Grumligt akvarium

#1 - 26 april 2013 03:17
Hej alla. Är helt ny här på sidan, och har nyligen startat upp ett 25liters akvarium. Har haft igång det i två veckor, och än så länge bor det bara en kampfiskhane där.
Försökte läsa på ordentligt innan jag startade upp akvariet, men har likväl fått ett grumligt akvarium!

Akvariet är på 25 L
Har tillsatt rätt mängd vattenberedningsmedel och bakteriekultur
Sköljde gruset noga innan
Har tre sorters växter
Har en kampfiskhane
Matar en gång om dagen, mycket lite (men kanske ändå för mycket? Ser rester på botten)
Har en pump/filter på insidan av akvariet av märket Rena Filstar i1
Har en doppvärmare på 50w inställd på 25 grader
Akvariet står inte i direkt solljus (men på en ljus plats)

Akvariet var lite grumligt första 2 dagarna efter uppstart, sedan blev det bättre. Gjorde vattenbyte i söndags och slamsög då botten, men jag tyckte inte att det blev riktigt rent ändå. Det blev lite slam kvar på gruset. Bytte en tredjedel av vattnet, fyllde på nytt och tillsatte vattenberedning och bakteriekultur efter mängden nytt vatten, och akvariet blev grumligt igen. Idag fem dagar senare är det fortfarande grumligt, och jag såg att pumpen blåste dåligt. Filtret i pumpen var jätteslibbigt och mojjigt. Gjorde rent det så det blåser ordentligt igen.

Vad tror ni det grumliga vattnet beror på? Är jag inne på rätt spår om jag tror det är för mycket växter och mat till en fisk som gör det? Eller var det pumpen?
#2 - 26 april 2013 03:18
Växterna ser inte lika fräscha ut som när dom var nya heller, men dom lever och ser okej ut. Kan det vara någon indikation?
#3 - 26 april 2013 04:13
Du matar för mycket, om vita hinnan beror på det kan jag inte svara på. Har du mätt Nitrit någon gång?

Vid nystart brukar jag mata med max 2-3 flingor var tredje dag och inga vattenbyten om inte nitriten spårar ut fullständigt.

Fyll inte på med mer fiskar än, vänta minst 2 veckor till.

Ditt akvarium är egentligen lite litet till en Kampfisk.
#4 - 26 april 2013 04:40
Nej jag har inte mätt nitrit. Hur gör man det?

Har matat med ca 6-8 flingor varje dag. Men kan man mata bara var tredje? Okej att mata lite, men sällan? Känns lite läskigt!

Jag skulle inte kunna införskaffa någon slags "slamätare" i alla fall?

Jo jag skulle helst vilja ha ett större akvarium, men köpte detta begagnat för 4 år sedan och tyckte det var litet och smidigt, så jag tänkte att kanske det räcker till en kampfisk i alla fall, och kanske några småfiskar som "utfyllnad".
Kamphanen verkar inte vantrivas vad jag kan se i alla fall. Men jag är osäker på hur det skulle se ut faktiskt, så jag kan ha fel!
#5 - 26 april 2013 04:45
Ett enkelt sätt är att ta med lite vatten till din lokala zoobutik så kollar dom vattenvärdet åt dig.
#6 - 26 april 2013 04:58
Först av allt vill jag hälsa dig välkommen hit. Kul att du skaffat akvarium och att du tagit dig tid att skriva! Alla som är här har varit nybörjare själva och gjort mycket misstag genom åren. Så det är bra att fråga som du gör. Det märks att du bryr dig om ditt akvarium.

Håller helt med Dopply om att allt du berättar om antyder för mycket mat och tycker matmängden som beskrivs är perfekt. Ju mindre akvarium du har desto mindre marginaler har du. Så din fisk ska äta upp allt på som mest någon minut. Vid nystart tänker jag att allt ska vara uppätet på en 10 sekunder eller så.
Sedan funderar jag på varför du redan behöver slamma botten. Får du mycket bös (skräp, växtdelar) är det ofta ett tecken på övermatning. Behöver du göra rent din pump oftare än var 2-3 månad så är det också ett tecken på övermatning.

Sedan undrar jag över vilka de tre växtsorterna är som du har? Om du köpt växtsorter som är svåra att få att trivas så blir det lätt så att växten snabbt mår dåligt och då dör blad etc. och då blir det mycket skräp för att växterna mår dåligt. Sedan kan det vara så att vissa växtarter som Cryptocoryne "smälter ner" vid förändringar och det är då ingen fara utan de kommer igång igen. Många växter kan ta en månad innan de kommer igång vid nyplantering.

Vet du vilka växter du har?

Apropå det att du undrar över om man kan mata så sällan så i naturen går det ibland dagar innan fisken får mat. Så även sedan när akvariet är igång så låter du bli att mata fiskarna minst en gång i veckan. Det är nödvändigt för att de ska vara friska.
#7 - 26 april 2013 05:20
Dopply skrev:
Ett enkelt sätt är att ta med lite vatten till din lokala zoobutik så kollar dom vattenvärdet åt dig.

Då gör jag det!
#8 - 26 april 2013 05:27
Bluewing skrev:
Först av allt vill jag hälsa dig välkommen hit. Kul att du skaffat akvarium och att du tagit dig tid att skriva! Alla som är här har varit nybörjare själva och gjort mycket misstag genom åren. Så det är bra att fråga som du gör. Det märks att du bryr dig om ditt akvarium.

Håller helt med Dopply om att allt du berättar om antyder för mycket mat och tycker matmängden som beskrivs är perfekt. Ju mindre akvarium du har desto mindre marginaler har du. Så din fisk ska äta upp allt på som mest någon minut. Vid nystart tänker jag att allt ska vara uppätet på en 10 sekunder eller så.

Sedan funderar jag på varför du redan behöver slamma botten. Får du mycket bös (skräp, växtdelar) är det ofta ett tecken på övermatning. Behöver du göra rent din pump oftare än var 2-3 månad så är det också ett tecken på övermatning.

