Gradering av Crystal Red.

#1 - 6 november 2007 15:45
Finns det någon som kan hjälpa mig avgöra om denna V-band är en grad A eller S :confused:
#2 - 6 november 2007 19:06
ser ut som en S grade av din v räka Evus
#3 - 6 november 2007 19:33
Jag har några stycken som inte har något rött på magen.. De ser ut som Paatsus avatar.. Alltså det röda V som Eva beskriver är bara som en röd sadel.. Magen är alltså helt vit.. Sedan har de en röd prick på stjärten också och ett stort rött band över skuldrorna.. Lr hur man nu ska beskriva det.. :D Då borde dessa klassas som SS eller SS+???
#4 - 7 november 2007 09:37
Snyggis. Var hittade du den? Det ser ju ut som den går med dina svenska CR och inte i Japanburken.
#5 - 8 november 2007 15:35
Sonja skrev:
Snyggis. Var hittade du den? Det ser ju ut som den går med dina svenska CR och inte i Japanburken.

Den lille rackaren gick hos svenskarna när du var här senast också...... Det är en av dom som jag köpte i Bromma. Jag har nu c:a 7st från den sändningen som ska placeras hos japanerna så småningom. Lite friskt blod kan inte skada:)
#6 - 8 november 2007 15:39
Oj, har du hittat så snygga i butik här. Otroligt.
#7 - 8 november 2007 15:50
Sonja skrev:
Oj, har du hittat så snygga i butik här. Otroligt.

Jepp, 60 kr/st. :):)

BTW tack för svaret Peter, det var det svar som jag hoppades på:D:D
#8 - 8 november 2007 16:12
Lånar tråden lite ;)

Kanske inte världens bästa bild, men vad är det för gradering på min lilla räka?
#9 - 9 november 2007 13:50
Annaica skrev:
Lånar tråden lite ;)

Kanske inte världens bästa bild, men vad är det för gradering på min lilla räka?

B skulle jag tro eller A, har den 4 band? Ser inte riktigt.
#10 - 9 november 2007 14:26
Paatsu skrev:

Jag vet att jag har frågat dig förrut men jag minns inte riktigt svaret, jag har för mig att du klassade räkan på din avatar som en SS. Stämmer det? I mina ögon borde den vara en SS+... :confused:
#11 - 9 november 2007 15:09
Räkan i min avatar är en standard SS, alltså allt som ser lägre än så är inte SS. SS+ är oftast de som inte kan klassas som SSS är SS+.
#12 - 9 november 2007 15:11
Här har du en SS+, du ser hur små Hinomarus den har på ryggen.
http://auction.jp.msn.com/item/95322971
#13 - 9 november 2007 15:45
Paatsu skrev:

Oj, oj den var inte ful precis :D
#14 - 9 november 2007 17:24
Paatsu skrev:

Ja, det är ju skillnad.. Men det var alltså SS som våra är?!

Jag tycker inte att de är snyggare egentligen... A är min favorit, där de har exakt lika mycket rött som vitt men jag kommer att sära mina olika klasser åt och försöka förbättra våra svenska C räkor till A bredvid min Japanodling... ;)

Jag har en minst en 1 cm räkling som är mindre än SS+ men mer än SS... Sadeln över ländryggen är mindre än på din avatar men inte fullt så liten som på SS+ bilden du skickade...
Någon av damerna har iaf bra gener att bygga vidare på... :D

Precis som Eva har jag fått fram A räkor ifrån mina svenska C så det finns där.. Men en liten inblandning ifrån de Japanska så tror jag att det snabbt går att få fram klarare färger och mer vitt på våra svenska räkor :D :D :D

