grottor till ancistrus

#1 - 7 augusti 2004 20:10
Jag vet att de lägger sina rom i grottor, men hur stora ska de vara? Så att de precis får plats, eller större? Ska de ha många att välja på? Jag har mycker skrevor och hål i akvariet men de är inte djupa bara så de precis får plats. Ett hål är djupt och går in bakom bakgrunden.
Jag har läst att många lägger in krukor, hur stora då och hur placeras de?
#2 - 7 augusti 2004 22:24
Dom ska vara ganska trånga, iallafall hålet/ingången ska vara trångt precis så dom kommer in. Jag hade en liten kruka som min ena L144 brukade gömma sej i.
#3 - 7 augusti 2004 23:31
Hejhej Jag sätter två blomfat ovanpå varandra, ett mindre ovanpå ett större.
http://www.geocities.com/ancisdol/felix110nov.jpg
#4 - 8 augusti 2004 21:22
Ancistrushanar väljer de konstigaste ställen.
Min stora hane bryr sig inte ett dugg om kokosnötter, krukor och rör jag lagt ner. Han ligger under en stor rot där han grävt ur så att han får plats med allt utom sin stjärt. Eftersom roten just där har en liten fördjupning uppåt ser jag inte rommen/larverna men hela hanen. Platsen han valt ligger närmast framrutan i vänster hörn av karet. Där ligger han just nu och fläktar sin sjätte kull sedan slutet av april och jämte sig har han en liten malunge från en tidigare kull utan att han bryr sig ett dugg.
#5 - 8 augusti 2004 22:50
Hanen är nu nästan hela tiden i vänstra framkanten. Jag har en hemma byggd frigolitbakgrund/sidogrund i akvariet så han har på ena sidan frigolit, andra list, tredje list och glas, fjärde sidan har han grävt upp sanden så det är en hög och en gles växt står där. Min största hona är nyfiken och vill hela tiden komma dit till honom men blir bortjagad.
Vilken fart de han när de gräver! Otroligt viftande på svansen. Tror ni han "bygger" sig en grotta? Elle det är för tidigt? Har haft honom i 2 dagar och innan har han endast bott med slöjstjärtar?
#6 - 8 augusti 2004 23:13
min ancistrus hane håller på och grävver en grotta under en liten rot som ja har...idag så tänkte ja att ja skulle göra en grotta honom för att sedan so om han och honan kanske skulle leka i den så ja grävde en grop vid framrutan så man kan se in i grottan och så la ja en skifferbit på sanden...ska bli spännande och se om han tycker om den här grottan lr ej.
#7 - 9 augusti 2004 08:41
Solbacka: Låter som om du snart får en kull smått ja. Honan får hon komma till grottan när han är nöjd med den. Jag satte över en pytteliten hona till min hane och de lekte andra dagen och har inte slutat än. ;O)
Hon gick på tillväxt i annat kar först då jag ville vara säker på att det verkligen var en hona jag satte över denna gången.
Problemet med att han gräver egen grotta är att jag inte kan lyfta över honom + rommen till odlingskar eftersom roten inte går ner i mina mindre kar. Blir till att håva överlevande yngel från olika kullar när de blivit större.
#8 - 10 augusti 2004 20:03
nu har ancistrushanen hittat grottan som ja gorde åt honom...hoppas nu bara på att han och honan leker där:D
#9 - 10 augusti 2004 20:31
Mina har lekt i ett litet hål i en rot. Inte mycket bredare än kroppen och inte djupare än halva hannens längd. Lite som en struts antar jag.
#10 - 10 augusti 2004 21:07
Håller tummarna för att det ska bli ancistrussmått hos dig Glenn.
#11 - 10 augusti 2004 22:27
man tackar klara:d såg nu att både honan och hanen var vid grottan så har man tur kanske det finns rom imorrn när man vaknar=D och d som e så smart me grottan det är att man kan se in i dn från framrutan så man kan hålla ett öga=D
#12 - 11 augusti 2004 11:47
hur gick det Glenn?
#13 - 11 augusti 2004 12:32
jora hela natten så har dem vart runt grottan och i den emellanåt men int fanns d nån rom int...nu e d khulina som ligger där inne istället.
#14 - 11 augusti 2004 12:42
Osis! Men det är nog inte långt borta ska du se.
#15 - 11 augusti 2004 12:48
menj a blir tokig ja köpte dem för att ja ville få dem och leka. Min kompis alla hans par som han köper dem leker jag blir tokig, jag vill ju också få dem te det...om dem inte leker kommer jag fan göra mig av med dem och köpa nya.