Sedan undrar jag över vilka de tre växtsorterna är som du har? Om du köpt växtsorter som är svåra att få att trivas så blir det lätt så att växten snabbt mår dåligt och då dör blad etc. och då blir det mycket skräp för att växterna mår dåligt. Sedan kan det vara så att vissa växtarter som Cryptocoryne "smälter ner" vid förändringar och det är då ingen fara utan de kommer igång igen. Många växter kan ta en månad innan de kommer igång vid nyplantering.

Vet du vilka växter du har?

Apropå det att du undrar över om man kan mata så sällan så i naturen går det ibland dagar innan fisken får mat. Så även sedan när akvariet är igång så låter du bli att mata fiskarna minst en gång i veckan. Det är nödvändigt för att de ska vara friska.

Tack så mycket! Ja jag vill verkligen ta hand om mitt akvarium på bästa sätt, och tar gärna hjälp för att lära mig mer.

Då blir det mindre mat hädanefter. Tyckte jag matade så lite, men om 2-3 flingor var tredje dag räcker så förstår jag verkligen varför det blivit geggigt på botten och varför pumpen knappt gick!

Jag kommer inte alls ihåg vad dom heter dumt nog.. om jag jag gissa efter artbeskrivningarna som finns här så kan det vara Tjockblad och Hornsärv, men den minsta vet jag faktiskt inte. Den påminner om en vanlig krukväxt som heter Hemtrevnad i alla fall.
#9 - 26 april 2013 05:39
Klokt tänkt.

Hornsärv är bland det bästa du kan köpa som nybörjare. Känns bladen lite sträva och nästan stickiga är det den växten.
Hur länge har du tänt per dag?
#10 - 26 april 2013 05:55
Vet inte riktigt hur den känns, men det ser verkligen ut som den! Alternativt kan det vara Cabomba..

Jag har bara tänt några timmar på kvällen, från 19 till 23 ungefär. Akvariet står så ljust ändå, dock inte i direkt solljus. Men det kanske står för ljust ändå? Kanske jag borde mörklägga några timmar på dagen, eller spelar det ingen roll?

Vad tycker ni om att införskaffa en "slamätare"? Kan nästan inga fiskar, men ni vet en sådan där som mest ligger på botten eller suger sig fast på glaset.
#11 - 26 april 2013 06:05
Är nog bara tiden som kan få bort det grummliga i vattnet, alternativt med ett bättre filter.. Troligtvis är det proteinutfällning från den överblivna maten som orsakat grummligheten, aftersom ditt kar fortfarande är ganska sterilt från bakterier..

Finns inga direkta "slamätare" utan det är alger dom äter.

Vänta som sagt ett tag med mer fiskar, den du har har det nog kämpigt nog som det är. Ingen vits att låta flera fiskar lida i onödan.
#12 - 26 april 2013 06:09
Tänkte mest ifall en sådan algätande fisk kunde hjälpa till att minska grumlighet och slam.
Tycker det är tråkigt att du anser att min fisk lider. Jag gör så gott jag kan därför att jag vill se till att han ska må bra.

Tror jag har hittat vilka växter det är jag har;
http://www.tropica.com/dk/planter/plantebeskrivelse.aspx?pid=048
http://alecto.bittwiddlers.com/fish/Tropica/34.htm
#13 - 26 april 2013 06:20
zqyx skrev:
Tänkte mest ifall en sådan algätande fisk kunde hjälpa till att minska grumlighet och slam.

Tycker det är tråkigt att du anser att min fisk lider. Jag gör så gott jag kan därför att jag vill se till att han ska må bra.

Alla fiskar lider i nyuppstartade akvarium pga den förhöjda ammonium och efterföljande nitrit halten före vattnet har stabiliserat sig.
Jag menade inte att du har skapat lidandet, utan det bara är så. Uppstartsfiskarna får man se som "offer" för det är inte säkert att dom överlever. Därför ska man inte ha onödigt många fiskar under uppstarten.
#14 - 26 april 2013 06:22
Aha, då missuppfattade jag. Jag ber om ursäkt.
Hur vet jag när akvariet är redo för fler fiskar?
Några förslag på fiskar som inte är allt för stora, med tanke på att akvariet är litet, och som passar med kampfisk.
#15 - 26 april 2013 06:26
Jag tror att det Dopply menar är att om du skaffar fler fiskar så belastar du ett redan överbelastat system än mer.

När du matar fiskarna så bryts proteinet i maten ner till ammonium. Detta är giftigt för fiskar (för oss också, tänk bara på att vi inte gillar lukten på vårt eget kiss, just pga av detta). Det är vad fisken simmar runt i. Och ju fler fiskar som gör ifrån sig i vattnet eller ju mer mat som ligger och löses upp desto mer "kiss" blir det i vattnet.

Men sedan är ju naturen så fiffig att detta ammonium äts av bakterier (1). Och när de gör det så "bajsar" bakterierna ut något som heter nitrit och så är naturen så fiffig igen att det finns andra bakterier(2) som äter nitriten och gör om den till nitrat. Detta i sin tur blir mat åt växterna.

Så det som blir problemet i ett nystartat akvarium är att man inte har dessa bakterierna som gör om fiskmat och fiskbajs till växtmat. Och det tar tid innan dessa blir så många att de kan hantera resterna. Och det lite dumma är att nitrit är giftigt för fisk och att bakterie 1 förökar sig mycket snabbare än bakterie 2. Detta gör att efter några veckor så har bakterierna 1 bildat massa nitrit som bakterie 2 inte är tillräckligt många för att hantera. Då får man en ansamling av nitrit.

Nu när du har så mycket guff i vattnet är det sista du vill att tillsätta en fisk till som belastar systemet. För även om fisken äter saker som redan finns i akvariet så försvinner ju inte ämnena ut ut systemet, de bajsas ju bara ut av fisken. Då gör du bara problemet än värre.

