Grönt vatten

#1 - 20 oktober 2007 12:11
Har fått problem med att vattnet blir grönt, och då menar jag jätte grönt. Är fiskarna mer än 10 cm in så ser man dom inte. Har testat att mörklägga i 2 dagar men det hjälpte inte. Antar att det är någon form av alger, men hur ska man göra för att bli av med dom?
#2 - 20 oktober 2007 12:15
Ja, det är alger. Encelliga växtplankton.

Total mörkläggning i tre-fyra dagar knäcker dem pga att de inte har de reserver flercelliga växter har. Och då menas total mörkläggning, inte bara släcka lyset. Det skall vara konstant kolmörkt i karet.

Ett alternativ är UV-filter, det tar snabbt bort grönt vatten.
#3 - 20 oktober 2007 12:36
ok, hur tål fiskarna det? Hur fungerar det där med UV-filter?
#4 - 20 oktober 2007 14:13
1) Fiskarna har inga som helst problem med mörker. Problemet är dina vanliga växter, som blir ledsnare ju längre det är mörkt. Encelliga alger dör dock före växterna.

2) Ett UV-filter är ett ytterfilter som bokstavligen solbränner ihjäl allt mikroliv i vattnet - bakterier, virus, och växtplankton. Det bestrålar alltså vattnet med UV-strålning. Kostar från cirka 1000:-
#6 - 23 oktober 2007 11:18
Har också fått en konstig gulgrön ton i vattnet, kanske inte riktigt så tjockt som du säger - men det kom efter att jag köpt en flytande växtgödning i zooaffären (nåt tyskt märke, vit flaska med grön text) och hällt i två korkar av detta i söndags kväll. Skulle vara jättebra, och inte främja alger utan bara växterna.
Men jag ska försöka byta en del vatten snarast och se om det försvinner.

Annons