gråvitt vatten?

#1 - 21 mars 2008 09:29
Jag har ett 720L en EX1200 och ett innefilter som pumpar 700L/h, jag fyllde upp mit kar i söndags alltså för 5 dagar sen. det är fortfarande ganska gråvitt eller dimmigt. Kan det bero på att filtren inte orkar med och jag måste sätta i nåt mer filter eller vad kan det vara?
#2 - 21 mars 2008 10:07
hur många vattenbyten/stora har du gjort under tiden?
använder du uppstartsbakteriekultur?

det brukar vara sisådär med klarheten under den första månaden, 5 dagar är ingenting
#3 - 21 mars 2008 10:24
Jag har inte gjort några vattenbyten då jag köpte ett helt nytt akvarie med filter och allt. Jag har använt uppstartsbakteriekulturen.

Då är det bara att vänta då? Men filtren räcker till tror du? Jag har ett nytt EX1200 till som jag har tänkt ha i ett Malavikar som jag har tänkt dra igång nästa helg. Men i värsta fall får jag vänta med det om jag måste ha i det filtret också.
#4 - 21 mars 2008 10:44
Du får nog dra igång det filtret med då flödet på din Tetratec inte håller de utlovade 1200 liter om det är filtermedia i den.
Det tar några dagar innan vattnet klarnar även om man har varit duktig på att skölja sanden.
Har du stoppat i fisk i karet eftersom du har filterstarter i karet?
#5 - 21 mars 2008 11:18
hitachi EX1200 är för övrigt en grävmaskin, intresseklubben informerar

Som ansjo skriver är din ex1200 verkligen i underkant för ett 720, du bör räkna på en cirkulationspump med minst den dubbla kapaciteten för att uppnå en tillräcklig ytcirkulation och luftväxling, filtervolymen är även den i minsta laget vilket gör att en uppstart kommer att ta väldigt lång tid.
#6 - 21 mars 2008 12:10
Uschdå.. gråvitt som det fulaste fotbollslaget i sverige :(
Dedär måste du åtgärda så fort som möjligt
#7 - 21 mars 2008 12:36
Jag drar igång det andra filtret också, får vänta lite med Malawi:(. Jo jag har stoppat i fisk. Nu skulle jag nog ha kollat lite här innan jag gjorde det. Jag inser nu att det var ett misstag att göra det.

Kan ju passa på att fråga så jag inte gör bort mej igen om Malavin. Vad behöver jag för filter till ett 540 med Malawi i? Är uppstarten lika för Malavi?
#8 - 21 mars 2008 12:57
Du kan räkna på en cirkulationshastighet av 3 x akvariets volym, filtervolymen bör vara anpassad efter flödet och de allra flesta tillverkare av ytterfilter gör här ett bra jobb dock är det i dag mer vanligt med en snap-on lösning för slangpaketet där vatten fylls i uppifrån vilket tenderar att minska utrymmet för filtermaterial, i gengäld får man ett smidigare förfarande vid rengöring av slangarna.

Själv föredrar jag eheim men det finns naturligtvis andra producenter på marknaden.
#9 - 21 mars 2008 13:29
Det var ingen miss att stoppa i fisk, bara du har tagit det lugnt med antalet. Varför jag frågade är att det händer ibland att någon startar upp karet med bakterier och gojs från filter mm, men inte släpper i fisk. Då får inte bakterierna något att käka så kommer inte karet igång ändå.
Det händer säkert inget, men håll ett extra vakande öga på nitriten bara:).
#10 - 21 mars 2008 15:00
Jag har dragit igång det andra filtret nu också, nu har jag följande filter igång: 2x EX 1200 och ett innefilter som pumpar 700 L. Eftersom EX1200 pumpar ca 780 L med filtermaterial så cirkulerar ju vattnet med omkring 2,2 kubik och det är ju 3x volymern så nu ska det nog klara sej då.

Har läst en del om nitriten och de flesta säger att "sticktesten" inte är pålitlig utan det bästa är ett dopptest. Jag har kollat i olika butiker men kan inte hitta någon sådan apparat. Vad heter den eller var kan man köpa den? Kan man se fler värden typ PH och sånt med den också.
#12 - 21 mars 2008 15:33
Sera har den här väskan med alla tester för 550:-

Du hittar den hos Djurproffsen / KLR Zoo AB
Drottninggatan 20
598 37 VIMMERBY
Tel:0492-14110
#13 - 21 mars 2008 15:41
Tackar, ska inhandla den fortast möjligt:)

Annons