Grön bågciklid och pansarmal

#1 - 20 februari 2012 23:31
hejsan

köpte 2 par gröna bågciklider för några dagar sen.
och en av hanarna jagar bort mina sterbai pansarmalar så fort han får se dom.
är de så att dom inte funkar ihop med just dom?

karet jag har är ett 375 liters och jag har sterbai pansarmalarna som ja skrev och tigerbarber, fembandsbarber, ancistrus, silverhaj,gabonräka och lite fjärilsciklider men det är bara pansarmalarna han jagar.
#2 - 21 februari 2012 04:21
Att han jagar just pansarmalarna kan bero på att de, liksom bågfenorna, är bottenorienterade, och pansarmalar är inte territoriella, så de har inte nå´n direkt uppfattning om så´nt, de simmar bara runt och letar mat, och kommer då omedvetet in på bågfenshanens revir. Jagar han dem var han än stöter på dem, eller är det ett visst område han kör bort dem från? Sker det när som helst, eller mest vid matning t.ex? Det är nog inte så att bågfenor inte går ihop med just pansarmalar, men pansarmalar är bottenorienterade, precis som många ciklider, och de har även ett aktivt sätt, och simmar runt mycket, vilket som sagt gör att de lätt hamnar där cikliderna inte vill ha dem, det vill säga på sitt revir, och/eller i närheten av deras avkomma.

Men i ett 375-liters borde det inte vara några problem, mycket växter och gömställen bara. Hade själv ett bolivianskt fjärilspar tillsammans med Corydoras sterbai i en 120-literskub, och det gick bra. Nu är det paret flyttat till ett 100-liters där det bl.a går ett gäng Corydoras pygmaeus, och det funkar också, hittills. Nu börjar i och för sig bolivianerna komma i lektagen.
#3 - 21 februari 2012 15:25
han jagar bort dom så fort dom kommer för närma han vart han än är i akvariet.
och han jagar bort dom hela tiden så de är inte bara under matning.
men visst det kan nog ha nått och göra med att dom är bottenorienterade som gör de..

har inte sett att den rört min ancistrus och den är ju på botten en del fast inte hela tiden då. men om ett tag när min ancistrus hane börjar visa sig igen med första kullen med yngel så kanske de blir annat.

jo akvariet är ju bra stort så han borde ju inte ha tagit hela akvariet som revir. har mycket växter också och de blir bara mer då de växer så de knakar och gömställen finns de också
#4 - 21 februari 2012 15:47
I 100-litersakvariet där mina bolivianer går nu finns även tre vuxna Ancistrus, och ett gäng yngel. Ancistrushanen visar sig inte mycket, han ligger mest i sitt rör, så han hamnar inte i bråk med bolivianerna. Och om en Ancistrus blir attackerad av t.ex bolivianer eller bågfenor, så har den förmåga att försvara sig, och t.o.m orsaka skador på cikliderna, till skillnad från pansarmalarna, även om sterbai påstås ha giftiga bröstfensstrålar. Ancistrushanar är ju revirhävdande till skillnad från pansarmalar.

Men så länge du inte ser att bågfenshanen skadar pansarmalarna, så är det nog ingen fara. Har du nå´t annat akvarium du kan flytta den aggressiva bågfenshanen till så länge, och se hur den andra hanen beter sig mot pansarmalarna? Bågfenor hålls nog dessutom bäst med en hane och några honor, eftersom de inte bildar par. Honan blir dessutom aggressiv mot hanen efter leken, men i större kar sköter han nog revirförsvaret medan honan sköter den mer direkta yngelvården.
#5 - 21 februari 2012 15:59
min ancistrus hane har legat i sin lilla grotta han har grävt själv under en sten i 3 veckor nu nästan med sina yngel.
jo dom har ju nått pansar så att säga ancistrusarna också så dom klarar sig nog. men sen har han inte rört min ancistrus hona heller så dom funkar de nog med.

har inte sett att pansarmalarna har fått några skador. men får vänta lite och se har ju inte haft bågcikliderna så länge.
okej har faktiskt aldrig hört att sterbaier skulle ha giftiga bröstfenstrålar :P
#6 - 21 februari 2012 17:25
Har också varit med om liknande angående Bågfensciklider o pansarmalar. I mitt kar har det gått så långt att bågfenshannen jagat ihjäl ett par pansarmalar. Har även apistogramma i karet o dom struntar fullständigt i pansarmalarna.

