Gråa tussar på bladen.

#1 - 1 november 2009 10:44
Hej!

Mitt akvarium har varit igång i ungefär 8-9 dagar och på runt 2 av växterna har det bildats grå väv/bomulls liknande material på dom växterna. Jag har ingen aning vad det är och jag märkte det just nu när jag kollade runt på alla växter.

Kan vara värt att tillägga att jag använder Happy-plant medel varje vecka vid ett vattenbyte och att många av mina växter väger så att det knakar.

Bilder kommer snart.

Tack.
#2 - 1 november 2009 11:40
det är nog tofsalger en bild underlättar
#3 - 1 november 2009 19:27
Japp, det verkar vara tofsalger som du sa. Har kollat runt och läst lite på nätet och det verkar som att det inte är en rolig alg att ha då många fiskar äter inte det. Jag är faktiskt väldigt förvånad att jag har blivit drabbad av det då jag har extrem koll på allt jag gör i akvariet samt att jag inte lämnar något extra skott av näring till något av växterna, och växterna växer så att det knakar.

Hur blir jag av med dom? Just nu verkar det finnas på en gräsliknande växt (5cm hög, som långt gräs) och så verkar det finnas väldigt lite på en rot i närheten.

Tack.
#4 - 2 november 2009 08:55
Siamesiska algätare på svältdiet äter tofsalger, jag vet inte om det finns någon annan som gör det.
#5 - 2 november 2009 10:39
Har du några exempel på siamesiska algätare Jens A.? eller är det bara ett finare namn för fiskar/skaldjur som äter alger?

Tack.
#6 - 2 november 2009 11:42
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1

Där har du siamesisk algätare. Finns i stort sett varenda zoobutik som säljer akvariefisk. Små exemplar är att föredra om man vill att de ska äta alger, jag har en stor en som mest äter den vanliga fiskmaten.
#7 - 2 november 2009 11:47
Ah, är det "bara" dom som skulle kunna ordna problemet? Har nämligen satt in mig på att ha afrikanska jättefilter räkor och några corydoras som mina främsta algätare men dom kanske inte går på tofsarna.

För övrigt så verkar algerna har dödat lilla växten, bladen är grå/bruna (nej det är inte algerna).
#8 - 2 november 2009 11:47
siamesisk algätare http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1 mycket effektiv algätare. dock måste understrykas att den är effektiv när den är ung.
En fullvuxen fisk 10-15 cm är blir ganska lat med tiden. mina 2 siameser är vuxna och dom ligger bara och slappar och äter av fiskmaten.
Sköna fiskar. kan mucka lite med varnadra så man kan tror att dom är olämpliga tillsammans men så är inte fallet, (om man inte har ett allt för litet akvarium) utan en liten grupp är att föredra.
#9 - 2 november 2009 11:53
Som jag skrev innan, är dom fiskarna det "ända" valet jag har emot tofsalgerna? Det strider nämligen emot vad jag hade för plan i mitt akvarium. Äter vanliga algätare också tofsalger eller struntar dom i det helt? Just nu har jag ju 4 segelfens mollys och dom äter ju inte av tofsarna men dom är ju s.k "allätare"
#10 - 2 november 2009 12:09
Andrém skrev:
Som jag skrev innan, är dom fiskarna det "ända" valet jag har emot tofsalgerna? Det strider nämligen emot vad jag hade för plan i mitt akvarium. Äter vanliga algätare också tofsalger eller struntar dom i det helt? Just nu har jag ju 4 segelfens mollys och dom äter ju inte av tofsarna men dom är ju s.k "allätare"

Mollys brukar iofs äta en del på tofsalger. Vad jag vet är det endast den siamesiska algätaren som sätter i sig tofsalger av algätarna.

Sedan är det lite så att i ett nyuppstartat akvarium får man alltid en del alger. Ser man till att sköta det bra så försvinner det mesta med tiden. Efter 3-4 månader så försvann alla tofsalger jag fick i början i mitt kar.

En del växter kan må lite dåligt i början när de flyttat in i ett nytt kar också men de brukar också repa sig med tiden.
#11 - 2 november 2009 12:17
Jorå, alger är ju inget jag inte var överraskad över att jag fick, bara vilken typ av alger.
Mina mollys brukar gå på lite alg jakt då och då men det är ytterst sällan vad jag har märkt.

Tänkte kolla eftersom en rätt stordel av växterna jag har verkar vara under alg attack och vissa frödar som aldrig förr. Bla finns det ett par dvärgsvärdsplantor som har tappat många blad dom senaste dagarna och även hornsväv som har börjar bli brun-aktig på toppen. Har ju spenderat en del på växter så jag vill ju inte behöva kasta dom några veckor senare.

