Göteborg,ett smuggelnäste?

#1 - 30 september 2010 13:14
Ett par har ertappats av norska tullen då de smugglat in exotiska djur som paret köpt i Göteborg:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.7310833
Ganska snygga djur dock.
<<<(^:>*
#2 - 30 september 2010 15:26
Det är väl ändå rätt orättvist att påstå att Göteborg är ett smuggelnäste utifrån den där artikeln, felet är att norrmännen har idiotiska regler som förbjuder vanliga djur som är tillåtna i övriga Europa, reglerna är så fåniga att norrmännen skiter i dem och smugglar ohejdat och så åker nån fast ibland. Det är inte Göteborgarnas fel, det går inte att veta om ett djur som säljs i Sverige kommer att smugglas till Norge. Jag är rätt säker på att vissa djur som jag har sålt hamnat i Norge men jag vet ju inte vilka.
#3 - 30 september 2010 16:01
dock smugglas det säkerligen rätt mycket annat i gbg. är så i de flesta hamn-städer ju.
#4 - 30 september 2010 16:03
Det är möjligt men leguaner och tigerpyton finns det helt enkelt ingen anledning att smuggla till Sverige, det är övernog av dem ändå.
#5 - 30 september 2010 16:31
haha aa helt rätt :P tänkte mest på rubriken.
#6 - 30 september 2010 17:57
Är det någon som vet anledningen till Norges utmärkta regelverk?
#7 - 30 september 2010 18:16

Den som har grymmast koll här på forat är ju Bygert!!!
#8 - 30 september 2010 18:42

Från början var det ungefär på den nivån att de stackars tropiska djuren skulle frysa i kalla Norge. Nu är väl diskussionen ungefär på den nivån att man ju inte kan vara alldeles säker på att djuren inte lider av att sitta i fångenskap och alltså skall man inte ha dem. Inte särskilt mycket sakskäl men mycket fördomar har det luftats i Norge.

Norge, den sista sovjetstaten (Björn Rosengren)
#9 - 30 september 2010 18:43
karrokaja skrev:
Den som har grymmast koll här på forat är ju Bygert!!!

Hmm, vad var det där nu då...
#10 - 30 september 2010 19:12
Bygert skrev:
Hmm, vad var det där nu då...

iaf vad jag förstått! du har koll på mkt om allt;)
Inte bara fisk utan kaniner och små hästar och lamadjur och reptiler:)
#11 - 30 september 2010 19:14
Tack för svaret Mäster Bygert! :D

Annons