Mitt tips är att gå till biltema och köpa en 5mm slang. Med den kan du suga botten på guff utan att förlora en massa vatten. Alternativt så suger du ut vatten i en hink och låter guffet sjunka till botten i hinken och ha tillbaka vattnet. För just nu har du ju dina bakterier mest i vattnet, de har inte hunnit fästa sig vid inredning och filter och bakterierna vill du för allt i världen inte kasta. De är dina guldklimpar.
#16 - 26 april 2013 06:30
Hej! och välkommen till zoopet du matar för mycket med mat det är absolut ingen fara att vänta i 3 dagar och inte ge nån mat bättre skulle vara att vänta i en vecka bara du inte ser att kampfisken blir smal jag tycker inte 25 liters är för litet för kampfiskar men det gränsar till ett minimum vad är det för märke utav maten? och som sagt kolla nitrit värdet och ph värdet
#17 - 26 april 2013 06:33
Det var en imponerande bra beskrivning HWH!

Nästan så att till och med jag fattade :P
#18 - 26 april 2013 06:38
HWH skrev:
Jag tror att det Dopply menar är att om du skaffar fler fiskar så belastar du ett redan överbelastat system än mer.

När du matar fiskarna så bryts proteinet i maten ner till ammonium. Detta är giftigt för fiskar (för oss också, tänk bara på att vi inte gillar lukten på vårt eget kiss, just pga av detta). Det är vad fisken simmar runt i. Och ju fler fiskar som gör ifrån sig i vattnet eller ju mer mat som ligger och löses upp desto mer "kiss" blir det i vattnet.

Men sedan är ju naturen så fiffig att detta ammonium äts av bakterier (1). Och när de gör det så "bajsar" bakterierna ut något som heter nitrit och så är naturen så fiffig igen att det finns andra bakterier(2) som äter nitriten och gör om den till nitrat. Detta i sin tur blir mat åt växterna.

Så det som blir problemet i ett nystartat akvarium är att man inte har dessa bakterierna som gör om fiskmat och fiskbajs till växtmat. Och det tar tid innan dessa blir så många att de kan hantera resterna. Och det lite dumma är att nitrit är giftigt för fisk och att bakterie 1 förökar sig mycket snabbare än bakterie 2. Detta gör att efter några veckor så har bildar bakterierna 1 massa nitrit som bakterie 2 inte är tillräckligt många för att hantera. Då får man en ansamling av nitrit.

Nu när du har så mycket guff i vattnet är det sista du vill att tillsätta en fisk till som belastar systemet. För även om fisken äter saker som redan finns i akvariet så försvinner ju inte ämnena ut ut systemet, de bajsas ju bara ut av fisken. Då gör du bara problemet än värre.

Mitt tips är att gå till biltema och köpa en 5mm slang. Med den kan du suga botten på guff utan att förlora en massa vatten. Alternativt så suger du ut vatten i en hink och låter guffet sjunka till botten i hinken och ha tillbaka vattnet. För just nu har du ju dina bakterier mest i vattnet, de har inte hunnit fästa sig vid inredning och filter och bakterierna vill du för allt i världen inte kasta. De är dina guldklimpar.

Vilken superbra förklaring. Tack!

Bra tips, men jag har rätt smått grus/sand, 3-4 mm kanske, så det lär sugas med. Lite större slang med någon typ av finmaskigt nät för kanske?
#19 - 26 april 2013 06:40
viktorbj skrev:
Hej! och välkommen till zoopet du matar för mycket med mat det är absolut ingen fara att vänta i 3 dagar och inte ge nån mat bättre skulle vara att vänta i en vecka bara du inte ser att kampfisken blir smal jag tycker inte 25 liters är för litet för kampfiskar men det gränsar till ett minimum vad är det för märke utav maten? och som sagt kolla nitrit värdet och ph värdet

Ska minska på matningen markant!
Har TetraPro Colour. Expediten rekommenderande det.
#20 - 26 april 2013 06:54
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225

På sikt kanske det fungerar med några galaxy. Det är supersmå söta fiskar. Ser ut som små foreller.
#21 - 26 april 2013 07:05
Det finns "slamsug" att köpa som är ett plaströr med en slang på. Då följer inte sanden med. Då för du bara plaströret ovanför sanden. Du ska inte röra runt i sanden för då stör du etableringen av de bra bakterierna.
Just det där med "mata lagom" tyckte jag nästan var det svåraste när vi började. Jag fick göra en total omstart av ena dotterns kar pga övermatning. Hela karet blev grönt och slajmigt. Och fort gick det.
Lägg i en flinga åt gången och vänta tills den är uppäten så får du aldrig överbliven mat på botten och filtret blir inte igenslajmat.
Välkommen förresten till zoopet och denna underbara hobby
#22 - 26 april 2013 07:58
HWH skrev:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225

På sikt kanske det fungerar med några galaxy. Det är supersmå söta fiskar. Ser ut som små foreller.

Dom var fina!
#23 - 26 april 2013 08:02
HelenLind skrev:
Det finns "slamsug" att köpa som är ett plaströr med en slang på. Då följer inte sanden med. Då för du bara plaströret ovanför sanden. Du ska inte röra runt i sanden för då stör du etableringen av de bra bakterierna.

Just det där med "mata lagom" tyckte jag nästan var det svåraste när vi började. Jag fick göra en total omstart av ena dotterns kar pga övermatning. Hela karet blev grönt och slajmigt. Och fort gick det.

Lägg i en flinga åt gången och vänta tills den är uppäten så får du aldrig överbliven mat på botten och filtret blir inte igenslajmat.

Välkommen förresten till zoopet och denna underbara hobby

Jag har en sådan, men vissa korn fastnar i "gallret" på munstycket, så jag antar det är därför det inte blev riktigt rent på bottnen när jag bytte vatten sist. Kan man sätta något slags nät framför så inte kornen fastnar men att slammet följer med?
Rörde inte runt i sanden heller som tur var. Aktade mig för det.

Än så länge är inte karet grönt, men grumligt och slajmigt på bottnen.

Tack!
#24 - 26 april 2013 08:58
Du skulle ju kunna göra en egen slamsug av en liten petflaska som du kapar botten på och en bit slang. Då har du inget galler som kan sättas igen. Om du låter vattnet rinna ner i en hink kan du ju ta igen gruset som följer med.
Du kanske får ta bottenstädningen i omgångar så det inte blir för mycket vattenbyte på en gång.
Men eftersom karet är så pass litet och du bara har en fisk i det så tror jag nog att jag hade gjort en omstart på det. Fisken kan vara i en bunke den tid det tar att tömma karet och skölja ur gruset. Tror det kan vara svårt att få bort slajmet annars. Eftersom du har bakteriekultur på flaska så tror jag det är enklast. Då får du bort all överbliven mat som kan göra vattnet dåligt. Om du sen matar försiktigt kommer det att gå bra.
#25 - 26 april 2013 09:07
HelenLind skrev:
Du skulle ju kunna göra en egen slamsug av en liten petflaska som du kapar botten på och en bit slang. Då har du inget galler som kan sättas igen. Om du låter vattnet rinna ner i en hink kan du ju ta igen gruset som följer med.

