Gröna prickar på glaset

#1 - 27 augusti 2007 18:45
Efter en semesterresa och med andra ord fiskvakter, kom jag hem till ett akvarium med glaset fyllt av gröna pricker och sen dess kommer de tillbaka hela tiden. De sitter som satan rent ut sagt och jag får inte bort alla mellan vattenbytena. Vad beror det på och vad kan jag göra för att bli av med det hela?

Karet är mitt malawikar med 7 demasoni, 3 golden, 2 ancistrus och 3 äppelsniglar.

Har växter, vet dock inte vilka. [:o] Bifogar en bild på karet så får ni se själva. Stackrarna hade gått och lagt sig redan och väcktes av jag tände lampan.

Har lampan tänd 10 timmar, matar sparsamt 1 gång/dag, 30 % vattenbyte varje vecka, standard lysen som kommer med Juwel kar, samma standard filter + powerhead AquaClear 30.

Hm... är det nåt mer ni behöver veta? Fråga i sånafall! Tacksam om någon kunde ge mig tips! De mörkaste prickarna sitter ju som attans!
#2 - 27 augusti 2007 19:11
ser ju ut son vattenpest och javaormbunke men den till vänster vet jag inte vad den heter. De gröna prickarna är väl bara att skrapa bort med en bra algskrapa...............
#3 - 27 augusti 2007 19:19
Det är inte bara att skrapa bort med algskrapa, nej. Har också haft såna prickar, är ett h**vete att få bort.. Minns inte hur jag fick bort dom, dom försvann helt enkelt med tiden. Har du provat att mörklägga?
#4 - 27 augusti 2007 19:50
Vic skrev:
Det är inte bara att skrapa bort med algskrapa, nej. Har också haft såna prickar, är ett h**vete att få bort.. Minns inte hur jag fick bort dom, dom försvann helt enkelt med tiden. Har du provat att mörklägga?

Nej, det har jag inte testat. Alltså, lägga allt svart i några dygn, eller hur gör man?
#5 - 28 augusti 2007 08:44
Prickalger kan man byta ut mot vanliga alger genom att öka fosfathalten lite. Svårt om man inte använder PMDD. Glesare/mindre vattenbyten eventuellt.
#6 - 28 augusti 2007 09:21
defdac skrev:
Prickalger kan man byta ut mot vanliga alger genom att öka fosfathalten lite. Svårt om man inte använder PMDD. Glesare/mindre vattenbyten eventuellt.

Jag har spenderat dagen med att läsa om detta. Frågan är om det är värt att beställa från Sverige (finns inte att få tag på här) eller om det finns något annat man kan göra...
#7 - 28 augusti 2007 09:26
10% vb varje vecka istället för 30% kanske?
#8 - 28 augusti 2007 09:29
Ja, det vore ju ingen dum idé att testa. Kanske mer mat oxå, eller?
#9 - 28 augusti 2007 09:32
Teoretiskt sett ja, men prickalger tyder egentligen på att man nått en väldigt fin balans i akvariet med mycket bra vatten. Så jag skulle rekommendera att bara börja skjuta balansen försiktigt åt det sämre med mindre vattenbyten.

Övermatning ovanpå det skulle riskera att bli lite "för bra".
#10 - 28 augusti 2007 09:34
defdac skrev:
Teoretiskt sett ja, men prickalger tyder egentligen på att man nått en väldigt fin balans i akvariet med mycket bra vatten. Så jag skulle rekommendera att bara börja skjuta balansen försiktigt åt det sämre med mindre vattenbyten.

Övermatning ovanpå det skulle riskera att bli lite "för bra".

Ok, tack, då ska jag köra med 10 % och se vad som händer. Tack för hjälpen!
#11 - 28 augusti 2007 11:27
Hm. Om man har både prickalger och svävalger då? Gärna med lite infusorier och återkommande med skrämmande regelbundenhet? Byter 20-30% varannan vecka. Har PMDD hemma men använder det inte eftersom jag trodde jag övergödde burken förra gången jag fick svävalg/infusoriesoppa.

