Grönt grumligt vattnet

#1 - 21 april 2007 00:27
Jag vet att det finns många trådar om grumligt vatten, men jag har inte hittat något som liknar detta.

Sedan en vecka ungefär har jag haft en grönaktig grumlighet i karet (syns när jag kör vattenbyten när ljuset lyser igenom vattnet och faller på väggen), och vattenbyten verkar inte hjälpa. Visst, det blir lite klarare efter en del byten, men fortfarande grumligt.
Funderar på om det är alger, i o m den gröna färgen?
Vad låter det som, och hur förebygger jag problemet?

200l tanganyikakar, pH en bit under 8 och minimal nitrit (eller nitrat vilket det nu är JBL testet mäter).
Aqua Glo och Life Glo lysrör, filterhörna (bakom btn slimline) med fin filtermatta och cirkulationspump.
Vid varje vattenbyte innan grumligheten kom så tillsatte jag Easy Life i rätt mängd.

Är inte riktigt klar i huvet just nu, så om det är något viktigt jag missat så säg bara till..
#2 - 21 april 2007 00:54
Prova att släcka karet 3-4 dgr och mata inte under tiden.

mvh erik l
#3 - 21 april 2007 01:08
Lyckades själv med konststycket att få samma fenomen. Men i mitt fall berodde det på att jag fyllde på med näring i akvariet. Trodde det var smart när jag precis satt igång burken och växterna saknade "käk". Som tur var har jag ingen fisk i ännu, så har precis tömt mitt 250L och fyllt på med friskt vatten. Du har inte gödit med något medel? Funkar säkert med släckningen annars. Själv tog jag som sagt det säkra före det osäkra när jag ändå kunde byta allt vatten. Så just nu tittar jag på kristallklart vatten utan "gröna solbrillor". [:o] Får hoppas algerna inte kommer tillbaka direkt. Ska vara sparsam med belysning några dagar framöver i alla fall.
#4 - 21 april 2007 01:13
gröna svävalger triggas av mycket ljus mat och annan gödning så var återhållsam tills du har fått en bra balans

mvh erik l
#5 - 21 april 2007 09:48
Stort tack för fina svar!
Det enda medel jag använt är som sagt Easy Life, som tydligen ska hämma algväxten. http://www.pwss.se/product.php?productid=3775&cat=0&page=1

Jag ska defenitivt släcka ner karet. "Förstörs" behandlingen om man tänder ljuset i några sekunder för att kolla om det blivit någe bättre ibland?
Och hur vet jag att algerna inte bara kommer tillbaka direkt när jag tänder efter perioden? Bör jag införskaffa lite växter?
#6 - 21 april 2007 14:58
FredrikH skrev:
Jag vet att det finns många trådar om grumligt vatten, men jag har inte hittat något som liknar detta.

Sedan en vecka ungefär har jag haft en grönaktig grumlighet i karet (syns när jag kör vattenbyten när ljuset lyser igenom vattnet och faller på väggen), och vattenbyten verkar inte hjälpa. Visst, det blir lite klarare efter en del byten, men fortfarande grumligt.

Funderar på om det är alger, i o m den gröna färgen?

Vad låter det som, och hur förebygger jag problemet?

200l tanganyikakar, pH en bit under 8 och minimal nitrit (eller nitrat vilket det nu är JBL testet mäter).

Aqua Glo och Life Glo lysrör, filterhörna (bakom btn slimline) med fin filtermatta och cirkulationspump.

Vid varje vattenbyte innan grumligheten kom så tillsatte jag Easy Life i rätt mängd.

Är inte riktigt klar i huvet just nu, så om det är något viktigt jag missat så säg bara till..

testa UV-C algmördare!
#7 - 24 april 2007 11:01
Karet har nu varit mörklagt i 3 dygn, och verkar fortfarande vara lite grön-grumligt av vad jag kan se från det lilla naturliga ljuset som tränger igenom karet från sidan och faller på väggen.
#8 - 24 april 2007 20:44
Informationen har framgått lite dåligt. Mörklagt, alltså, svarta sopsäckar runt om, utan någon insyn, eller ljusmöjlighet för algerna. De är otroligt effektiva på att ta till vara på minsta gnutta ljus.

En enklare lösning är många gånger att köpa en UV-C enhet, men det är en dyrare lösning.
B!
#9 - 25 april 2007 01:08
Ja det var ju en helt annan sak.. Får kolla imorgon senare idag hur det ser ut.
#10 - 26 april 2007 09:15
Algerna var otroligt nog nästan borta ändå, trots den ofullständiga mörkläggningen.
Igår täckte jag karet med soppsäckar och filtar, så algerna borde vara borta inom 1 dygn.. :)

En fråga på det, kommer de tillbaka?
#11 - 26 april 2007 11:52
Grattis Men tar bort resten av inlägget så inte nån blir felinformerad
#12 - 26 april 2007 22:09
FredrikH skrev:
En fråga på det, kommer de tillbaka?

Risken finns. Beror helt på vad som varit den drivande kraften bakom deras uppkomst. Ett 50% vattenbyte när du klär av baljan är att rekommendera, för att få ner närings halterna i vattnet. Undantaget är om du har egen brun, med mycket näringsrikt vatten.
B!
#13 - 26 april 2007 22:25
Hela 50%?
Men ska bli.
Kan det förebygga något om jag planterar några växter? Har tänkt på det förut, blir ju rätt snyggt i ett tanganyikakar.
#14 - 26 april 2007 22:42
Efter vattenbyte kan det vara en bra idè att mata sparsamt och hålla ner belysningen så att du återfår en bra balans utan grönsoppa
#15 - 26 april 2007 23:09
FredrikH skrev:
Hela 50%?

Men ska bli.

Kan det förebygga något om jag planterar några växter? Har tänkt på det förut, blir ju rätt snyggt i ett tanganyikakar.

Ja, i viss utsträckning. Samtidigt kan det på egen hand trigga andra obalanserade förhållanden, och då trigga algtillväxt. Jag kör valisneria i mitt malawi.
B!
#16 - 27 april 2007 07:26
Jag förstår, jag ska mata sparsamt och kan släcka 1 av lysrören (har ett Life Glo + ett Aqua Glo, kanske är bäst att släcka det förstnämnda). Kan ju också korta ner ljustimmarna.

Kommer nog plantera in några valisnera, och kanske nån Cryptocoryne crisputa (osäker på sista namnet)..
#17 - 27 april 2007 22:26
Jag kör 2x40watt marine-glo i ett 375L. Jag har ett par valisneria i baljan för att bli av med grönvatten, och fick som på beställning luddiga gröna tunna fina algmattor på alla stenar. Funkar kanon för mig, då har alla yngel, och ungfiskar något att beta på, så i mitt fall var det bara en extra bonus. Det kan dock vara avskräckande för somliga. (Med det inte sagt att alla kommer få samma resultat.)
B!
#18 - 28 april 2007 10:36
Skrev fel lysrörstyper, jag har ett Sylvania Aquastar och SylvaniaGrolux.
- Blev rekommenderad att ha ett växtrör även fast jag inte hade några växter, varför?

Lysrörsrampen fungerar tydligen bara när det sitter 2 lysrör i, så får nöja mig med att köra på 9 h ljus/dag.

Jag fick också lite grönt på stenarna, och lite på snäckorna, innan svävalgerna kom.
#19 - 7 maj 2007 17:06
Drar upp tråden med en uppdatering.

Det har gått bra, tipset fungerade perfa. Har nu börjat få lite alger på bakgrunden och lite snäckor - bra tecken?

Annons