grossister ( fort )

#1 - 11 september 2012 06:34
vi fortsätter i rätt kategori
#2 - 11 september 2012 06:53
som sagts i annan tråd, så är det per default så att en grossist aldrig
säljer till en privatperson. grossare säljer bara till andra bolag / butiker.

så, att få imazoo/akvarieteknik att leverera direkt är inte ens lönt att tänka på.

man kan dock på akvarielagrets hemsida se vad de olika grossarna har på lager.

utifrån det, kan man, om man har lite tumme med sin butik, få butiken att ta hem
fisk utifrån den listan som de normalt handlar ifrån.

det finns dom som lever i gränslandet, som säljer både till privatperson och till butiker.

men det är nog så att de säljer till privatpersoner OCH till butiker, i den ordningen.

den som jag tänker närmast på är Åleds som i vissa fall kan skicka fisk med buss,
om destinationen ligger rätt, till privatpersoner.

men man måste snacka med dom, det går inte att gå in på deras hemsida och
klicka ner guppies i en varukorg och tro att de dyker upp dagar senare.

nej, ring och snacka, gör upp affären via telefon, betala i förskott, bevaka när
de skickar, åk till terminalen och hämta.

det är inte som att köpa böcker / filmer på cdon.com...................

.
#3 - 11 september 2012 07:02
tack men jag har en fråga jag kollade hos lagret och dom hade altum. och den vill jag ha men hör köper man dom?

http://fisklista.akvarielagret.se/?query=scalar&fish_list%5Bsupplier_id%5D=&commit=S%C3%B6k
#4 - 11 september 2012 07:06
tack men jag har en fråga jag kollade hos lagret och dom hade altum. och den vill jag ha men hör köper man dom?

http://fisklista.akvarielagret.se/?query=scalar&fish_list%5Bsupplier_id%5D=&commit=S%C3%B6k

Om du tittar på kategorin "lista" längst ute till höger så står där från vilken grossist man kan beställa respektive fisk ifrån. Använd fisklistan för att ta reda på det aktuella utbudet, gå sedan till din närmaste akvarieaffär och fråga ifall de kan beställa den fisk du vill ha från någon av de grossiter som har den aktuella fisken.

EDIT: För att förtydliga, fisklistan är bara en sammanställning av vad som finns på grossisternas listor och ej en komplett lista av vad akvarielagret har hemma just nu.
#5 - 11 september 2012 07:16
Sedan är det ofta så att jag märkt att även om grossisterna har det på sin lista så stämmer det inte alltid i praktiken. Märkte tydligt detta då jag letade Spetsnos-Skalarer. Sedan kommer ju vissa arter bara ibland. Vill man ha en viss art är det bra om man är beredd på att vänta länge....
Annars behöver man bredda sitt tänk till alternativa arter.
#6 - 11 september 2012 07:37
sedan skall man ha klart för sig att vissa butiker, ofta kedjor, inte tar emot "specialbeställningar", i många fall så styrs det antingen centralt vad butiken skall ta hem, eller så är det ofta så att butiken inte vill hålla på med specialbeställningar.

så, man måste traska ner till "sin" butik, hör med dom vad de kan / vill göra.

lägg oxå märke till att bara för att det står 200 kr på en prislista från akvarieteknik, så innebär det inte alls att den kostar 200 kr i butik.

jag har sett där det gör det, men oxå sett att det kostar in i h-e mycket mer när det är "special", värsta exemplet var från 249 till 2000............

