men jag undrar om inte förklaringen är höga ammoniumhalter pga lessna växter, vattenbyte som virvlar upp organiskt bunden ammonium från botten eller alldeles för mycket fisk. Alltså inte svängande ammoniumhalter.
Det låter som du tror att du kan ha höga ammoniumhalter under längre perioder, men så är inte fallet om du har växter och nitrifikation. Virvlar du upp bottnen blir det en stor kraftig spik som snabbt försvinner och detta är det algerna/sporerna går igång på.
Varför instabila syrgashalter skulle påverka alger och växter fattar jag inte. Dessutom blir det mer variationer i syrgas med växter än utan. De producerarar ju bara syrgas på dagen.
Huruvida sporer kan lyssna på syre direkt eller indirekt via bakteriers reaktion låter jag vara osagt. Virvlar du upp bottnen så får du en stor ganska kortvarig syresänka, en spik - till skillnad från de dygnsvariationer i syrehalten som uppstår naturligt via växterna.
Trots att det finns finns en massa näring i mitt akvarium påstår du att växterna konkurrerar ut algerna. Vad konkurrerar de om? Allting finns ju i stort överflöd. Utom ammoniumet som jag inte tillsätter?
Jag hoppas verkligen inte att du fått bilden av att jag någonsin sagt att växter kan konkurrera ut alger via näringsnivåer. Tvärtom säger jag gång på gång att alger klarar *lägre* näringsnivåer jämfört med växter.
Det paradoxala är alltså att man får glada växter med fantastiskt höga näringsnviåer och ändå backar algerna. Glada växer = Färre alger.
Cyano är bra på att växa när det är brist på kväve (ammonium, nitrat osv). Det beror på att de kan omvandla kvävgas till nitrat.
Det trodde jag med eftersom det är dom enda algerna som klarar att överleva när nitrathalterna börjar krypa mot noll. Men det visar sig att Osciallatoria som vi har i våra akvarier inte har heterocyster och alltså inte kan använda kvävgas.
Däremot är dom *extremt* små jämfört med alla andra alger och rör dessutom på sig. Dom exponerar sanslöst mycket större yta mot vattnet även jämfört med andra alger och klarar på så sätt att överleva på löjligt låga kvävenivåer.
växterna inte skulle gilla ammonium verkar märkligt. Det är ju jättebra näring för en massa landväxter.
Växter älskar ammonium. Det är det ämne det förmodligen är mest bråk om mellan de organismer vi snackar om här, och därför är jokern i leken.