Du kanske får ta bottenstädningen i omgångar så det inte blir för mycket vattenbyte på en gång.

Men eftersom karet är så pass litet och du bara har en fisk i det så tror jag nog att jag hade gjort en omstart på det. Fisken kan vara i en bunke den tid det tar att tömma karet och skölja ur gruset. Tror det kan vara svårt att få bort slajmet annars. Eftersom du har bakteriekultur på flaska så tror jag det är enklast. Då får du bort all överbliven mat som kan göra vattnet dåligt. Om du sen matar försiktigt kommer det att gå bra.

Låter omständigt att starta om, även om akvariet är litet och jag bara har en fisk. Kanske är jag som är lat också, men det är ju inte så att det ligger flera cm tjock slajm över hela botten, det är mest några små högar runt växterna, (Antar att det är maten som hamnat där och svällt upp), så är en omstart verkligen motiverad?
#26 - 26 april 2013 09:13
Just därför som en smal slang typ 5mm är så bra i ett så litet akvarium. Det blir så lågt sug i den att man bara får med gojset, man får så lång tid på sig. Jag sätter fast min på en pinne med en gummisnodd. Och då förlorar man så lite vatten. Jag låter det rinna ner i en hink och då är det ju bara att ta ett dl-mått och ösa tillbaka det rena vattnet.
#27 - 26 april 2013 09:14
Om det inte är mer slajm än så tycker jag inte du ska starta om. Prova att ta bara slangen och sug upp det. Blir lite bättre sug då än med slamsugen. Då kan du nog hålla slangen lite högre upp oxå så du inte får med gruset.
#28 - 26 april 2013 09:27
Det låter ju bra faktiskt. Får prova det.

Tack så mycket för bra svar allihopa!
Fortsätt gärna fråga och tipsa, det är mer än välkommet.
#29 - 26 april 2013 10:13
zqyx skrev:
Hej alla. Är helt ny här på sidan, och har nyligen startat upp ett 25liters akvarium. Har haft igång det i två veckor, och än så länge bor det bara en kampfiskhane där.

Försökte läsa på ordentligt innan jag startade upp akvariet, men har likväl fått ett grumligt akvarium!

Akvariet är på 25 L

Har tillsatt rätt mängd vattenberedningsmedel och bakteriekultur

Sköljde gruset noga innan

Har tre sorters växter

Har en kampfiskhane

Matar en gång om dagen, mycket lite (men kanske ändå för mycket? Ser rester på botten)

Har en pump/filter på insidan av akvariet av märket Rena Filstar i1

Har en doppvärmare på 50w inställd på 25 grader

Akvariet står inte i direkt solljus (men på en ljus plats)

Akvariet var lite grumligt första 2 dagarna efter uppstart, sedan blev det bättre. Gjorde vattenbyte i söndags och slamsög då botten, men jag tyckte inte att det blev riktigt rent ändå. Det blev lite slam kvar på gruset. Bytte en tredjedel av vattnet, fyllde på nytt och tillsatte vattenberedning och bakteriekultur efter mängden nytt vatten, och akvariet blev grumligt igen. Idag fem dagar senare är det fortfarande grumligt, och jag såg att pumpen blåste dåligt. Filtret i pumpen var jätteslibbigt och mojjigt. Gjorde rent det så det blåser ordentligt igen.

Vad tror ni det grumliga vattnet beror på? Är jag inne på rätt spår om jag tror det är för mycket växter och mat till en fisk som gör det? Eller var det pumpen?
Du matar din fisk på tok för mycket. Speciellt med bara 1 fisk så ska det inte bli "gojs" på botten och pumpen ska abslout inte kunna sätta igen så fort som du beskriver.
#30 - 26 april 2013 10:23
åheim skrev:
Du matar din fisk på tok för mycket. Speciellt med bara 1 fisk så ska det inte bli "gojs" på botten och pumpen ska abslout inte kunna sätta igen så fort som du beskriver.

Har insett det och ska dra ner matningen markant hädanefter!
#31 - 26 april 2013 10:56
zqyx skrev:
Har insett det och ska dra ner matningen markant hädanefter!
Då ser du nog snart förbättringar[:-106]
#32 - 26 april 2013 16:45
åheim skrev:
Då ser du nog snart förbättringar[:-106]

Låter bra det :)
#33 - 27 april 2013 06:31
Hej! frågade du efter det bästa fodret då? isåffal tycker jag den personalen var väldigt okunnig när det gäller fiskar och deras mat
tetra är igentligen det dåligaste märket på fiskfoder så jag rekommenderar dig att köpa dr bassleer biofish fodd det är det bästa fodret
som finns på marknaden men mata med bara 10 granulater till kampfisken för det här fodret inehåller så mycket näring
#34 - 27 april 2013 07:19
viktorbj skrev:
Hej! frågade du efter det bästa fodret då? isåffal tycker jag den personalen var väldigt okunnig när det gäller fiskar och deras mat

tetra är igentligen det dåligaste märket på fiskfoder så jag rekommenderar dig att köpa dr bassleer biofish fodd det är det bästa fodret

som finns på marknaden men mata med bara 10 granulater till kampfisken för det här fodret inehåller så mycket näring

Jag frågade inte efter det bästa, men jag frågade om det var bra, och det sa hon att det var. Som okunnig litar jag på personalen.
Får köpa det nästa gång. Men 10 flingor till en fisk? Är inte det mycket, med tanke på att andra sagt åt mig att bara mata med 2-3 flingor.
#35 - 27 april 2013 11:08
zqyx skrev:
Jag frågade inte efter det bästa, men jag frågade om det var bra, och det sa hon att det var. Som okunnig litar jag på personalen.