Tack.
#12 - 2 november 2009 12:27
Echinodorus tenellus? Den hade jag med ett tag men gav upp efter ett tag. Fick aldrig dem att trivas trots att jag har rejält med belysning och göder på bra.

Nu vet jag inte riktigt vad Happy plant innehåller men jag skulle tro att PMDD är ett bättre alternativ, det innehåller allt dina växter behöver och är billigt och lättdoserat.
#13 - 2 november 2009 12:31
Ja, dom och sedan några andra som liknar svärdsplantor fast dom finns inte med i registret. Happy-plant vad jag vet, ska vara som PMDD förutom att det kanske inte inehåller lika mycket av "the good stuff" men många av mina växter har växt väldigt mycket och vissa sprötar nya blad då och då.
#14 - 2 november 2009 13:41
Är det många toffsalger i ditt kar eller bara på enstaka växter?
jag skulle nog knippsa av vart toffalgerna fanns på växten och slänga den delen av växterna och se om det kom tillbaka.

Har du skärpsnäckor i karet? Testa att slänga ner ett par i karet och se om problemet finns kvar
#15 - 2 november 2009 13:44
Bara på enstaka växter vad jag kan se. Dom växter som växer bra har inga alger alls (än sålänge)

Ja, problemet är att växten är så kort så att klippa av något skulle inte lösa något direkt utan det skulle vara effektivare att bara kasta växten vilket det börjar luta till tyvärr. Jag har inga snäckor i akvariet, bara 4 mollys då akvariet är under "uppstart" tiden.
#16 - 2 november 2009 14:32
släng ner snäckor :) det skadar inte.
#17 - 2 november 2009 14:36
Nubi skrev:
släng ner snäckor :) det skadar inte.

Just nu, så är snäckor inget jag vill skaffa ifall jag ev. skaffar praktbotior i framtiden. Men skulle ev. någon form av räka fungera? Tänkte nämligen skaffa en afrikansk jättefilter räka i framtiden (jag tycker dom är as coola)? och komplettera det med ett gäng corydoras? Det blir nog nästa vecka eller något då akvariet har bara stått knappt 2 veckor.
#18 - 2 november 2009 14:40
Afrikansk jättefilter räka, hur ser de ut? har du bild, länk på de?

du lär säkert få snäkor i karet *hehe* det får man när man köper växter (om man inte är duktig och sköljer de innan man slänger ner de i karet) ;)
#19 - 2 november 2009 14:43
http://www.petshrimp.com/africanfiltershrimp.html

sådär ser den ut. Jaha, du menade dom där invaderings sniglarna? Ja, dom lär jag ju få för eller senare, jag menade att jag inte vill köpa t.ex en större snigel ifrån en affär pga planer för praktbotior i framtiden.
#20 - 2 november 2009 15:03
Andrém skrev:
http://www.petshrimp.com/africanfiltershrimp.html

sådär ser den ut. Jaha, du menade dom där invaderings sniglarna? Ja, dom lär jag ju få för eller senare, jag menade att jag inte vill köpa t.ex en större snigel ifrån en affär pga planer för praktbotior i framtiden.

Nee skärpsnäckor :) *leR* de får man oavsett om man vill eller ej *leR*
#21 - 2 november 2009 15:04
aha, gud vad fula! *skratt* vart jag sugen på kräftor *fniss*
Jag har 3 sånna här http://skaldjur.gnuet.com/lib/exe/fetch.php?w=320&h=&cache=cache&media=atyopsismoluccensis1.jpg
och ska köpa mig fler :) mycket roliga, de städar och har sig i mitt 225l.
#22 - 2 november 2009 16:43
Har du räkorna tillsammans med fiskar? För vad jag vet så går små körsbärsräkor inte bra tillsammans med "större" fiskar men den där filter räkan jag visade, den är en bjässe och lär inte ätas av några fiskar om dom inte är gigantiska.
#23 - 3 november 2009 20:38
mmmm true true, men jag har ovanlig snälla och dumma fiskar, de har inte läst artbeskrivningen på zoopet *skratt*
Mina svärdbärare, neontetror (när jag hade de) delar algtabletter med körsbärs räkor och yngel.
Mina stora räkor muckar gräl med malar och khuli ålarna.

De säger att fjärilsciklider äter upp yngel från t.ex. mollys. Inte mina de var "barnvakt" och min stora siames i 225l är "farbror siames", han simmar fram och tillbaka bland körsbärsräkorna.

Jag tror att en av mina körsbärsräka tror den är en neontetra, den simmar bland neontetrorna hela tiden. Honom får vi måla blå så han inte känner sig utanför ;)

Ne skämt åsido. Jag tror att har man tillräckligt med gömställen kan många räklingar gömma sig. "dill växterna" som jag har flyter på vattenytan och funkar som gömställe för 10 små svärdbärar yngel.