.
#7 - 11 september 2012 07:44
ja som alla säger då får du fråga i butiken om de kan ta hem till dig. o precis som Ken säger så kommer priset förmoidligen inte vara det som står på fisklistan.
#8 - 11 september 2012 07:47
Man kan t ex komma överens om att betala i förslott och hämta direkt i påsen när deras fiskbeställningar kommer hem. Men då får man säkert stå för risken med ev problem själv.
#9 - 11 september 2012 07:55
Imazo och fler har bilar som är godkända att transportera fisk i. De kan alltså lagligt köra ut sin fisk till akvarieaffärerna. Bussar är däremot inte inbesiktade som djurtransporter. Det är alltså olagligt att skicka fisk med bussgods. Samma gäller posten, DHL mm. Det är få fraktfirmor som har tillstånd att köra djur

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/godkandatransportorer.4.35974d0d12179bec2858000176.html

och det här med att beställa privat från grossist spricker alltså av det skälet att det inte går att skicka fisk lagligt. Utom med flyg eller grossisternas egna fordon och ingetdera blir intressant prismässigt.

När det gäller grossisternas pris så skall man komma ihåg att det är utan moms. Står det 200 och en affär säljer för 250 så har de alltså inte tjänat en krona på saken. De måste lägga på mer för att täcka löner, hyra, lagerkostnader och allt annat. Med 200 i grossistlistan och 500 i affärspris så har affären 200 över till allt det när momsen är hanterad, inte 300 som det är lätt att tro. En annan sak är att när man vet hur grossistpriserna ser ut så kan man förundras över hur påslagen varierar på olika saker. Fast det är ju en annan historia.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 11 september 2012 08:05
Bluewing skrev:
Sedan är det ofta så att jag märkt att även om grossisterna har det på sin lista så stämmer det inte alltid i praktiken. Märkte tydligt detta då jag letade Spetsnos-Skalarer. Sedan kommer ju vissa arter bara ibland. Vill man ha en viss art är det bra om man är beredd på att vänta länge....

Annars behöver man bredda sitt tänk till alternativa arter.

Självklart kan allt ta slut från grossisten men i princip så kommer de ut med en uppdaterad lagerlista ungefär var 14:e dag och just när den kommer ut så stämmer den.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 11 september 2012 08:14
sedan skall man ha klart för sig att vissa butiker, ofta kedjor, inte tar emot "specialbeställningar", i många fall så styrs det antingen centralt vad butiken skall ta hem, eller så är det ofta så att butiken inte vill hålla på med specialbeställningar.

så, man måste traska ner till "sin" butik, hör med dom vad de kan / vill göra.

lägg oxå märke till att bara för att det står 200 kr på en prislista från akvarieteknik, så innebär det inte alls att den kostar 200 kr i butik.

jag har sett där det gör det, men oxå sett att det kostar in i h-e mycket mer när det är "special", värsta exemplet var från 249 till 2000............

.

Fast priset som Akvarielagret har på sin lista är väl det som Akvarielagret tar.
Sedan håller jag inte riktigt med när du skriver att kedjor inte tar specialbeställningar. Kedjorna i Sverige har avtal med de stora svenska fiskgrossisterna och kan alltså ta in allt vad de saluför och jag vill nog påstå att i inget land i Europa har grossisterna ett bredare utbud än i Sverige satt i relation till hur många människor som bor här.

När jag hade affär på åttiotalet så tog jag enbart in specialbeställd fisk till stamkunder eller till de som hade förskottsbetalat. Detta för att väldigt många gärna vill ha vissa fiskar och har sett något foto på dom i fullvuxet och helt utfärgat tillstånd och så ser de ju inte ut när de kommer till affären och då vill de inte ha dom. Och sedan står affären där och har inte plats för fiskarna som specialbeställts.

Sedan rent generellt - fisk är åt helskotta för billigt i Sverige - affärerna och grossiterna borde ta mer betalt för det levande.
#12 - 11 september 2012 08:58
Fast priset som Akvarielagret har på sin lista är väl det som Akvarielagret tar.

Sedan håller jag inte riktigt med när du skriver att kedjor inte tar specialbeställningar. Kedjorna i Sverige har avtal med de stora svenska fiskgrossisterna och kan alltså ta in allt vad de saluför och jag vill nog påstå att i inget land i Europa har grossisterna ett bredare utbud än i Sverige satt i relation till hur många människor som bor här.

