Jag har två burkar, en på 200 liter och en på 45 liter. I den större har jag 2*25 Watts Aquarelle lysrör med reflektorer och i den lilla är det ett typ 15W rör. Den större har varit igång sen i november 2004 och den mindre sen slutet på december 2004. Nu har bägge burkarna börjat funka hyggligt, dvs. ingen mätbar nitrit och stabila vattenvärden vilket jag tycker är viktigt eftersom jag gillar mina fiskar.
Grejen är ju den att jag gärna skulle se att det grönskade mer än vad det gör i nuläget. Samtidigt känner jag inte att jag är beredd att lägga ut feta pengar på CO2 anläggningar och sånt som häftiga high-tech snubbar sysslar med...det blir lite för mycket pengar och för mycket jobb (det är så mycket annat som ska hinnas med också, hundar, hästar, sambo, jobb etc. etc)
Min målsättning är att få snygga akvarium med en schysst grönskande bakgrund utan svarta, gröna eller luddiga alger och utan att spendera mer än 4 timmar i veckan på att sköta om det och utan investeringar i fler-tusenkronorsklassen.
Därför undrar jag om det finns någon som skulle kunna dela med sig av sin erfarenhet och ge mig några tips på vilken slags växter som kunde vara lämpliga och hur de ska skötas för att trivas.