Grottor. Hjälp!

#1 - 27 februari 2012 19:08
Är på g att skaffa ett par apistogramma baenschi och försöker fixa lite i akvariet tills de kommer.
Vill ha massor av grottor, men hur ska jag fixa det?
Är jag tvingad att skaffa fula krukor eller finns det något annat bra å billigt som är snyggt och smälter in bättre?

Massor av tips och gärna bilder på dina lösningar önskas!
#2 - 27 februari 2012 19:52
Jag använder kokosnötter, det funkar bra.
Gör så här, såga en kokosnöt itu. Om den är stor kan man såga två snitt så blir grottorna mindre, de behöver inte så hemskt stora. Sen gröper du ur köttet och rengör insidan. Därefter antingen sågar du eller tar en griptång och bänder loss bitar så du får en öppning i varje grotta. Den behöver inte vara så stor, ungefär som en tiokrona ungefär. Klart!
Vill du gå in på överkurs kan du sen kleta på ett tunt lager silikon på ovansidan och sen doppa den i samma grus/sand som du har i akvariet. Då smälter den in och blir lätt att gömma.
#3 - 27 februari 2012 21:02
under roten, i mitten på bilden ungefär, där ligger det en kokosnöts grotta. som du an se så synns den knapt. smälter in fint i omgivningen.
finns en till där i också men den synns inte på bilden.

[ATTACH=CONFIG]51736[/ATTACH]
#4 - 27 februari 2012 21:37
Har inhandlat två kokosnötter nu. I morgon efter jobbet blir det till att fixa med dom.
Ska det klyvas på längden eller tvären? Kanske inte spelar någon roll.
Också bra att veta att hålet bara behöver vara som en tia stor. Hade ingen aning.
Tack!

Och MrH, kan bara hålla med. Smälter in riktigt fint :)
#5 - 27 februari 2012 22:05
På tvären, man behöver som sagt inte så stora grottor till apistogrammor så det räcker gott. Glömde skriva att du ska göra hålet i kanten mot botten, inte mitt upp på. Det syns på mrH:s fina bild. Då ger man honan möjlighet att skotta så öppningen blir som hon vill, när hon lagt ägg murar hon gärna in sig och kommer bara ut sporadiskt under några dagar.
#6 - 27 februari 2012 22:15
kapa kokosnöten.
koka halvorna i typ 20 min
gröp ur "köttet"
knäck upp en öppning med en polygrip eller borra upp ett hål. blir snyggare o naturligare än att såga ut en perfekt öppning
klart

bild

edit: såg att det redan förklarats precis som jag skrev :P
#7 - 27 februari 2012 22:23
Jag älskar Zoopet!
Tack för all hjälp. Är så peppad på att sätta igång.
Såg på en norsk sida någon som borrade små hål över hela nötgrottan och fäste javamossa i hålen. Resultatet påminde mig om en militärisk hjälm klädd med blåbärsris :)
Är dock inte överförtjust i javamossa, den skräpar så mycket.
Tips på snygga växter att fästa på nöten?
#8 - 28 februari 2012 07:03
anubias eller javaormbunke kommer garanterat att växa fast fint på dom.
#9 - 28 februari 2012 08:01
Japp, även bolbitis heudelotti och hygrophila pinnatafida är växter som gärna växer ovanpå saker men de är lite ovanligare i butik än de två nämnda.
#10 - 28 februari 2012 08:31
Du kan även använda mini-lerkrukor, som man brukar ha till småkaktusar (minsta storleken). Dom här krukorna är så små, så dom kan man gömma undan så man inte ser några "fula" krukor alls - mina apor gillar dessa skarpt;).
Sen tror jag personligen inte, att du behöver göra "massor" av grottor - beroende på förstås hur stort kar du har, och hur många apisar du tänker skaffa. Såklart ska honorna ha varsin grotta.
Dom gillar även, att ha lite "bråte" på botten - där dom kan glida runt. Smala rötter, i form av "pinnar", som du inreder som "rishögar, löv och kanske lite lågväxande växter t.e.x. cryptocoryner:).

//Inger
#11 - 28 februari 2012 14:15
Så många bra tips!
Eftersom jag har ett par malar i karet så kanske de flyttar in i någon av grottorna så jag tänker att jag vill ha alternativ.
Akvariet är på 112 liter och som sagt kommer ett par apistogramma baenschi att flytta in om ca två veckor.
Funderar på att skaffa ett par kakaduor också, men inget bestämt än.
Har hittills kokat ur fyra halvor kokosnöt.

Var kan jag hitta de växterna? Finns någon sida att beställa från eller ska man ta det genom zoobutiken?
Kan jag plocka en drös eklöv och lite torra kvistar ute och dumpa i?
#12 - 28 februari 2012 14:20
ja du kan plocka kvistar utifrån. bara det inte är barr-träd. ek är bra för det är rätt massivt o tar lång tid att bryta ner. björk är lite mindre lämpligt då det är mjukare. äppelträd ska visst funka bra.

kolla efter växter på tradera tex. eller platswap. eller akvarister.se
#13 - 28 februari 2012 20:14
Ska ut och plocka ek- och boklöv och lite torra kvistar i morgon.
Antar att det bara är att tvätta av under rinnande vatten innan det åker ner i akvariet?