Övriga basfakta: 250l, tänt 10h, 2x36W (~3 mån aquarelle) låg fisklast (10 fantomtetra, 5 7cm siameser, 2 7cm ancistrus, 3 guppy utan yngel(sannolikt steril hanne)), 1 fjärilsciklidhane. Ca 40% växter: rosanervig polysperma, lång valisneria som inte längre är lång, javaormbunke och -mossa. Flytväxter täcker ca 10% av ytan när Salivinian inte får växtfnatt. Matar var tredje dag.

Har dessutom haft ett originalpar fjärilsciklider som båda fick bukvattensot med 3 månaders mellanrum.
#12 - 28 augusti 2007 11:48
ize - det låter som du har ammonium i kranvattnet om du får återkommande grönvatten/infusorier och problem med fiskar.

Grönvatten/infusorier kan du omöjligt trigga med PMDD, däremot blir akvariet mer känsligt för grönvatten/infusorier om du slutar med PMDD eftersom växterna då inte kan ta upp ammoniumet som är boven i dramat.

Har du normalt kommunalt kranvatten är det något fel med din biologiska filtrering, beskriv gärna isåfall hur du filtrerar akvariet (filtermaterial, typ av pump osv) och/eller att växterna är näringsbegränsade och inte kan hjälpa till att snappa ammonium. Det kan även vara så att något i akvariet ligger och pyr ammonium - för mycket döda växtdelar, någon död fisk, ruttnande mat osv.
#13 - 28 augusti 2007 11:56
Vad använde du för medel mot bukvattensoten?
#14 - 28 augusti 2007 12:06
Normalt Göteborgsvatten har jag, vad jag vet.

Pumpen är en Eheim 2252 med två filtermoduler, en med grov skummatta i ett "block" och en med ett experiment, fin matta nedklippt i bitar (för att efterlikna biobollar och samtidigt få bättre partikeltfiltrering). Utblås via ett hemmabygge, en strilslang som räcker längs hela karets långsida.

1/3 av karet är finkornig havssand och 2/3 engelsk sjösten. Det samlas en hel del fiskskit runt växterna i den fina sanden. Jag har bara slamsugit bort detta lite slarvigt och ganska sparsamt eftersom jag vill ha igång bakteriekulturen. Har jag rensat för lite måntro? Jag har ingen nitrit alls, återkommer med nitrat och ammoniumsiffror.
#15 - 28 augusti 2007 12:10
Octozin. Upptäckte nog symptomen för sent är jag rädd... Testade t o m en kombination med Octozin och Furanol i ett sjukhusakvarie nu senast (45l, Fluval 1 pump) men utan effekt.
#16 - 28 augusti 2007 12:24

Pumpen är en Eheim 2252 med två filtermoduler, en med grov skummatta i ett "block" och en med ett experiment, fin matta nedklippt i bitar (för att efterlikna biobollar och samtidigt få bättre partikeltfiltrering). Utblås via ett hemmabygge, en strilslang som räcker längs hela karets långsida.

Verkar schysst. Lite varning för den fina mattan sönderklippt i bitar - vattnet kommer förmodligen vilja åka runt bitarna vilket potentiellt kan göra dom anearoba innuti. Även om det skulle bli så så tvivlar jag dock på att det skulle påverka ammoniumnivåerna.

Överlag är jag lite skeptisk till finfiltrerande material som bygger upp en depå av syreslukande mulm och påverkar flödet i filtret. Jag är således även skeptisk till att låta filter gå väldigt länge utan att backspola dom/göra rent dom. Men det är mest personlig preferens, farsan t ex kör hårt packad filtervadd som han alltid gjort och det funkar fint det med 8)

Har jag rensat för lite måntro?

Nja, mulm är inte jätteskadligt. Men det är syreslukande och syrevariationer får igång alger.

återkommer med nitrat och ammoniumsiffror.

Ammoniumvariationer vi pratar om är inte mätbara. Ammonium kan komma och gå på några timmar, så chansen att du prickar in en ammoniumspik är minimal.

Octozin dödar anearoba bakterier, vilket inte borde påverka nitrifikationen men jag är inte säker.. Saker som har ihjäl mikroorganismer kommer påverka balansen i akvariet helt klart. Alger går igång på svängningar och obalans.
#17 - 28 augusti 2007 12:40
Eftersom jag är rädd om mina bakterier och inte vill stressa övriga fiskar med onödig medicinering har jag alltid kört allt sånt i ett sjukhusakvarie eller i en hink i nödfall. På Octozinpaketet står det att det inte ska skada filterbakterier så jag antar att nitrifikationsbakterierna skulle klara sig även om jag medicinerade i det stora karet

Jag borde ha god syresättning antar jag eftersom strilröret ger vågrörelser i hela ytan. Dock kläggar strilrörshålen igen lite då och då men inte så att all cirkulation avstannar...