När jag hade affär på åttiotalet så tog jag enbart in specialbeställd fisk till stamkunder eller till de som hade förskottsbetalat. Detta för att väldigt många gärna vill ha vissa fiskar och har sett något foto på dom i fullvuxet och helt utfärgat tillstånd och så ser de ju inte ut när de kommer till affären och då vill de inte ha dom. Och sedan står affären där och har inte plats för fiskarna som specialbeställts.

Sedan rent generellt - fisk är åt helskotta för billigt i Sverige - affärerna och grossiterna borde ta mer betalt för det levande.

vad jag menade var att bara för att det står ex 200 på akvarielagrets "prislista" så innebär det inte per automatik att ex Arken Zoo i Malmö skulle ta 200 för samma
fisk som kommer från samma ställe. Kan bli vilket pris som helst.

Vilket jag har egen erfarenhet av....

Har på 2 kedjor i Malmö området fått beskedet i butik att de styr inte alls över sortimentet, utan det bestäms centralt, det kan vara fel besked man har fått, men det var det som de sa till mig när man stod där.

1 butik sa att de vägrar blankt att ta in special, det var helt enkelt för jobbigt enligt flickan som stod bakom disken.

Så, jag hävdar bestämt att det behöver vara en butik (iaf här i området) som är lite omkring sig, och att man har "tumme" med dom.

Min erfarenhet härifrån, är att de "oberoende" butikerna är klart villigare att ställa upp med lite konstiga saker. Det är dyrare, men det är lättare.

.
#13 - 11 september 2012 09:33
som sagts i annan tråd, så är det per default så att en grossist aldrig

säljer till en privatperson. grossare säljer bara till andra bolag / butiker.

så, att få imazoo/akvarieteknik att leverera direkt är inte ens lönt att tänka på.

.

Som vanligt är det ju inte helt rätt när man är allt för generell..

"Denna veckas vara blir att vi slumpar bort en del fiskgrupper för att göra plats för nytt. Vänta dig låga priser på udda centralamerika, västafrika och kankse något sydamerika också. Inte omöjligt att det slinker med någon malawi i det hela heller."

Detta är klippt från akvarielagrets facebooksida och där är det allt fritt fram för privatpersoner att stå i direktkontakt med dem..

Jag själv har fått hjälp av en annan grossist utan några bekymmer alls så jag förstår inte idén om att det skulle vara tvärstop..
#14 - 11 september 2012 09:36
Som vanligt är det ju inte helt rätt när man är allt för generell..

"Denna veckas vara blir att vi slumpar bort en del fiskgrupper för att göra plats för nytt. Vänta dig låga priser på udda centralamerika, västafrika och kankse något sydamerika också. Inte omöjligt att det slinker med någon malawi i det hela heller."

Detta är klippt från akvarielagrets facebooksida och där är det allt fritt fram för privatpersoner att stå i direktkontakt med dem..

Jag själv har fått hjälp av en annan grossist utan några bekymmer alls så jag förstår inte idén om att det skulle vara tvärstop..

får du varan och fakturan från grossisten ?
#15 - 11 september 2012 09:43
vad jag menade var att bara för att det står ex 200 på akvarielagrets "prislista" så innebär det inte per automatik att ex Arken Zoo i Malmö skulle ta 200 för samma

fisk som kommer från samma ställe. Kan bli vilket pris som helst.

Vilket jag har egen erfarenhet av....

Har på 2 kedjor i Malmö området fått beskedet i butik att de styr inte alls över sortimentet, utan det bestäms centralt, det kan vara fel besked man har fått, men det var det som de sa till mig när man stod där.

1 butik sa att de vägrar blankt att ta in special, det var helt enkelt för jobbigt enligt flickan som stod bakom disken.

Så, jag hävdar bestämt att det behöver vara en butik (iaf här i området) som är lite omkring sig, och att man har "tumme" med dom.

Min erfarenhet härifrån, är att de "oberoende" butikerna är klart villigare att ställa upp med lite konstiga saker. Det är dyrare, men det är lättare.

