Gröna "Hinnor" av alger på botten och växter!

#1 - 8 mars 2008 00:20
Har haft mitt 60 L akvarium i snart två månader, ända sen början har jag haft problem med dessa gröna alger. De lägger sig som hinnor på växter och botten, bara den "främsta" bottnen som ligger mellan växterna och roten.

http://i184.photobucket.com/albums/x281/Halldin/P3070028.jpg
- Botten och stenar.
http://i184.photobucket.com/albums/x281/Halldin/P3070033.jpg
- Växt, den här växten har det värst. Brukar dra fingrarna igenom den när jag gör vattenbyte och hur mycket skit som helst åker med.
http://i184.photobucket.com/albums/x281/Halldin/P3070034.jpg
- Växt.

Vad är det och hur får jag bort det?
#2 - 8 mars 2008 00:40
Cyanobakterier har du fått i karet och det finns en mängd olika sätt att bli av med den som du kan prova.
Det enklaste som brukar funka är att du tar bort så mycket av cyanon som möjligt med ett vattenbyte, sedan plastar du in karet med svarta sopsäckar i 3 dygn och det ska vara kolsvart i karet under denna tid. Se till så du har bra syresättning under tiden och (förhoppningsvis) efter dessa dagar så är cyanon borta.
Kommer den tillbaka sedan får man försöka något annat:)!
#3 - 8 mars 2008 09:10
Håll upp en svart sopsäck mot ett fönster så ser man att dom är ganska genomskinliga. Papp är bättre om man verkligen vill ha kolsvart och man har fönster i samma rum som akvariet.
#4 - 8 mars 2008 16:19
ansjo skrev:
Cyanobakterier har du fått i karet och det finns en mängd olika sätt att bli av med den som du kan prova.

Det enklaste som brukar funka är att du tar bort så mycket av cyanon som möjligt med ett vattenbyte, sedan plastar du in karet med svarta sopsäckar i 3 dygn och det ska vara kolsvart i karet under denna tid. Se till så du har bra syresättning under tiden och (förhoppningsvis) efter dessa dagar så är cyanon borta.

Kommer den tillbaka sedan får man försöka något annat:)!

Okey, ska provas. Tack! :D
Rensade bort nu och det var sjukt mycket. Så man får inte ens öppna och ge fiskarna mat?
#5 - 8 mars 2008 16:22
Okey, ska provas. Tack! :D

Rensade bort nu och det var sjukt mycket. Så man får inte ens öppna och ge fiskarna mat?

Det ska vara så mörkt som möjligt i akvariumet utan avbrott.
Fiskarna har inga problem med att vara utan mat i bara tre dagar.
#6 - 8 mars 2008 16:48
Om inte mörkläggningen funkar, så kan man använda Tetra General Tonic. Problemet är att det även är elakt mot de bra bakterier som finns i filtret.
Själv tänker jag köra ett experiment där jag använder EasyCarbo mot cyano, får se om det funkar. :)
#7 - 9 mars 2008 14:43
Jens A. skrev:
Om inte mörkläggningen funkar, så kan man använda Tetra General Tonic. Problemet är att det även är elakt mot de bra bakterier som finns i filtret.

Själv tänker jag köra ett experiment där jag använder EasyCarbo mot cyano, får se om det funkar. :)

Där måste du rapportera resutatet!
Jag går i samma tankar med pmdd också, men är rädd för att det ska få omvänd effekt på den lilla cyanon jag har..
#8 - 9 mars 2008 15:35
Jag har kört med mörkerläggning sedan min början av akvaristiken, men har upptäckt ett betydligt bättre vapen.

Några dagar efter att jag bytt burk till mina ödlor, började cyanon utveckla sig oroväckande snabbt. Istället för att mörklägga valde jag att flytta över 2 malaysiska sandsnäckor och 2 dagar senare var all cyano puts väck!
Så hädanefter är det den metoden _jag_ kommer att köra med.
#9 - 10 mars 2008 08:32
qenzo skrev:
Jag har kört med mörkerläggning sedan min början av akvaristiken, men har upptäckt ett betydligt bättre vapen.

