Gröna grenar

#1 - 19 mars 2005 19:44
Har varit ute i skogen och hämtat hem några
döda bok grenar . Det är någon "grön" alg eller
något liknande på dom som ett "pudrat lager".
försvinner när man tar på det. Ni har säkert sätt
liknande på andra grenar , så nu min fråga:
Är det farligt för fiskarna denna "gröna alg".
tror snarare det är nogån form av svamp.

/Baggen
#2 - 20 mars 2005 10:46
att använda grenar och rötter som man har plockat själv, är inte o rekommenderas! Det kan vara mkt skit, kryp och bakterier i dem som kan "förgifta" och döda fiskarna.

så köp hellre grenar/rötter som är lämpade för akvarier!
#3 - 20 mars 2005 11:07
Det går mycket bra atyt ta grenar från naturen! Koka och borsta noga med en diskborste så kan du nog ha den i ditt akvarim. Lycka till!

///Victor
#4 - 20 mars 2005 11:09
japp, håller med victor. ta du dem grenarna du hämtat i naturen så slipper du betala djuraffären för likadana grenar...

koka eller skrubba bort algen/svampen/laven/mossan vad det nu är :)
#5 - 20 mars 2005 11:11
vaaaa ?

Um, själv har jag iofs fått lära mig att svensk skog inte inehåller specielt mycket material som faktiskt överlever i ett akvarium någon längretid, utan snabbt ruttnar, och därför förgiftar vattnet, utom tall o gran, som i alla fall inte rekomenderas pga sitt kemiska innehåll.

I alla fall, har man hämtat det i naturen, ska det skrubbas, helst kokas, gärna torkas i omgångar, tills man är säker på att det är ordentligt rengjort. Och sen är det bara till att helt enkelt förvänta sig att de går åt en hel del energi till att hålla efter vattenkvaliten när pinnarna börjar ge upp...
Jag rekomenderar oxå att man handlar mer korrekt material från någon akvariehandel, det häller bättre i längden.

Lycka till.
B!
#6 - 20 mars 2005 14:45
Mr B > den var rolig "mer korrekt material" :D hur tror du grenarna är
i amazonas? "mera korrekta" där eller? , lovar dig att det inte är så stor
skillnad på grenar där som här. finns garranterat mossor och algsvampar som
motsvarar dom vi har här. Bok är förövrigt det träslag som det finns minst
syrer och andra gifter som inte hör hemma i akvariet. Undrar fortfarande
om någon vet vad detta är för något och i fall det är jätte dödligt.
Vet man inte exakt så vet jag att man dödar det mästa med kokning,
torkning , tvagning osv så det är ingen ide att nämna det igen.

mvh

/Baggen
#7 - 20 mars 2005 15:21
Det bästa är att ta grenar och rötter som legat i vatten under lång tid, det är relativt riskfritt. Grenar man hittar i skogen är nog värre, risken finns att de ruttnar.
#8 - 21 mars 2005 01:16
Skillnaden mellan svenska skogspinnar, och amasonas är att vi har mycket barrträd, de innehåller terpentiner, inget jag ´vill ha i mitt akvarium, vidare är amasonas ett "ganska" fuktigt ställe,träd som växer där, har en helt annan motståndskraft, släng gärna i en bit av din standard "fusk mangrove rot" och en bit bok, o se vad som håller längst. Därav mitt "mer korrekt".

Poängen med upprepade kokning / torkningar är dels att det har en viss konserverande effekt, och dels den bakterie dödande.

Du får givetvis ha vad du vill i akvariet, men ska man ha i trämaterial från en svensk skog, ska man förhånningsvis köra svartvatten, eller liknande surt akvarium..
B!
#9 - 21 mars 2005 23:36
Jo det gör jag , Har förövrigt slängt ner grenarna så vi får se i fall
det är dödligt eller inte. Har inte påverkat vattenkvallitén dom senaste
dagarna i alla fall. Återkommer med svar om en månad eller dylikt.

/Baggen
#10 - 17 april 2005 16:16
Det där gröna "pudret" som du nämnde låter som det skulle vara trädgröna, en alg som ofta lever på trädstammar och gör de helt gröna. De är kvävegynnade och därför ser man det ofta på stadsträd och dylikt, eller där hanhundar har lyft på benet.. :)

Jag tror inte den påverkar akvariet i större utsträckning än att den bryts ner som allt annat organiskt material.

/Kalle

Annons