Gravid guppy ligger på sidan

#1 - 6 mars 2006 12:41
Hej jag har en gravid guppy som är jättetjock.. jag har lagt ner henne i ett yngelkar men hon ligger på botten på sidan..jag vet inte om hon är sjuk eller om hon ska föda..hon är värkligen jätte tjock. Hon rör ju på sig och så..men hon simmar inte omkring..vad kan det vara för fel? HJÄLP!!
#2 - 6 mars 2006 12:50
Om fjällen står ut på honan så har den troligen bukvattensot och går inte att rädda. Det enda du kan göra då är att förbättra omständigheterna för dina andra fiskar se över vattenbytes rutiner matning osv...

De kan även hända att den inte får ut sina yngel och håller på att dö.
Hursomhelst så skulle jag avliva en sådan guppy.
#3 - 6 mars 2006 12:51
Det är inte så att hon har gjort slut på syret i yngelburken och håller på att dö då ?
Testa och ha utblåset på pumpen eller en syresten i närheten av burken så hon får in syrehaltigt vatten där i.
Eller så är det bara att hon e nära att föda så hon inte orkar simma förräns ynglen är ute.
Men det låter som hon är på g att lämna in för gott.
En guppy som ligger på bottnen och föder...njae tror inte på d.
Mina guppys som jag födde upp simmade och födde ynglen direkt i akvariet och ynglen gömde sig uppe i flytväxterna i ytan.
#4 - 6 mars 2006 12:59
asså den har luft och sånt men om man gämför med dom andra guppysarna så är fjället mycke mera hackigare
#5 - 6 mars 2006 13:00
ska jag försöka ta håven och ta upp henne till ytan
?
#6 - 6 mars 2006 13:03
Bukvattensot, du bör avliva den direkt.
Det finns inget du kan göra för den dom inreorganen håller på att förstöras.
#7 - 6 mars 2006 13:04
men tänk om det inte är det då!..jag har hällt i medecin..men den ser såhär..grummlig ut på något sätt
#8 - 6 mars 2006 13:09
ska jag lägga ner henne i en bunke?
#9 - 6 mars 2006 13:10
Kill it kill it kill it....[B)]

Är det bukvattensot så är det smittsamt som attans har jag för mig.
Då kan det vara all idé att avliva den fisken som ser dålig ut och ändå medicinera resten så dom inte får skiten.;)
#10 - 6 mars 2006 13:13
Hur kommer det sig att du medicinerat när du inte vet vad som är fel med fisken?
Vad har du hällt i för nåt?
Hursomhelst så tror jag det är kört för guppyn, dom är små och när de börjar gå fel så går det fort.
#11 - 6 mars 2006 13:17
de tär någon bedicin som man ska hälla i typ 1gång i veckan..men ajg la henne i en bunke men samma tep. som i akvariumet..hon får ligga där i några minuter..men jag vet inte om hon har det eller inte..jag vill itne avliva henne!!:( ..(kan man inte göra kejsarsnitt då<):P:p
#12 - 6 mars 2006 13:24
Vad heter medicinen?
Är de bukvattensot och du har i henne i ditt akvarium så är jag rätt säker på att du har ihjäl resten av dina fiskar.
Det är inte direkt snällt att hålla den vid liv, om jag inte minns fel så löses alla dom inre organen upp vid slutet.
#13 - 6 mars 2006 13:25
medecinen heter: [FONT=Arial]VBC stressprotection.[/FONT]

det är mot stress oich sjukdomar..me jag har lagt henne i en bunke med samma vatten..ska kolla om det blir bättre
#14 - 6 mars 2006 13:39
vad ska jag göra?!
#15 - 6 mars 2006 13:44
Det kommer nog inte att göra någon nytta, de som hjälper vid bukvattensot är Waterlife Octozin och några andra kraftiga soppor. Det du gör nu är som att ge alvedon mot cancer.
Hursomhelst så kommer resultatet att se likadant ut[:-132] beklagar....
Men vad du än gör så ha inte i den med dom andra fiskarna!!
#16 - 6 mars 2006 13:45
kan jag köpa medicinen nu eller är det försent?
#17 - 6 mars 2006 13:46
[quote=elaaa]vad ska jag göra?![/quote]

elaaa! Det är jättesvårt när ens fiskar blir sjuka. Man vill så gärna göra dom friska igen, men tyvärr går inte det alltid.[:o]

När det blir så så är den bästa tjänst man kan göra dom att göra slut på deras lidande, innan det blir ännu värre...