Får köpa det nästa gång. Men 10 flingor till en fisk? Är inte det mycket, med tanke på att andra sagt åt mig att bara mata med 2-3 flingor.

...tio flingor är för mycket till en fisk;).

//Inger
#36 - 27 april 2013 11:40
Instämmer med föregående! 2-3st granulatkorn eller lika många flingor, är nog precis lagom till en kampfisk.
#37 - 27 april 2013 12:03
Tyvärr är pumparna i såna små akvarier inte särskilt bra heller vilket göra att skräpet inte kommer bort från akvariet. Jag har själv ett nanoakvarium på 19 liter som jag använder som yngelkar ifall fiskarna får yngel, så får dom växa till sig lite i det tills dom är stora nog att inte bli uppätna.
Jag gjorde som du började med litet akvarium(54liter) från början. Men blev ivrig för man vill bara ha mer :) så jag hade i för mycket fiskar så jag fick nitrit. Det är svårt och mycket fix o trix när man startar akvarium och det är enklare att få balans i ett större akvarie. Så tycker du det är kul med fiskar och vill ha mer än kampfisken ska du nog ändå fundera på att byta till åtminstone 100 liter. Finns många snygga möbelakvarier för en billig peng. Kolla på blocket bl.a. Ditt lilla kan du ju ändå ha kvar om du t.ex. får yngel. Guppysar är ju vackra fiskar som ger mycket yngel. kolla in www.asplundsfisk.se han säljer jättefina och tåligare fiskar än i djurbutikerna.
Tyvärr är det oftast så att expediterna inte kan något, eller kanske mera sanning, bara säljer för det är det som är meningen med en djurbutik. Jag köpte nämligen scalarer till mitt första kar, blev totalt utskälld (för ibland här på zoopet är folk snabba att bli arga, fast man handlat i ren okunnighet) för scalarer behöver tror det är 275 liter minst. Jag har handlat i många olika djurbutiker och jag har aldrig fått frågan från någon expedit vad jag har för akvarie och för förutsättningar för fiskarna. Sorgligt men sant.
Jag köpte även växter från en kille på Zoonen.se som var superfina. Det krävs dock lite jobb för att växter ska må bra. Vissa växter tål inte att man gräver ner dom för djupt t.ex. för rotklumpen t.ex. ska vara ovan gruset. Jag har sammanställt ett dokument med bilder o skötselinformation om de växter jag köpte. Om du vill kan jag maila dig det dokumentet så kan du jämföra med dom du har, alternativt även skicka med info till den jag köpte från.
Min erfarenhet är att det är bättre kvalite på de växter och fiskar man köper från privata uppfödare. Dock den jag tipsade om ovan, Asplund, har några butiker som är återförsäljare dock. Men jag tror de större kedjorna köper från sina fasta leverantörer.

När du suger med slangen mot gruset, så kan du ju ha ett kaffefilter i andra änden, så fångas ju gruset upp i den då t.ex. Det blir lite pyssel men det är ju som sagt svårt att få upp skräpet annars. Har du nåt filter i den änden du suger med så är ju risken att du inte får med dig geggan. Det åker inte med så mycket sand, jag har själv haft rådasand förut det är som sandstrandssand, och jag sög ovanför. Lite följde ju med, men inga mängder.

Angående algätare, det är ju ingen mening att skaffa sån ännu eftersom du nog inte fått så mycket alger i ditt akvarium. Då måste du mata algätaren med mat för han inte ska dö och då får du ju ännu mera överblivet foder i akvariet.

Härda ut med din kampfisk, försök suga upp geggan och som tidigare sagts mata lite så får du nog ordning på det hela. Det finns en tablett som heter bactozym att köpa i djuraffären som hjälper till att skaffa rätt sorts bakterier i ett akvarie. Den tabletten räddade mitt 54 liters när jag hade nitrit. Och jag lovar, jag hade högsta nitritnivån man kunde ha! och det tog lång tid att få ner det. Efter vattenbyten och bactozym var det fortfaraden nitrit kvar...det var ett helsike att bli av med. Tur nog dog inte fiskarna. Nån enstaka strök väl med, men med tanke på att provet var blodrött så var det väldigt bra att inte fler dog. Nitrittest finns att köpa i djurbutike och är jätteenkelt att använda och räcker i evigheter utan att vara svindyrt, så det rekommenderar jag varmt. Sen såklart kan djurbutiken göra test på andra värden men just med ett litet kar så är ju nitrit största problemet nu när du nystartat.

Ett annat litet tips..har du termometer i ditt akvarie??? LITA INTE!! på den som följde med...I mitt lilla yngelkar var det 32 grader helt plötsligt efter att ha satt i doppvärmaren. Beror på om din är reglerbar, men ofta i mindre kar så är det inte möjligt att ställa in vilken grad man vill ha och då kan det bli otroligt fel. SÅ kolla det. Och köp en temp om du inte har. För när jag gjorde den upptäckten var mina växter helt slut, dom gick sönder, var mjuka o geggiga och såg slemmiga ut. Var bara att kasta. Dom gillade inte så varmt.. :/ och mina posthornsnäckor vete sjutton om dom överlever. Hade nämligen startat yngelkaret just för att mina nyköpta små posthorn skulle få växa till sig.

Ja det är också ett tips i sig. Om du vill ha algätare sen, köp snäckor, dom är otroliga algätare och är dessutom roliga att se på, mycket roligare än ancistrusmalar. Mina ancistrus ser jag typ aldrig till, dom är skygga och sitter mest inuti en trädrot eller under den eller i insuget till pumpen :) snäckorna däremot(har äppelsnäckor, dock förbjudna att köpa o sälja, man får bara inneha, posthornsnäckor och zebrasnäckor samt en elefantsnäcka) dom är överallt och är fina att se på :)
#38 - 27 april 2013 12:06
zqyx skrev:
Låter omständigt att starta om, även om akvariet är litet och jag bara har en fisk. Kanske är jag som är lat också, men det är ju inte så att det ligger flera cm tjock slajm över hela botten, det är mest några små högar runt växterna, (Antar att det är maten som hamnat där och svällt upp), så är en omstart verkligen motiverad?

nejnej starta absolut inte om det. skillnad om fisken haft nån sån där parasitsjukdom elle rnåt, då kanske det är befogat. Men i det här läget så förlorar du ju den början på goda bakterier som du fått. En omstart och göra rent allt då får du börja om från början och kämpa med nitrit..Köp bactozym, se mitt inlägg(lååååångt)längre ner :) Jag har gjort exakt samma "miss" som du. Man lär sig något nytt hela tiden, så kämpa på, du komer greja detta. Utan omstart :)
#39 - 27 april 2013 22:51
Inger H skrev:
...tio flingor är för mycket till en fisk;).

