Tyvärr är pumparna i såna små akvarier inte särskilt bra heller vilket göra att skräpet inte kommer bort från akvariet. Jag har själv ett nanoakvarium på 19 liter som jag använder som yngelkar ifall fiskarna får yngel, så får dom växa till sig lite i det tills dom är stora nog att inte bli uppätna.
Jag gjorde som du började med litet akvarium(54liter) från början. Men blev ivrig för man vill bara ha mer :) så jag hade i för mycket fiskar så jag fick nitrit. Det är svårt och mycket fix o trix när man startar akvarium och det är enklare att få balans i ett större akvarie. Så tycker du det är kul med fiskar och vill ha mer än kampfisken ska du nog ändå fundera på att byta till åtminstone 100 liter. Finns många snygga möbelakvarier för en billig peng. Kolla på blocket bl.a. Ditt lilla kan du ju ändå ha kvar om du t.ex. får yngel. Guppysar är ju vackra fiskar som ger mycket yngel. kolla in
www.asplundsfisk.se han säljer jättefina och tåligare fiskar än i djurbutikerna.
Tyvärr är det oftast så att expediterna inte kan något, eller kanske mera sanning, bara säljer för det är det som är meningen med en djurbutik. Jag köpte nämligen scalarer till mitt första kar, blev totalt utskälld (för ibland här på zoopet är folk snabba att bli arga, fast man handlat i ren okunnighet) för scalarer behöver tror det är 275 liter minst. Jag har handlat i många olika djurbutiker och jag har aldrig fått frågan från någon expedit vad jag har för akvarie och för förutsättningar för fiskarna. Sorgligt men sant.
Jag köpte även växter från en kille på Zoonen.se som var superfina. Det krävs dock lite jobb för att växter ska må bra. Vissa växter tål inte att man gräver ner dom för djupt t.ex. för rotklumpen t.ex. ska vara ovan gruset. Jag har sammanställt ett dokument med bilder o skötselinformation om de växter jag köpte. Om du vill kan jag maila dig det dokumentet så kan du jämföra med dom du har, alternativt även skicka med info till den jag köpte från.
Min erfarenhet är att det är bättre kvalite på de växter och fiskar man köper från privata uppfödare. Dock den jag tipsade om ovan, Asplund, har några butiker som är återförsäljare dock. Men jag tror de större kedjorna köper från sina fasta leverantörer.
När du suger med slangen mot gruset, så kan du ju ha ett kaffefilter i andra änden, så fångas ju gruset upp i den då t.ex. Det blir lite pyssel men det är ju som sagt svårt att få upp skräpet annars. Har du nåt filter i den änden du suger med så är ju risken att du inte får med dig geggan. Det åker inte med så mycket sand, jag har själv haft rådasand förut det är som sandstrandssand, och jag sög ovanför. Lite följde ju med, men inga mängder.
Angående algätare, det är ju ingen mening att skaffa sån ännu eftersom du nog inte fått så mycket alger i ditt akvarium. Då måste du mata algätaren med mat för han inte ska dö och då får du ju ännu mera överblivet foder i akvariet.
Härda ut med din kampfisk, försök suga upp geggan och som tidigare sagts mata lite så får du nog ordning på det hela. Det finns en tablett som heter bactozym att köpa i djuraffären som hjälper till att skaffa rätt sorts bakterier i ett akvarie. Den tabletten räddade mitt 54 liters när jag hade nitrit. Och jag lovar, jag hade högsta nitritnivån man kunde ha! och det tog lång tid att få ner det. Efter vattenbyten och bactozym var det fortfaraden nitrit kvar...det var ett helsike att bli av med. Tur nog dog inte fiskarna. Nån enstaka strök väl med, men med tanke på att provet var blodrött så var det väldigt bra att inte fler dog. Nitrittest finns att köpa i djurbutike och är jätteenkelt att använda och räcker i evigheter utan att vara svindyrt, så det rekommenderar jag varmt. Sen såklart kan djurbutiken göra test på andra värden men just med ett litet kar så är ju nitrit största problemet nu när du nystartat.
Ett annat litet tips..har du termometer i ditt akvarie??? LITA INTE!! på den som följde med...I mitt lilla yngelkar var det 32 grader helt plötsligt efter att ha satt i doppvärmaren. Beror på om din är reglerbar, men ofta i mindre kar så är det inte möjligt att ställa in vilken grad man vill ha och då kan det bli otroligt fel. SÅ kolla det. Och köp en temp om du inte har. För när jag gjorde den upptäckten var mina växter helt slut, dom gick sönder, var mjuka o geggiga och såg slemmiga ut. Var bara att kasta. Dom gillade inte så varmt.. :/ och mina posthornsnäckor vete sjutton om dom överlever. Hade nämligen startat yngelkaret just för att mina nyköpta små posthorn skulle få växa till sig.
Ja det är också ett tips i sig. Om du vill ha algätare sen, köp snäckor, dom är otroliga algätare och är dessutom roliga att se på, mycket roligare än ancistrusmalar. Mina ancistrus ser jag typ aldrig till, dom är skygga och sitter mest inuti en trädrot eller under den eller i insuget till pumpen :) snäckorna däremot(har äppelsnäckor, dock förbjudna att köpa o sälja, man får bara inneha, posthornsnäckor och zebrasnäckor samt en elefantsnäcka) dom är överallt och är fina att se på :)