Jag kommer att plocka ut de sämst färgade svenska och stoppa bland fisken i stora karet... Plocka ut de sämst färgade japanska och stoppa bland de bäst färgade svenska i svenskkaret.. och spara bara SS i japankaret för sig...
Så snart det stora karet är färdigmedicinerat...
#15 - 10 november 2007 12:56
Idag släppte mitt fynd,C/R V-type, från Bromma ner rommen,Spännande att se vad det blir utav detta:)
#16 - 10 november 2007 13:32
Paatsu skrev:

Det är nog 2 band... stjärten är dock vit med röda prickar på.
#17 - 10 november 2007 18:03
Räkor är ingtet jag ränkt på någonsin, men har senaste veckan kollat in lite räktrådar här och kollat in försäljningställen, men alla dessa benämningar fattar jag noll och inget på.

Vad är A, B , C , V, SS, SS+ och gud vet allt vilka bokstäver som förekommer i samband med räkorna.

Finns någon bra guide om det? Eller kan någon publicera en liten ordbok?

// Jörgen
#18 - 10 november 2007 19:11
jubbe063 skrev:
Räkor är ingtet jag ränkt på någonsin, men har senaste veckan kollat in lite räktrådar här och kollat in försäljningställen, men alla dessa benämningar fattar jag noll och inget på.

Vad är A, B , C , V, SS, SS+ och gud vet allt vilka bokstäver som förekommer i samband med räkorna.

Finns någon bra guide om det? Eller kan någon publicera en liten ordbok?

// Jörgen

Det är hur fin teckning de har. De svenska är oftast så dåliga som C och sedan finns det B, A, S, S+, SS, SS+, SSS och det är att deras färg ska vara klar och täckande.. ju mer vitt de har desto finare klassas det...
Som Eva visade så hade hon lyckats att hitta en A på Akvarielagret så man kan ha tur!! ;)

Vi har börjat köpa från japan nu och vi är några stycken som har A, S, SS och SS+.. (En?) av oss har Snowboll som är helvit..

Det är en smaksak vilka man tycker är snyggast, jag tycker som sagt A med 50/50 rött och vitt i klara färger (ser nästan målade ut) är snyggast... Men de med mycket vitt är dyrast och klassas som finast och en Snowboll kunde kosta typ 1500 kr...

När vi som har japaner börjar få lite mer yngel osv så kommer vi att dela med oss.. En SS räka kostar 100 kr i japan och jag tror att Paatsu tog nått sådant när har sålde några... (Han har haft sina längst) men nu håller han på att starta upp ett nytt stort kar så han säljer inga SS nu... Han har en egen räksida som han visar allt nytt han hittar och även sina projekt... Länken finns på hans inlägg... ;)
#19 - 10 november 2007 20:15
De som är helvita, går det också under benämningen Snow White? Såg några som var helt vita under den benämningen på en sida.
#20 - 11 november 2007 18:00
becky_be skrev:
De som är helvita, går det också under benämningen Snow White? Såg några som var helt vita under den benämningen på en sida.

Snow white, eller white pearl som de också heter är en helt annan räka, denna tråden handlar om enbart sorten crystal red som är röd och vit, och ju mer vitt desto högre gradering och dyrare räka ;)
#21 - 11 november 2007 18:16
Snow white är den "finaste" graderingen av CRS.

Titta här på graderingslänken till Johnny Wongs sida:

http://www.redbee.se/gradering/
#22 - 11 november 2007 18:54
evus skrev:

Wow, det var en av de bättre sidorna jag fått tips om på svenska. Nu när jag fått lite mer info om graderingen av räkorna så kan jag bara säga att jag inte skulle betala särskilt mycket för de vita räkorna (fula tycker jag) men de randiga är dessto finare fast de kanske inte är lika ovanliga och svåra att få fram.
#23 - 11 november 2007 19:10
evus skrev:

Ok, så det är ingen egen sort, utan en gradering av CRS. Tack för att du klarade upp det. Det innebär alltså att den är ganska dyr om man vill få tag på den, så då är det nog bara att strunta i att leta efter den för min del. Funderade nämligen på att skaffa Snow White om jag hittade den.
#24 - 11 november 2007 19:30
Ja men det finns en räka som heter White pearl som korsar sig med körsbär inte CR. Det verkar som om folk har börjat blanda ihop namnen på dom.
#25 - 11 november 2007 20:19
Sonja skrev:
Ja men det finns en räka som heter White pearl som korsar sig med körsbär inte CR. Det verkar som om folk har börjat blanda ihop namnen på dom.

