Hejsan.
Jag lägger in översättningen jag gjorde åt dig i går kväll här oxå.
Svårighetsgrad: 2, Detta är en art som håller sig ganska liten, men kan vara rätt så dyr. (1--Nybörjare, 10--Endast experter)
Ursprunglig miljö: Cagles kartsköldpadda finns i 7 "kommuner" i Texas.
Akvariemiljö: Jag har märkt att nykläckta och ungdomar en helt vattenfylld uppsättning med fina ställen att sola på. Miljön kan vara så enkel som en solplats med vatten. Jag gillar naturliga uppsättningar med drivbark och vattenväxter.
Matvanor:Cagles kartsköldpaddor älskar levande föda vilket innefattar Daggmask, Syrsor, Mjölmask, "Supermask?", "Blodmask?", Levande Fisk, Levande Räkor, Sniglar, "Vaxmask?", och "Tadpoles?". De tar även de flesta kommersiella pellets. Forska om de olika proteinnivåerna för att se vilken mat som passar din sköldpaddas behov bäst. Jag gillar att erbjuda variation i kosten.
Storlek: Honorna kan bli upp till 18cm. Hanarna blir upp till 10cm, men oftast mindre.
Rekommenderad storlek på akvarie: 1 "Hatchling", ca.40 liter. 2-3 "Hatchings", ca.80 liter. 1 Vuxen, ca.200 liter. 2-3 Vuxna, ca.500 liter och uppåt.
Rekommenderade akvariekompisar: Cagles kartsköldpadda är en ganska blyg art. De funkar bra ihop med andra solälskande sköldpaddsarter som t.ex Graptemys, Trachemys, Pseudemys etc.
Rekommenderade temperaturer: Jag rekommenderar att använda en doppvärmare som är intälld på 24-27 grader i vattnet. Rekommenderade temperaturer ovanför ytan är ca.34 grader på solplatsen och 27-30 grader i luften.
Uppfödning: Det finns inte så mycket info om att föda upp denna arten, men det tros funka liknande som med andra små Kartsköldpaddsarter.
Liknande arter: Andra Graptemys arter...
Morpher: Finns inga.
Annan viktig info: Dessa är ganska lätta sköldpaddor att ta hand om och passar därför bra för nybörjare. De är fridlysta i Texas. De är en kandiderande art för USFWS´s projekt för utrotningshotade arter. De kan komma att bli listade som utrotningshotad art inom en snar framtid på grund av skövling av deras naturliga natur.
Saxat från"
[/b]
Jag gjorde mitt bästa att översätta något sådär. Hoppas det blev bra.
Testa även
[COLOR=#407002]http://www.austinsturtlepage.com[/COLOR]
Mycket bra sida om alla sorters sköldpaddor.
Nu är det bara att börja klaga på översättningen.:) (Jag är nöjd)
MVH Pelle