//Inger

Ja jag tyckte det!
#40 - 27 april 2013 22:52
åheim skrev:
Instämmer med föregående! 2-3st granulatkorn eller lika många flingor, är nog precis lagom till en kampfisk.

Kommer gå efter det eftersom de flesta av er rekommenderat den mängden!
#41 - 27 april 2013 23:02
Millan2000 skrev:
nejnej starta absolut inte om det. skillnad om fisken haft nån sån där parasitsjukdom elle rnåt, då kanske det är befogat. Men i det här läget så förlorar du ju den början på goda bakterier som du fått. En omstart och göra rent allt då får du börja om från början och kämpa med nitrit..Köp bactozym, se mitt inlägg(lååååångt)längre ner :) Jag har gjort exakt samma "miss" som du. Man lär sig något nytt hela tiden, så kämpa på, du komer greja detta. Utan omstart :)

Nej det blir nog ingen omstart. Vill få till den goda bakteriebalansen någon gång.

Läste ditt långa inlägg också, och där fanns mycket matnyttigt, så tack!

Kommer antagligen byta till ett större kar någon gång i framtiden, men vill ha ett litet och behändigt just nu.
Tycker det är tråkigt att man inte kan lita på personalen i djuraffärer alla gånger. Ska läsa på innan jag går dit nästa gång och ska ha något.
Växtdokumentet får du gärna maila!

Vattnet har redan börjat klarna upp sig, men jag ska kolla efter nitrit-test nästa gång jag åker till butiken.

Jag har ingen termometer, men min doppvärmare är reglerbar och står på 25 grader.
Köpa en temp.. menar du termometer? Någon speciell du kan rekommendera i så fall?

Får se om någon av butikerna här har snäckor. Eller räkor. Äter dom alger?
#42 - 28 april 2013 05:28
Hej! tetra är igentligen ingen bra mat det finns mycket bättre mat som dr bassleer biofish fodd och aquatic nature
#43 - 28 april 2013 08:26
Köp en vanlig akvarietermometer på djurbutiken. Det är tyvärr inte så att man kan lita på doppvärmaren alla gånger :( räkor äter alger men är lätt föda åt andra fiskar. Så det beror på vad du hade för nåt. Han som jag köper växter av som jag ska maila dig om,han har en lättskött räka som heter krilli,då kan du slå två flugor i en smäll :) pma mig din mail så skickar jag dokumentet o kontaktuppgifter till honom :)
snäckor är också bra,finns lite olika,posthornssnäckor,zebrasnäckor osv. Bästa snäckan äppelsnäckor är tyvärr förbjudna nu. Botia o barber äter dock snäckor så såna fiskar kan du inte ha då. Det finns även en snäckätande snäcka Anentomene Helena,som är jättefin. Då slipper man såna små snäckor som ibland Invaderar akvarier. Jag ska själv köpa räkor o lite mer växter av han jag köpt av tidigare :)

nej fy sjutton eg för djurbutiker,jag hade undulater en gång i tiden,i början när man var okunnig så ville jag köpa en holk. Butikschefen sa åt mig att köpa vadd så dom kunde inreda. Gick tebax sen o sa att min hona slet ut all vadd ur boet. Då sa hon att jag skulle sätta det mella gallret så honan fick hämta o inreda själv. Började googla o hamnade på ett forum och undulater vill inte ha nåt i boet,dom lägger ägg i holken som ju bara är en tom trälåda. Så fick mina ungar tillslut :) det värsta var att hon lät tvärsäker. Kan man nte vara lite ödmjuk o säga jag vet inte jag ska ta reda på det?
självklart finns det bra expediter också. Men bästa är att via forum ta reda på så mycket man kan själv :) sen finns det såklart olika bud på forum åxå, alla är ju duktiga på sitt o erfarenheterna är olika.
Själv tycker jag djurbutikernas flingfoder,tetramin o allt vad det heter funkat bra. Det kanske inte är det det bästa o visst kan jag byta sort när burken tar slut,räcker ju dock i evigheter. Jag ger åxå fryst kalkonhjärta( blev över när dvärgklogrodan dog o fiskarna älskar det) samt kokt broccoli. Lite blandat med mat o god vattenkvalite så mår nog dina fiskar bra dom med även om det är mindre bra flingfoder.

Låter som ditt akvarie är på gång iaf :) bra att du köper nitrittest,jag har gjort över 20 tester o har fortf massor kvar så det är klart prisvärt :) min sida på Zoonen med foton på mina kvarieinvånare om du är nyfiken : http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3559847
#44 - 28 april 2013 08:39
viktorbj skrev:
Hej! tetra är igentligen ingen bra mat det finns mycket bättre mat som dr bassleer biofish fodd och aquatic nature

