Hej!
Om det nu är klogrodor "Xenopus" (kolla med någon bild på internet)
så rekomenderar jag "räkmix" som föda. Finns i frysta block hos de flesta djuraffärer. Annars ex. Tubifex maskar eller liknande. Tycker att det är en dålig ide att mata med röda mygglarver, oavsett vad säljaren anser. Inget är bevisat men de kan troligen leda till sjukdomar som "bloating disease" hos grodorna, MYCKET otrevligt!
F.ö är de helt vattenlevande men måste hämta luft vid ytan. De uppskattar något sorts stöd att stå på när de ligger vid ytan, ex en sten 1,5cm under ytan.
De har ögonen placerade mitt på huvudet så ett tips är att "släppa" maten precis över dem.
Var försiktig med deras fingrar, de använder dessa till det mesta. (dvs inga håvar!)
De klarar relaivt extrema temperaturer, men jag brukar låta det pendla mellan 25 - 30*C.
De är ganska "skitiga" av sig, men de behöver rent vatten. En pump är nog ett måste. Men genomströmningen bör inte vara för stark eftersom detta kan stressa dem.
Håll dem långt ifrån alla "rengöringsmedel" som ex tvål och var försiktig med "kemikalier", de är känsliga mot mediciner
(ALDRIG ALDRIG "MYAXIN (waterlife)". Byt aldrig vatten utan att tillsätta "Aqua safe" eller liknande.
De har en slemhinna som de "byter" någon gång i veckan...
Nu kommer jag inte på något mer... Jo mata dem inte i samband med vattenbyte eller andra stressmoment, de har en tendens att spy...
Det finns flera olika klogrod-sorter, men de vanligaste är "Xenopus Laevis" vanlig och dvärg. Jag har ingen erfarenhet av de mindre och jag har aldrig mätt mina. Men när de två är fullvuxna får du väl räkna med minimum 150L...
Är inte meningen att låta avskräckande med texten. Jag är överförtjust i mina grodor, de är verkligen personliga. Ge dem lite tid så förstår du vad jag menar.
(obs de har en tendens att "snacka" med varandra under nattetid)
Rekomenderar starkt den här sidan! Den Xenopus sidan som har något vettigt att komma med!
<font color="red">http://clawedfrogs.tripod.com/</font id="red">
Lycka till!!!
//Anna Karin