Nu ska vi se vad testerna säger (en ögonblicksbild för 15 minuter sen):
Ammonium: 0,2
Nitrat: 1 (Hoppla! Det var första gången jag sett så låga siffror sen jag startade karet för 6 månader sen)

Kanske inte så konstigt att valisnerian inte längre är lång och att det kommer alger, men infusorierna då?
#18 - 28 augusti 2007 12:58
Illa att du lyckades mäta upp ammonium. Något verkar funky med din biologiska filtrering, och växterna lär inte hjälpa till att snappa ammoniumet eftersom dom förmodligen är näringsbegränsade.

Infusorierna tror jag beror på obalansen, så jag tror du vill sikta in dig på att få stabilitet så snabbt som möjligt.

Det känns lite som din burk inte har rätt kultur i sig, att den har försvunnit på något sätt. Har du mulm från ett välfungerande välmående akvarium så testa att ta filtermassa från det och sätt i ditt filter. Kanske även göra en jordgegga (jord+vatten) som du fryser in och bryter i bitar och sticker ner under några växter.
#19 - 28 augusti 2007 13:02
Hm.. ok .. har du något råd om hur ska jag göra för att lösa detta?
Jag har Fluval 1:an stillastående nu eftersom medicineringen misslyckades, vore det något att sätta i det som filterhjälp (iaf på sikt)?

PMDD-dosering?
Mörkläggning?
Tillsättade av köpe-bakteriekultur?
Hur gör jag på längre sikt?
#20 - 28 augusti 2007 13:12

Hm.. ok .. har du något råd om hur ska jag göra för att lösa detta?

Infryst jordgegga med några skvättar PMDD i som du bryter i småbitar och trycker ner här och var. Det borde ge mikrobhalterna en rejäl skjuts uppåt.

Man vill ha en lagom mix av kaos mellan rotifierare, flagellater, bakterier osv som livnär sig på varandra. Jord är en bra källa till sådana figurer.

Jag har Fluval 1:an stillastående nu eftersom medicineringen misslyckades, vore det något att sätta i det som filterhjälp (iaf på sikt)?

Helst vill du nog fåigång växterna så dom hjälper att strippa ammonium.

PMDD-dosering?

En dos för hela akvarievolymen i veckan, kanske varannan vecka.

Mörkläggning?

Isåfall skulle jag nog testa att dra ner antalet ljustimmar till 10 först (om du har 11 eller fler)

Tillsättade av köpe-bakteriekultur?

Det brukar bara vara socker som ska fungera som mat åt de få bakterier som finns. Med färdig mulm från ett inkört akvarium så får man igång allt utan det.

På längre sikt så borde akvariet börja sköta sig i högre grad själv när du fått rätt balans.
#21 - 28 augusti 2007 13:24
Jag har ljuset på 13-22, dvs 9 timmar. Som det ser ut nu är det ganska rejält dimmigt i karet, tittar jag från kortsidan ser jag bara igenom 2/3 av karet.

Räcker ljuset till för att sätta igång växterna om jag göder då? Polysperman ligger ett par cm under vattenytan så den borde få ljus. Jag antar också att all salivinia får tas bort ;)

Bara för att vara på den säkra sidan.. när du pratar om jordgegga menar du dränkt, ogödslad torv antar jag? Jag har vanlig U-jord hemma men det lär väl vara konstgött så det skvätter...

Du defdac.. du är en klippa. Tack för all hjälp!
#22 - 28 augusti 2007 13:30
Ja jag har för mig att dom brukar säga att växterna brukar bubbla på fint även fast man har total grönsoppa, så det borde vara likadant med infusorier.

Med jord menar jag egentligen det man gräver upp i trädgården, dvs ett ganska vitt begrepp på olika kvalisorter. Icke steril humus/mylla/torv med en massa godis i. Konstgödsel.. ptja.. brukar vara en del ammonium i, så det kanske man ska undvika.. brukar dock räcka med att man låter jorden ligga ett tag, dvs luftar ur den. Ska den skyffslas ner i bottnen via jordiskuber tror jag det spelar mindre roll.
#23 - 28 augusti 2007 13:36
Aha! Vad bra, jag har sisådär 200l jordfyllda krukor (med växter i) på balkongen, bara att gräva lite där då.