Några dagar efter att jag bytt burk till mina ödlor, började cyanon utveckla sig oroväckande snabbt. Istället för att mörklägga valde jag att flytta över 2 malaysiska sandsnäckor och 2 dagar senare var all cyano puts väck!

Så hädanefter är det den metoden _jag_ kommer att köra med.

Wow, låter mycket nice! :) Bör om de är som du säger utrota min cyano, då den har stora problem att etablera sig iom mitt uvc-filter.

Jag är påväg att köpa 8 äppelsnäckor, kanske kan man skaffa några trumpetare tillsammans med dem? :)
#10 - 10 mars 2008 13:58
Mina "äpplen" äter ingen cyano alls, men dock allt annat. De malaysiska sandsnäckorna har gjort ett kanon jobb så _jag_ rek att införskaffa i några. De förökar sig snabbt de med så jag tror inte man behöver så många att starta med :)
#11 - 10 mars 2008 15:47
Var hittar man malaysiska sandsnäckor i Gbg??? (trött på cyanoskiten)
#12 - 10 mars 2008 15:58
Många många privata akvarister har sandsnäckor, kolla in annonserna här på zoopet. Där vet jag att det säljs en del.
#13 - 10 mars 2008 16:58
Jag har äpplen för att hand om skiten från växterna.. :)
Men gud vad sugen jag vart på sandsnäckorna. Får kolla med Akvarielagret och Södermalms Akvarieaffär.
#14 - 10 mars 2008 18:38
Så Malaysiska Sandsnäckor löser min biff? Har sett en del bilder där det varit helt fullt med snäckor och jag är orolig om jag kan hantera mängden snäckor.
Ska täcka över akvariet imorgon och sen får jag se hur det går.
#15 - 10 mars 2008 18:50
Nej det hjälper sannolikt inte. Jag har haft både dessa snäckor och Cyanoodling. Samtidigt. Vi snackar om ett litet djur på 1,5 mm. Att ett par sådana skulle rensa flera tusen gånger sin egen vikt i Cyano är inte ens teoretiskt möjligt.
Jag själv hade hundratals/tusentals... Och Cyanoodling...
#16 - 10 mars 2008 19:55
Jag fick tips att göda bort mina och det gick bra. Sedan misskötte jag gödning och vattenbyten och fick andra problem men det är en annan historia. Kör sedan en vecka tillbaka med fulldos PMDD och easycarbo och mina alger (blandat grönalger och lite cyano sa defdac??) är redan på väg bort. Hade tjock bublande cyanomatta på bakgrunden som ser ut att ha torkat! ut
#17 - 10 mars 2008 21:04
defdac skrev:
Nej det hjälper sannolikt inte. Jag har haft både dessa snäckor och Cyanoodling. Samtidigt. Vi snackar om ett litet djur på 1,5 mm. Att ett par sådana skulle rensa flera tusen gånger sin egen vikt i Cyano är inte ens teoretiskt möjligt.

Jag själv hade hundratals/tusentals... Och Cyanoodling...

Nej ingen har ju påstått att det är ett universalmedel, men för mig och många med mig har det lyckats. Och _kan_ testa är det värt det eftersom en övertäckning också kan innebära bortfall av fisk. Vilket ju är trist.
#18 - 10 mars 2008 21:06
Är den malaysiska sandsnäckan en sån där platt liten 5mm kanelbulle som det kryllar av i mitt kar?
#19 - 11 mars 2008 01:52
MattiasL skrev:
Är den malaysiska sandsnäckan en sån där platt liten 5mm kanelbulle som det kryllar av i mitt kar?

Nej den malaysiska är konformad, som en strut :)
#20 - 11 mars 2008 18:43
qenzo skrev:
Nej ingen har ju påstått att det är ett universalmedel, men för mig och många med mig har det lyckats. Och _kan_ testa är det värt det eftersom en övertäckning också kan innebära bortfall av fisk. Vilket ju är trist.