Nej du har skrivit det tidigare, och jag ska tänka på det nästa gång jag köper foder.
#45 - 28 april 2013 08:53
Millan2000 skrev:
Köp en vanlig akvarietermometer på djurbutiken. Det är tyvärr inte så att man kan lita på doppvärmaren alla gånger :( räkor äter alger men är lätt föda åt andra fiskar. Så det beror på vad du hade för nåt. Han som jag köper växter av som jag ska maila dig om,han har en lättskött räka som heter krilli,då kan du slå två flugor i en smäll :) pma mig din mail så skickar jag dokumentet o kontaktuppgifter till honom :)

snäckor är också bra,finns lite olika,posthornssnäckor,zebrasnäckor osv. Bästa snäckan äppelsnäckor är tyvärr förbjudna nu. Botia o barber äter dock snäckor så såna fiskar kan du inte ha då. Det finns även en snäckätande snäcka Anentomene Helena,som är jättefin. Då slipper man såna små snäckor som ibland Invaderar akvarier. Jag ska själv köpa räkor o lite mer växter av han jag köpt av tidigare :)

nej fy sjutton eg för djurbutiker,jag hade undulater en gång i tiden,i början när man var okunnig så ville jag köpa en holk. Butikschefen sa åt mig att köpa vadd så dom kunde inreda. Gick tebax sen o sa att min hona slet ut all vadd ur boet. Då sa hon att jag skulle sätta det mella gallret så honan fick hämta o inreda själv. Började googla o hamnade på ett forum och undulater vill inte ha nåt i boet,dom lägger ägg i holken som ju bara är en tom trälåda. Så fick mina ungar tillslut :) det värsta var att hon lät tvärsäker. Kan man nte vara lite ödmjuk o säga jag vet inte jag ska ta reda på det?

självklart finns det bra expediter också. Men bästa är att via forum ta reda på så mycket man kan själv :) sen finns det såklart olika bud på forum åxå, alla är ju duktiga på sitt o erfarenheterna är olika.

Själv tycker jag djurbutikernas flingfoder,tetramin o allt vad det heter funkat bra. Det kanske inte är det det bästa o visst kan jag byta sort när burken tar slut,räcker ju dock i evigheter. Jag ger åxå fryst kalkonhjärta( blev över när dvärgklogrodan dog o fiskarna älskar det) samt kokt broccoli. Lite blandat med mat o god vattenkvalite så mår nog dina fiskar bra dom med även om det är mindre bra flingfoder.

Låter som ditt akvarie är på gång iaf :) bra att du köper nitrittest,jag har gjort över 20 tester o har fortf massor kvar så det är klart prisvärt :) min sida på Zoonen med foton på mina kvarieinvånare om du är nyfiken : http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3559847

Låter bra!

Men eller hur. Vet man inte ska man inte låtsas som om man gör det heller. Förstår inte varför djurbutiker tar in okunnigt folk.
Ja internet är en fantastisk informationskälla, men som du säger kan man även där få olika råd och bud, så det käller att hålla huvudet kallt och sålla.

Blir det inte lätt äckligt i karet om man matar med vanlig "människomat", typ hjärta och broccoli? Eller tar man bort det fiskarna inte ätit upp på en gång?

Det verkar vara på gång, tack och lov. Ska införskaffa både termometer och nitrittest nästa gång.

Snyggt akvarium! Spenopsmollyn var snygg. Tror du man skulle kunna ha ett par, tre sådana med kampfisken i karet när tiden är mogen? Eller blir dom för stora? Har annars funderat på guppysar. Dock kan ju stjärtarna bli lite problematiskt. Men jag vet om en kampfisk som gick jättebra ihop med guppysar, så det är ju ingen omöjlighet.

När kan jag förresten överväga att skaffa fler fiskar? Hade som sagt bara tänkt mig ett par, tre styckna av någon liten färgglad modell. Och någon liten liten algätare.
#46 - 28 april 2013 15:48
När ditt nitrit är noll så är det dags att öka belastningen lite, fast öka inte matningen direkt. Utan vänta några dagar och titta till nitritet igen, om det då fortfarande är noll så kan du öka matningen med några flingor..

När man har en litet kar så ska man inte vara rädd att snåla lite med maten, det har man igen i längden.

Vi har inte fått se några bilder än, du skulle ju kunna plantera lite växter medans du väntar kanske? Dom kommer hjälpa dig att hålla algerna i schack. (dom som kommer snart)
#47 - 28 april 2013 16:22
zqyx skrev:
Låter bra!

Men eller hur. Vet man inte ska man inte låtsas som om man gör det heller. Förstår inte varför djurbutiker tar in okunnigt folk.

Ja internet är en fantastisk informationskälla, men som du säger kan man även där få olika råd och bud, så det käller att hålla huvudet kallt och sålla.

Blir det inte lätt äckligt i karet om man matar med vanlig "människomat", typ hjärta och broccoli? Eller tar man bort det fiskarna inte ätit upp på en gång?

Det verkar vara på gång, tack och lov. Ska införskaffa både termometer och nitrittest nästa gång.

Snyggt akvarium! Spenopsmollyn var snygg. Tror du man skulle kunna ha ett par, tre sådana med kampfisken i karet när tiden är mogen? Eller blir dom för stora? Har annars funderat på guppysar. Dock kan ju stjärtarna bli lite problematiskt. Men jag vet om en kampfisk som gick jättebra ihop med guppysar, så det är ju ingen omöjlighet.

När kan jag förresten överväga att skaffa fler fiskar? Hade som sagt bara tänkt mig ett par, tre styckna av någon liten färgglad modell. Och någon liten liten algätare.

Ja det är alltid knepigt när man får olika råd av alla. Och man får helt enkelt ta in den info man får och sedan hitta sin egen väg. Och lära sig längs vägen.

Nu när jag startade mina akvarier så efter en månad var mina svärföräldrar här. De har haft akvarium i 20 år och en gång i månaden tömt allt, kokat all sand och skrubbat alla grejor, rensat och kokat filtersvamparna och haft tillbaka allt igen. Och det har gått bra det med. De tyckte jag var knasigt som höll på att spara allt och tillsatte bakterier på flaska. Men de har fiskar som varit med i 10-15 år, så det fungerar tydligen för dem.

Vi kommer lära en dag i taget, ett misstag åt gången och inse vad som fungerar för oss.
#48 - 28 april 2013 16:32
Det jag tycker mig märka efter ett tag att akvarium kan både fungera och misslyckas med brett skilda tekniker. Min Svärmor hade plastväxter som hon drog ur och diskade varje månad. Fiskarna levde tills de var rynkiga och alger var bortkokade. Så visst funkar det.
Men själv tycker jag det är kul att lära mig om hur allt hänger ihop och påverkar varandra. Man kan ju ha fiskar utan grus i ett glasakvarium också.
Har man hittat ett fungerande koncept kan det nog fungera så. Frågan är väl mera vad som stimulerar dig? Vad stärker ditt eget intresse för akvarium, fiskar och växter. Om gruskokning är en hit så är det väl bara att slå till? :D
#49 - 29 april 2013 05:52
Dopply skrev:
När ditt nitrit är noll så är det dags att öka belastningen lite, fast öka inte matningen direkt. Utan vänta några dagar och titta till nitritet igen, om det då fortfarande är noll så kan du öka matningen med några flingor..

