Aquatic skrev:ok såg i en annan tråd då jag sökte att någon hade ett kolfilter behövs det? eller bara slang?
hannesc skrev:inga filtermattor på slangen eller böjjar. klart man kan ha det, men det är mer finlir :)
hannesc skrev:varför hålla på o mecka med att fylla slangen i sen dra ur den för att få hävert? det är ju bara suga till. går ju snabbare än att koppla på o av på kranen.
riktiga akvarister har fått en kallsup eller två av akvarievatten. inga problem med det. fast det händer inte längre. slangen är ju typ 5-7 meter lång o man suger ju bara till i typ 3 sekunder. sen kommer vattnet efter 5-8 sekunder efter det.
hannesc skrev:
riktiga akvarister har fått en kallsup eller två av akvarievatten. inga problem med det. fast det händer inte längre. slangen är ju typ 5-7 meter lång o man suger ju bara till i typ 3 sekunder. sen kommer vattnet efter 5-8 sekunder efter det.
ettfettbranamn skrev:samt välkomnar kallsupen eftersom man av vana kan avgöra exakt temperatur, ph och nitrifieringsnivå.. *ser hård ut*
Kapten Zoom skrev:Haha, jag har inte nått den nivån ännu! :D Kommer iofs ihåg en gång när jag fick sällskapsakvariets vatten i munnen. Tror jag sköljde truten typ 13 ggr efteråt. Smakade inte som paraplydrink direkt.:)
Kapten Zoom skrev:Jäpp, jag tänkte egentligen sälja detta som en manual på Akvarielagret för 398 kr st, men jag gör ett undantag för Zoopet.:D
Kapten Zoom skrev:Här kommer en bildserie på hur jag brukar byta.
[ATTACH=CONFIG]51867[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51868[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51869[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51870[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]51871[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51872[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51873[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51874[/ATTACH]
OBS på gummipackningen:
[ATTACH=CONFIG]51875[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51876[/ATTACH]
Klart! :)
Superbra bilder;) jag gör likadant förutom att jag inte tar bort snabbkopplingen från slangen varje gång jag lägger den i golvbrunnen för avrinning, du kanske har en koppling som stoppar flödet i den riktingen så du måste ta bort den?Kapten Zoom skrev:Här kommer en bildserie på hur jag brukar byta.
[ATTACH=CONFIG]51867[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51868[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51869[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51870[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]51871[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51872[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51873[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51874[/ATTACH]
OBS på gummipackningen:
[ATTACH=CONFIG]51875[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]51876[/ATTACH]
Klart! :)
åheim skrev:Superbra bilder;) jag gör likadant förutom att jag inte tar bort snabbkopplingen från slangen varje gång jag lägger den i golvbrunnen för avrinning, du kanske har en koppling som stoppar flödet i den riktingen så du måste ta bort den?
ettfettbranamn skrev:men lugna dig! tror du lagret skulle sälja en sådan här guldklimp för mindre än en njure eller din förstfödde?
nä, snabbkopplingar är ärligt talat the single greatest uppfinning sedan elden..
alfreds skrev:Så det är bara bra om ett stort moln av bruna saker virvlar upp när man slamsuger bottnet? Jag borde inte försöka få bort det bruna molnet?
alfreds skrev:Så det händer inget dåligt på grund av att man INTE kör ner den ända till bottnet? T.ex. påskyndas nitrit/nitrat höjningar av att "skit" får ligga kvar i bottnet?
hannesc skrev:vaja det går lika bra att använda vilken kran som helst. men jag har badrummet närmst
samt! man har oftare golvbrunn i badrummet än köket ;) känns ju dum att dra ut slangen till badrummet för att tömma o sen dra slangen till köket för att fylla karet igen. men visst..kranen i handfatet kanske är närmare. kranen i handfatet körde jag med där jag bodde förr
hannesc skrev:vaja det går lika bra att använda vilken kran som helst. men jag har badrummet närmst
samt! man har oftare golvbrunn i badrummet än köket ;) känns ju dum att dra ut slangen till badrummet för att tömma o sen dra slangen till köket för att fylla karet igen. men visst..kranen i handfatet kanske är närmare. kranen i handfatet körde jag med där jag bodde förr
libstick skrev:Är det sant att det växer så bra av "tömvattnet"? Briljant, borde folk tänka på mer, och verkligen använda det istället för att bara dumpa det ner i avloppet.
TheRoblin skrev:Om man har kloramid i sitt kranvatten kan man "lufta" vattnet vid på fyllning! Detta görs med något duschmunstycke då kloraminet är lättflyktigt!
Bygert skrev:Fullständigt fel!! Kloramin är inte lättflyktigt och man blir inte av med det så lättvindigt som att lufta vattnet. Fritt klor som om vattenverket använt klorgas kan man lufta bort men inte kloramin. För att bli av med kloramin får man ta till aktivt kol eller diverse andra metoder.
Mathias Nilsson skrev:Ja, det där är det bästa :) Fint upplägg med bilderna.
Jag kör kolfilter, det är väl den enda skillnaden. Så fort det blir minus får jag vattenläcka på gatan utanför. Det mörkbruna vattnet gör sig inget vidare till akvarierna. Ibland går det inte att byta på två veckor men alla skräprester blir ju garanterat borta med denna lösningen :)