Har kollat lite växter nu och förälskat mig i Monosolenium Tenerum.
Tänkte den kan klä in en halv kokosnöt snitsigt och snyggt :)
Eller?
Hoppas den går att få hem bara.
#14 - 28 februari 2012 20:25
om du kokar löven så sjunker dom fortare. annars äre bara å skölja av grenar å sånt å sen i me det i karet.
#15 - 29 februari 2012 12:49
Super! fasen vad fint det kommer att bli :)
#16 - 29 februari 2012 12:51
bild på det hela sen när de är klart är ett måste!
#17 - 29 februari 2012 13:01
Jag lägger mina kokosnötter i frysen nån dag innan sågen kommer fram för då blir det inte kladdigt när man sågar och att det är oftast bara att banka halvorna mot varandra så släpper det frysta kokosköttet.:)
#18 - 29 februari 2012 13:06
sedan kan man ju vara lite miljövänlig och återvinna kokosköttet och smaksätta några
intressanta brända drycker med det.......

.
#19 - 29 februari 2012 13:08
tex bränd julmust, bränd redbull och bränt kaffe
#20 - 29 februari 2012 13:33
Hehe.
Hänger upp det i träden så fåglarna kan kalasa lite och bonus för katterna, fler fåglar utanför fönstret att stirra på :)

Ska testa det med frysen nästa gång. Verkar som en bra idé.
#21 - 29 februari 2012 13:34
Måste man inte vara guldmedlem för att lägga upp bilder btw?
#22 - 29 februari 2012 13:42
jo. men du kan ladda upp bilder på tex http://imageshack.us/ o länka in hit
#23 - 29 februari 2012 14:58
Ok. Får bli ännu ett projekt i högen. Ska komma ihåg att fota bara.

Men det är ok att köra ner en bokgren med löv på eller?
Måste barken bort på allt som ska i?
#24 - 29 februari 2012 15:17
bara å trycka ner med löv å bark å hela paketet :D kommer kanske lukta lita illa av vattnet men de är ingen fara.
#25 - 29 februari 2012 15:40
Guld! Då åker vi! :)
#26 - 9 mars 2012 20:38
Nu har jag fått hem mina skönheter.
Undrar dock om det blivit fel sort. Ser mer ut som apisto. nijsseni än baenschi.
Kanske bara för att de är rätt små än.
Någon som har koll på om de mörka markeringarna samt den imponerande ryggfenan på baenschi hanen utvecklas mer när den bli äldre? För som sagt ser den väldigt mycket ut som den nijsseni som finns på bild i zoopets artbeskrivning...
Känner mig lätt förvirrad.
#27 - 9 mars 2012 20:58
Förmodligen för att de är små, hur långa i cm är de ungefär?
#28 - 9 mars 2012 21:28
Skulle tro att honan är 4 och hanen 5 cm.
#29 - 9 mars 2012 23:09
Ok, ja jag har en hane som är ungefär den storleken också. Har haft den ca en månad och när jag fick den hade den bara tendenser till spröt på ryggfenan men nu börjar de ta fart. Det är nog varieras och bra kost som gäller, mina får artemia, svarta mygg, cyklops, granulat, flingor och räkmix.
#30 - 10 mars 2012 13:26
Jo för han har liksom början på "spretet" på ryggfenan. Ja ja det kommer väl.
Jag matar med flingor och röda mygglarver.
Tycker fiskmatdjungeln är stor och djup.. Vad är cyklops?
#31 - 10 mars 2012 13:38
Ett litet kräftdjur som man köper på karta precis som röda mygg. Rätt litet så det är bra till alla mindre fiskar och yngel. Tja, det finns en del att välja på ja.
#32 - 11 mars 2012 19:01
Ok idag är det inga som helst tvivel om att jag fått med mig rätt fisk hem.
Färgerna och de svarta markeringarna är mycket tydligare.
Och fast jag bara haft dem två dagar så uppvaktar hanen sin fru, som för övrigt har blivit väldigt gul :)
#33 - 11 mars 2012 19:07
bilder då :)
#34 - 11 mars 2012 19:49
Ok, ska se om detta funkar nu då.
http://imageshack.us/g/585/img3086c.jpg/
#35 - 11 mars 2012 19:51
Verkar gå fint med den länken.
Han är så rolig hanen när han fjantar sig så för henne. :D
#36 - 11 mars 2012 20:10
tjusigt akvarium.
#37 - 11 mars 2012 20:19
Tackar ödmjukast MrH.
Skulle kunna starta upp massor av fler bara för att få inreda dem, det är ju nästan halva nöjet!
#38 - 11 mars 2012 20:29
det är halva nöjet.

men om man får komma med förslag/tips vad jag hade gjort allafall.
sätt nånting svart på bakrutan, typ svartmålad papper eller en sopsäck, så att man inte ser rakt igenom det. då synns även färgerna i akvariet bättre.
#39 - 11 mars 2012 20:54
Ja, det har jag inte alls tänkt på.
Bra att du sa det.
#40 - 11 mars 2012 21:48
Ja, svart bakgrund är skitsnyggt, framhäver färger och ger en enorm djupkänsla. Tycker du har fått till ett mysigt kar som kommer bli än bättre ju mer det växer in sig. Några fler rötter som du lägger lite så där lagomt huller om buller skulle nog göra gott tror jag.
#41 - 11 mars 2012 21:49
Förresten så håller jag med, det är definitivt baenschi du har. När de kommer igång och leker kommen honan bli fantastiskt vacker ska du se!
#42 - 11 mars 2012 21:59
Tack för tipsen.
Låter lovande det där med honan.
Jag är så fascinerad över hur de ändrat sina färger på två dagar.
De båda var så bleka och inget svart syntes till.
Nu är de som helt andra fiskar!

Annons