MVH/Freddan
#7 - 21 februari 2012 17:43
okej de var ju inte nått bra :/ hur stort är karet ditt?

jag har 10 stycken sterbaier i allafall så han hinner inte jaga samma hela tiden. och sen kan gömmer dom sig bland växterna men dom får ju inte komma ut på den öppna delarna så mycket.
#8 - 21 februari 2012 17:50
Skadorna blir nog först och främst på fenorna, har märkt att paletter kan nagga pansarmalars fenor en del när de har yngel. Kolla malarnas fenor som sagt, och om pansarmalarna rent beteendemässigt verkar stressade. Du kanske kan lämna tillbaka den aggressiva hanen och se om den andra beter sig likadant. Har märkt att två hanar brukar resultera i den enas död ganska snart, i och för sig har jag haft dem i mindre kar än 375 liter då.
#9 - 21 februari 2012 17:54
okej ska hålla kolla på fenorna.
kan ju vara att nån av mina bågciklid honor har ägg på gång också kanske?
#10 - 21 februari 2012 18:06
När jag hade mitt numera döda bågfenspar i mitt 150liters jagade bågfenorna mina pansarmalar rätt rejält. Av nån anledning ville det inte funka med pansarmalar i det karet, jag försökte med två omgångar pandor och därefter paleatus men de var bara stressade och fenorna och skäggtömmarna försvann (vette fan om det var bågfenorna men de var de enda som jagade dem), därefter dog de, en efter en. Jag gillar både bågfenor och pansarmalar men skulle nog inte chansa med att ha dem tillsammans igen. Detta är ju dock bara mina erfarenheter.
#11 - 21 februari 2012 18:23
okej men de kanske är så att det inte funkar så bra med bågciklider och pansarmalar.
ska prova ett tag får se om de funkar.
tack för alla svar
#12 - 21 februari 2012 18:40
Försvinner skäggtömmarna beror det nog oftast på att man har för grovt grus med vassa kanter, kan också bero på de får nå´n svamp eller bakterieinfektion på skäggtömmarna, som nog kan bero på att de skavt av skäggtömmarna på vasst grus.

Ja, det kan ju vara så att nå´n av bågfenshonorna har ägg eller yngel, det ser du på att honans färger blir skarpare, i svart och ljust "schackmönster", och att hon blir väldigt aggressiv mot hanen.
#13 - 21 februari 2012 18:54
okej men har grus som är 1-2 mm och det är väll bra?
ingen starkare färg på nån av honorna än så länge
#14 - 21 februari 2012 20:16
Tänkte på Vimsa, som pratade om skäggtömmar som försvinner. Fin sand är det bästa, då de gillar att rota runt efter mat, men det viktigaste är att sanden inte har vassa kanter.

Hur som helst så tror jag inte bågfenorna kan beskyllas för så´na skador, men som sagt, håll koll på om fenorna på malarna blir trasiga.
#15 - 21 februari 2012 20:54
Berätta gärna om du får bägge Nannacara-hanarna att överleva i samma akvarium.
#16 - 21 februari 2012 21:01
okej. nej har inge vassa kanter på gruset :)
jo ska hålla så bra koll jag kan den närmaste tiden.. funkar de inte så får de bli ett par nyckelhålsciklider i stället.

okej det har funka bra än så länge med 2 hanar av bågcikliderna i allafall
#17 - 24 februari 2012 14:27
Ang. mina pansarmalar: Jag hade fin sand, som när man "rullade" den mellan fingrarna inte kändes vass på något vis. När jag hade ett gäng pandor INNAN jag skaffade bågfenorna försvann inte skäggtömmarna, så i mitt fall var det nog inte sanden. Sen dog dom där första pandorna ändå, men det var nog av undernäring.

Nyckelhål är jättesnälla och helt underbara!Hade man kunnat få bågfenor med nyckelhålens personlighet så hade det ju blivit perfekt ... Synd att du bor i Gävle, annars hade du kunnat få mitt par som just nu är hemlösa :(
#18 - 28 februari 2012 15:10
okej men då hugger dom på skäggtömmar också då.
det har funka bra än så länge för mig i allafall hanen av bågarna har blivit lite lugnare.. fast ser inte pansarmalarna framme på dagarna så mycke mer.

har haft nyckelhål förut jag också :) och dom är ju väldigt snälla :)
och ja det hade ju varit perfekt om bågarna hade haft samma temerament..
jo det är ju en bit till piteå härifrån haha annars hade jag kunna tagi dom :)

Annons