändigt. Dvs gör rent bottenytan så det ser snyggt ut.

Tänkte på en grej. Varför envisas så många med att använda duschen när de ska fylla på vatten? Är det för att badrummet alltid är närmast? För det går lika bra att använda en vanlig kran om man t.ex har toalett eller kök närmst.
#50 - 4 mars 2012 20:56
vaja det går lika bra att använda vilken kran som helst. men jag har badrummet närmst

samt! man har oftare golvbrunn i badrummet än köket ;) känns ju dum att dra ut slangen till badrummet för att tömma o sen dra slangen till köket för att fylla karet igen. men visst..kranen i handfatet kanske är närmare. kranen i handfatet körde jag med där jag bodde förr
#51 - 4 mars 2012 21:04
hannesc skrev:
vaja det går lika bra att använda vilken kran som helst. men jag har badrummet närmst

samt! man har oftare golvbrunn i badrummet än köket ;) känns ju dum att dra ut slangen till badrummet för att tömma o sen dra slangen till köket för att fylla karet igen. men visst..kranen i handfatet kanske är närmare. kranen i handfatet körde jag med där jag bodde förr

Har man akvariet över vaskhöjd så fungerar det. Men sen är det även så att många köksvaskar har en liten öppning i avloppsröret under själva vasken där slangen fint får plats. Ofta sitter där ett litet plastlock som är lätt avskruvat!
#52 - 5 mars 2012 16:38
hannesc skrev:

om man nu har så litet kar att man kan använda samma slang att tömma som att fylla med ja.. ;) :P

nej då, driver bara..

jag brukar köra ut tömslangen genom fönstret dock.. största jävla stockrosor i mannaminne i slutet av sommaren kan jag lova.. :D
#53 - 5 mars 2012 16:43
ja jag vattnar med mina blommer med akvarievatten. växer bra. :)
#54 - 7 mars 2012 09:11
Är det sant att det växer så bra av "tömvattnet"? Briljant, borde folk tänka på mer, och verkligen använda det istället för att bara dumpa det ner i avloppet.
Min pappa köpte av misstag en sån här via erbjudande om biltvätt på groupon och visste sedan inte vad han skulle ha den till, så jag tänkte använda den för att enklare sköta reningen av vårt akvarium och sen ta tillvara på all växtnäring!
#55 - 7 mars 2012 09:31
libstick skrev:
Är det sant att det växer så bra av "tömvattnet"? Briljant, borde folk tänka på mer, och verkligen använda det istället för att bara dumpa det ner i avloppet.

funkar ju med samma princip som en kompost. restprodukter som blir näring till levande organismer :)

finns ju mycke "mat" för växter i akvarievatten.
#56 - 16 mars 2012 09:14
Jag slamsuger med en PET-flaska kopplat till en entumsslang! Blir bra tryck! Man kan även klippa till PETflaska för att optimera den! Varför köpa dyra grejer??
Om man har kloramid i sitt kranvatten kan man "lufta" vattnet vid på fyllning! Detta görs med något duschmunstycke då kloraminet är lättflyktigt! Om man nu vill använda vattenberedning kan man använda ett flytande filtermedium ostället för de kemikaliebaseade produkterna som är avpassade för "kontinentala" kranvattenkvaliteer!!
#57 - 16 mars 2012 09:27
varför köra med slamsug överhuvvetaget??
#58 - 16 mars 2012 09:35
TheRoblin skrev:
Om man har kloramid i sitt kranvatten kan man "lufta" vattnet vid på fyllning! Detta görs med något duschmunstycke då kloraminet är lättflyktigt!

Fullständigt fel!! Kloramin är inte lättflyktigt och man blir inte av med det så lättvindigt som att lufta vattnet. Fritt klor som om vattenverket använt klorgas kan man lufta bort men inte kloramin. För att bli av med kloramin får man ta till aktivt kol eller diverse andra metoder.
#59 - 16 mars 2012 11:32
de flesta reningsverk har väl snart helt gått från klor till kloramin.

billigare och gör samma jobb för oss människor,

mindre kul för de varelser som lever i vattnet,

.
#60 - 18 mars 2012 19:18
Bygert skrev:
Fullständigt fel!! Kloramin är inte lättflyktigt och man blir inte av med det så lättvindigt som att lufta vattnet. Fritt klor som om vattenverket använt klorgas kan man lufta bort men inte kloramin. För att bli av med kloramin får man ta till aktivt kol eller diverse andra metoder.

Helt rätt, att jag hade fel: Så kan det gå när man läser en del forum inlägg! Har nu läst på lite kring kloramid;-)
#61 - 18 mars 2012 19:25
Jag slamsuger då jag har matat mina 15 discusar mfl 6 ggr om dagen med oxhjärtemix! Har nu introducerat nya sorter och hoppas nu på lite mindre skit i vattnet, vilket kan göra karet mer lättskött, dvs mindre delvattenbyten ( mängd per gång) och eventuellt slippa slamsuga (så mycket)!!!
#62 - 3 juni 2012 17:24
Ja, det där är det bästa :) Fint upplägg med bilderna.

Jag kör kolfilter, det är väl den enda skillnaden. Så fort det blir minus får jag vattenläcka på gatan utanför. Det mörkbruna vattnet gör sig inget vidare till akvarierna. Ibland går det inte att byta på två veckor men alla skräprester blir ju garanterat borta med denna lösningen :)

Vad använder du för kolfilter och hur gör du då? Mina fiskar brukar klia sig en tilll två dagar efter VB :/
#63 - 5 juni 2012 08:02
Jbl

jag använder jbl in and out. det kostar vatten, men funkar bra och man behöver inte ens nivåskillnad. jag kopplar den till kranen i köket, sätter på kranen och så börjar den suga. när man är nöjd, vrider man på en ventil, så börjar den fylla. köpte den på aquaristikshop.de, jag tror den gick på några hundralappar. vattenbyte i mitt 190l tar mindre än 10 min och inget spillande:-)
#64 - 5 juni 2012 09:25
vanlig hederlig trädgårds-slag o en gardena-koppling på kranen. inga som helst konstigheter. slamsuger gör jag aldrig. finns ingen anledning till det. mina bottnar är rena ändå.

Annons