Räkor är ingtet jag ränkt på någonsin, men har senaste veckan kollat in lite räktrådar här och kollat in försäljningställen, men alla dessa benämningar fattar jag noll och inget på.
Vad är A, B , C , V, SS, SS+ och gud vet allt vilka bokstäver som förekommer i samband med räkorna.
Finns någon bra guide om det? Eller kan någon publicera en liten ordbok?
// Jörgen
Det är hur fin teckning de har. De svenska är oftast så dåliga som C och sedan finns det B, A, S, S+, SS, SS+, SSS och det är att deras färg ska vara klar och täckande.. ju mer vitt de har desto finare klassas det...
Som Eva visade så hade hon lyckats att hitta en A på Akvarielagret så man kan ha tur!! ;)
Vi har börjat köpa från japan nu och vi är några stycken som har A, S, SS och SS+.. (En?) av oss har Snowboll som är helvit..
Det är en smaksak vilka man tycker är snyggast, jag tycker som sagt A med 50/50 rött och vitt i klara färger (ser nästan målade ut) är snyggast... Men de med mycket vitt är dyrast och klassas som finast och en Snowboll kunde kosta typ 1500 kr...
När vi som har japaner börjar få lite mer yngel osv så kommer vi att dela med oss.. En SS räka kostar 100 kr i japan och jag tror att Paatsu tog nått sådant när har sålde några... (Han har haft sina längst) men nu håller han på att starta upp ett nytt stort kar så han säljer inga SS nu... Han har en egen räksida som han visar allt nytt han hittar och även sina projekt... Länken finns på hans inlägg... ;)