Intressant detta, här i stan så har både Arken och Djurmagazinet varit villiga att ta specialbeställningar när vi frågat. Det har dock inte rört som om några hajar och rovfiskar men i alla fall fiskar som annars inte finns i butiken.

Å andra sidan så tar de fristående butikerna inte in fisk speciellt ofta så kedjorna kanske känner sig "tvingade" att gå med på det. Finns bara 5 affärer med fisk här i stan och 3 hör till nån kedja.
#16 - 11 september 2012 09:43
grossister ( fort )

Vilket betalningsalternativ jag har valt är ju inte speciellt nödvändigt att redovisa.

Hur akvarielagret väljer att göra affärer kan jag inte heller svara på, de har en adress och går ut med att de har billig fisk på ett publikt forum, mer vet jag inte men uppenbarligen så får ju andra än butiker svar av dem.
#17 - 11 september 2012 10:21
men....akvarielagret är ingen grossist....de är en butik som kränger till privatpersoner...

att de sedan länkar till en grossists lager är en annan story.....

samma som med vitvaror, inte katten köper du tvättmaskinen av Samsung direkt, nej, du köper av en annan, att den sedan har direkt tillgång till Samsungs lager, att Samsung ställer upp med kundservice, support, kampanjer, etc etc, har inte med saken att göra, du köper inte direkt av samsung.

.
#18 - 11 september 2012 10:34
men....akvarielagret är ingen grossist....de är en butik som kränger till privatpersoner...

att de sedan länkar till en grossists lager är en annan story.....

samma som med vitvaror, inte katten köper du tvättmaskinen av Samsung direkt, nej, du köper av en annan, att den sedan har direkt tillgång till Samsungs lager, att Samsung ställer upp med kundservice, support, kampanjer, etc etc, har inte med saken att göra, du köper inte direkt av samsung.

.

Vet inte vad de har för inriktning, svarade på det du skrev men det kan ju ha smygit in sig ett missförstånd :)

Jag har aldrig gjort affärer med dem men jag har fått hjälp direkt från grossist förut när det gäller andra prylar som butiken inte kunde få tag på.

Lättast för gemene man är ändå butikshandel, helt klart men om det kniper kan det allt gå att klippa av ett steg, ingen är omöjlig :)
#19 - 11 september 2012 10:41
Vet inte vad de har för inriktning, svarade på det du skrev men det kan ju ha smygit in sig ett missförstånd :)

Jag har aldrig gjort affärer med dem men jag har fått hjälp direkt från grossist förut när det gäller andra prylar som butiken inte kunde få tag på.

Lättast för gemene man är ändå butikshandel, helt klart men om det kniper kan det allt gå att klippa av ett steg, ingen är omöjlig :)

det kan jag hålla med dig om.

ex har jag fått hjälp direkt av Samsung gällande en liten skitreservdel som den lokala butiken "inte kunde hantera" (en liten sketen plugg var det).

men det går nog extremt sällan att få vara och faktura från grossist till privaperson direkt.

ibland när det gäller större affärer gör de undantag.
#20 - 11 september 2012 12:56
Jag har sett Lagrets vackra Altumskalarer och priset ligger på 1200 kronor styck, 5000 för fem stycken.....
De går i en tank som är 70 hög.
#21 - 17 september 2012 06:30
Jobbar i en butik som ingår i en stor (störst?) kedja, och att vårt sortiment skulle vara centralstyrt är rent struntprat. Jag har hand om fiskavdelningen och bestämmer vad jag beställer från de två grossister vi har att välja på. Tar mer än gärna emot specialbeställningar och senast igår så la jag en beställning på tre Hydrolycus sp. då en kund var inne i butiken och frågade om vi kunde skaffa fram en. De fanns inte på någon lista som grossisten hade men av en slump så såg jag att de simmade runt i ett av deras kar, pratade med vår säljare och de bokades i vårat namn utan några problem alls.

Tror det handlar om ren lathet att säga att de inte styr över sortimentet. En kund är en kund är en kund. Vill man tjäna pengar och att kunden ska komma tillbaka så ska man ju självklart se till att deras önskemål möts med en så god service som möjligt.
Att ta specialorder är lika jobbigt som att göra vilken annan order som helst.

