Grumligt triopsvatten...

#1 - 14 juni 2007 19:08
Har precis börjat dra igång ett kar med triops.

Har hällt i vatten och rådasand, den sorten med minst korn som fanns i affären, och lagt i näringspaketet. Inga triops har lagts i än, jag tänkte låta det stå åtminstone över natten.

Problemet nu är att vattnet är väldigt grumligt. Antog att det var sand och att det skulle lägga sig efter en stund men nu har det stått i över en timme och det ser inte det minsta bättre ut. Ska det se ut så, och om inte, vad ska jag göra åt det? Byter jag vatten så rör jag ju bara upp sanden igen..?
#2 - 14 juni 2007 19:15
Vart har du köpt paketet ifrån? - mao finns instruktioner på nätet?
Vad menar du med näringspaketet?
När jag kläcker mina Triops väntar jag med att mata tills jag ser triopsnauplierna hoppa kring. Därefter matar jag försiktigt med spirulinapulver.
Så om du inte är helt säker på att du gjort rätt så skulle jag genomföra ett stort vattenbyte (häll i så fall ut vattnet försiktigt) med vatten utan klor.
#3 - 14 juni 2007 19:36
Det är från Coolstuff.se, har följt instruktionerna man fick med i paketet.
Näringspaketet är den där tepåsliknande saken, där det ska växa nån slags små djur som jag har förstått det som ska agera mat när de är nykläckta tills jag matar med pelletsarna man fick med..? Den skulle visst ligga i vattnet minst 4 timmar innan triopsäggen hälls i vattnet som jag fattade det.

Kan det vara så att sanden är för finkornig, tänkte om man kanske borde byta till den lite grövre rådasanden?
#4 - 14 juni 2007 19:40
Fick du inte med vanlig sten i paketet ??rosa färg tror jag det var lite grövre sten,allt medföljde i paketet
#5 - 14 juni 2007 19:45
Köpte inte det stora utan det lilla paketet istället.
Vill inte ha sten till de utan vill att de ska få utlopp för sitt naturliga beteende, därav sand så att de kan gräva.
#6 - 14 juni 2007 19:53
Triops klarar sej utan levande foder iaf. Låter nästan som något infusorieframkallande susbstrat? Jag har dragit upp flertalet omgångar triops på bara initialt spirulinapulver och senare finfördelat torrfoder. Jag prövade att mata med mikromask vid något tillfälle (eftersom jag någonstans läst att nematoder ingår i dess naturliga foder) och fick en iaf annorlunda reaktion. De verkade bli upphetsade av den konfrontationen men inte överväldigande positiva så jag fortsatte med Tim Addis fiskfoder och matade främst mina Endlers med mikromasken.
Man bör nog ha fin sand till sina Triops för de gräver ner sina "ägg" i det substratet. Jag kläcker fortfarande ut Triops från sanden mina första Triops lade ägg i för snart 2,5 år sedan. ;)
#7 - 14 juni 2007 20:03
Infusorier hette det ja, har för mig att det var det man fick från näringspaketet ^^

Som jag tänkte. Grävandet och äggen vill man ha ju, orka använda stenar och bli av med det liksom. Även de måste ju få utlopp för sitt naturliga beteende också :D
Men, går det att få bort grumligheten i vattnet på något sätt? Att byta vatten rör ju bara upp sanden på nytt. Eller kan det kanske vara näringspaketet som får vattnet att se grumligt ut..? Det var grumligt redan innan men tänkte om sanden kanske har lagt sig, men att det inte syns någon skillnad pga näringspaketet?
#8 - 14 juni 2007 20:18
Vänta och se - sanden kanske inte var tillräckligt tvättad.
Då lägger det sej nog på ett par dagar.
Själv använder jag Biltemas blästersand - ingen tvätt nödvändig alls. :D
#9 - 14 juni 2007 23:06
Asch, att tvätta sanden missade jag helt och hållet... Nybörjare, ohyes! :D
Hur bär man sig åt för att tvätta den utan att alltihop försvinner ner i avloppet och är det nödvändigt? :p
#10 - 15 juni 2007 03:53
Ner med sanden i en hink, i med en vattenslang/duschslang/munstycke/whatever, dra på med fullt ös, skölj tills vattnet blir klart. Klart på nolltid :)
#11 - 15 juni 2007 04:04
Nu kan du ju inte tvätta sanden för då tvättar du nog även bort triops-äggen dock.
#12 - 15 juni 2007 12:03
Triopsäggen har jag inte hällt i än, så nejdå ^^ Däremot vete sjutton hur det blir med näringspaketet...

Nåväl. Iom att triopsarna ändå är så görsmå så de inte syns, kan de leva och må bra trots att det är grumligt? Jag menar, om enda skillnaden är hur det ser ut så gör det inte mig så mycket om det ändå kommer lägga sig sen. Tänkte isf om jag kanske kan hälla i hälften av äggen nu, och så sparar jag andra hälften till en till kläckning med ren sand :D Eller borde jag vänta med första halvan tills det har lagt sig ordentligt?
#13 - 15 juni 2007 14:41
Dom bilder jag sett från triops-biotoper kan knappast skryta med vattenkvalitén.
Och tepåsen innehåller nog tillräckligt för ett nytt försök om du bestämmer dej för att tvätta sanden en gång. Att spara hälften av äggen för en senare generation ä en mycket god idé.
#14 - 15 juni 2007 23:03
Såg mycket bättre ut idag, även om det inte är helt och hållet snyggt. Så hälften av äggen har åkt i idag, bara att hoppas på små vita prickar där imorrn nu då :D
#15 - 16 juni 2007 07:14
uäh, zeeebran! snuskmaja! dom där är ju äckliga djur!
vad ska du med såna till?

:D

//wtf på buke ;)
#16 - 16 juni 2007 13:49
Titta på de, duger det? :D
Tror de är rätt döda dock... Tittade till de när jag vaknade och det var 30 grader i karet, inte ett enda tecken på liv >.< Det märks när man inte är akvariemänniska märker jag...
#17 - 16 juni 2007 20:30
nu är jag ju iofs inte så hajj på triopser, men kan du inte ställa burken nånstans där det är svalt? antar att det blir överhettat där det står nu i värmen. dra ner persienner om möjligt!

Annons