Tack så hemskt mycket! *bockar och bugar och niger så fint*
#24 - 28 augusti 2007 14:04
ize, appropå infusorie-botning. Kolla det ganska udda tipset från Zamad här:
http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-44671.html

Det var lite det jag var ute efter och det kanske är läge att göra mer som han gör än att göra jordiskuberna som jag tipsade om.
#25 - 28 augusti 2007 17:26
Å, det ser faktiskt intressant ut! Ska testa och fota under tiden.. det kommer kanske upp nått på Projekt-sidan.. vem vet ;)
#26 - 28 augusti 2007 19:35
Miina skrev:
Efter en semesterresa och med andra ord fiskvakter, kom jag hem till ett akvarium med glaset fyllt av gröna pricker och sen dess kommer de tillbaka hela tiden. De sitter som satan rent ut sagt och jag får inte bort alla mellan vattenbytena. Vad beror det på och vad kan jag göra för att bli av med det hela?

Karet är mitt malawikar med 7 demasoni, 3 golden, 2 ancistrus och 3 äppelsniglar.

Har växter, vet dock inte vilka. [:o] Bifogar en bild på karet så får ni se själva. Stackrarna hade gått och lagt sig redan och väcktes av jag tände lampan.

Har lampan tänd 10 timmar, matar sparsamt 1 gång/dag, 30 % vattenbyte varje vecka, standard lysen som kommer med Juwel kar, samma standard filter + powerhead AquaClear 30.

Hm... är det nåt mer ni behöver veta? Fråga i sånafall! Tacksam om någon kunde ge mig tips! De mörkaste prickarna sitter ju som attans!

hej!

jag har också sådana fläckar

brukar ta en scotch-brite svamp och gnugga bort dem med
det fungerar

vet dock inte varför man får dem

lycka till!

Kristoffer
#27 - 16 september 2007 22:44
defdac skrev:

Nu måste jag få hoppa in med en fråga jag med.. (ursäkta)

Jag har också fått såna prickalger på framrutan bara i mitt Aquaelkar på 95liter..

Kör med PMDDdos en gång i veckan dagen efter ca 25% vattenbyte..

Har 2 ancistrus, men dom äter inte där på rutan..

Får gnugga bort prickarna med diskborste, men hårt sitter dom..

Ska man alltså byta mindre vatten???

Vore tacksam för svar på detta..
#28 - 17 september 2007 06:25
Tänkte jag skulle rapportera om resultatet av min jordsoppa:
Det kändes lite märkligt att hälla i jordigt vatten men det funkade faktiskt. Infusorierna är väck.

Däremot har jag fortfarande grönsoppa i karet, men i detta fallet är jag tålmodig. Eftersom näringsnivåerna var minst sagt skraltiga så är det kanske inte så konstigt om algerna har jubelparty innan växterna kommer igång...
#29 - 17 september 2007 07:46
Zirconia skrev:

Kör med PMDDdos en gång i veckan dagen efter ca 25% vattenbyte..

<snip>

Får gnugga bort prickarna med diskborste, men hårt sitter dom..

<snip>

Ska man alltså byta mindre vatten???

För dig som kör med PMDD är det bara att öka på doseringen.. Att byta mindre vatten är inte bra eftersom man kan få uppbyggnader av vissa näringsämnen som man inte vill ha.

Det kändes lite märkligt att hälla i jordigt vatten men det funkade faktiskt. Infusorierna är väck.

Däremot har jag fortfarande grönsoppa i karet

Hade du både infusorier och grönsoppa? Hur ser det ut och hur kunde du avgöra att infusorierna försvann?
#30 - 17 september 2007 09:48
defdac skrev:
För dig som kör med PMDD är det bara att öka på doseringen.. Att byta mindre vatten är inte bra eftersom man kan få uppbyggnader av vissa näringsämnen som man inte vill ha

Aha, hur mycket vågar man höja dosen då? Dubbla?

Tar ju 10,5ml nu från vardera flaska 1 gång i veckan, ska jag ta typ 21ml/flaska/vecka då eller fler ggr i veckan eller?

