Grumligt vatten

#1 - 3 juli 2003 11:27
Jag har ett 240-liters Juwelakvarium där vattnet aldrig blir kristallklart i.

Juwels akvarier har ju ett inbyggt filtersystem med väldigt bra biologisk filtrering. Men pumpen arbetar alldeles för dåligt. Det är knappt så att man ser att det kommer något utblås. Pumpen sägs filtrera 600 liter /timmen. Juwels nyare pumpar har ett bättre utblås och de har jag till några andra akvarier. Men i det här akvariet kan jag inte byta till den nyare pumpen för mitt C02-system fungerar tyvärr inte till dem. Det är ju ganska tråkigt att mitt vackraste akvarium har grumligt vatten.

Vad kan jag göra för att få klart vatten. Ska jag komplettera med något annat. Hjälp mig ni som kan det där med pumpar och filter. Det är inte min starka sida precis.

#2 - 3 juli 2003 13:39
600 l/h på ett 240 l akvarie är ju lite för lite cirkulation det blir bara 2,5 gångers filtrering per timme. Jag skulle skicka i ett powerhead på ca 1000 l/h med ett filter på så ska det nog bli rent och lite mer cirkulation på vattnet. 1600/240=6,6 L/h lite mer rimlig nivå på filtrering.
#3 - 3 juli 2003 13:42
600 l/h på ett 240 l akvarie är ju lite för lite cirkulation det blir bara 2,5 gångers filtrering per timme

Det beror ju lite på vad som bor i burken.
#4 - 3 juli 2003 13:53
600 l/h på ett 240 l akvarie är ju lite för lite cirkulation det blir bara 2,5 gångers filtrering per timme. Jag skulle skicka i ett powerhead på ca 1000 l/h med ett filter på så ska det nog bli rent och lite mer cirkulation på vattnet. 1600/240=6,6 L/h lite mer rimlig nivå på filtrering.

Ha den nivån på filtret till discusar t.ex så e de ju alldeles för starkt.....Kompletera hellre med ett ytterfilter
#5 - 3 juli 2003 18:17
Tack för bra förslag. jag ska fundera på vad det blir.

En annan lösning (jag fick rådet via mail av en försäljare på Gibbon) skulle ju också kunna vara att byta till en av Juwels nya kraftigare pumpar och sedan koppla Co2-systemet istället till en liten billig pump på 350l/h som får plats i filterkammaren.

Annons