Harmonisk kar m andra ord ;)
#24 - 3 november 2009 21:25
Wow, låter verkligen som ett utopia! Hoppas jag har turen och att mina fiskar passar så bra med varandra!

När det gäller tofsalgerna, så dom gräsliknande växterna jag hade tog jag och kastade idag, dom luktade båda pyton och var helt ihopklibbade. Vad heter "dill växterna" som du har längs ytan? är det hornsväv eller något liknande?

Tack Nubi :)
#25 - 4 november 2009 10:42
Det är så lite så :)

De växterna är hornsväv :) som trivs kanon i mitt 225l :) Fått av Solis.
Jag är aldrig bra på växtnamn :) jag döper om de *skratt* till namn som jag kommer ihåg. Som mina propellerfiskar (gaffelstjärtad regnbågsfisk) de ser ut att ha små små propeller till fenor :)
#26 - 4 november 2009 10:49
Nubi skrev:
Det är så lite så :)

De växterna är hornsväv :) som trivs kanon i mitt 225l :) Fått av Solis.

Jag är aldrig bra på växtnamn :) jag döper om de *skratt* till namn som jag kommer ihåg. Som mina propellerfiskar (gaffelstjärtad regnbågsfisk) de ser ut att ha små små propeller till fenor :)

Hahaha, förlåt men propellerfiskar är helt genialiskt :D. Hur ser din hornsväv ut förresten? Min är lite brun/röd på toppen av växten, är det vanligt? Dom bilderna jag har sett är hornsväven helt gröna och fina.
#27 - 4 november 2009 10:54
Andrém skrev:
Hahaha, förlåt men propellerfiskar är helt genialiskt :D. Hur ser din hornsväv ut förresten? Min är lite brun/röd på toppen av växten, är det vanligt? Dom bilderna jag har sett är hornsväven helt gröna och fina.

Helt gröna och fina är mina jag har från Solis :) De jag har i 70l har börjat återhämtat sig efter att jag bytte till lågenergilampor.
Du, det kan vara så att du har en annan sorts "dill växt" har själv haft sådana som är gröna ovanifrån och röd/bruna om man tittar på de underifrån.

Typ Röd Cabomba Eller Cabomba aquatica
#28 - 4 november 2009 10:57
Kan ju vara mina lysrör eller min gödning som inte är tillräcklig :/ men det var hornsväv enligt affären och dom ser ut som på bilderna här på zoopet så jag tror inte att det är en annan växt.

Dom flesta andra växter är gröna och fina förutom en som har bruna prickar på sig.
#29 - 4 november 2009 11:00
Bruna prickar på ovansidan eller undersidan? Om det är på undersidan kan det vara "frön" :)

Om du ska köpa lysrör köp Aquarell Phillips (finns på Hornbach) de är super bra! :) du lär säkert märka skillnaden på växterna :) mina växte som ogräs när jag bytte lysrör :D
#30 - 4 november 2009 11:09
Nubi skrev:
Bruna prickar på ovansidan eller undersidan? Om det är på undersidan kan det vara "frön" :)

Om du ska köpa lysrör köp Aquarell Phillips (finns på Hornbach) de är super bra! :) du lär säkert märka skillnaden på växterna :) mina växte som ogräs när jag bytte lysrör :D

Dom är på ovansidan, tror att det är alger eller något men dom finns bara på den växten.

Jo, har hört det :p hittade aldrig dom så det blev Power-glo och Aqua-glo men jag kanske ska byta igen, vad kostar aquarelle rören?
#31 - 4 november 2009 13:12
aha, är det på anubis? För så blir det ibland på mina, då är ancistrusarna där och mumsar :)

När jag köpte mina lysrör köpte jag till alla karen, de kanske ligger på 130kr st, jag vet inte. Man måste inte köpa allt på en gång :) Köp när du har råd, än så länge kan du ha de lysrören :)
#32 - 4 november 2009 13:19
Nä, det är inte anubis. Det liknar svärdsplantor litegran fast dom är bredare och kortare. Kan ta en bild lite senare. Just nu är det bara mina mollys som äter lite alger och sådant då och då.

Jo det är sant, lysrören jag köpte nu gick på 250kr för power-glo (tror jag) och 140kr för aqua-glo. Rätt saftigt :p
#33 - 4 november 2009 13:22
Andrém skrev:
Nä, det är inte anubis. Det liknar svärdsplantor litegran fast dom är bredare och kortare. Kan ta en bild lite senare. Just nu är det bara mina mollys som äter lite alger och sådant då och då.

