Grövre filter Aquael Turbo?

#1 - 21 januari 2012 17:42
Någon som vet om det finns grövre filter att köpa till Aquael Turbofilter 1100?
Orginalet blir helt igensatt på ett par veckor :mad: Eller är det att fixa själv som gäller?
Vart hittar man filtermatta billigast isf?
#2 - 21 januari 2012 18:03
vad har du för belastning i karet? hur stort är karet?
#3 - 21 januari 2012 18:10
200L: 20-tal neoner, 4 pansarmalar, 4 Balitora burmanica, 1 Ancistrus, 1 Dvärgklogroda. Bör inte vara överbelastat men det är möjligt att min mossvägg släpper lite skit ner i karet! Har ett kinafilter på 800L i med..
#4 - 21 januari 2012 18:13
Till deras nya modeller (1000,1500,2000) följer det med en grövre filterpatron men kan inte hitta den att köpa löst... du kan ringa guldfisken.se och höra om de kan fixa fram det åt dig och skicka! Annars återstår blåmatta men det kanske inte blir så snyggt :/
#5 - 21 januari 2012 18:28
Ne svart/grå skulle vara snyggare :D Blir så pass igensatt nu att hela svampen suger ihopsej efter bara några veckor men det är ju riktigt små porer i den! Får prova att höra med dom, om ingen annan har ett bättre förslag :D
#6 - 21 januari 2012 18:43
Grejen är att du skall göra rent svampen ofta den skall bli skitig så du inte får in en massa skit i biofiltret.
#7 - 21 januari 2012 18:48
okej! Annars ska man ju oftast låta bli svampen så mycket som möjligt får man ju höra :P Hur funkar biofilter materialet som följer med det filtret? var bara nån sorts små vita stenar och aktivt kol tror jag? Kanske skulle byta till nått annat? Kolet lär ju vara uttjänt nu efter några månader iaf :)
#8 - 21 januari 2012 18:53
matte_lkpg skrev:
okej! Annars ska man ju oftast låta bli svampen så mycket som möjligt får man ju höra :P Hur funkar biofilter materialet som följer med det filtret? var bara nån sorts små vita stenar och aktivt kol tror jag? Kanske skulle byta till nått annat? Kolet lär ju vara uttjänt nu efter några månader iaf :)
är det inte porslinsrör eller nått? Det aktiva kolet kan du slänga det är nog förbrukat.
Om du har fler typer av matta i ett filter så skall du ha ett finporigt först sedan ett grovt då är det tänkt att bakterierna skall bo i den grova och skiten fastna i den fina. Då behöver du i princip lldrig eller sällan göra rent den grova. Din svamp är alltså mestadels ett mekaniskt filter.
#9 - 21 januari 2012 18:59
Nepp inga rör! Såg ut som nått vitt lite grövre grus bara blandat med svart som jag antar är kol!

Men om jag skaffar porslinsrör/makaroner och Aquael`s nya svamp borde det bli bra va? Det filtret är ju byggt på samma sätt som mitt!

Flödar dåligt genom svampen redan när den är ren tycker jag, och dom lär ju ha bytt av någon anledning :)
#10 - 21 januari 2012 20:16
matte_lkpg skrev:
Nepp inga rör! Såg ut som nått vitt lite grövre grus bara blandat med svart som jag antar är kol!

Men om jag skaffar porslinsrör/makaroner och Aquael`s nya svamp borde det bli bra va? Det filtret är ju byggt på samma sätt som mitt!

Flödar dåligt genom svampen redan när den är ren tycker jag, och dom lär ju ha bytt av någon anledning :)

Ja, ja se bara till och göra rent svampkraken 1 gång i veckan eller så så fixar det sig!
#11 - 21 januari 2012 20:19
Får börja göra det! Tack för hjälpen :)
#12 - 21 januari 2012 20:26
matte_lkpg skrev:

Ja det har troligen bytt pga att den var för finporig och som du märkt så går den tillslut inte att få tillräckligt ren och flödet blir dåligt ändå! Deras nya mediauppsättning är mycket bättre med biomakaroner och grövre patron;)
#13 - 21 januari 2012 20:29
yes se om jag får tag på nya svampen å så skaffar jag lite biomakaroner :) kan ju inte bli sämre hehe

Annons