gröna ägg på körsbären?

#1 - 1 mars 2007 20:11
min ena stora hona får gröna ägg istället för gula, även äggfläcken är grönaktig , det har börjat visa sej på nästa generation nu också, så frågan är om det är en annan variant av cherry jag har?

nån annan som har erfarenhet av detta? och vet nån mer om det?
#2 - 1 mars 2007 20:38
jag föreslår att du sorterar ut dessa och ser...eget kar... (som sagt innan har jag gula romkorn på mina)
#3 - 2 mars 2007 11:58
Vandal skrev:
min ena stora hona får gröna ägg istället för gula, även äggfläcken är grönaktig , det har börjat visa sej på nästa generation nu också, så frågan är om det är en annan variant av cherry jag har?

nån annan som har erfarenhet av detta? och vet nån mer om det?

HÄFTIGT!!!!!! JAG KÖPER DEM AV DIG!!!!!:D Nej allvarligt talat så tycker jag också att de skall skiljas från de andra och få bilda en ny stam....det kan ju faktiskt vara så att de du har har fått en förändring i arvsmassan, en mutation, och då tycker jag definitivt att du skall ta vara på den. Lycka till!:)
#4 - 2 mars 2007 14:59
frågan är ju bara hur jag ska sortera ut hannarna isåfall... dock är det bara en stor hona med gula ägg kvar så jag får väl isolera henne istället... och plocka efterhand... men jag får se om jag orkar...
#5 - 2 mars 2007 18:58
Plocka ur honan/honorna med grön rom istället. Den är troligen befruktad, och är den inte det så blir den inte det efteråt. Men var noga så att du har samma vatten i karet du ev flyttar de grönrommade honorna, om det var fler, till. Är det för olikt vatten kan hon/dom släppa rommen. Blir det yngel där så kan du börja odla dom sen.
#6 - 2 mars 2007 19:08
alltså, tappa upp vatten från det gammla karet,flytta dom grönbärande räkorna, och tappa på mer vatten i det gamla karet.
#7 - 3 mars 2007 02:42
inga probs med vattnet... det är bara plats för fler kar jag behöver fixa... tror det blir att flytta kullen från den "gröna" honan, de har alla samma storlek och såvitt jag vet fick inte de "gula" honorna några yngel i den vevan...
#8 - 3 mars 2007 08:58
Ja det är ju också en bra idé.
#9 - 25 mars 2007 17:28
Jag har nu 7 körsbärsräkor med rom En av dem har grön rom
Swen
#10 - 25 mars 2007 22:46
swen frank skrev:
Jag har nu 7 körsbärsräkor med rom En av dem har grön rom

Swen

Va? Har du också hittat grön rom. vad skumt, och roligt :)
#11 - 26 mars 2007 17:14
Sonja skrev:
Va? Har du också hittat grön rom. vad skumt, och roligt :)

Ja eftersom de andra har vanlig gul/vit färg jag tror det är en räka från ett zoo i Uppsala efter som den är så röd det är fem st som jag köpte därifrån och de är extremt röda
Swen
#12 - 27 mars 2007 15:49
då är vi 2 iallafall...
jag kommer inte ha plats att dela på mina "gröna" och "gula" för nu blir både de och jag bostadslösa ett tag...
#13 - 27 mars 2007 18:53
Flytta romhonor...

... jag vet inte om det är något men jag lät bli att lyfta upp honan över vattnet utan tog henne försiktigt i en skål och hon fick behålla rommen... det var även 50% samma vatten och samma temp... om inte annat så måste det ju vara mindre stressande... Jag kan bara tänka mig själv om jag var gravid och blev nerdoppad i vatten :D
#14 - 27 mars 2007 21:15
En orsak till att dom kastar rommen då dom flyttas är att dom ofta ömsar skal då om vattnet inte är samma som dom gått i.
#15 - 28 mars 2007 07:40
Spännande att höra hur det går....
#16 - 30 mars 2007 17:58
pjaa... både jag och räkorna flyttar snart...
#17 - 30 mars 2007 20:29
Ja, precis...

Sonja skrev:
En orsak till att dom kastar rommen då dom flyttas är att dom ofta ömsar skal då om vattnet inte är samma som dom gått i.

... men jag tror också att stressen kan göra att de kastar rommen eller???

Jag hade 100 % vatten från stora karet till räkkaret och där klarade honorna romen... och till det nya 240 L karet var 50 % från gamla karet och även rymligen som gömde sig i roten hade behållt romen för jag hittade en halvstor bebis sen men även hon blev lugnt överflyttad eftersom jag inte lyfte roten ur vattnet...
Hade en stor kastrull :D

Annons