Jag tycker det låter som om du övermatar. Ge inte fiskarna mat mer än en gång per vecka och då bara några flingor som du smular sönder.
Prova med att byta bara lite vatten varje dag i ett par veckor, då menar jag bara 2-3l per dag. Mät vattenvärden hos en djuraffär så får du reda på om något är fel med vattnet.
Köp också några nya växter för bättre vattenkvalitet gärna snabbväxande så som vattenpest. Ta bort alla gamla löv och växtdelar. Slamsug botten.
Som biolog blir jag vansinnig på det här snacket om att mata en gång i veckan - visst fiskarna överlever men det är inte bra för vare sig tarmsystem eller ämnesomsättning.
Däremot så är det sant att det ser ut som övermatning i det här fallet.
Men mata minst en gång per dygn för att hålla de fysiologiska processerna igång i fiskarna. ALLT annat är djurplågeri även ett lagbrott efter jorbruksverkets allmänna regler för djurhållning.
Mata med en eller två smulade flingor per dygn Fysiologer vill väl att man matar ett par gånger per dygn.... oavsett vilka djur det är frågan om - med undantag för reptiler som är extremt anpassade för att äta med speciell tidperiod.
-
dessutom är det som Stefff777 säger - hinnan är frågan om en hinna av protein eller om den bryter i blått eller regnbågens färger består den av fett. Ofta ett resultat av att man har för dålig cirkulation (vilket är fixat i det här fallet) och för att fodret innehåller för mycket protein eller från fett som är tillsatt i fodret.