Den har jag hemma, och att den inte var en Snow White förstod jag. Mina WP är genomskinliga, medan SW'n jag såg var helt vit.
#26 - 11 november 2007 21:27
#27 - 12 november 2007 02:32
Skryt på du Peter, vi är stumma av beundran och avundsjuka :D
#28 - 12 november 2007 04:58
Det är ju lite skoj och vänta att få se vad det blir av dessa, hon är lite mörk i nacken ännu så fler rom kan det ju komma ner till henne synd att de går så attans länge med dem, men men man vet ju att de trivs iaf annars hade de väl inte ynglat av sig som de gör just nu..

Det enda man saknar är ju en sånadäringa nikon pro tjofräsmanick kamera att ta koola kort med =O)
#29 - 12 november 2007 10:55
peterhaack skrev:

Jag hittade en tysk sida där de sålde snow white för 90 euro styck. Kan bli en liten slant för dig om alla yngel blir lika sin mamma. Säg att du får 40 stycken....det blir dryga 33 tusen kr det...Då har du råd med en sån där Nikon mojäng fjofräs kamera det kan jag lova.

Personligen förstår jag inte varför det ska vara finare med så mycket vitt som möjligt på en sort som ska vara randig. Men det är jag det.
#30 - 12 november 2007 11:04
Eurydike skrev:

Personligen förstår jag inte varför det ska vara finare med så mycket vitt som möjligt på en sort som ska vara randig. Men det är jag det.

Därför att det är så mycket marigare att få fram helt vita ;)
#31 - 12 november 2007 11:06
peterhaack skrev:
Det är ju lite skoj och vänta att få se vad det blir av dessa, hon är lite mörk i nacken ännu så fler rom kan det ju komma ner till henne synd att de går så attans länge med dem, men men man vet ju att de trivs iaf annars hade de väl inte ynglat av sig som de gör just nu..

Det enda man saknar är ju en sånadäringa nikon pro tjofräsmanick kamera att ta koola kort med =O)

Det hade varit kul att gå loss med kameran bland dina räkor ;)
#32 - 12 november 2007 11:38
Sonja skrev:
Det hade varit kul att gå loss med kameran bland dina räkor ;)

Mmm kan jag tro Sonja, därför skulle du ha ringt då du var här nere hehe...

Men men kommer nog fler gånger och får man fram lite vita så får man väl sälja dem och tjäna ihop till en Nikon pro tjofräsmojäng kamera med en bra blixt och lins haha jag ringer dig Sonja om det är oki för hjälp med valet av kamera =)
#33 - 12 november 2007 11:52
Helt ok, Peter, helt ok ;)
#34 - 12 november 2007 20:40
peterhaack skrev:

Jo men.. Jag kan offra mig och köpa ett par som är lite röda i nacken om du råkar få räklingar som inte är lika vita som mamma :D :D :D Så att du blir av med dem, tänkte jag alltså... ;)
#35 - 12 november 2007 21:23
Hehe ja jag skall tänka på dig om de kommer ut "befläckade" så dumt som med en prick i nacken =O)) eller så vet du nog vikken sida du skall se efter dem ;o)
#36 - 13 november 2007 04:56
Katharina skrev:
Jo men.. Jag kan offra mig och köpa ett par som är lite röda i nacken om du råkar få räklingar som inte är lika vita som mamma :D :D :D Så att du blir av med dem, tänkte jag alltså... ;)

:D:D:D

Annons