När man har en litet kar så ska man inte vara rädd att snåla lite med maten, det har man igen i längden.

Vi har inte fått se några bilder än, du skulle ju kunna plantera lite växter medans du väntar kanske? Dom kommer hjälpa dig att hålla algerna i schack. (dom som kommer snart)

Har försökt ta bilder, men har bara min mobilkamera så bilderna blir urusla. Men det kommer bilder!
Har tre olika sorters växter just nu, och då jag tyckte dom var rätt stora så delade jag dom så jag har som fem växter. Får inte plats så mycket mer just nu tycker jag.
#50 - 29 april 2013 05:53
HWH skrev:
Ja det är alltid knepigt när man får olika råd av alla. Och man får helt enkelt ta in den info man får och sedan hitta sin egen väg. Och lära sig längs vägen.

Nu när jag startade mina akvarier så efter en månad var mina svärföräldrar här. De har haft akvarium i 20 år och en gång i månaden tömt allt, kokat all sand och skrubbat alla grejor, rensat och kokat filtersvamparna och haft tillbaka allt igen. Och det har gått bra det med. De tyckte jag var knasigt som höll på att spara allt och tillsatte bakterier på flaska. Men de har fiskar som varit med i 10-15 år, så det fungerar tydligen för dem.

Vi kommer lära en dag i taget, ett misstag åt gången och inse vad som fungerar för oss.

Ja precis!
#51 - 29 april 2013 05:57
Bluewing skrev:
Det jag tycker mig märka efter ett tag att akvarium kan både fungera och misslyckas med brett skilda tekniker. Min Svärmor hade plastväxter som hon drog ur och diskade varje månad. Fiskarna levde tills de var rynkiga och alger var bortkokade. Så visst funkar det.

Men själv tycker jag det är kul att lära mig om hur allt hänger ihop och påverkar varandra. Man kan ju ha fiskar utan grus i ett glasakvarium också.

Har man hittat ett fungerande koncept kan det nog fungera så. Frågan är väl mera vad som stimulerar dig? Vad stärker ditt eget intresse för akvarium, fiskar och växter. Om gruskokning är en hit så är det väl bara att slå till? :D

Ja det verkar finnas nästan lika många "tekniker" och preferenser som det finns akvarister, och dom flesta fungerar nog ungefär lika bra. Men att hävda å det bestämdaste att något av det är det enda rätta är nog ganska farligt, oavsett hur nära "sanningen" det är. Man får läsa på och sålla ut det som verkar mest förnuftigt och tilltalande, men vara ödmjuk för att kanske allt inte fungerar som det ska eller som man hoppas :)
#52 - 29 april 2013 05:58
Kan i alla fall berätta att vattnet i karet redan är mycket klarare!
Och det är lustigt att se hur kampfisken kilar in sig i växterna när han inte orkar simma längre :p
#53 - 29 april 2013 07:53
Skönt när det blir bättre
#54 - 29 april 2013 08:23
HWH skrev:
Skönt när det blir bättre

Ja det är en enorm lättnad.
#55 - 29 april 2013 18:02
Det blir inga bra bilder trots ihärdiga försök, så jag försökte filma lite, vilket gick lite bättre.

här kan ni få se lite av akvariet med tillhörande skeptisk kampfisk :)
#56 - 29 april 2013 18:19
zqyx skrev:
Det blir inga bra bilder trots ihärdiga försök, så jag försökte filma lite, vilket gick lite bättre.

här kan ni få se lite av akvariet med tillhörande skeptisk kampfisk :)

Ja det är verkligen svårt att fotografera. Prova att filma igen i kväll när det är mörkt i rummet så kommer det bli mycket bättre ska du se.
#57 - 29 april 2013 19:13
HWH skrev:
Ja det är verkligen svårt att fotografera. Prova att filma igen i kväll när det är mörkt i rummet så kommer det bli mycket bättre ska du se.

Kan testa, men helst vill jag inte visa något mer förrän jag fått tag på en bättre kamera [:o]
#58 - 29 april 2013 19:27
Ha ha ha du gör ju som du vill...

Fin kampfisk förresten. Vacker färg.

Perfekt val av växter också efter vad jag kunde se. Jag tror polysperman är en stor del i att min vas varit så nititfri. Jag skördar varje vecka, växer så det knakar.
#59 - 29 april 2013 19:31
Måste bara skratta lite åt det där med kameran. Sitter själv och ser på macro-objektiv. Försöker övertyga mig själv att det kan ju vara bra att ha om jag ska fotografera fiskar. Men det drar lite i snåltarmen.
#60 - 29 april 2013 19:42
Grumligt akvarium

HWH skrev:
Måste bara skratta lite åt det där med kameran. Sitter själv och ser på macro-objektiv. Försöker övertyga mig själv att det kan ju vara bra att ha om jag ska fotografera fiskar. Men det drar lite i snåltarmen.

Det där med makro-objektiv kan jag berätta är direkt livsnödvändigt. Allt blir bättre då ;)
#61 - 29 april 2013 20:08
HWH skrev:
Ha ha ha du gör ju som du vill...

Fin kampfisk förresten. Vacker färg.

Perfekt val av växter också efter vad jag kunde se. Jag tror polysperman är en stor del i att min vas varit så nititfri. Jag skördar varje vecka, växer så det knakar.

Ja han är skitnygg!

Tack, men jag kan inte ta åt mig någon ära, då jag mest gick på vad som såg bra ut. Men skönt att höra att det var bra val i alla fall.

Och angående kameran så har jag haft en rätt bra kompaktkamera, men den har sagt godnatt för länge sedan, så nu är det den kackiga mobilkameran som "gäller".
#62 - 29 april 2013 20:09
Bluewing skrev:
Det där med makro-objektiv kan jag berätta är direkt livsnödvändigt. Allt blir bättre då ;)

Så sant! :D

Annons