Det är bara du som ser fisken och ser om det verkar omöjligt att den blir frisk, som du beskriver det så tror jag inte den har någon chans utan du förlänger bara pinan. Jag har fått avliva min älsklingsfisk för någon vecka sedan...

Jag tog upp henne, la henne i ett mjukt tygstycke och slog henne i tvättställen... Man kan också ta en hammare. Några skär eller klipper huvudet av fisken, men det klarar inte jag... [:(]

Hoppas du har ork att göra detta för din fisk...[:o]
#18 - 6 mars 2006 13:48
nej!!
kan man inte spola ner den?..jag klarar det inte..men jag vet att de3n är med barn för när vi köpte den så var den liite tjock och dom sa att den var med barn..och sen blev den tjockare och tjockare
#19 - 6 mars 2006 13:50
I det stadiet du är så är det försent, sen så är medicinen rejält dyr i jämförelse till fisken, du kan säkert få 20 guppyn för en behandlingskur med octozin.
Du bör även läsapå lite om allmän skötsel då denhär sjukdomen brukar koma igång vid dåliga vattenvärden.
#20 - 6 mars 2006 13:51
men kan jag spola ner den?
#21 - 6 mars 2006 13:52
[quote=elaaa]nej!!
kan man inte spola ner den?..jag klarar det inte..men jag vet att de3n är med barn för när vi köpte den så var den liite tjock och dom sa att den var med barn..och sen blev den tjockare och tjockare[/quote]

Om du spolar ner den, elaaa, kommer den att dö en långsam död i skräck. Tänk dig själv att åka ner i avloppet i iskallt vatten! :(

Har du inga föräldrar eller storasyskon hemma som kan hjälpa dig? Eller någon granne el.dyl, som inte känner fisken?

Ligger hon på sidan och fjällen står ut så mår hon verkligen inte bra!
#22 - 6 mars 2006 13:55
men tänk om hon bara ska föda..så mycket utstående fjäll har den inte..men utstående ögon..*snyfft* JAG VILL INTE!!!!!!!!!!!!!!
#23 - 6 mars 2006 14:10
[quote=elaaa]men tänk om hon bara ska föda..så mycket utstående fjäll har den inte..men utstående ögon..*snyfft* JAG VILL INTE!!!!!!!!!!!!!![/quote]

Jag vet, det gör jätteont i hjärtat och känns läskigt! [:o] Men ligger hon bara på sidan? Simmar hon? En guppy som ska föda brukar simma oroligt, stå stilla bland växterna och sedan simma igen... Jag har aldrig hört någon ligga på sidan om det inte var väldigt illa...

En av mina guppyhonor ynglade igår, efter att i en dryg vecka mått dåligt. Stått bland växterna, simmat lite och sedan stått stilla igen. Hon såg ut som om hon svalt en stenkula!

Jag följde oroligt hur hon mådde och var beredd att ta upp och avliva henne om hon hade verkat må riktigt dåligt. Men igår fick hon äntligen sina yngel! :)

Är du ensam hemma? Är det ingen som kan hjälpa dig? När kommer din familj hem? Du har ingen tuff kompis som kan hjälpa dig? Det är just nu den bästa tjänst du kan göra din fisk... tyvärr...:(
#24 - 6 mars 2006 14:11
jag låter den vara i några dagar och så byter jag vatten..ok?
#25 - 6 mars 2006 14:19
hon simma rinte på sidan längre..men simmar sådär oroligt som du skrev..stannar..m.m men hon har utstående ögon o liite utstående fjäll!
#26 - 6 mars 2006 14:20
föder dom genom analet eller genom munnen?
#27 - 6 mars 2006 14:21
men jag vet inte om hon har bukvattensot eller itne så jag vågar inte lägga tillbaka henne i akvariumet
#28 - 6 mars 2006 14:22
[quote=elaaa]hon simma rinte på sidan längre..men simmar sådär oroligt som du skrev..stannar..m.m men hon har utstående ögon o liite utstående fjäll![/quote]

Om hon simmar och är upprätt så kan du avvakta lite. Ha i lite salt i vattnet, brukar hjälpa om hon har svårt att föda, hur mycket beror på hur stor bytta hon är i.
Det får inte vara för kallt vatten heller. Du kanske kan ställa den framför ett element och känna efter så det inte blir för varmt!
#29 - 6 mars 2006 14:24
hon simmar iallafall!:|
#30 - 6 mars 2006 14:24
[QUOTE=elaaa]men kan jag spola ner den?[/QUOTE]

NEJ!!!!

En fisk som spolas ner levande går en långsam och plågsam död tillmötes.

