Gröna alger invaderar

#1 - 6 december 2007 19:30
Jag har haft mitt 400 l igång i 2 månader. Jag har 24 Malawi och 3 malar. Jag vet att det är en lite tuff inledning på ett nystartat kar. Men nu är det så i alla fall ; ) Karet är ett nytt Juwel Rio med en 1000 l pump och en cirkulationspump på 2300 l. Jag har blästersand från Biltema, lite grottor, lite stenrösen, 1 stor hålsten, 2 kalkstenar.

Fiskarna verkar må bra men jag har fått så mycket gröna alger som sätter sig på min back to nature. Det ser inte särskilt kul ut liksom : (
Kalkstenarna är skitfula och är inte alls tillfredställande. De var ju vita från börjen liksom. Nu är de helt bruna och fula : (
Har provat att borsta med diskborste på inredning men det kommer tillbaka efter bara nån dag.

Jag har enbart plastväxter och en belysningstid på ca 16 h per dygn. Jag har ett stort filter bakom bakgrunden. Fiskarna får varannan dag torrfoder (kulor) och varannan dag fryst foder. De äter i regel alltid upp maten inom 2-5 min.
Jag har gjort vattenbyten varannan vecka (30%) och haft i nåt vitt pulver som jag glömt vad det heter. Mina vattenvärden ser bra ut.

Vad gör jag för fel? Eller är det inget fel? Beror det på belysningen? För mycket mat? Inga växter? Hjälp snälla ni med tips på åtgärder.
#2 - 6 december 2007 20:03
Är det vanliga snygga grönalger ger dom patina till annars lite för plastiga bakgrunder och för rent overkligt intryck till stenar/inredning.

En sak som sticker ut som kommer hjälpa algtillväxten är dock dina sexton timmas belysningstid. Eftersom du inte har några växter så dra bara på ljuset när du är i rummet så borde algerna inte gilla läget längre.
#3 - 6 december 2007 20:03
Växter kan ju motverka alger, ta typ vattenpest eller något som växer fort och mycket! varför har du bara plast?

sen finns det ju iofs andmat, men den kan vara svår att få bort sen..... =)
#4 - 6 december 2007 20:08
Lelle76 skrev:

Vad gör jag för fel? Eller är det inget fel? Beror det på belysningen? För mycket mat? Inga växter? Hjälp snälla ni med tips på åtgärder.

Jag skulle säga för mycket mat, för mycket ljus och för lite växter som kan konkurera ut växterna.
#5 - 6 december 2007 20:12
Cerathophyllum konkurrerar näringen med alger och vinner storslaget :D
#6 - 6 december 2007 20:19

Cerathophyllum konkurrerar näringen med alger

När växter dör av näringsbrist överlever däremot alger och kan tom frodas, dvs växter kan aldrig konkurera ut alger med avseende på näringen..
#7 - 6 december 2007 20:34
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22

Bara för att visa vart jag läst det nånstans :D
#8 - 7 december 2007 11:22
Är dina malar verkligen av algätande typ som ancistrus? De brukar vara mycket bra mot brun och grönalger som sitter som en matta på glas och inredning. Annars är väl belysningstiden väl lång. Kanske kan du ha kvällsbelysning i form av lite led "månljus " lampor en del av tiden?
#9 - 7 december 2007 18:26
Tack för alla svar : )

Jag har till att börja med satt en timer på belysning. Nu skall den lysa 10 timmar i sträck har jag tänkt mig. Kanske kan göra nån skillnad?

Sen ska jag vara nogrannare med matningen tänkte jag. De får bara så mycket de direkt äter upp.

Jag vet inte namnet på malarna? Men de är av sån där art att de på sikt kan bli enorma! Typ upp emot 40 cm. De verkar gilla algerna i alla fall för de sitter jämt och suger på rutan och på stenar. Dock försvinnande lite på bakgrunden tyvärr?

Hur ofta bör man göra vattenbyten? Och varför skall de göras egentligen om vattenvärden etc är bra? Eller är det en direkt orsak att jag har så mycket alger?

Tänkte kanske i alla fall köpa en snabbväxande växt. Min ursprungliga tanke var att inte ha levande växter just för att inte få för mycket alger : (
Malawi behöver inga växter.
#10 - 7 december 2007 19:01
Lelle76 skrev:
Jag har haft mitt 400 l igång i 2 månader. Jag har 24 Malawi och 3 malar. Jag vet att det är en lite tuff inledning på ett nystartat kar. Men nu är det så i alla fall ; ) Karet är ett nytt Juwel Rio med en 1000 l pump och en cirkulationspump på 2300 l. Jag har blästersand från Biltema, lite grottor, lite stenrösen, 1 stor hålsten, 2 kalkstenar.

Fiskarna verkar må bra men jag har fått så mycket gröna alger som sätter sig på min back to nature. Det ser inte särskilt kul ut liksom : (

Kalkstenarna är skitfula och är inte alls tillfredställande. De var ju vita från börjen liksom. Nu är de helt bruna och fula : (

Har provat att borsta med diskborste på inredning men det kommer tillbaka efter bara nån dag.

Jag har enbart plastväxter och en belysningstid på ca 16 h per dygn. Jag har ett stort filter bakom bakgrunden. Fiskarna får varannan dag torrfoder (kulor) och varannan dag fryst foder. De äter i regel alltid upp maten inom 2-5 min.

Jag har gjort vattenbyten varannan vecka (30%) och haft i nåt vitt pulver som jag glömt vad det heter. Mina vattenvärden ser bra ut.