Ska testa Co2tillföring via mäsk också, nåt speciellt jag ska tänka på det i samband med detta och PMDD?
#31 - 17 september 2007 09:57
Japp dubbla dosen kan du testa med. Vad gäller mäsk så tänk på att jäsningen kan vara ojämn. Blir det varmare så jäser det fortare och producerar mer CO2.
Ojämt CO2-flöde brukar tyvärr trigga toffsalger och blir flödet för högt så är det risk för fiskarnas hälsa. Man bör alltså ha ganska bra koll de första dygnen för att se hur allt funkar.
#32 - 17 september 2007 13:16
defdac skrev:
Japp dubbla dosen kan du testa med. Vad gäller mäsk så tänk på att jäsningen kan vara ojämn. Blir det varmare så jäser det fortare och producerar mer CO2.

Ojämt CO2-flöde brukar tyvärr trigga toffsalger och blir flödet för högt så är det risk för fiskarnas hälsa. Man bör alltså ha ganska bra koll de första dygnen för att se hur allt funkar.

Aha, okej, ja, jag ska vänta lite med co2 i det karet, men jag dubblar PMDDdosen då iaf så får vi se hur det går med det..

Men i mitt växtkar typ, där jag ska ha co2 och kör med PMDD där och där har jag redan fått en del tofsalger iaf.. vet inte vad det beror på..

Men jag ska försöka blanda lite lugnt med mäsken, vet inte riktigt hur mycket jag ska ta, men hellre lite i flaskan så det blir kanske mindre effekt, men så man ser hur det funkar iaf..
#33 - 17 september 2007 19:00
defdac skrev:
Hade du både infusorier och grönsoppa? Hur ser det ut och hur kunde du avgöra att infusorierna försvann?

Tja, infusorierna lämnar en mjölkigare/gråare färg på dimman i karet än vad svävalgerna gör. De är tydligt gröna. Med den initiala blandningen kunde man se att vattnet var betydligt gråare i tonen än vad den var när nedsläckning väl var genomförd. Eftersom jag inte täckte karet helt (enligt instruktionen) höll sig algerna levande och jag fick se färgen på en "ren" grönsoppa utan infusorier.

Nu är det snarare en gulgrön ton (nästan vacker om den inte var halvgenomskinlig och man inte visste vad det berodde på).. hence har jag dragit slutsatsen att algerna numera finns i överflöd utan infusorier ;)
#34 - 17 september 2007 19:08
Det var som sjutton - och intressant! Tack för beskrivningen!
#35 - 30 maj 2008 12:57
Väcker en gammal tråd till liv igen - mest för att rapportera att mina försök till dödande av infusorier(som faktiskt funkade) och grönalger till slut slutade med att jag körde ett UVC på heltid i några månader. När vattnet hade blivit helt klart och hållt sig sådant började jag stänga av UVC:t i perioder om en vecka eller så. När grönalgerna tog fart igen satte jag på UVC:t igen och så höll det på ett litet tag. Nu har jag inte haft igång UVC't på flera månader.

Faktum är att jag numera har ännu lägre fiskbelastning, guppyna är flyttade, den sista fjärilen gick och dog och några tetrahonor har också lämnat in. Pga jobbet och en båt som krävt pysseltid har jag inte skött bytena så minutiöst som jag en gång gjorde men med det goda resultatet att burken helt plötsligt har blivit stabil ;)!

Idag gjorde jag det första bytet på två veckor och rensade samtidigt en massa polysperma och mossa som nästan hade fyllt karet under de senaste månaderna. Döm om min förvåning när ett centimeterstort körsbärsrött fantomtetrayngel helt plötsligt dök upp mitt i växtligheten! Det var nog den sista arten jag trodde skulle yngla av sig, speciellt när mina hannar är av den grå typen men honorna är knallröda. (om jag inte minns fel sa Guy i någon tråd att de olika färgerna är olika arter? Nå, då har vi iaf bevisat att de är korsningsbara... :D

På något sätt har min slapphet gjort burken stabil och mängden växtlighet uppenbarligen varit tillräckligt för att skydda t o m ett tetrayngel till god storlek. Uppenbarligen finns det också tillräckligt med smådjur i burken för att föda detta lilla liv *dansar en liten lycklighetsdans*)

Annons