Det är mina 50 öre.
#22 - 17 september 2012 07:28
Det där med butiker som inte fixar det kunderna vill ha, eftersom många haft problem med att få det de vill ha som inte ingår i standardsortiment så kan det inte bara vara ett grundlöst rykte, nån slags problem finns det. Mitt intryck är att de stora kedjorna styr och ställer, det kan vara fel, jag vet inte säkert. Hur det än ligger till med den saken så spelar det ingen roll för kunden om det att affären är ovillig att fixa saker beror på att de inte vill eller på att de inte får, resultatet är det samma. Jag kan ju också säga att jag i princip har slutat att ens gå in i de butiker som hör till kedjorna, jag har inget intresse av att titta på neontetra och hundmat. Det finns säkert butiker i kedjorna som sticker ut men det är alldeles för många som är likriktade och det och det där med ett mer eller mindre rättvist rykte om att de inte är intresserade av att fixa special drabbar både bra och mindre bra butiker.

För min del är den lite mer nischade butiken i en källare klart mer intressant, där kan det ibland finnas nåt kul. De har också ofta samma inställning som jag, beställda grejor är bästa affären, mycket bättre än sånt som skall stå på hyllan och samla damm innan det blir sålt. Bortsett från det där då med folk som aldrig hämtar det de bokat, man kan behöva ta ett förskott.

När vi pratar grossister, i helgen hade Imazo öppet hus, bra satsning med leverantörer och visning av produkter. Inte alls fel att få lite direktkontakter, affärsfolk, tillverkare och grossist på samma ställe och visning av hur det ser ut, mycket bra. Och mitt i alltihop vem sitter där om inte självaste Kjell, nåja, vart skall väl sleven vara om inte mitt i grytan.
#23 - 17 september 2012 07:40
Bygert skrev:
vart skall väl sleven vara om inte mitt i grytan.

möjligtvis i munnen för att man skall bli mätt......

i övrigt håller jag med.

om en kund (jag själv då) går in och frågar i en kedjebutik om de kan ta hem en viss fisk, och man får svaret, nej det kan vi inte, det styrs från stockholm (eller vad det nu är) vad vi skall ha inne, så kan ju knappast jag säga till bruden som står bakom kassan att hon är ute och cyklar, hon har fel. Att hon inte kan, inte vill, inte orkar, är väl skit samma, jag som kund får reda på att det går inte pga av regelverket. Jag måste ju på något vis lita på personalen (nåja, till viss mån iaf).

när man då får mer eller mindre exakt samma svar från 2 olika kedjor, så blir det ju en viss sorts sanning.

.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 17 september 2012 08:09
om en kund (jag själv då) går in och frågar i en kedjebutik om de kan ta hem en viss fisk, och man får svaret, nej det kan vi inte, det styrs från stockholm (eller vad det nu är) vad vi skall ha inne, så kan ju knappast jag säga till bruden som står bakom kassan att hon är ute och cyklar, hon har fel. Att hon inte kan, inte vill, inte orkar, är väl skit samma, jag som kund får reda på att det går inte pga av regelverket. Jag måste ju på något vis lita på personalen (nåja, till viss mån iaf).

när man då får mer eller mindre exakt samma svar från 2 olika kedjor, så blir det ju en viss sorts sanning.

.

Varför 2 affärer har sagt så det vet jag inte - men det stämmer inte.
Sedan så klart så är det andra faktorer som kan spela in - t.ex. så har ju resp. kedja sina egna reklamkampanjer och då blir det ju så klart samma fiskar i kampanjen för alla affärer och om man då bestämt sig för att ha en kanpnaj på t.ex. neontetra så kan ju inte en affär skita i neonerna och istället satsa på kardinaltetra, en annan på rosentetra istället osv. osv. Är det då en liten affär (i alla fall med få akvarier) då finns det kanske inte så mycket utrymme för att ta in så mycket annat.
Sedan kan det ju också finnas krav från ägarna av affären (som inte är samma sak som ledningen för kedjan) att man bara får ta in sådant som är tåligt och säljs snabbt - detta är ju då ett ekonomiskt krav för att affären som sådan skall gå bra och alltså definitivt inte något beslut av kedjan.

