grönt slem på cryptocoryne

#1 - 5 januari 2011 12:45
hej

såg idag att jag hade fått något grönt slem på min cryptocoryne och att några blad börjat att ruttna.
jag startade akvariet för ca en och en halv vecka sedan och köpte då cryptocorynen.
kan det vara cryptocoryne sjukan? jag vet inte vad det är, har bara hört talas om den.

en fråga till, ska man byta vatten såhär tidigt efter att man startat ett akvarie för jag har inte bytat något vatten alls sen jag startade akvariet för ca en och en halv vecka sedan?
#2 - 5 januari 2011 12:56
blågröna alger, även kallat Cyanobakterier är det första jag tänker på... kan lägga sej på växter, och även krypa ut över hela bottnen.
Växter kan gå ner sej lite i ett nystartat kar. och framförallt om dom är täckta med cyano, då får dom inget ljus...
Har aldrig hört om nåt som heter cryptocoryne-sjukan...

Har du fisk i akvariet?
#3 - 5 januari 2011 14:17
Jepp, det är säkerligen Cryptocorynesjukan. Gör inget, så kommer de snart igen:).
Däremot det gröna är säkert någon alg eller cyano, men cyano brukar inte komma så fort...
#4 - 5 januari 2011 14:51
Mina Cryptocoryne fick denna sjukan med men det tar en vecka eller ett par veckor så kommer plantan tillbaka.

Jag brukar plocka bort slemmiga/upplösta blad under tiden.
#5 - 5 januari 2011 15:21
ansjo skrev:
Jepp, det är säkerligen Cryptocorynesjukan. Gör inget, så kommer de snart igen:).

Däremot det gröna är säkert någon alg eller cyano, men cyano brukar inte komma så fort...

PiaJo skrev:
Mina Cryptocoryne fick denna sjukan med men det tar en vecka eller ett par veckor så kommer plantan tillbaka.

Jag brukar plocka bort slemmiga/upplösta blad under tiden.

Aha!

Där lärde jag mej något nytt...coolt
#6 - 6 januari 2011 11:13
har fisk och snäckor i akvariet sen igår.
men om det är cyano vad ska man göra då?
#7 - 6 januari 2011 11:17
Det finns ett flertal knep, men oftast beror cyano på för låg nitrathalt i karet. Detta kan du åtgärda långsiktigt med att börja göda med KNO3 som är en av beståndsdelarna i växtgödningen PMDD:).
Kortsiktigt kan du vid vattenbytena suga upp så mycket cyano som möjligt, och med gödningen kommer du snart att trötta ut skiten.
#8 - 6 januari 2011 11:22
ok
men tror nog det är cryptocorynesjukan för det är bara på crypyocorynen
#9 - 6 januari 2011 11:37
Det brukar se ut som de smälter ner, och bladen försvinner på bara någon dag...

Annons