Grader på goppvärmare?

#1 - 16 maj 2008 07:57
Hej!
Köpte ett begnat 200 l och fick med en doppvärmare av märket Jäger.
Den är graderad med 1-9 och jag har ingen aning om vilker temp som gäller vilken siffra.. Någon som kan hjälpa mig?
Tack på förhand/Jenny
#2 - 16 maj 2008 08:04
Jenny.L skrev:
Hej!

Köpte ett begnat 200 l och fick med en doppvärmare av märket Jäger.

Den är graderad med 1-9 och jag har ingen aning om vilker temp som gäller vilken siffra.. Någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand/Jenny

Det enklaste sättet är att sätta ner doppvärmaren i vattnet och vrida tills lampan slocknar eller tänds och kolla på termometern vad det är för temp. Är den gammal så är det bästa att köpa en ny.:)
#3 - 16 maj 2008 08:10
Tack! Ska testa det. Just nu ligger tempen på 25 grader hela tiden utan doppvärmare, så jag har den inte igång faktiskt. Men blir det kallare ute så blir det kallare i lägenheten också o jag vill inte koka mina fiskar sen :)
#4 - 16 maj 2008 08:13
Jenny.L skrev:
Tack! Ska testa det. Just nu ligger tempen på 25 grader hela tiden utan doppvärmare, så jag har den inte igång faktiskt. Men blir det kallare ute så blir det kallare i lägenheten också o jag vill inte koka mina fiskar sen :)

*S* Nej det vill man inte göra!
Lycka till!:)
#5 - 16 maj 2008 08:26
Tack! Ska nog följa ditt råd o köpa en ny som jag kan läsa mig till hur den fungerar så jag är på den lite säkrare sidan :)
#6 - 16 maj 2008 12:28
Gör ett 30 % igt vattenbyte med kallvatten..

Då borde du få ner temperaturen till kanske 22 grader (mät med termometer när filtret går) och där tycker jag att den skall slå till. Är den inte tillslagen vrid upp den tills den slår till. är den tillslagen redan oxå vid temperaturer över 24 kan du eventuellt ta ner den lite...

Vi snackar ju minimi temperaturer här. normalt stiger tempen lite över dan, eller hur.. (doppvärmaren kan ju inte kyla)
#7 - 16 maj 2008 12:33
Lita aldrig på en tempskala på en doppvärmare!
Skaffa en tillförlitlig termometer först och främst.
Det är troligen inget fel på din Jägervärmare, sätt skalan på tre t.ex. när du har den i karet och se var tempen hamnar, blir den för hög sänker du värdet på skalan och blir det inte tillräckligt varmt höjer du till kanske fyra och ser vad det blir för värme av det.
Köper du ändock en ny räcker 100-150 watt bra.
#8 - 16 maj 2008 16:59
Tack för alla svar.! :)

Annons