#16 - 11 augusti 2004 15:03
Eeeh... lugna puckar Glenn... Du måste ge dem lite tid... dessutom så är det svårare att få dem att leka på sommaren, jag har nog aldrig varit med om att ett par gjort sin första lek under sommarmånaderna....
#17 - 11 augusti 2004 15:07
oki...men min kompis hans par dem leker konstant...ja har haft mina sen februari kanske så man tycker ju det borde ha hänt nått...
#18 - 11 augusti 2004 15:19
Är du säker på att du har ett par? Jag hade äntligen turen på min sida när jag köpte sista ancistrusen. Har nämligen inte lyckats få tag på en hona på tre års försök. Denna gången fick lillancistrusen äta upp sig i annat kar innan jag flyttade över till hanarna. Den största hanen och honan lekte andra dagen efter att hon flyttat in och har hållt på sedan dess, det var i slutet av mars. Så misströsta inte, förr eller senare blir det lek om du har ett par.
#19 - 11 augusti 2004 15:22
jag är 300% på att det är en hona och en hane. Men jag tycker ändå att det är konstigt att dem aldrig vill leka för mig och för min kompis så leker dem stup i kvarten jhu.
#20 - 11 augusti 2004 15:31
Då får du ta på dig tålamodsminen (plågad) ett tag till ;O)
#21 - 11 augusti 2004 15:55
hehe...e d bara han som har tur och väljer dem bäste fiskarna lr vad?? och jag som har otur och får dem som int leker...ska fan få honom att välja ett par åt mig så kanske jag får tur=P
#22 - 11 augusti 2004 16:47
Hur länge har du haft dom?? Jag är absolut ingen expert och har ingen som helst erfarenhet av ancistrusar som leker, MEN jag tror nog att du får ha lite tålamod, vad jag har läst här på zoopet så verkar dom inte vara speciellt svårlekta så dom leker säkert hos dig med så småningom.
#23 - 11 augusti 2004 17:22
Jag har haft dem sen februari och min kompis det räcker med en vecka för honom sedan så har dem lagt rom...
#24 - 11 augusti 2004 18:33
Ja, det är hos din kompis det.
Tro inte att bara för att de leker hos honom så leker samma art hos dig.
Du får ha tålamod och kanske fixa en till grotta, om de inte gillar dem du har just nu.
Bara prova på!
#25 - 11 augusti 2004 18:41
ja det är det men jag menar att dem bord leka hos mig också eftersom han och jag sköter våra kar på samma sätt och bor i samma komun med likadana vattenvärden.
#26 - 11 augusti 2004 19:01
Bara för att man har samma vattenvärden ur kranen, behöver det inte innebära att man har det i akvariet... Inredningen kan t ex höja kH, det gillar inte malar... för mycket fisk eller för mycket matning kanske i kombination med dåliga vattenbyten kan ge höga nitratvärden, eller i värsta fall nitrit... och då kommer de inte heller att leka. Man kan ha olika temperatur... 26 grader verkar vara det som passar mina bäst i alla fall...
Testa att göra täta vattenbyten under några veckor... helst en par tre gånger i veckan och med svalare vatten... det kan få dina Ancistrusar att tro att det är regnperiod nämligen... När de väl har börjat sedan, så kommer de att fortsätta, ofta...
#27 - 11 augusti 2004 19:22
oki då ska ja testa det....tack för hjälpen Nancy
#28 - 11 augusti 2004 19:25
När jag ville få mina ancistrusar att leka första gången bytte jag ut honan till slut och då lekte de minsan.
#29 - 11 augusti 2004 22:37
Jag har satt in 3 krukor uppochner och gjort botten hålet större så han får lite valmöjligheter. Får se om han blir intresserad. Honan som var nyfiken är det ej längre. Han är tydligen en sur en. Tror ni att det är sämre att få honom att leka pga att han har gått ensam alltid. Han är över 1 år?
#30 - 11 augusti 2004 22:41
Du får säga till om dem leker eller inte...
#31 - 11 augusti 2004 23:00
Jag tycker att någon av de 3 honorna skulle passa honom, men vi får se. Kanske man ej ska hoppas för mycket. Jag ska inte odla en massa. Utan bara för att det skulle vara kul. Det ända jag lyckats med är 3 guppy yngel. Har en sprickfärdig hona nu och mina båda platy honor är lite tjocka.
#32 - 11 augusti 2004 23:10
Det med att ge hanen många grottor i olika lägen (nära strömmande vatten brukar vara en favorit). Även olika stora tror jag är en förutsättning för att få dem att leka. Om man inte har tur och har en grotta som de råkar gilla...

Annons