Grävande Sajica

#1 - 3 december 2010 11:48
Hej!
Var för en vecka sen och inhandlade två stycken Sajica. Läste massor om dom när jag kom hem, men till min besvikelse så är båda gula på fenorna vilket jag uppfattat som honor.

Men igår såg jag att dom grävt två gropar som dom jobbar med febrilt. Läste då att det är ett slags lekbeteende. Men frågan är då.. Kan det vara en hona och en hane?
Dom hjälps åt och gräva, simmar mot varandra och när dom möts "gnider" dom sig mot varandra.

Hoppas ni förstår vad jag menar och kan hjälpa mig :)
#2 - 3 december 2010 13:06
Välkommen till forumet.

Om båda har gula fenor så är det honor. De kan uppvisa lekbeteende även om det är av samma kön, men vem vet det kanske blir nåt i alla fall. Då har du en unik gulfenad hanne ;-)
#3 - 4 december 2010 15:27
Tack för svaret Dre :)

Det får bli att jag åker och köper en hanne till mina kvinnor. Eller ska jag köpa en till varsin hona?
Ska även fråga om dom vill ta emot mina två scalarer då jag tycker mitt akvarium är lite för lågt åt dom.
Brukar affärerna ta fiskar i inbyte så man kan få några andra?
#4 - 4 december 2010 15:59
En hanne och två honr är nog lämpligt. Just Sajicor brukar inte vara så kinkiga vad gäller partnerval så om du vill ha 2 lekpar så köp 2 hannar. Det kan bli lite intressanta beteenden bara för att du har 2 par av samma art.

Butiker kan ta emot fiskar men man får knappast något för dem. Inget alls är min erfarenhet.
Bilagor:
#5 - 4 december 2010 16:04
man brukar kunna få byta mot lite foder eller så.
#6 - 4 december 2010 17:04
Jag skulle rekommendera att du byter in den ena honan mot en hane, alternativt skaffar två hanar, om akvariet är tillräckligt stort. Om du har en hane och två honor, så kommer honan som "blir utan" förmodligen att bli ganska hårt ansatt av paret. Att två honor av större syd och centralamerikaner "leker" om det inte finns nå´n hane verkar rätt vanligt.

Du kan ju kolla om du kan byta in scalarerna också, har du tur så kan du byta till dig en eller två sajicahanar mot dem.
#7 - 7 december 2010 06:09
Ringde och pratade med zoobutiken igår. Jag fick byta min ena hona mot en större hanne.
Så i eftermiddag kommer den nya fisken att flytta in :)

Scalarerna kunde han ta emot men jag skulle inte få nånting för. Får se om dom också får flytta.
Vilka andra fiskar skulle passa med mina sajicor?
#8 - 7 december 2010 08:34
Du kan ha Eldbukar. Jag har SA ciklider såsom Guianacara Geayi och nyckelhålsciklider med mina Sajicor och funderar nu på en annan art. Då är jag inne på Eldbuk alternativt något mer från SA hållet.

Hur stort akvarium har du, vilka arter du kan ha hänger mycket på det? Jag tror Scalarer ska gå bra, jag har en kamrat som hade dessa ihop och det gick bra dock var akvariet i minsta laget för båda dessa så scalarerna lekte inte, men med ett större akvarium (200 liter) går det nog.
#9 - 13 december 2010 23:34
Jag har nu ett 120 liters kar till mina små fiskar. :) Har Scalarer nu, men tycker att akvariet är lite för lågt för dom. Det är bara 35 cm högt så kanske i lägsta laget.

Såg idag när jag kom hem från jobbet att min Sajica hona ligger gömd under filtret, kommer nästan inte fram. Bara tittar ut en snabbis och sen tillbaka. Hanen vaktar riktigt bra och jagar bort alla som kommer i närheten. Honan har också fått en riktigt mörk färg och ögonen har ändrats från de vackra blå till lite röda. :) Hoppas det kommer lite småttingar snart.
#10 - 14 december 2010 10:29
Jag har tre honor och två hanar. Den ena hanen är ganska liten och den andra en riktig bjässe på 15 cm. De tre honorna slåss HÅRT om stora hanen och han varvar glatt mellan dom. (Dock verkar han lite slutkörd emellanåt) Det har t.o.m hänt att han lekt med en samtidigt som han haft yngel med en annan. Den lilla hanen är tydligen helt ointressant. Riktigt lustigt att iakta triangeldramat.
#11 - 16 december 2010 10:05
Haha ja det 'r roliga fiskar måste jag säga. :)
Såg igår att honan har lagt en massa ägg i ena hörnet av akvariet, brevid pumpen.

Annons