Gröna prickar överallt i akvariet!

#1 - 14 april 2009 14:02
Hejsan! Har haft det nu i några veckor alltså det är över allt förutom på glaset! På stenarna på prydnaderna.. ja överallt jag har tagit upp en sten ioch försökt gnugga bort dem. men det funkar inte! Vad ska jag göra för att få bort dom?

Mvh / KlikkeN
#2 - 14 april 2009 15:58
Låter som alger, finns någon alge som är stenhård, vad försökte du gnugga bort med??
#3 - 14 april 2009 16:54
rakblad på rutorna funkar bra
#4 - 14 april 2009 18:19
macke_fisk skrev:
Låter som alger, finns någon alge som är stenhård, vad försökte du gnugga bort med??

naglarna
#5 - 14 april 2009 18:26
Klikken skrev:
Hejsan! Har haft det nu i några veckor alltså det är över allt förutom på glaset! På stenarna på prydnaderna.. ja överallt jag har tagit upp en sten ioch försökt gnugga bort dem. men det funkar inte! Vad ska jag göra för att få bort dom?

Mvh / KlikkeN

Hej du, kan du redogöra lite om din mat o gödningsregim allternativt storlek på filter / kar , blir så mkt lättare att svara då....
Bilagor:
#6 - 14 april 2009 18:28
Markus1984 skrev:
rakblad på rutorna funkar bra

Läs ursprungsfrågan , allt utom glaset va sagt..
#7 - 14 april 2009 18:36
Mella skrev:
Hej du, kan du redogöra lite om din mat o gödningsregim allternativt storlek på filter / kar , blir så mkt lättare att svara då....

jag har ett 100 liters kar.. ett filter ganska stort
#8 - 14 april 2009 18:44
Klikken skrev:
jag har ett 100 liters kar.. ett filter ganska stort

Ok, ja omformulerar frågan. Har du växter? göder du dina växter? och med vad? matar du ofta? hur mycket fisk? anledningen till dessa frågor ÄR att vid övermatning= för mycket näring i förhållande till ant vxt ex ex,,,,,, hur länge har karet varit i gång (mognad)
#9 - 14 april 2009 18:45
Mella skrev:
Ok, ja omformulerar frågan. Har du växter? göder du dina växter? och med vad? matar du ofta? hur mycket fisk? anledningen till dessa frågor ÄR att vid övermatning= för mycket näring i förhållande till ant vxt ex ex,,,,,, hur länge har karet varit i gång (mognad)

jag har 3 växter, jag göder dom inte, matar 3 gånger om dan, kanske 15 fiskar,
#10 - 20 april 2009 09:35
Vet ju inte vad du har för fiskar men att mata tre gånger om dagen låter väldigt mkt. Själv matar jag mina max en gång om dagen och jag har ett 225 liter kar. Hur ofta gör du vattenbyten? Har du mindre kar måste du byta oftare.
#11 - 20 april 2009 09:37
för mkt ljus (mer än 10 timmar/dag) brukar vara en anledning till alger också.

Vad är det för växter du har? Snabbväxande växter brukar vara bra mot alger så länge dem växer snabbare än algerna.
#12 - 20 april 2009 09:52
Klikken skrev:

Mvh / KlikkeN
Plantera mer höga växter som drar näring ur vattnet och skymmer botten från allt för mycket ljus;)

Annons