Jo det är sant, lysrören jag köpte nu gick på 250kr för power-glo (tror jag) och 140kr för aqua-glo. Rätt saftigt :p

ooohj! jösses! Det är inte billigt med lysrör, det man kan göra är att man köper en aquarell och kompletterar med typ power -glo =) eller den andra, vilket man tycker är bäst :)

växterna är de små korta, är de gröna eller röda?
#34 - 4 november 2009 13:27
Nubi skrev:
ooohj! jösses! Det är inte billigt med lysrör, det man kan göra är att man köper en aquarell och kompletterar med typ power -glo =) eller den andra, vilket man tycker är bäst :)

växterna är de små korta, är de gröna eller röda?

Eller hur. Synd bara att jag har enbart 2 lysrörs platser men jag funderar på att köpa en ny armatur (heter det så) och skaffa platser för 4 lysrör eller kanske 3.

Ska ta en bild på växten :) blir svårt att förklara annars ^^

Edit: Här är bilden :) http://img81.imageshack.us/img81/1042/pb040008.jpg svårt att få närmare då jag inte kan gå bakom akvariet (står emot en vägg)
#35 - 8 november 2009 15:58
alger :) så blir det ibland, speciellt när jag göder för mkt med pmdd :)
Då brukar malarna vara där och mummsa i sig det.
Det där är en svärdsplanta, om jag inte har helt fel :) namnet får du leta reda på eller fråga wikoansjo, dvs Ansjo, han kan ALLT! :D
#36 - 8 november 2009 16:11
Nubi skrev:
alger :) så blir det ibland, speciellt när jag göder för mkt med pmdd :)

Då brukar malarna vara där och mummsa i sig det.

Det där är en svärdsplanta, om jag inte har helt fel :) namnet får du leta reda på eller fråga wikoansjo, dvs Ansjo, han kan ALLT! :D

Hm, säker att det är alger? Dom verkar nämligen "tugga" i sig växten. Har även börjat dyka upp på andra växter och det har även blivit hål i en! :o
#37 - 8 november 2009 16:38
Vad skumt! och du som inte har malar, annars kan man misstänka malar. Jag har ingen aning. toffsarna, är de borta?
#38 - 8 november 2009 16:44
Nubi skrev:
Vad skumt! och du som inte har malar, annars kan man misstänka malar. Jag har ingen aning. toffsarna, är de borta?

Tofsarna är borta för det mesta, fortfarande lite kvar på vissa växter men inget lika synligt som på dom "gräs" liknande växterna (dom kastade jag fyi).

Vad jag vet och har sett så äter inte mollys växterna utan äter alger etc PÅ växterna. Vissa växter har även "bränn" märken på tippen av bladen. Kanske har något med ljus att göra?
#39 - 8 november 2009 16:47
bränn märken har med ljuset att göra. Det fick jag höra när mina svärdplantor började att bli bruna, men de där "hålen" det var verkligen underligt.

Mollysarna kan ge sig på växterna om det inte finns tillräckligt med mat, och alger är de bra på att äta OM det inte finns annat :)
#40 - 8 november 2009 16:49
Nubi skrev:
bränn märken har med ljuset att göra. Det fick jag höra när mina svärdplantor började att bli bruna, men de där "hålen" det var verkligen underligt.

Mollysarna kan ge sig på växterna om det inte finns tillräckligt med mat, och alger är de bra på att äta OM det inte finns annat :)

Hur gjorde du så att "bränn" märkena försvann eller slutade dyka upp?

Jo, det kan ju vara mollysarna ändå fast jag tror inte det, svårt att läsa av ifall dom är vrålhungriga för dom brukar bara bete sig likadant, dvs efter mat går dom och bökar runt i sanden och letar efter alger på blad etc.
#41 - 8 november 2009 16:53
Jag klippte bort de delarna och såg om de poppade upp igen.
Hur ofta matar du de?
#42 - 8 november 2009 16:56
Nubi skrev:
Jag klippte bort de delarna och såg om de poppade upp igen.

Hur ofta matar du de?

Aha, växte dom tillbaka sen då?

Sedan torsdags matar jag dom 1 gång per dag (flingor) och ser till att inget ramlar ner till botten.
#43 - 8 november 2009 16:59
De var inte super snygga men det hjälpte för sen kom det skott och de var jätte fina :)
Dela den matportionen på två och ge dag och kväll :) så kanske de inte ger sig på växterna, kan alltid vara något.
#44 - 8 november 2009 17:02
Nubi skrev:
De var inte super snygga men det hjälpte för sen kom det skott och de var jätte fina :)

Dela den matportionen på två och ge dag och kväll :) så kanske de inte ger sig på växterna, kan alltid vara något.

Ska fundera på hur jag ska gå tillväga med växterna, blir inget jobb med det ikväll dock.

Jo, det vore ju något att göra. Får se hur jag planerar in allt imorgon.

Tack Nubi :)
#45 - 8 november 2009 17:44
Det känns inte som jag kan hjälpa dig så mkt. Men hoppas ialf att du får ordning på det :)

Annons