Jag vet att det är jättejobbigt att ge dem dödshjälp, men du måste klara av det för hennes egen skull! Ta upp henne och lägg henne i ett tyg så du inte ser henne (bara var hon ligger) och slå hårt med en hammare mot hela kroppen. Det går väldigt fort och även om det kan kännas brutalt så är det oändligt mycket snällare mot henne än att spola ner henne.
#31 - 6 mars 2006 14:25
Dom föder genom en födslokanal i bak, inte analen.
Nej, du ska inte lägga tillbaka henne, ifall hon nu har någon sjukdom så är det ju inte så snällt mot dom andra fiskarna...
#32 - 6 mars 2006 14:26
så nu har jag hällt i salt..när jag gjorde det låg hon allderles stilla..men sen började hon röra på sig igen
#33 - 6 mars 2006 14:27
ska jag låta henne vara?
#34 - 6 mars 2006 14:28
[quote=elaaa]så nu har jag hällt i salt..när jag gjorde det låg hon alderles stilla..men sen började hon röra på sig igen[/quote]

Oj, hur mycket salt hade du i? Jag hade gärna velat veta först hur stor bytta hon ligger i så hade vi fått räkna ut hur mycket salt det ska vara. Man får inte ha för mycket salt heller...
#35 - 6 mars 2006 14:29
[quote=elaaa]ska jag låta henne vara?[/quote]

Om hon inte ligger på sidan utan har börjat simma så låt henne vara ifred så mycket som möjligt men titta till henne så hon inte blir sämre.
Hur mycket salt hade du i?
#36 - 6 mars 2006 14:30
ungefär 2nypor
#37 - 6 mars 2006 14:31
jag tror att skålen är 2liter eller nått sånt...inte så mycket men..
#38 - 6 mars 2006 14:39
är det för mycket salt då?
#39 - 6 mars 2006 14:41
[quote=elaaa]är det för mycket salt då?[/quote]

Det var nog lite för mycket salt... Man brukar räkna med 1 tsk till 50 liter vatten.

Jag är ingen expert på hur mycket salt guppy tål, dom gillar att ha lite salt i vattnet, men jag vet inte hur mycket. Jag hade nog bara tagit en liten nypa.

Kanske någon som vet kan svara?
#40 - 6 mars 2006 14:42
?
?
#41 - 6 mars 2006 14:43
oj då' kan hon dö då?
#42 - 6 mars 2006 14:47
[quote=elaaa]oj då' kan hon dö då?[/quote]

Nej,, det tror jag inte. Hur mår hon nu? Simmar hon omkring och verkar lite piggare?
#43 - 6 mars 2006 14:53
ja liite piggare är hon iallafall
#44 - 6 mars 2006 15:08
[quote=elaaa]ja liite piggare är hon iallafall[/quote]

Vad bra! :)
Hoppas det går bra för henne nu! Det kan ta ett bra tag innan hon föder. Ibland har guppy-honor väldigt svårt när dom ska yngla så låt henne vara ifred men kolla till henne ibland så hon inte blir sämre. Lycka till!

Fint att du bryr dig så mycket om dina fiskar! Det visar att du är en bra tjej! :)
#45 - 6 mars 2006 15:48
har en tråkig nyhet..när jag skulle kolla till henne låg hon där på ryggen hellt död..:(:(:( är jätte ledsen för det!
#46 - 6 mars 2006 15:49
hon var helt vit!:|
#47 - 6 mars 2006 15:51
[quote=elaaa]har en tråkig nyhet..när jag skulle kolla till henne låg hon där på ryggen hellt död..:(:(:( är jätte ledsen för det![/quote]

Nej, vad tråkigt! Man blir så ledsen när en fisk dör... [:(] [:-16]
Du gjorde vad du kunde i alla fall! Hoppas det inte var bukvattensot nu så inte dom andra blir smittade.. Du får hålla ett öga på dom.

Men som jag sa tidigare så kan guppy-honor ibland ha svårt att föda och en del dör t.o.m, tyvärr.

Vad har du för andra fiskar i ditt akvarie? Är du precis ny som akvarist?
#48 - 6 mars 2006 15:53
ja det är jag..fast jag hade fiskar när vi var små..jag har amanoräkor, kuhliiålar,tetror,guppys och 3blackmollysar
#49 - 6 mars 2006 17:11
[QUOTE=elaaa]har en tråkig nyhet..när jag skulle kolla till henne låg hon där på ryggen hellt död..:(:(:( är jätte ledsen för det![/QUOTE]

Jag beklagar [:(]

Men du har gjort vad du kunde. Jag tycker precis som Birgitta att det är underbart att du bryr dig om fiskarna och att det visar att du är en bra människa.

Annons