Så det finns många faktorer som kan påverka men jag har under alla år inom "branchen" (har väl säkert haft åtminstone 600 affärsägare och anställda på kurser) och jag har aldrig någonsin hört att någon kedja bara skulle tillåta sina affärer att ta in vissa fiskarter.

PS. Trevligt att träffas igår Bygert.
#25 - 17 september 2012 15:39
kan bara hålla med.. har inte haft några problem med att ta varken direkt från grossister eller transporter.. dessvärre kan ju inte folk hålla sig till sitt och glädjas med sina medakvarister (i det här fallet) utan måste påpeka vad som är lagligt/brukligt/osv.. därför blir det svårt att skriva hur man ska bära sig åt..

det är helt enkelt så att man bygger upp ett förtroende och sen bör det ju handla om tillräckligt mycket pengar för att affären ska vara intressant för alla inblandade.. visst kan man få ett ben kastat till sig lite då och då men till slut har man ju gjort slut på gratiskontot..
#26 - 18 september 2012 08:41
Men vad var det där nu då, inte glädjas med folk och allt vad det var? Menar du verkligen på fullt allvar att man skall ge folk tips men låta bli att berätta att de riskerar kraftiga böter om de följer dem?
#27 - 18 september 2012 12:53
Def på grossist.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Partihandel

dvs en grossist säljer enbart till företag.

.
#28 - 18 september 2012 15:39
Bygert skrev:
Men vad var det där nu då, inte glädjas med folk och allt vad det var? Menar du verkligen på fullt allvar att man skall ge folk tips men låta bli att berätta att de riskerar kraftiga böter om de följer dem?

§

ja jo.. det är ju vänligt.. hur många känner du som fått böter för det? det är ju olagligt att gå mot rött också (dock inte straffbart).. det jag menar på är att det alltid finns risker.. men om du nu verkligen vill ha tag i säg för enkelhetens skull en svart rocka.. 54 000 via glaser / 7-10 000 privat.. om jag då har att välja på bussgods eller glaser känns det självklart..
#29 - 18 september 2012 17:41
Jag vet i alla fall några som åkt på otillåtna djurtransporter och böterna har varit förfärande höga, det kan jag säga. Sen är det ju alltid ett val man gör själv om man vill följa regler eller inte, visst kan det ibland vara så att det kanske kan kännas lika bra att strunta i ett och annat men jag ser det som att det alltid är ett dåligt alternativ att inte veta vad man gör och vad det kan få för konsekvenser.

Rocka för 50 papp långt bort eller 10 via bussgods. Jo, jag tycker också att valet känns självklart, ingetdera. Aldrig i h-e att jag skulle riskera ett djur för så mycket pengar på en olaglig transport, självklart inte. Mycket kan hända och skulle det bli nåt så lådan börjar läcka eller kommer bort eller blir sönderslagen så är det ju kört. Böter är ju ett mindre problem då, det som är värre är att man kan glömma att få nån ersättning från fraktföretaget i det läget om de ställer till nåt och dessutom har man med all säkerhet Länsstyrelsen på sig, att de omhändertar den olagligt transporterade rockan känns ju som en uppenbar risk och man kan också känna sig rätt säker på att de kommer på hembesök och hittar fel även om det egentligen inte finns några.

Varför i all sin dar riskera nåt sånt? Det måste gå att lösa på nåt bättre sätt, man får ta sig och hämta fisken helt enkelt, även om det kostar nån krona så är det värt det.
#30 - 18 september 2012 22:44
Jag har faktiskt hört talas om två kedjor där fisksortimentet lär vara centralstyrt, båda finns i Malmö men det är inte de största.

Annons