Grönaktigt vatten

#1 - 6 april 2007 07:13
Mitt vatten blir hela tiden grönaktigt. Det är inte grumligt eller så utan klart och fint, men färgen är grön. Jag har haft akvariet i min lgh's mörkaste rum och endast ljus 11h om dagen i några månader utan att det hjälpt. Det är så klart fint precis efter ett vb då grönheten försvunnit en aning. Nu har jag flyttat till akvariet till en plats i lgh där det är ljusare. Karet utsätts aldrig för direkt solljus då rummet det befinner sig i endast har fönster mot norr.
Är detta någon form av alg eller blir det alltid så här?
#2 - 6 april 2007 08:08
gudsson skrev:
Mitt vatten blir hela tiden grönaktigt. Det är inte grumligt eller så utan klart och fint, men färgen är grön. Jag har haft akvariet i min lgh's mörkaste rum och endast ljus 11h om dagen i några månader utan att det hjälpt. Det är så klart fint precis efter ett vb då grönheten försvunnit en aning. Nu har jag flyttat till akvariet till en plats i lgh där det är ljusare. Karet utsätts aldrig för direkt solljus då rummet det befinner sig i endast har fönster mot norr.

Är detta någon form av alg eller blir det alltid så här?

det låter som sväv alger,men då brukar vattnet bli grumligt?
du har ingen bild på akvariumet?
#3 - 6 april 2007 10:05
Finns bilder på min profilsida. På bilderna syns det inte alls nästan. Det är liksom inte alls grumligt utan vattnet är helt enkelt bara grönfärgat som om man hällt i grön karamellfärg
#4 - 6 april 2007 15:22
Du har inte något konstigt i ditt akvarium som färgar av sig?
#5 - 6 april 2007 20:49
Inte vad jag vet. MicroSI från PMDD färgar ju vattnet lite, men det borde inte göra det så grönt som det blir...
#6 - 6 april 2007 20:55
gudsson menar du nutriSI? Det färgar vattnet lite gult för mig inte grönt

Annons