Grovrengöring

#1 - 7 mars 2008 14:40
Hejsan tjena vänner

Har i början på året skaffat mitt första akvarium. Har länge velat ha så när dottern sa att hon var intresserad nappade jag direkt och tillsammans körde vi över hustrun som inte var lika begeistrad.

Ett litet 54L med kardinaler, ett par dalmatinermolly och ett par av orange räka samt snäckor som dök upp efter att vi köpt växter.

Nu till frågan. Efter att ha surfat runt en massa och sammanställt ett kompendium av alla artiklar och inlägg som jag funnit vara nyttiga hittar jag inget om när, hur och varför man ska göra en rejäl storstädning då man tar ut all inredning och sätter in allt igen och man kan passa på att möblera om.

Om det är efter att man märker att bottensubstratet är rejält skitigt vilket jag tror kommer att ta tid då jag dammsuger med slamhäverten var vecka.

Vi har jord i botten med fin sand på så vi kommer åt överrallt med "dammsugaren".

Tog hem en liten folder från Sera igår. Är det sant att man har som tumregel 36 växter i ett 60x30cm akvarium enligt principen LxB dividerat med 50?

Th Ahlberg
#2 - 7 mars 2008 15:23
Storrengörning behövs inte göras på flera år om karet är i balans och inget händer, men rent estetiskt kan det vara kul att göra det någon gång med kanske 1-1,5 år mellan.
Tänk bara på när du gör det att det är lite som att köra igång karet igen, med lite obalans även om filtret är väl inkört.
En tumregel som jag tycker är bättre angående växter är en kruka/10 liter vatten, så i ditt kar blir det bra med ca 5-6 krukor, lite beroende på vilka växter du väljer.
#3 - 7 mars 2008 15:26
Jag har köpt "fyra för 99kr" i två omgångar, så jag har åtta växter, varav en Cabomba som jag efteråt ska vara svår, men den står som tur är centrerad så den får mest ljus av alla. Har ansat den flera gånger och satt ner sticklingar bredvid moderplantan och den verkar stortrivas.

Th Ahlberg
#4 - 7 mars 2008 15:29
Kul, Cabomba är en lite konstig växt på det viset. Innan jag körde med co2 och mycket ljus klarade jag den inte och fick hålla tillgodo med Limnophila istället, men numera har jag både den vanliga Cabomban och den röda Cabomban, C. furcata.
Sedan om den funkar hos dig så kan du ge bort några skott till din granne som har precis likadana vattenvärde och likadant akvarium men hos grannen dör den;), konstigt men sant.
#5 - 11 mars 2008 21:50
Konstig regel... Man får ju anpassa ljuset, platsen och näringen efter vilka växter det är... Det med att dammsuga varje vecka låter som en dålig idé.. Dels är det onödigt och dels förstör du för bakterier samt suger upp näring.
#6 - 11 mars 2008 22:17
har du jordbotten lär du väl behöva byta den efter nåt år eller 2 men annars finns ingen anledning för grovrengöring, brukar själv flytta runt lite växter nån gång i halvåret typ men det är mest för det estetiska.
Håller även med Henrik om att du nog borde sluta "dammsuga" botten, om du får mycket skit som samlas så bör du nog minska ner lite sakta för saken är om du låter bli botten så kommer den snart att börja städa sig själv ;)

Annons