Man kan köpa algbollar,dom är stora som tennisbollar.Ska vara ganska efektiva.Äter upp fosfor och andra algbildande ämnen
#11 - 8 december 2007 19:35
Algbollar? Men jag undrar om de är effektiva mot alger? Det har jag aldrig någonsin märkt. De är ju otroligt långsamväxande och normal sett ska man använda snabbväxande plantor mot alger. Dock växer det inte andra alger på dem (utom möjligtvis någon trådalg som slitit sig från ett annat föremål. )
#12 - 9 december 2007 08:52
Ditto MattiasL ang algbollar. Slöväxare käkar inga störra mängder näringsämnen, och även om dom gjorde det så skulle det inte vara anledningen till att andra alger konkurreras ut.
#13 - 18 december 2007 20:59
Nu har det gått ett par veckor med kortade belysningstider och lite mindre mat. Tycker det börjar se för anskrämligt ut nu! Hela bakgrunden är snart knall grön av alger : (

Gjorde ett vattenprov i dag. NO3= 25, NO2= typ 0, KH= 3, pH= 7,6

Tycker att testet är svårt att läsa av och anar viss skepsis i pålitlighet...
KH värdet ligger lite lågt tycker jag. Brukar ligga lite högre.

Jag har ännu inte köpt någon snabbväxande planta. Tiden har inte räckt till!

Vad tror ni? Är detta normalt? Vad gör jag för att minska algväxtligheten rent konkret?
#14 - 18 december 2007 21:10
Handla några snabbväxande plantor och några flytväxter så ska du se att det ordnar sig.
#15 - 18 december 2007 22:20
Att tro att algerna försvinner efter ett par veckor är en önskedröm. Det tar nog minst några månader, kanske upp till ett halvår.

Det finns en mängd faktorer som spelar in så det är bara att bena ut och testa. En sak är säker, det finns inget universalknep. Börja med att ta reda på vilken algtyp det är. En sak är säker: det är krig!

Här är mina tips (visserligen för mina justa tofsalger, men ändå)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112034
#16 - 19 december 2007 07:35
Lelle76 skrev:

Vad tror ni? Är detta normalt? Vad gör jag för att minska algväxtligheten rent konkret?

Ja det är normalt.

Alger gillar förändring och kaotiska miljöer så det du kan göra rent konkret är att sluta pilla med akvariet och låta alla värden bli stabila. Efter ett par månader har algerna sannolikt gett upp om dom har någon konkurrens från växter. Har dom ingen konkurrens från växter så kommer dom för alltid vara kvar tills du skrubbar bort dom eller dom blir uppätna av algätare.

Du har vatten, näring i vattnet från fiskarna och ljus. Därmed även alger eller växter. Vill du inte ha växter så måste du alltså antingen skrubba eller fixa utsvultna algätare.
#17 - 19 december 2007 21:39
Lelle! jag tycker du ska prova att stoppa 1 liter zeolit i filtret för det kan göra underverk i växtlösa kar då det näst intill förintar nitratet!
#18 - 5 januari 2008 19:58
defdac skrev:
Ja det är normalt.

Alger gillar förändring och kaotiska miljöer så det du kan göra rent konkret är att sluta pilla med akvariet och låta alla värden bli stabila. Efter ett par månader har algerna sannolikt gett upp om dom har någon konkurrens från växter. Har dom ingen konkurrens från växter så kommer dom för alltid vara kvar tills du skrubbar bort dom eller dom blir uppätna av algätare.

Du har vatten, näring i vattnet från fiskarna och ljus. Därmed även alger eller växter. Vill du inte ha växter så måste du alltså antingen skrubba eller fixa utsvultna algätare.

hur gör man om man kör med pmdd och får alger? slutar och låter växterna dö? eller kör man på som vanligt tills allt stabiliserat sig ? undrar mest bara lite :)
/A
#19 - 5 januari 2008 20:57

hur gör man om man kör med pmdd och får alger? slutar och låter växterna dö? eller kör man på som vanligt tills allt stabiliserat sig ?

Exakt. Du börjar göda och håller allt stabilt. När man börjar med gödning så blir det en ganska stor förändring som säkert kan väcka några alger till liv. Ofta trådalger som gillar ungefär samma förhållanden som växterna. Tar man det lite mer ro och rullar bort alla trådar medans man håller allt stabilt så ger dom sig när växterna börjar reagera efter några veckor.
#20 - 5 januari 2008 22:10
Har fått en mycket fin grön matta på min back to nature, inget jag är ledsen över just nu dock :) men man får väl se vad som händer om några dagar lol :)

Annan sak jag undrar över, jag har nu ca 15 buntar nålgräs, 2 stora svärdplantor, 4 st Microsorum pteropus 'Windeløv' , 2 stora Alternanthera reineckii 'Purple' som är delade till 3. kanske 10-20 stjälkar Limnophila sessiliflora tror jag pallar inte räkna :) sen har jag 2st stora Crinum natans liknande växter. och lite lavamossa. Tror du detta kommer överleva på en standard dos pmdd med co2 på ca 20-23 ppm? och kommer detta äta upp mina alger? :)
#21 - 6 januari 2008 09:35

Tror du detta kommer överleva på en standard dos pmdd med co2 på ca 20-23 ppm? och kommer detta äta upp mina alger?

Beror på belysningsmängden, men förmodligen är det för lite. Jag kör ca en dubbeldos en gång i veckan, ibland två gånger i veckan beroende på hur bleka växterna blir, i mitt hightech med mycket ljus och samma CO2-nivå.

och kommer detta äta upp mina alger?

Ja om du lyckas att hålla dosering/skötsel någorlunda exakt och hålla syrenivåer stabilt höga och ammoniumnivåer stabilt låga (vilket det blir automatiskt om växterna trivs).

Annons