Wait, what?!
Jag har precis täckt över karet riktigt ordentligt nu. Varför skulle fiskarna dö? :(
#21 - 11 mars 2008 19:43
Det händer inte om du har bra cirkulation och vettig filtrering. Risken är att en massa cyano dör och börjar förmultna och därför skapa låga syrenivåer.

Det är därför bra att först suga bort så mycket Cyano man kan innan mörkläggningen.

Btw, Selaginellan på sista bilden (den hårda ormbunksliknande växten) är en övervattensväxt som sakta kommer dö.
#22 - 12 mars 2008 06:25
defdac skrev:
Det händer inte om du har bra cirkulation och vettig filtrering. Risken är att en massa cyano dör och börjar förmultna och därför skapa låga syrenivåer.

Det är därför bra att först suga bort så mycket Cyano man kan innan mörkläggningen.

Btw, Selaginellan på sista bilden (den hårda ormbunksliknande växten) är en övervattensväxt som sakta kommer dö.

Phew. Jag tog bort alla synlig cyano innan jag täckte för.
#23 - 12 mars 2008 14:10
Wait, what?!

Jag har precis täckt över karet riktigt ordentligt nu. Varför skulle fiskarna dö? :(

Lugn lugn... Att det _kan_ hända betyder inte att det per automatik gör det.
Jag har haft bortfall ett par gånger, enstaka fiskar. Inget allvarligt.
Har jag haft yngel har jag inte täckt över, utan levt med cyanon tills ynglen varit tillräckligt stora.

Jag ska också lägga till att jag _inte_ är hälften så kunnig på det här området (alger/växter) som ex DefDac, men tycker ändå att det kan vara värt att dela med sig av erfarenheter.
#24 - 12 mars 2008 15:18
Okey okey, tack för all hjälp! :D
#25 - 14 mars 2008 22:38
Tog bort all papper och kartong från akvariet idag, all cyano är borta! :D
Fiskarna var lite bleka de första minuterna men efter lite mat och ljus blev de lika fina som vanligt och både botten och växterna är fria från skiten! :D
#26 - 15 mars 2008 09:33
Wohoo! =) Man blir lite varm i hjärtat varje gång någon lyckats utrota en Cyanoodling =)
Bilagor:
#27 - 15 mars 2008 09:49
Skulle nog ändå börja med någon form av gödning eftersom mörkläggning bara "medicinerar" symptomen och inte orsaken. Du ska se att dina Cyano snart kan vara tillbaka om mörkläggning är ditt enda drag. Blir faktiskt lite förvånad när defdac som verkligen är en jag lyssnar på och som haft många detaljerade teorier om Cyano rekommenderar mörkläggning som bästa lösning. Vad har hänt med "gräva ner dem i sanden", "mata mer", "PMDD" osv som ändå måste betraktas som mer långsiktiga lösningar???
#28 - 15 mars 2008 09:53
Det beror på att jag under flera år försökt bekämpa Cyano på alla möjliga och omöjliga sätt. Ett tag tyckte jag det verkade som man kunde begränsa dom lite genom att fortsätta dosera kväve via KNO3 och begränsa fosfatet så mycket genom att skippa KH2PO4 - men dom försvinner aldrig av sig själv.

Det är även så att dom likt andra alger ofta dyker upp när syrenivåer är svajjiga och man har lite ammoniuminstabilitet. Detta är något man med vardagsskötsel motverkar om man sköter akvariet okej och när Cyanon blommat upp så hänger den kvar trots att man sköter akvariet perfekt.

Då finns det bara ett par saker kvar att göra för att dom ska försvinna helt - mörkläggning eller GeneralTonic-dosering.

Föredrar faktiskt det sista hör och häpna. Då får jag känna lukten av död Cyano och se hur dom lider mohahaha =)
#29 - 15 mars 2008 14:53
defdac skrev:
Wohoo! =) Man blir lite varm i hjärtat varje gång någon lyckats utrota en Cyanoodling =)

Hehehe ja det är så man känner själv. Glad över att ha lyckats.
Övertäckning fungerar kanonfint faktiskt, mitt cyano har varit borta efter 3-4 dgr.
Men om man har ex yngel eller räkor (som jag upptäckte var känsliga för det där) hur gör man då?

Annons