Gravida guppyhonor bara dör?! Föder ej..

#1 - 15 juni 2009 17:12
Till barnens glädje har vi haft gravida guppys:)
Två honor klämde ur sig ungar som de andra åt upp..:d Helt normalt.

Fiskarna är pigga och mår bra MEN de nya honorna blev tjocka och tydligt gravida visade tecken på födsel. Men de har istället dött. Den senaste honan fick aldrig de mörka "födslolöppningarna" (fläckarna ni vet!)

Är detta vanligt?:confused:

Snart blir detinga nya guppys....

Anitsirk med ledsna barn..
#2 - 15 juni 2009 19:15
Det är i alla fall inte helt ovanligt.

Kolla vattnet, och gör gärna lite tätare/större vattenbyten när det börjar vara dags. Nu vet jag inte vilka andra fiskar du har, men är det fiskar som ständigt jagar dem och det inte finns någonstans att gömma sig för att föda så kniper en del igen, och det är inte så bra för deras hälsa.
#3 - 15 juni 2009 20:05
Hälsingen skrev:
Det är i alla fall inte helt ovanligt.

Kolla vattnet, och gör gärna lite tätare/större vattenbyten när det börjar vara dags. Nu vet jag inte vilka andra fiskar du har, men är det fiskar som ständigt jagar dem och det inte finns någonstans att gömma sig för att föda så kniper en del igen, och det är inte så bra för deras hälsa.

Har bara "snälla" fiskar.....men det är alltså inte ovanligt? Får väl skaffa ngr nya och hoppas på bättre tur. När jag hade akvarium som liten blev det ju invasion av yngel på ett kick.
#4 - 16 juni 2009 07:15
Ja tyvärr har man otur ibland, bättre lycka nästa gång!
#5 - 16 juni 2009 07:21
Får du bara yngel som överlever kommer du märka att de är mycket starkare och överlever det mesta.
De fiskar du köper i butik är många gånger redan gamla och bräckliga men för att få yngel måste man ju ha en hona [:o]
Fortsätt försök tills du har yngel ;)

Annons