Hej !
Jag hade för ca 8 mån sedan två malar (Bulldogmal) som fick en gråaktig beläggning på sidan av huvudet.
Det blev större och större och blev även lite rött (rodnad) i den gråa beläggningen.
Jag var i akvarieaffären och förklarade problemet och trodde själv att det kanske var hudgrumlare (efter att ha kollat runt på internet).
De trodde inte det, men fick en medicin som heter Myxazin, men tyvärr dog malarna innan kuren var över.
Köpte därefter två Snowball pleco (LDA 033) i mars och upptäckte idag till min fasa att ena malen hade fått en liten gråaktig beläggning på sidan av huvudet.
Det ser likadant ut som mina malföregångare hade, men är bara på ett litet område ännu.
Jag kan även tillägga att jag för två veckorsen köpte några discusar och även använder ekbarkextrakt för att sänka ph en aning.
Så jag undrar om det är en stresssjukdom han har drabbats av eller någon annan sjukdom.
Vad göra ?????, ska jag hälla i salt i vattnet?, om isåfall hur mycket och hur ofta, och är det vanligt salt man har hemma?.
Vilken medicin kan jag tänkas behöva ?.
Tål discusar salt och kanske en medicinkur ?.
Hoppas ni kan hjälpa mig !!!!